LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IŽDO ĮSTATYMO NR. I-712

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2021-07-21 Nr. XIVP-711

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnyje dėstomoje naujos redakcijos Valstybės iždo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šiuo įstatymu privalo vadovautis biudžetinės įstaigos, kurių savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdymo institucija, viešosios įstaigos, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra valstybė, valstybės įsteigtos ir valstybės valdomos finansų įstaigos, kuriose valstybė turi įstatinio kapitalo ir (ar) balsavimo teisių dalį, suteikiančią teisę kontroliuoti finansų įstaigos veiklą, kiek tai susiję su skatinamųjų finansinių priemonių ir fondų lėšų valdymu, ir subjektai, kaupiantys ir (ar) naudojantys valstybės pinigų fondų lėšas (toliau kartu – įstaigos). Pažymėtina, jog pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 4 straipsnio 3 dalį, ne visų biudžetinių įstaigų, kurių vadovai yra biudžeto asignavimų valdytojai, savininko teises ir pareigas įgyvendina Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota valstybės valdymo institucija (pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija, Nacionalinė teismų administracija ir kt.). Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas patikslinant biudžetinių įstaigų, kurios privalo vadovautis Valstybės iždo įstatymu, sąrašą. Tuo atveju, jei būtų nepritarta tokiam tikslinimui, siūlytina projekte nustatyti bent jau teisę tokioms biudžetinėms įstaigoms esant poreikiui Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka atsidaryti sąskaitas valstybės ižde (kaip tai nustatyta projekto 1 straipsnio 4 dalyje).

2. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad šio įstatymo nuostatos netaikomos savivaldybėms, iš savivaldybės biudžeto išlaikomoms biudžetinėms įstaigoms bei savivaldybių įsteigtiems pinigų fondams, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė arba dalininkė, turinti daugiau kaip pusę balsų visuotiniame dalininkų susirinkime, yra savivaldybė, taip pat valstybinėms aukštosioms mokykloms, tačiau šie subjektai esant poreikiui turi teisę Lietuvos Respublikos finansų ministro nustatyta tvarka atsidaryti sąskaitas valstybės ižde, kurioms būtų taikomos šio įstatymo nuostatos, susijusios su įstaigų tvarkomomis sąskaitomis. Pažymėtina, jog iš projekto ir kartu su projektu pateikto aiškinamojo rašto nėra aišku, ar tokiais atvejais būtų taikomos keičiamo įstatymo 11 straipsnio nuostatos dėl finansų ministerijos teisės laikinai laisvas lėšas – laikinai laisvus valstybės piniginius išteklius ir įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas investuoti ir laikinai (grąžintinai) naudoti finansų ministro nustatyta tvarka. Siekiant teisinio aiškumo siūlytina projekte konkrečiai įvardinti keičiamo įstatymo straipsnius (ir (ar) jų dalis), kurie būtų taikomi (ir kokia apimtimi) atidarytoms sąskaitoms valstybės ižde pagal keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalį.

3. Projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 11 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad finansų ministerija turi teisę laikinai laisvas lėšas – laikinai laisvus valstybės piniginius išteklius ir įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas investuoti ir laikinai (grąžintinai) naudoti finansų ministro nustatyta tvarka, vadovaudamasi šio straipsnio 3 dalyje nustatytais kriterijais. Pažymėtina, jog nei iš projekto, nei iš kartu su juo pateikto aiškinamojo rašto nėra aiškus formuluotės „įstaigų tvarkomose sąskaitose laikinai nenaudojamas lėšas“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje apibrėžiamas tik sąvokos „laikinai laisvi valstybės piniginiai ištekliai“ turinys ir ši sąvoka siejama tik su valstybės iždo pagrindinėje sąskaitoje esančiais valstybės piniginiais ištekliais, o ne su įstaigų tvarkomomis sąskaitomis. Siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projektas neturėtų būti patobulintas.

 

Departamento direktorius                                                                                      Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

R. Dirgėlienė, tel. (8 5) 239 6350, el. p. [email protected]

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]