LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO
I Š V A D A
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ TARYBŲ RINKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-532
2 STRAIPSNIO PAPILDYMO ĮSTATYMO
PROJEKTO (NR. XIIIP-2323)
2018- 09-12 Nr. 102-P-33
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė, komiteto pirmininkės pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai: Rimas Andrikis, Vitalijus Gailius, Arvydas Nekrošius, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Lauras Stacevičius, Irena Šiaulienė, Petras Valiūnas.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė,
Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėja Meilė Čeputienė.
Seimo narys Juozas Olekas, Seimo teisės departamento vyr. patarėjas Pranas Žukauskas, Europos teisės departamento direktoriaus pavaduotojas Karolis Dieninis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
|
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-06-21 |
1 |
41 |
N |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekte siūlomos įtvirtinti asmens (savivaldybės nuolatinio gyventojo) pasyviosios rinkimų teisės į savivaldybės tarybos narius įgyvendinimo sąlygos dėl to, kad jis “teismo nuosprendžiu pripažintas kaltu ir patrauktas baudžiamojon atsakomybėn už nusikaltimus valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ir už nusikaltimus finansų sistemai, jeigu nuo teismo nuosprendžio įsigaliojimo nepraėjo dešimt metų” yra diskutuotinos atsižvelgiant į tai, kad: 1) jos žymiai labiau apribotų asmens teisę būti renkamu į savivaldybės tarybos nariu (politinės atstovaujamosios institucijos, per kurią įgyvendinama vietos bendruomenės savivaldos teisė, nariu), nei asmens teisę būti renkamu Seimo nariu (valstybės valdžią įgyvendinančios institucijos nariu). Pagal Konstitucijos 56 straipsnio antrosios dalies nuostatą „Seimo nariais negali būti renkami asmenys, nebaigę atlikti bausmės pagal teismo paskirtą nuosprendį <...>“. Pagal šią nuostatą teismo paskirtą bausmę atlikęs asmuo (nepriklausomai nuo nusikaltimo rūšies, pobūdžio ar sunkumo) gali būti renkamas Seimo nariu, išskyrus asmenį, kuris apkaltos proceso tvarka pašalintas iš užimamų pareigų už nusikaltimą, kuriuo buvo šiurkščiai pažeista Konstitucija, sulaužyta priesaika. Pagal Konstitucinio Teismo 2012 m. rugsėjo 5 d. nutarimą “Konstitucijos 56 straipsnio 2 dalis, pagal kurią asmuo, atlikęs teismo nuosprendžiu paskirtą bausmę, gali būti renkamas Seimo nariu, reiškia, jog Konstitucijoje ne tik nėra nustatyta, kad Seimo nariu negali būti renkamas asmuo, kuris apkaltos proceso tvarka buvo pašalintas iš pareigų už tokio nusikaltimo, kuriuo nebuvo šiurkščiai pažeista Konstitucija, sulaužyta priesaika, padarymą, – Konstitucija, darydama minėtą išimtį, expressis verbis leidžia tokį asmenį rinkti Seimo nariu”; 2) jose nurodomos konkrečios nusikaltimų rūšys „nusikaltimus valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ir už nusikaltimus finansų sistemai <...>“. Už tokių nusikaltimų padarymą yra numatyta baudžiamoji atsakomybė Baudžiamojo kodekso XXXIII skyriaus „Nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams“ 225-229 straipsniuose ir XXXII skyriaus „Nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai finansų sistemai“ 213-224 straipsniuose. Toks konkrečių nusikaltimų rūšių išskyrimas ne tik iškreipia Konstitucijos ginamas ir saugomas vertybes, bet ir leidžia šiuos nusikaltimus laikyti pavojingesniais bei sunkesnes pasekmes asmeniui sukeliančiais, nei pvz. Baudžiamojo kodekso XV skyriuje numatytus nusikaltimus žmoniškumui ir karo nusikaltimus, XVI skyriuje numatytus nusikaltimus Lietuvos valstybės nepriklausomybei, teritorijos vientisumui ir konstitucinei santvarkai (Valstybės perversmas, išdavystė, padėjimas kitai valstybei veikti prieš Lietuvos Respubliką, šnipinėjimas, kolaboravimas, antikonstitucinių grupių ar organizacijų kūrimas ir veikla, vieši raginimai smurtu pažeisti Lietuvos Respublikos suverenitetą ir kt.). Už pastaruosius nusikaltimus teismo paskirtą bausmę atlikę asmenys gali siekti būti renkami savivaldybių tarybų nariais pagal keičiamo įstatymo 2 straipsnio 4 dalies nuostatą „Savivaldybės tarybos nariu negali būti renkamas asmuo, kuris likus 65 dienoms iki rinkimų yra nebaigęs atlikti bausmę pagal teismo nuosprendį” Taigi ir šiuo aspektu, teikiamo projekto nuostatos yra ydingos, juose sukuriamas prieštaringas teisinis reguliavimas, neatitinkantis teisinės valstybės principo.
|
Nepritarti |
Komitetas pritarė projekto iniciatorių nuomonei, kad kol nėra efektyvių priemonių, šalinančių politinės korupcijos priežastis, būtina dalinai riboti asmenų, nuteistų už korupcinius nusikaltimus patekimą į valdžią ir nustatyti 10 metų periodą, per kurį nuteistas asmuo už nusikaltimus valstybės tarnybai, viešiesiems interesams ir finansų sistemai įrodytų visuomenei savo sąžiningą elgesį ir atkurtą reputaciją. |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-06-21 |
1 |
41 |
N |
2. Projekto nuostata, nustatanti asmens teisės būti renkamam savivaldybės tarybos nariu ribojimą dėl to, kad jis „teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu ir patrauktas baudžiamojon atsakomybėn“, tikslintina. Apkaltinamasis nuosprendis negali būti priimtas nepatraukus asmens baudžiamojon atsakomybėn, todėl patraukimo baudžiamojon atsakomybėn sąlyga, kaip papildanti apkaltinamojo nuosprendžio faktą, būtų perteklinė. |
Pritarti |
Projekto nuostata patikslinta. Žr. Komiteto argumentuose prie TD 3 pastabos. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-06-21 |
1 |
41 |
N |
3. Projekto nuostatose turėtų būti nurodomas ne teismo nuosprendžio „įsigaliojimas“, o teisinė sąvoka „įsiteisėjimas“. |
Pritarti |
Taip pat aiškumo dėlei tikslinga po žodžio „įsiteisėjimo“ įrašyti žodį „dienos“ , o terminą rašyti skaitmenimis. Komiteto pasiūlymas: 41 dalį išdėstyti taip: „41. Savivaldybės tarybos nariu negali būti
renkamas asmuo, kuris teismo nuosprendžiu yra pripažintas kaltu |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2018-06-21 |
1 |
41 |
N |
4. Projekto pavadinime bei 1 straipsnio pavadinime turi būti nurodomas ne keičiamo įstatymo 2 straipsnio papildymas, o pakeitimas, projekto 1 straipsnyje pakeitimų esmė turi būti dėstoma neparyškintu šriftu. |
Pritarti |
Projektas patikslintas. |
5. |
Europos teisės departamentas prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos 2018-07-12 |
1 |
41 |
N |
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos savivaldybių tarybų rinkimų įstatymo Nr. I-532 2 straipsnio papildymo įstatymo projektą Nr. XIIIP-2323 (toliau – Projektas), pažymime, jog Atsižvelgdami į tai, siūlytume atkreipti dėmesį į Europos teisės departamento išvadą dėl analogiško savo turiniu Lietuvos Respublikos rinkimų į Europos Parlamentą įstatymo Nr. IX-1837 3 straipsnio papildymo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2324, kurioje atskleistos sąlygos apriboti naudojimąsi Chartijos teisėmis, kaip antai jos 40 straipsnyje nustatyta teise bei Projektu siūlomo įtvirtinti draudimo dešimt metų po teismo nuosprendžio įsiteisėjimo dalyvauti savivaldybės tarybos narių rinkimuose asmenims, pripažintiems kaltais už nusikaltimus valstybės tarnybai, viešiesiems interesams ir už nusikaltimus finansų sistemai, neatitikimas proporcingumo principo.
|
Nepritarti |
Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos (toliau – Chartija) 40 straipsnyje nurodyta, kad kiekvienas Sąjungos pilietis turi teisę balsuoti ir būti kandidatu vietos savivaldos rinkimuose valstybėje narėje, kurioje jis gyvena, tomis pačiomis sąlygomis kaip ir tos valstybės piliečiai. Šis reikalavimas būtų taikomas visiems kandidatams į savivaldybės tarybos narius.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta
7. Komiteto sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui XIIIP-2323(2), komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už –5, prieš – 1, susilaikė –3.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Agnė Širinskienė, Stasys Šedbaras.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA: Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-2323(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Agnė Širinskienė