2017-10-05

PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 

9 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIP-4688(4)

 

 

Eil.

Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str.

d.

p.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(1)

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Argumentai:

Lietuvos Respublikos fiziniai ar juridiniai asmenys (toliau – Asmenys) pasinaudodami jiems suteikta teise ir vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos Žemės įstatyme Nr. I-446 (toliau – Žemės įstatymas) nustatytomis teisės normomis, be aukciono iš valstybės išsinuomavo žemę, kurioje buvo ir yra Asmenims nuosavybės teise priklausantys arba jų nuomojami statiniai ar įrenginiai. Žemės nuomos sutarties sąlygas šalys sutarė atsižvelgdamos į Žemės įstatyme, Vyriausybės nutarimuose ir kitose norminiuose aktuose išdėstytus reikalavimus. Asmenys prieš pasirašydami žemės nuomos sutartis suplanavo, numatė ir finansiškai apskaičiavo galimas vykdyti ekonomines ar kitokio pobūdžio veiklas, kadangi norminai aktai aiškiai apibrėžė galimas veiklos ribas ir sąlygas.  Asmenys pagrįstai tikėjosi, kad sutarties sąlygų valstybė laikysis sąžiningai, kadangi šias sąlygas griežtai reglamentavo įstatymai ir kiti poįstatyminiai aktai. Taip pat, žemės nuomos sutarties šalims buvo aiškiai suprantamas, kad valstybei pakeitus norminius aktus (kurių pagrindu sudaromos žemės nuomos sutartys) jie galios tik naujoms žemės nuomos sutartims. Todėl Asmenys  tolimesnius savo veiksmus planavo ir savo veiklą vykdė vadovaudamiesi žemės nuomos sutarties sąlygomis bei bendraisiais teisinės valstybės teisės principais, kad nesant Asmenų kaltės, vienašališkai  sutarties sąlygos nebus pakeistos. Atsižvelgiant į tai, Asmenys apskaičiavę savo finansines galimybes ir kitus resursus pradėjo vykdyti ekonomines ar kitokio pobūdžio veiklas, ko pasėkoje investavo lėšas į projektus ar pritraukė kitų investuotojų, sukūrė ir ateityje numatė įkurti naujų darbo vietų, bei prisiėmė įsipareigojimus prieš trečiuosius asmenis.

Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIP-4688(4)  (toliau – Įstatymo projektas) yra siūloma vienašališkai pakeisti žemės nuomos sutarties sąlygas ir pabloginti kitos sutarties šalies teisinę bei finansinę padėtį. Pirmiausia, siūlomas draudimas statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, daugiau nei 5 procentais didinant jų užimamą žemės plotą ar keičiant jų naudojimo paskirtį, stabdo investicijas, darbo vietų kūrimą, estetinį aplinkos gerinimą, bei ekonominės veiklos vystymą. Asmenims, kurie buvo sudarę žemės nuomos sutartis su galimybe statyti naujus ar rekonstruoti senus statinius liko apgauti ir dabar turės patirti didelių finansinių nuostolių. Taip pat, toks reguliavimas prieštarauja nediskriminacijos, lygiateisiškumo ir teisėtų lūkesčių principams. Šiuo atveju, vieni Asmenys analogiškų sutarčių pagrindu, sudarytų tuo pačiu metu su tuo pačiu subjektu (valstybe) vysto statybos ar rekonstrukcijos projektus nesumokėję papildomo vienkartinio mokesčio, o kiti Asmenys, būdami tokioje pačioje padėtyje, nebegalės statyti naujų pastatų ar atlikti rekonstrukcijų, tai yra nebegalės vykdyti veiklos, dėl kurios turėjo teisėtą lūkestį ją vykdyti, o tam pagrindo suteikė ir garantavo žemės nuomos sutartis. Arba, šis Asmuo galės statyti naujus pastatus ar atlikti rekonstrukcijas, tačiau turės susimokėti papildomą vienkartinį mokestį, dėl kurio nebuvo tartasi ir apie kurio atsiradimą nebuvo galima numanyti, prieš sudarant žemės nuomos sutartį.

Be to, Įstatymo projektu siūlomas 20 procentų žemės mokestinės vertės vienkartinis mokestis yra nepagrįstas jokiais skaičiavimais, patvirtinančiais, kad būtent tokia suma yra socialiai teisinga, bei ekonomiškai naudinga. 

Iš vienos pusės valstybė skiria ne mažai finansinių resursų valstybės įvaizdžio kūrimui ir gerinimui, tam kad būtų galima pritraukti investuotojus ar surasti naujas rinkas eksportui. Tačiau iš kitos pusės ta pati valstybė, šiuo Įstatymo projektu, kuris suteiks tik trumpalaikės finansinės naudos (surinkus žemės nuomos mokesčio priedus), sukelia realią grėsmę ilgalaikėms ir nuolatinėms neigiamoms finansinėms perspektyvoms, nes valstybė, kuri vienašališkai nutraukinėja sutartis, keičia sutarties sąlygas ir pablogina kitos sutarties šalies padėtį, sukelia nepatikimos, nestabilios ir rizikingos investicijoms valstybės įvaizdį.  Akivaizdu, kad priėmus įstatymo projektą, neatsižvelgiant į pasiūlymą, valstybė patirs ilgalaikių neigiamų pasekmių.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytus argumentus, siūloma sudaryti labiau sąžiningas sąlygas keičiant žemės nuomos sutarties sąlygas ir nustatyti, kad vienkartinis žemės nuomos mokesčio priedas būtų mokamas tik už tą žemės plotą, kuris yra realiai užstatomas ir  kuris naudojamas ekonominiai naudai gauti. Įstatymo projektu siūlomas papildomas apmokestinimas už visą žemės plotą, tame tarpe kurio dalis neužstatyta ir nenaudojama, yra ekonomiškai, teisiškai ir socialiai nepagrįstas.

 

Pasiūlymai:

 

1. Pakeisti projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 6 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) ji užstatyta fiziniams ir juridiniams asmenims nuosavybės teise priklausančiais ar jų nuomojamais statiniais ar įrenginiais (išskyrus laikinuosius statinius, inžinerinius tinklus bei neturinčius aiškios funkcinės priklausomybės ar apibrėžto naudojimo arba ūkinės veiklos pobūdžio statinius, kurie tarnauja pagrindiniam statiniui ar įrenginiui arba jo priklausiniui). Žemės sklypai, užstatyti fizinių ar juridinių asmenų nuomojamais statiniais ar įrenginiais, išnuomojami tik šių statinių ar įrenginių nuomos terminui. Žemės sklypai išnuomojami teritorijų planavimo dokumentuose ar žemės valdos projektuose nustatyto dydžio, kuris būtinas statiniams ar įrenginiams eksploatuoti pagal Nekilnojamojo turto kadastre įrašytą jų tiesioginę paskirtį. Išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose draudžiama statyti naujus statinius (išskyrus esamų statinių priklausinius, inžinerinius tinklus ar susisiekimo komunikacijas) ar įrenginius ir rekonstruoti esamus statinius ar įrenginius, daugiau nei 5 procentais didinant jų užimamą žemės plotą ar keičiant jų naudojimo paskirtį, išskyrus atvejį, kai statoma ar rekonstrukcija atliekama neprivatizuojamoje žemėje. Šiuo atveju nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą (išskyrus atvejus, kai statomi esamų statinių priklausiniai, tiesiami inžineriniai tinklai ar susisiekimo komunikacijos arba kai, rekonstravus statinį, jo užimamas valstybinės žemės plotas padidėja ne daugiau kaip 5 procentais) gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo, kuriame numatoma statyti naują arba rekonstruoti esamą statinį, žemės mokestinės vertės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme. 20 procentų žemės nuomos mokesčio priedą, apskaičiuojamą nuo užstatytos žemės sklypo dalies, viršijančios leistiną 5 procentų užstatymą. Žemės nuomos mokesčio priedas apskaičiuojamas nuo žemės mokestinės vertinės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme. Žemės nuomos mokesčio priedas į valstybės biudžetą mokamas vieną kartą už žemės sklypą užstatomą žemės sklypo dalį ir turi būti sumokėtas iki statybų pradžios arba lygiomis dalimis ne vėliau kaip per 3 metus nuo statybų pradžios, pirmąją įmoką sumokant iki statybų pradžios.

