LIETUVOS RESPUBLIKOS
SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 70¹ STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai
Siūlomo Sveikatos sistemos įstatymo projekto tikslas yra patikslinti Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (toliau – Departamentas) funkcijas bei įgalinti jį, kaip ir kitas įstatymų priežiūrą vykdančias institucijas, kurioms tokia teisė suteikta kitų įstatymų pagrindu, atlikti kontrolinius pirkimus, nepranešant apie tai ūkio subjektams iš anksto. Nuo 2017 m. lapkričio 1 d., įsigaliojus Viešojo administravimo įstatymo pakeitimams, Departamentas tokios teisės neteko.
Apie tokio įrankio suteikimo, Departamento specialistams, būtinumą taip pat nurodo ir Specialiųjų tyrimų tarnybos pareigūnai atliktoje 2018 m. kovo 3 d. korupcijos rizikos analizės išvadoje, kurioje teigiama, kad „ 2017 m. lapkričio 1 d., įsigaliojus Viešojo administravimo įstatymo pakeitimams, Departamentas nebeturi teisės atlikti kontrolinių pirkimų. Iš esmės tai reiškia, kad Departamentas šiuo metu nebeturi veiksmingo įrankio jam pavestiems uždaviniams įgyvendinti. Įvertinus Departamento vykdomos priežiūros funkcijos specifiką, manytina, kad tokių pat teisių Departamento darbuotojams suteikimas ir tokio tikrinimo modelio diegimas būtų efektyvus.“
Siekiant užtikrinti tinkamą Departamento kompetencijai priskirtų Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės, Alkoholio kontrolės, Pluoštinių kanapių įstatymų (toliau – Įstatymai) reikalavimų nuostatų laikymąsi ir kontrolę, būtina Departamentui suteikti teisę, atliekant tyrimus dėl įstatymų pažeidimų, atlikti kontrolinius pirkimus nepateikiant sprendimo dėl neplaninio patikrinimo iki kontrolinio pirkimo atlikimo. Tai pat būtina suteikti Departamentui teisę vykdant jam pavestas funkcijas paimti neatlygintinai ir tirti prekių, produkcijos, žaliavų ar kitų medžiagų mėginius ar pavyzdžius pažeidimo faktui nustatyti.
Kontrolinių pirkimų priemonė Departamentui reikalinga siekiant patvirtinti ar paneigti informaciją, kad ūkio subjektas daro pažeidimus, pvz., prekiauja alkoholiniais gėrimais draudžiamu laiku, parduoda alkoholinius gėrimus asmenims, neturintiems reikiamo amžiaus, prekiauja alkoholiniais gėrimais rugsėjo 1 d. ir pan. Pardavimo faktą reikia nustatinėti ir tiriant kitus Alkoholio kontrolės įstatymo, Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo bei Pluoštinių kanapių įstatymo pažeidimus, o atliktas kontrolinis pirkimas gali tapti neginčijamu įrodymu, jei būtų pažeidžiami teisės aktų reikalavimai.
Departamentas, vykdydamas jam pavestas funkcijas, ne visada gali nustatyti juridinį ar fizinį asmenį, pažeidžiantį įstatymuose numatytus reikalavimus, pavyzdžiui, ūkio subjektai, vykdantys prekybą elektroninėje erdvėje, neretu atveju nenurodo savo tapatybių arba slepia jas prisidengdami kitais asmenimis, todėl tik atliekant kontrolinius pirkimus galima nustatyti neteisėtos prekybos vykdytojus ir jų atžvilgiu pradėti įstatymo pažeidimo nagrinėjimo procedūrą. Be to, Departamentas kiekvienais metais vykdo tam tikras prevencines priemones internetinės prekybos priežiūros srityje – atlieka interneto svetainių ir socialinių tinklų paskyrų stebėjimą, o nevykdant kontrolinių pirkimų, nėra galimybės užtikrinti visapusiško šios priemonės efektyvumo.
Teisė atlikti kontrolinius pirkimus itin svarbi ir siekiant patikrinti informaciją apie vartotojams suteikiamą ekonominę naudą perkant alkoholio produktus, tabako gaminius ir su tabako gaminiais susijusius gaminius, kai nuolaidos ar akcijos pritaikomos įvedus ar pasakius žodžiu nuolaidos kodą, pateikus lojalumo kortelę ar kitą informaciją apmokėjimo momentu, o draudimo skelbti apie alkoholinių gėrimų kainų sumažinimą atveju, tokia informacija nurodoma kasos kvite, sąskaitoje faktūroje ir kt.
Kai kuriais atvejais, siekiant nustatyti galimus pažeidimus, reikalinga atlikti gaminių ekspertinius tyrimus, tik po kurių atlikimo galima konstatuoti, ar buvo pažeisti teisės aktai ar ne. Pavyzdžiui, tik po ekspertinio tyrimo galima nustatyti, ar parduodamas alkoholinis gėrimas nėra falsifikuotas.Todėl siekiant operatyviai tirti tokio pobūdžio pažeidimus ir mažinant ūkio subjektų priežiūros išlaidas, būtina Departamentui suteikti teisę Departamento nustatyta tvarka paimti neatlygintinai ir tirti prekių, produkcijos, žaliavų ar kitų medžiagų mėginius ar pavyzdžius pažeidimo faktui nustatyti.
