Projekto
Nr. XIVP-3011(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS MOKESČIO ĮSTATYMO NR. i-2675 2, 6, 9, 10, 11 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį 21 dalimi:
„21. Individualusis žemės vertinimas (toliau – individualusis vertinimas) – žemės vertinimas, atliekamas pagal šio įstatymo 9 straipsnį ir Lietuvos Respublikos privalomojo turto ir verslo vertinimo įstatymą.“
2. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 4 dalį.
4. Masinis žemės vertinimas – žemės vertinimas, kai, naudojantis
Nekilnojamojo turto registro ir rinkos duomenimis, per nustatytą laiką, taikant
bendrą metodologiją ir statistines duomenų analizės ir vertinimo technologijas,
sudaromi žemės verčių zonų žemėlapiai ir žemės sklypų vidutinės rinkos vertės
nustatymo modeliai, pagal kuriuos įvertinami žemės sklypai ir parengiama bendra
tam tikroje teritorijoje esančių žemės sklypų vertinimo ataskaita.
3. Pakeisti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„Žemės verčių zonų
žemėlapis – žemėlapis, kuriame, atlikus masinį žemės nekilnojamojo
turto vertinimą, pažymėtos skirtingą vidutinę vertę turinčios zonos
(teritorijos), zonų žemės vertės rodikliai ir duomenys, reikalingi atskirų
žemės sklypų vidutinei rinkos vertei apskaičiuoti.“
4. Pakeisti 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos
taip, kaip jos apibrėžiamos (prioriteto tvarka) Lietuvos Respublikos mokesčių
administravimo įstatyme (toliau – Mokesčių administravimo įstatymas),
kituose mokesčių įstatymuose, Lietuvos Respublikos žemės įstatyme, Lietuvos
Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatyme ir Lietuvos Respublikos
civiliniame kodekse. Šiame įstatyme nurodytos pagrindinės žemės naudojimo
paskirtys ir būdai atitinka registruojamus Nekilnojamojo turto registre.“
2 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybės
taryba, siekdama, kad naujas konkretus mokesčio tarifas galiotų šios
savivaldybės teritorijoje nuo kito mokestinio laikotarpio pradžios, naują
konkretų mokesčio tarifą turi nustatyti iki einamojo mokestinio
laikotarpio liepos 1 dienos, neviršydama šio straipsnio 1 dalyje nustatytų
ribų, jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip. Jeigu, vadovaujantis šio
įstatymo 10 straipsnio 4 dalimi, nuo kito mokestinio laikotarpio žemės
mokestinė vertė nustatoma atsižvelgiant į naujai atlikto masinio žemės nekilnojamojo
turto vertinimo (toliau – masinis vertinimas) rezultatus, kitą
mokestinį laikotarpį galiosiantį naują konkretų mokesčio tarifą savivaldybės
taryba gali nustatyti iki einamojo mokestinio laikotarpio gruodžio 1 dienos.
Jeigu savivaldybės taryba per šioje dalyje nurodytus terminus nenustato
naujų konkrečių mokesčio tarifų, kitą mokestinį laikotarpį
galioja paskutiniai nustatyti konkretūs mokesčio tarifai.“
3 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 8 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) fiziniams asmenims, kurių šeimose
mokestinio laikotarpio pradžioje nėra darbingų asmenų ir kuriems nustatytas
0–40 procentų dalyvumo darbingumo lygis arba
kurie yra sukakę senatvės pensijos amžių ar yra nepilnamečiai, priklausančio
žemės sklypo plotas, neviršijantis savivaldybių tarybų iki einamojo mokestinio
laikotarpio rugsėjo 1 dienos nustatyto neapmokestinamojo žemės sklypo dydžio.
Fiziniam asmeniui nuosavybės teise priklausantys keli žemės sklypai, esantys
tos pačios savivaldybės teritorijos vietovėse (vietovėje), kurioms (kuriai)
nustatytas vienodas neapmokestinamasis žemės sklypo dydis, šiuo atveju laikomi
vienu žemės sklypu. Jeigu fizinis asmuo turi teisę į mokesčio lengvatą ir turi
ne vieną žemės sklypą, taikoma didžiausia lengvata vienam žemės sklypui.
Taikant šią nuostatą, šeima laikomi sutuoktiniai, asmenys, vieni auginantys
vaikus (įvaikius), ir su jais gyvenantys jų vaikai (įvaikiai, posūniai,
podukros), iki jiems sukaks 18 metų, o prie darbingų asmenų nepriskiriami
mokyklų mokiniai ir aukštųjų mokyklų studentai, studijuojantys
pagal dieninės ir nuolatinės studijų formų programas;“
4 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 9 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„9 straipsnis. Žemės mokestinė vertė
1. Žemės mokestinė vertė yra žemės vidutinė rinkos vertė, jeigu šiame straipsnyje nenustatyta kitaip.
2. Žemės mokestine verte šio įstatymo 11
straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka gali būti laikoma žemės vertė, nustatyta
atlikus individualų individualųjį vertinimą, jeigu:
1) turto masinio nekilnojamojo turto vertinimo įmonės,
tvarkančios Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą
(toliau – turto vertinimo įmonė), (toliau – masinio vertinimo įmonė) nustatyta žemės vidutinė rinkos vertė
skiriasi nuo atlikus individualaus individualųjį vertinimą nustatytos
žemės vertės daugiau kaip 20 procentų ir
2) turto masinio
vertinimo įmonės nustatytos žemės
vidutinės rinkos vertės ir individualiu
atlikus individualųjį vertinimą nustatytos žemės vertės skirtumas susidarė
ne dėl žemės naudojimo ne pagal numatytą paskirtį, būdą, disponavimo ja
suvaržymų dėl hipotekos ar kitų savininko prievolių, ir
3) individualaus žemės vertinimo ataskaita individualusis vertinimas atitinka Vyriausybės nustatytus reikalavimus.
3. Mokesčio mokėtojo prašymas žemės mokestine verte laikyti
žemės vertę, nustatytą atlikus individualų individualųjį
vertinimą, kartu su šios žemės individualaus individualiojo
vertinimo ataskaita (toliau – prašymas) pateikiamas turto
masinio vertinimo įmonei ir nagrinėjamas šio įstatymo 11 straipsnio
2 dalyje nustatyta tvarka. Jeigu prašymas tenkinamas, individualaus individualiojo
vertinimo metu nustatyta žemės vertė šios žemės mokestine verte laikoma nuo to
mokestinio laikotarpio, kurį pateiktas prašymas, pradžios tol, kol turto masinio
vertinimo įmonė šio įstatymo ir Vyriausybės nustatyta tvarka nustato
(patvirtina) naują šios žemės mokestinę vertę.
4. Žemės ūkio paskirties žemės, išskyrus
apleistas žemės ūkio naudmenas, mokestinė vertė yra jos vidutinė rinkos vertė
arba vertė, nustatyta atlikus individualų individualųjį
vertinimą, padauginta iš koeficiento 0,35.“
5 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 10 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„10 straipsnis. Žemės vertinimas
1. Žemės Masinį vertinimą atlieka turto vertinimo
masinio vertinimo įmonė.
2. Žemės Masinis vertinimas
atliekamas naudojant masinio žemės vertinimo būdu parengtus žemės verčių
zonų žemėlapius ir žemės sklypo vidutinės rinkos vertės nustatymo
modelius.
3. Vyriausybė nustato masinio žemės
vertinimo atlikimo procedūras, įskaitant žemės verčių zonų žemėlapių ir
žemės sklypo vidutinės rinkos vertės nustatymo modelių sudarymo tvarką ir žemės
vidutinių rinkos verčių apskaičiavimo tvarką konkretiems žemės sklypams.
4. Masinis žemės vertinimas žemės
mokestinėms vertėms apskaičiuoti Vyriausybės nustatyta tvarka atliekamas ne
rečiau kaip kas 5 metai.“
6 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Skundai ir prašymai dėl žemės mokestinės vertės
1. Mokesčio mokėtojas skundą dėl turto masinio vertinimo
įmonės nustatytos žemės vidutinės rinkos vertės, naudojamos mokestinėms žemės
vertėms apskaičiuoti, gali pateikti turto masinio vertinimo
įmonei per 3 mėnesius nuo žemės mokestinės vertės nustatymo. Turto Masinio
vertinimo įmonė išnagrinėja skundą ir priima sprendimą per 2 mėnesius nuo
skundo gavimo dienos. Turto Masinio vertinimo įmonės sprendimas
gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos
įstatymo (toliau – Administracinių bylų teisenos įstatymas) nustatyta
tvarka.
2. Mokesčio mokėtojai vieną kartą per mokestinį
laikotarpį, per 3 mėnesius nuo mokestinio laikotarpio pradžios, turto masinio
vertinimo įmonei gali pateikti prašymą žemės mokestine verte laikyti žemės
vertę, nustatytą atlikus individualų žemės individualųjį vertinimą.
Šiuos prašymusŠį prašymą turto masinio vertinimo
įmonė išnagrinėja ir sprendimą priima per 3 mėnesius (tuo mokestiniu
laikotarpiu, kai įsigalioja nauji Vyriausybės nustatyta tvarka patvirtinti
masinio žemės vertinimo dokumentai, – per 4 mėnesius) nuo prašymo
gavimo dienos. Turto Masinio vertinimo įmonės sprendimas gali
būti skundžiamas Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
3. Turto Masinio vertinimo įmonė apie
mokesčio mokėtojo skundo arba prašymo gavimą ir dėl jo priimtą sprendimą
informuoja mokesčių administratorių ne vėliau kaip per 3 darbo dienas
nuo skundo arba prašymo gavimo ar sprendimo dėl jo priėmimo dienos.
4. Mokesčio mokėtojo skundo pateikimas turto masinio
vertinimo įmonei mokesčio ir su juo susijusių sumų išieškojimą sustabdo iki
turto masinio vertinimo įmonės sprendimo priėmimo arba teismo
sprendimo (nutarties) įsiteisėjimo dienos, jeigu mokesčio mokėtojas turto masinio
vertinimo įmonės sprendimą apskundė Administracinių bylų teisenos įstatymo
nustatyta tvarka, tačiau tai nėra kliūtis taikyti mokestinės prievolės užtikrinimo
priemones įvykdymo
užtikrinimo būdus, nurodytus Mokesčių
administravimo įstatyme įstatymo 95 straipsnyje, arba pagrindas juos naikinti.“
7 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 13 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„13 straipsnis. Duomenų, reikalingų mokesčiui apskaičiuoti, pateikimas
1. Nekilnojamojo turto registro ir Nekilnojamojo
turto kadastro duomenis (įskaitant asmens duomenis), reikalingus mokesčiui
apskaičiuoti, taip pat Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytus duomenis (įskaitant
asmens duomenis) apie apleistas žemės ūkio naudmenas turto masinio
vertinimo įmonė pateikia mokesčių administratoriui turto masinio vertinimo
įmonės ir centrinio mokesčių administratoriaus sutartyje nustatytais būdais ir
terminais, bet ne vėliau kaip iki kiekvieno mokestinio laikotarpio rugsėjo 1
dienos.
2. TurtoMasinio vertinimo įmonė sudaro galimybes savo interneto svetainėje mokesčių mokėtojams neatlygintinai sužinoti savojų žemės mokestinę vertę.“
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. gegužės 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2025 m. sausio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas