LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 385, 386, 387, 393, 394, 395, 396 IR 443 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-11-06 Nr. XIVP-3267
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 4 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau - ANK) 393 straipsnio 8 dalyje siūloma nustatyti atsakomybę už nusižengimus, numatytus ANK 393 straipsnio 2 ir 13 dalyse, padarytus pakartotinai. Pažymėtina, kad vertinant pagal siūlomas sankcijas ANK 393 straipsnio 13 dalyje numatytas nusižengimas yra mažiau pavojingas, nei nusižengimas, numatytas ANK 393 straipsnio 2 dalyje, tačiau už pakartotinį šių nusižengimų padarymą projektu siūloma nustatyti vienodo dydžio sankcijas. Pažymėtina, kad konstruojant ANK straipsnių sankcijas ir nustatant baudas už pakartotinai padarytą administracinį nusižengimą, žemutinė baudos riba numatoma tokia pati ar panaši į viršutinę baudos ribą, nustatytą už pirmą kartą padarytą administracinį nusižengimą. Šiuo atveju, siūlomu projektu tokios straipsnių konstrukcijos nėra laikomasi. Siekiant išlaikyti ANK normų sistemiškumą, siūlytina atsakomybę už ANK 393 straipsnio 2 ir 13 dalyse numatytus nusižengimus, padarytus pakartotinai, dėstyti atskirose dalyse, nustatant skirtingo dydžio sankcijas. Pritarus šiai pastabai, išlaikant ANK 393 straipsnio sistemiškumą, į atskiras struktūrines dalis siūlytina išskirti ir projekto 4 straipsniu keičiamo ANK 393 straipsnio 9 dalį, kurioje siūloma įtvirtinti atsakomybę už šio straipsnio 3 ir 14 dalyse numatytus nusižengimus, padarytus pakartotinai.
Nepritarus aukščiau išdėstytoms pastaboms, manytina, kad ANK 393 straipsnio 8 ir 9 dalyse, atitinkamai nustatančiose atsakomybę už ANK 393 straipsnio 2, 13 dalyse bei ANK 393 straipsnio 3, 14 dalyse numatytus administracinius nusižengimus, padarytus pakartotinai, reikėtų atsisakyti tarp nurodytų straipsnio dalių vartojamo jungtuko „ir“, šias straipsnio dalis atskiriant kableliu.
2. Projekto 4 straipsniu keičiamoje ANK 393 straipsnio 3 dalyje numatoma atsakomybė už bepiločių orlaivių sistemų (toliau – UAS) skrydžių vykdymą virš karinių teritorijų arba nustatytu atstumu iki jų, arba draudžiamoje, ribojamoje ir pasienio zonos oro erdvėje, neturint tam teisės, taip pat ir ANK 393 straipsnio 8 ir 14 dalyse įtvirtinami nusižengimai, susiję su UAS naudojimu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar ANK 393 straipsnio 12 dalis, kurioje įtvirtintas administracinio poveikio priemonės taikymas – turto konfiskavimas, neturėtų būti patikslinta, numatant ne galimą bepiločio orlaivio konfiskavimą, o UAS konfiskavimą.
3. Pažymėtina, kad ANK yra vientisas teisės aktas, kurio nuostatos turi būti taikomos sistemiškai, teisės normos turi derėti tarpusavyje, turi būti užtikrinamas teisės sistemos nuoseklumas ir vidinė darna. Turto konfiskavimas, remiantis ANK 27 straipsniu, priskiriamas prie administracinio poveikio priemonių, tačiau už administracinį nusižengimą galimos skirti administracinio poveikio priemonės ANK specialiosios dalies straipsniuose turi būti nurodomos ne šalia administracinių nuobaudų, kaip kad numatoma teikiamu projektu keičiamo ANK 393 straipsnio 9 dalyje, bet atskiroje straipsnio dalyje. Be kita ko, atsižvelgiant į tai, kad ANK specialiosios dalies straipsniuose nuostatos dėl administracinio poveikio priemonių taikymo dėstomos paskutinėse ANK straipsnių dalyse, nuostata dėl turto konfiskavimo turėtų būti dėstoma paskutinėje ANK 393 straipsnio dalyje.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
E. Drėgvaitė, tel. +370 5 209 6891, el. p. [email protected]
M. Griščenko, tel. +370 5 209 6552, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. +370 5 209 6055, el. p. liucija.schulteebbert@lrs.