PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO NR. IX-517 2, 4, 42, 7, 10, 112 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-172

 

2021-04-06

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

2. N

4

(7)

 

 

Argumentai:

Pasiūlymo tikslas – užtikrinti teisinį apibrėžtumą nustatant pakuočių atliekų tvarkymo uždavinius atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus bei įtvirtinant organizacijų veiklos užtikrinimo garantijas.

Šiuo metu nėra aiškiai apibrėžta, kokių kiekių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, pradinį apdorojimą ir naudojimą turi organizuoti ir finansuoti gamintojai ir importuotojai (ar jų organizacijos). Siekdami sumažinti savo finansinius įsipareigojimus ir, atitinkamai, perkelti juos savivaldybėms / atliekų tvarkytojams, gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos) paprastai laikosi pozicijos, kad jie privalo užtikrinti tik tokio kiekio pakuočių atliekų sutvarkymą, kiek yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintose užduotyse. Tačiau šiose užduotyse šiuo metu nėra išskiriamos pakuočių atliekų tvarkymo užduotys pagal srautus, t. y. pagal komunalinių atliekų srautą ir ne-komunalinių atliekų srautą. Todėl gamintojai ir importuotojai (organizacijos) jiems nustatytas minimalias užduotis įvykdo, pvz., iš ne-komunalinių atliekų srauto – ir tada atsisako arba vengia organizuoti ir apmokėti pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymo išlaidas. Tokiu atveju pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymą realiai apmoka ne gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos), kaip to reikalauja Direktyva 2018/851 ir PPATĮ, bet savivaldybės ir/ar atliekų tvarkytojai, t. y. galiausiai – savivaldybės teritorijos gyventojai ir kiti atliekų turėtojai.

Taip pat organizacijoms atsisakius priimti atliekų tvarkytojų surinktus pakuočių ir pakuočių atliekų kiekius (kurie viršija numatytas Lietuvos Respublikos Vyriausybės užduotis) savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) nėra kompensuojamos visos su pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimu, vežimu ir sutvarkymu susijusios išlaidos. Taigi, tokiu atveju, kai minėtos išlaidos nėra atlyginamos, savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) išlaidas turėtų padengti organizacijų įsipareigojimų įvykdymo užtikrinimas.

Siūlome nustatyti, kad pakuočių atliekų tvarkymo uždaviniai būtų nustatomi atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus ir įpareigoti organizacijas pateikti savo prievolių apmokėti tokį tvarkymą užtikrinimą.

 

Pasiūlymas

1.        Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

1. Gamintojų ir importuotojų pareigos:

1) registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;

2) organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus rinkai supakuotus gaminius, nepaisant to, ar jos susidarė komunalinių atliekų sraute ar ne-komunalinių atliekų sraute ir užtikrinant minimalių pakuočių atliekų tvarkymo užduočių pagal šiuos atskirus srautus įvykdymą, ir (ar) dalyvauti organizuojant tokių pakuočių atliekų surinkimą tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose  bei tolesnį tokiose sistemose surinktų pakuočių atliekų tvarkymą  ir, jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių vienkartines pakuotes pagal šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti užstato už vienkartines pakuotes sistemoje, ir (ar) jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių daugkartines pakuotes pagal šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti užstato už daugkartines pakuotes sistemoje;. Minimalias pakuočių atliekų tvarkymo užduotis atskirai komunaliniame atliekų sraute susidarančioms pakuočių atliekoms ir ne-komunaliniame atliekų sraute susidarančioms pakuočių atliekoms nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija;

3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.;

4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo išlaidas ir (ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, ir (ar) dalyvavimo užstato už daugkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias daugkartinių pakuočių surinkimu užstato sistemoje, taip pat šios dalies 3 punkte nurodyto visuomenės švietimo ir informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas;

5) tvarkyti pakuočių apskaitą ir teikti apskaitos ataskaitas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, atskirai apskaitant komunalinį ir ne-komunalinį atliekų srautą.

 

2.      Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi:

2. Papildyti 7 straipsnio 1 dalį nauju 6 punktu ir jį išdėstyti taip:

 

6) Šio straipsnio 1 dalies 1-5 nustatytų prievolių įvykdymui gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija turi pateikti užtikrinimą.

 

3.      Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 3 dalimi:

„3. Papildyti 7 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 

11. Šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytą užtikrinimą gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija privalo pateikti Aplinkos ministerijos įgaliotai institucijai vadovaujantis Aplinkos ministro nustatyta gamintojų ir importuotojų prievolių įvykdymo užtikrinimo tvarka ir šioje tvarkoje nustatytais užtikrinimo dydžiais numatomų naudoti ar šalinti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir ne-komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų vienai tonai, bei užtikrinimo sumos apskaičiavimo tvarka. Užtikrinimas turi būti taikomas nuo gamintojo ar importuotojo veiklos pradžios iki veiklos nutraukimo ir šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nustatytų prievolių visiško įvykdymo. Pažeidus šiuos reikalavimus, juridinis asmuo, juridinių asmenų vadovai ar kiti atsakingi asmenys atsako pagal Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas.

 

4.      Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 4 dalimi:

„4. Papildyti 7 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 

12. Gamintojų ir importuotojų įsteigtai organizacijai neįvykdžius bent vienos šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose ir (ar) šio Įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 ir (ar) 3 punktuose nustatytos prievolės užtikrinimo galiojimo laikotarpiu, Aplinkos ministerijos įgaliota institucija, veikianti kaip naudos gavėja, turi teisę pagal užtikrinimą gauti užtikrinimo sumą, kuri padengtų neįvykdytų prievolių įvykdymo išlaidas, būtinas apmokant šio straipsnio 1 dalies 2 ir (ar) 3 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, naudojimo, įskaitant paruošimą naudoti ir pradinį apdorojimą išlaidas ir (ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, taip pat šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyto visuomenės informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas.

 

5.      Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 5 dalimi:

„5. Papildyti 7 straipsnį 13 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 

13. Maksimalioji hipoteka turi užtikrinti prievolių nustatytų šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose, įvykdymą. Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos nuostoliai atsiradę dėl prievolių pagal šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nevykdymo turi būti atlyginami iš maksimaliosios hipotekos.

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                        Andrius Palionis