LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3346
2023-12-15 Nr. 108-P-57
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos viceministras Egidijus Giedraitis, Europos Sąjungos reikalų ir paramos politikos departamento Programos LEADER ir kaimo plėtros skyriaus vedėja Ilona Javičienė, skyriaus patarėja Nomeda Padvaiskaitė, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Ylė, Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus pavaduotoja Viktorija Namavičienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-07 |
1 (2) |
(361) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnį 361 dalimi ir joje apibrėžti sąvoką „trumpoji žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinė“ nustatant, kad tai „labai mažai, mažai ir vidutinei įmonei keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, atitinkančio žemės ūkio veiklos subjekto (arba jų grupės) ar jo narių <...> žemės ūkio ir maisto produktų tiekimas <...>“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais. Pirma, pažymėtina, jog keičiamo įstatymo 71 straipsnio 6 dalies 18 punkte yra nustatyta, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu taip pat gali būti perkami maisto produktai, kai jie įsigyjami iš trumposios maisto tiekimo grandinės. Projektu siūlomoje nuostatoje vartojama formuluotė „žemės ūkio ir maisto produktai“. Atsižvelgus į tai, kad projekto aiškinamajame rašte nenuosekliai vartojamos abi formuluotės (ir „maisto produktai“, ir „žemės ūkio ir maisto produktai“) bei į tai, kad Nesąžiningos prekybos praktikos žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinėje draudimo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje apibrėžiama sąvoka „žemės ūkio ir maisto produktai“, projektas ir (arba) keičiamas įstatymas tobulintini nuosekliai vartojant sąvokas.
Antra, atkreiptinas dėmesys, jog Žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 2 straipsnio 23 dalyje nustatyta, kad „žemės ūkio veiklos subjektas – žemės ūkio veikla arba žemės ūkio ir alternatyviąja veikla užsiimantis fizinis ar juridinis asmuo arba fizinių ar juridinių asmenų grupė, taip pat Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas, kurių žemės ūkio valda yra įregistruota Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre“. Atsižvelgus į tai, kad žemės ūkio veiklos subjektas gali būti ir fizinis asmuo, projekte turėtų būti nustatyti reikalavimai ne tik juridiniam asmeniui atitikti labai mažai, mažai ir vidutinei įmonei keliamus reikalavimus, nurodytus Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, tačiau ir reikalavimas fiziniam asmeniui atitikti tapačius reikalavimus. Atitinkamai ši pastaba taikytina nustatant reikalavimus tarpininkui, kuris taip pat gali būti ir fizinis asmuo.
Trečia, iš projekto nuostatų neaišku, kaip turėtų būti taikomas siūlomas teisinis reguliavimas tuo atveju, jeigu žemės ūkio veiklos subjektas būtų Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas – kaip būtų vertinama jo atitiktis Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme nustatytiems reikalavimams.
Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokie reikalavimai būtų taikomi žemės ūkio veiklos subjektų grupei – ar visų grupės subjektų rodikliai (pagal kuriuos subjektas priskiriamas labai mažai, mažai ar vidutinei įmonei) būtų vertinami kartu, ar kiekvieno atskirai. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.
Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kas būtų laikoma „žemės ūkio veiklos subjekto nariais“ – tokia sąvoka neapibrėžta nei keičiamame įstatyme, nei keičiamo įstatymo 2 straipsnio 49 dalyje nurodytuose įstatymuose.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: 1) Pritarti pastabai suvienodinti Viešųjų pirkimų įstatyme ir įstatymo projekte vartojamas sąvokas ir atitinkamai patikslinti Viešųjų pirkimų įstatymo 71 str. 6 dalies 18 punktą: Pasiūlymai: 1.1. Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu ir pakeisti Viešųjų pirkimų įstatymo 71 str. 6 dalies 18 punktą: „2 straipsnis. 71 straipsnio pakeitimas Pakeisti 71 straipsnio 6 dalies 18 punktą ir jį išdėstyti taip: „18) žemės ūkio ir maisto produktai, kai jie įsigyjami iš trumposios maisto tiekimo grandinės.““ 1.2. Atitinkamai patikslinti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I- 1491 2 IR 71 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“ 1.3. Atitinkamai patikslinti likusių įstatymo projekto straipsnių numeraciją. 2) Nepritarti. Vadovaujantis 2003 m. gegužės 6 d. Komisijos rekomendacija 2003/361/EB dėl labai mažų, mažų ir vidutinio dydžio įmonių apibrėžties, fizinis asmuo, vykdantis ekonominę veiklą yra laikomas (prilyginamas) labai maža įmone. Ta pati nuostata galioja ir tarpininkui, tad papildomų reikalavimų nustatymas būtų perteklinis.
3) Nepritarti. LR žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 2 str. 23 p. nurodyta, kad žemės ūkio veiklos subjektus apima ir Lietuvoje registruotas užsienio juridinio asmens filialas. Atsižvelgiant į tai, kad užsienio juridinio asmens filialas turi būti registruotas Lietuvoje, o siūlomoje apibrėžtyje nurodoma, kad visų juridinių asmenų dydis įvertinamas pagal Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymą, vertinimas būtų atliekamas vadovaujantis šio įstatymo nuostatoms be išimčių.
4) Nepritarti. Apibrėžtyje sąlygos subjekto dydžiui yra nurodytos aiškiai ir taikomos kiekvienam subjektui individualiai ir tuo atveju, kai jungtinės veiklos sutarties pagrindu sudaroma jų grupė. Apibrėžties derinimo su Lietuvos valstybinės kalbos komisija metu, daug dėmesio buvo skirta jos konstrukcijai ir sąlygų taikymui kiekvienam subjektui.
5) Nepritarti. Nuostata taikytina taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 2 str. 23 ir 22 straipsniuose, o projekte minimi „žemės ūkio veiklos subjekto nariai“ suprantami kaip žemės ūkio kooperatinių bendrovių nariai. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-07 |
4 |
2 |
|
2. Siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnio 1 dalyje vietoj formuluotės „tiekiamų produktų kokybė bei kaina tiekiant žemės ūkio ir maisto produktus“ įrašytina formuluotė „tiekiamų žemės ūkio ir maisto produktų kokybė ir kaina tiekiant šiuos produktus“. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Pritarti pastabai, kad, siekiant teisinio aiškumo, reikalinga patikslinti įstatymo projekto 4 str. 2 dalį, tačiau ją išdėstyti taip: Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 4 str. 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Atliekant ex post vertinimą turi būti įvertinta, kaip
galiojantis teisinis reguliavimas paveikė žemės ūkio veiklos subjektų (arba
jų grupių) ar jų narių konkurencingumą, įsitraukimą dalyvaujant viešuosiuose
pirkimuose ir kaip kito perkančiosioms organizacijoms tiekiamų žemės
ūkio ir maisto produktų kokybė bei kaina |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-07 |
3 |
|
|
3. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnis neturėtų būti papildytas nuostatomis dėl jo taikymo, reglamentuojant, koks teisinis reguliavimas taikomas iki įstatymo įsigaliojimo pradėtoms viešųjų pirkimų procedūroms. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Patikslinti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas 1. Šis įstatymas įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. 2. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos viešųjų pirkimų procedūros tęsiamos, sudarytų preliminariųjų sutarčių pagrindu atnaujintas tiekėjų varžymasis atliekamas, pagal sukurtą dinaminę pirkimo sistemą viešieji pirkimai atliekami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas.“ |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-12-07 |
|
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys, jog Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 79 straipsnio 6 dalies 12 punkte nustatyta, kad supaprastintų pirkimų atvejais neskelbiamų derybų būdu taip pat gali būti perkami maisto produktai, kai jie įsigyjami iš trumposios maisto tiekimo grandinės, o šio įstatymo 2 straipsnio 28 punkte nustatyta, kad kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Viešųjų pirkimų įstatyme. Atsižvelgus į tai, kad keičiamame įstatyme apibrėžta sąvoka „trumpoji žemės ūkio ir maisto produktų tiekimo grandinė“, o formuluotė „trumpoji maisto tiekimo grandinė“ yra tik jos trumpinys, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo 79 straipsnio 6 dalies 12 punktas atitinkamai tikslintinas. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Pritarti pastabos daliai, kad reikalingas techninis Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimas. Tačiau, atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekto Nr. XIVP-3346 pateikimo 2023 m. gruodžio 12 d. Seimo plenarinio vakarinio posėdžio metu Seimas pritarė įstatymo projekto svarstymui ir priėmimui skubos tvarka, į tai, kad siūloma Įstatymo įsigaliojimo data yra 2024-01-01 bei į tai, kad lygiagrečiai reikalingas įstatymo pakeitimas yra neesminis, siūloma tokį keitimą įgyvendinti su artimiausiu pastaboje minimo įstatymo keitimu. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu (dalyvavo 9 Komiteto nariai).
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:
PRIDEDAMA. Komiteto suredaguotas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė