PASIŪLYMAS
DĖL STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 1, 2, 3, 4, 5, 6, 111, 12, 14, 15, 17, 18, 22, 24, 26, 27, 271, 28, 34, 37, 39, 47, 49, 51, 521, 53, 55, 56, 57, 59 STRAIPSNIŲ, ŠEŠTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO, 1 PRIEDO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 112, 272, 68 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3143(2)
2023-12-12
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1.
2.
3. |
13 (18)
13 (18)
13 (18) |
7 (7)
8 (91)
(8) |
(8)
(3) |
Argumentai: Statybose kasdien yra pasitelkiamas didelis kiekis subrangovų, todėl IS „Infostatyba“ bus neadekvačiai apkrauta rangovų bandymu prisijungti prie sistemos, norint įvesti informaciją apie subrangovus. Atkreiptinas dėmesys, kad daugelyje statybos objektų privalomai vedamas statybos darbų žurnalas, kuriame fiksuojami visi subrangovai. Tokiais atvejais rangovai turės administracinę naštą fiksuoti subrangovus net dvejuose šaltiniuose - IS „Infostatyba“ bei statybos darbų žurnale. Statybos darbų žurnalas (šiuo metu visuotinai pereinama prie elektroninio žurnalo) užtikrina informacijos apie subrangovus atsekamumą, todėl nėra tikslinga dubliuoti šią informaciją dar ir IS „Infostatyba“. Siūlau leisti rangovams pasirinkti vieną iš alternatyvų (IS „Infostatyba“ arba statybos darbų žurnalas), tokiu būdu sumažinti administracinę naštą bei IS „Infostatyba“ apkrovimą.
Pasiūlymas: Pakeisti 13 straipsnio 7 dalį, kuri papildo įstatymo 18 straipsnio 7 dalį nauju 8 punktu, ir ją išdėstyti taip: „8) jeigu vykdant statybos darbus pasitelkiami kiti rangovai (subrangovai), pranešti apie juos Lietuvos Respublikos statybos leidimų ir statybos valstybinės priežiūros informacinėje sistemoje „Infostatyba“ arba įrašant į statybos darbų žurnalą (vienoje statybvietėje taikomas tik vienas pranešimo būdas).“
Argumentai: Įstatymo papildymo nauja 91 dalimi tikslas yra teisingas, nes siekiama sureguliuoti situaciją, kuomet statytojas samdo keletą ar net keliolika rangovų atskiriems darbams atlikti ir statybvietėje niekada nebūna vieno rangovo (generalinio rangovo), kuris atsakingas už imperatyvių teisės aktų reikalavimų įvykdymą, t.y. nuolatinę darbų saugą statybvietėje, darbų, dokumentų bei kokybės valdymą, visaapimančią kokybės garantiją objekto (pvz. buto) pirkėjui, ir kt. Tačiau minėta situacija įstatymo projekte sureguliuota neaiškiai, dviprasmiškai, sukels ginčus, bus lengvai „apeinama“ - todėl nuostatą būtina patikslinti. Įstatymo projekte vartojama statybos teisės aktams nebūdinga sąvoka „atsakingas rangovas“, o ne „generalinis rangovas“. Numatoma statytojo pareiga paskirti atsakingą rangovą, kas suponuoja vienašalį veiksmą, nors rangovas nėra skiriamas, o pasitelkiamas dvišale sutartimi. Be to, tokiu būdu paskirtas rangovas neturės sutartinių santykių su kitais rangovais ir negalės niekaip įtakoti jų veiksmų, todėl įstatymo nuostata savo tikslo nepasieks. Siūlau koreguoti minėtą nuostatą, suderinant ją su Civiliniu kodeksu bei statybos teisės aktais.
Pasiūlymas: Pakeisti 13 straipsnio 8 dalį, kuri papildo įstatymo 18 straipsnį nauja 91 dalimi, ir ją išdėstyti taip: „91.
Argumentai: Galiojančio įstatymo 14 straipsnio 1 dalis nustato statytojui pareigą paskirti vieną ar kelis saugos ir sveikatos koordinatorius, kurie turi statybos metu koordinuoti ir kontroliuoti norminiuose teisės aktuose nustatytų darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimų įgyvendinimą, kai statinį projektuojant arba statant dalyvauja daugiau negu vienas rangovas. Ši pareiga nustatyta, atsižvelgiant į tai, kad daug nelaimingų atsitikimų darbe gali įvykti dėl netinkamo koordinavimo, kai skirtingos įmonės tuo pačiu metu ar viena po kitos dirba toje pačioje statybvietėje, atitinkamai įgyvendinant Europos Sąjungos direktyvos 92/57/EEB reikalavimą įpareigoti užsakovus tokiais atvejais paskirti saugos ir sveikatos koordinatorių (šios direktyvos 3 straipsnio 1 dalis). Tačiau praktikoje susiformavo ydinga praktika, kai statytojo pareigą skirti saugos koordinatorių statytojas sutartimi perduoda rangovui. Tokia praktika nėra teisinga, nes koordinatorius (panašiai, kaip statybos techninis prižiūrėtojas pagal Statybos įstatymo 19 straipsnį) yra užsakovo atstovas tam tikriems procesams kontroliuoti. Jeigu koordinatorių skiria rangovas, tai rangovas tikrina pats save ir kyla abejonių, ar užtikrinama reali kontrolė.
Siekiant išgyvendinti šią ydingą praktiką, būtina įstatyme aiškiai numatyti, kad statytojo pareiga skirti saugos koordinatorių negali būti perduodama rangovui.
Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 13 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 18 straipsnis, nauja 9 dalimi ir ją išdėstyti taip: „9. Pakeisti 18 straipsnio 8 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 3) atlikti kitų statybos dalyvių funkcijas, išskyrus statytojo (užsakovo) pareigą paskirti vieną ar kelis saugos ir sveikatos koordinatorius, paties statomo statinio statybos techninę priežiūrą ir šio statinio projekto bei šio statinio ekspertizę.“
|
Teikia:
Jonas Varkalys
Algirdas Butkevičius
Raimundas Lopata
Ričardas Juška
Andrius Bagdonas
Edita Rudelienė
Romualdas Vaitkus
Jonas Pinskus
Jonas Gudauskas
Justinas Urbanavičius
Eugenijus Gentvilas