Atsižvelgiant į esamą reglamentavimą, atkreiptinas dėmesys, kad Departamentas nuolat sulaukia skundų dėl išvardintų reikalavimų nesilaikymo. Pažymėtina, kad šiai dienai Departamentas negali veikti savarankiškai, privalo tyrimo atlikimo metu prašyti tarnybinės pagalbos iš kitų valstybinių institucijų, kurioms tokios teisės suteikta kitų įstatymų pagrindu. Tokia situacija neigiamai veikia Departamento vykdomą pažeidimo tyrimo eigą, apsunkina ir neproporcingai tyrimo atlikimą ir didina administracinę naštą.
Taip pat Sveikatos sistemos įstatymo projektu yra siekiama patikslinti 70¹ straipsnio 2 dalies esamą 7 punktą, ištaisant pakitusį Tabako, tabako gaminių ir susijusių gaminių kontrolės įstatymo pavadinimą bei įrašant papildomą Pluoštinių kanapių įstatymą, kadangi pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. gruodžio 1 d. nutarimą Nr. 992 “Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos pluoštinių kanapių įstatymą” Departamentui pavesta atlikti pluoštinių kanapių tabako gaminių ir su tabako gaminiais susijusių gaminių gamybos, tiekimo rinkai bei THC kiekio šiuose gaminiuose ir šių gaminių gamybos metu susidarančiuose tarpiniuose produktuose priežiūros funkcijas. Tad tai yra labiau techninio pobūdžio pakeitimai.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai
Projekto iniciatorius – Seimo narys Vytautas Kernagis.
3. Dabartinis Įstatymo projekte aptartų teisinių santykių reguliavimas
2017 m. lapkričio 1 d. įsigaliojus naujai Viešojo administravimo įstatymo 364 str. 11 d. redakcijai, nustatančiai, kad kontroliniai pirkimai, nepateikus ūkio subjektui teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintos sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopijos, galėtų būti atliekami tik įstatymų nustatytais atvejais. Šiuo atveju pažymėtina, kad Įstatymų priežiūrą vykdančiam Departamentui Įstatymuose nenumatyta teisė atlikti kontrolinį pirkimą nepateikus sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopijos, o kontrolinio pirkimo atlikimas po to, kai ūkio subjektui pateikiama teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta sprendimo atlikti neplaninį patikrinimą kopija, netenka prasmės, nes, ūkio subjektui žinant apie atliekamą jo veiklos patikrinimą, nebus galima atskleisti tikrųjų ūkio subjektų ketinimų.
Teisės neatlygintinai imti prekių, produkcijos, žaliavų ar kitų medžiagų mėginius ar pavyzdžius yra suteiktos kitoms priežiūrą atliekančioms institucijoms, pvz. Muitinės departamentui. Lietuvos Respublikos muitinės įstatymo 19 str. 2 d. 4 p. nuostatos leidžia muitinės pareigūnui Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka imti gabenamų, tikrinamų asmenų patalpose arba kitose saugojimo vietose laikomų ir naudojamų prekių pavyzdžius (mėginius), todėl analogiškos teisės reikia ir Departamentui.
Departamentui šių teisių suteikimas yra būtinas, siekiant užtikrinti, kad būtų efektyviai įgyvendinta Įstatymų priežiūros funkcija, palengvinta pažeidimų tyrimo eiga, sumažinta administracinė našta, panaikinant būtinybę į tyrimo eigą įtraukti kitas priežiūros institucijas. Pažymėtina, kad kai kurie iš įstatymų apribojimų reikalauja faktinių aplinkybių nustatymo, todėl tiriant gautą pirminę informaciją būtina patikrinti ir nustatyti pažeidimo faktą (pvz. kaip ūkio subjektai laikosi alkoholinių gėrimų pardavimo draudžiamu laiku apribojimų, ar alkoholiniai gėrimai nedalinami nemokamai, kaip priedas prie kitų prekių, tiriant nuotolinės prekybos tabako gaminiais ir su jais susijusiais gaminiais atvejus).
4. Siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir laukiami teigiami rezultatai
Departamentas, atlikdamas tyrimą dėl galimų Įstatymų pažeidimų, galės veikti savarankiškai, bus nustatytos vienodos Įstatymų nuostatų kontrolę atliekančių valstybinių institucijų teisės, mažinama administracinė našta.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimto įstatymo įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymo projekto priėmimas kriminogeninei situacijai, korupcijai įtakos neturės.
7. Galima įstatymo įgyvendinimo įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo projekto priėmimas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai, nebus didinama administracinė našta.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, teisės aktai, kuriuos būtina priimti, galiojantys teisės aktai, kuriuos reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Įstatymo projektą, galiojančių teisės aktų keisti nereikės.
9. Įstatymo projekto atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimams, Įstatymo projekto sąvokų ir jas įvardijančių terminų įvertinimas Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų bei atitinka lietuvių kalbos normas.
Įstatymo projekte nepateikiama naujų sąvokų ir nėra sąvokas įvardijančių terminų, todėl jis nevertintinas Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Įstatymo projekto atitiktis Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams
Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas. Įstatymo projektu nėra įgyvendinami Europos Sąjungos teisės aktai.
11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai ir parengimo terminai
Įstatymui įgyvendinti reikės papildyti vidinius teisės aktus, reglamentuojančius Departamento patikrinimų atlikimo tvarką.
12. Valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšos, kurių prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti nereikės papildomų valstybės biudžeto lėšų.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis
„Alkoholio kontrolė“, „Kontroliniai pirkimai“, „Neplaniniai patikrinimai“, „Nemokami mėginiai“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Nėra.