 

Argumentai:

Įstatymo projektu taip pat yra siūloma keisti Žemės įstatymo 9 straipsnio 14 dalį ir numatyti papildomą draudimą, jog  žemės nuomos sutartyje negali būti numatyta galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą kai valstybinė žemė išnuomojama pagal šio straipsnio 6 dalies 1 punktą. Iš tokio siūlomo reglamentavimo matyti, kad valstybė vienašališkai planuoja nutraukti žemės nuomos sutartis ir pakeisti jau sutartas sąlygas, kitai sutarties šaliai nenaudingomis sąlygomis. Atsižvelgiant į auščiau išdėstytus motyvus, tokiu atveju būtų pažeisti teisėtų lūkesčių, sutarties laisvės ir lygiateisiškumo principai. Todėl siūlome, kad šie reikalavimai būtų taikomi tik naujai sudarytoms valstybinės žemės nuomos sutartims.

Taip pat, atkreiptinas dėmesys, jog ne maža valstybinės žemės nuomos sutarčių buvo sudarytos tuo metu, kuomet galiojo kiti teisės aktai ir visuomeniniai teisiniai santykiai buvo reguliuojami atsižvelgiant į tuo laikmečiu vyravusias aplinkybes. Be to, sistemingai buvo keičiami ir teritorijų planavimo dokumentai, kuriais būdavo keičiamos žemės pagrindinė naudojimo paskirtis ar būdas. Todėl tokiose žemės nuomos sutartyse nurodyta žemės naudojimo paskirtis yra nustatyta pagal šiuo metu nebegaliojančius ir šiai situacijai nebeaktualius norminius aktus, o nekilnojamojo turto registre įregistruota pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir būdas neatitinka žemės nuomos sutartyje nurodytam pagrindiniam žemės naudojimo paskirčiai ir būdui. Dėl to, gaunasi prieštaravimų kuriuos būtina pašalinti.

Atsižvelgiant į tai kad išdėstyta, siūloma pakeisti Žemės įstatymo 9 straipsnio 14 dalyje nustatytą reglamentavimą, nurodant, kad žemės nuomos sutartis turi būti nutraukiama ne tuomet kada žemės nuomininkas žemę naudoja ne pagal sutartyje numatytą naudojimo paskirtį, bet tuomet, kada žemė naudojama ne pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą žemės naudojimo paskirtį.        

 

Pasiūlymai:

 

2. Pakeisti projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

14. Valstybinės žemės nuomos sutartis turi būti nutraukiama prieš terminą nuomotojo reikalavimu, jeigu žemės nuomininkas naudoja žemę ne pagal sutartyje numatytą Nekilnojamojo turto registre įregistruotą pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą arba yra keičiama pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ir (ar) būdas, išskyrus atvejus, kai Vyriausybės nustatytais atvejais ir tvarka valstybinės žemės nuomos sutartyje arba jos pakeitime numatyta galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą. Galimybė keisti pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą valstybinės žemės nuomos sutartyjese, sudarytose po šio įstatymo įsigaliojimo arba jos pakeitime negali būti numatyta, kai valstybinė žemė išnuomojama pagal šio straipsnio 6 dalies 1 punktą, išskyrus atvejus, kai pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentus išnuomotame žemės sklype nenumatyta galimybė plėtoti jame esančio statinio ar įrenginio paskirties neatitinkančią veiklą, ir žemės sklypas yra neprivatizuojamoje žemėje.“

Argumentai: Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalimi yra siūloma naujai sureguliuoti sutartinius santykius, kurie šalių jau buvo sutarti iki šio įstatymo projekto pateikimo. O būtent, yra siekiama, kad jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo žemės nuomos sutartyje yra nustatyta nuomininko teisė statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo. Tačiau žemės sklypo nuomininkas, prieš pasirašydamas sutartį apskaičiavo savo finansines galimybes, įvertino sutarties įgyvendinimo sąlygas, bei suplanavo savo veiksmus nežinodamas ir nenumanydamas, kad ateityje vienašališkai bus pakeistos sutarties esminės sąlygos – bus nustatytas papildomas vienkartinis mokestis. Dėl papildomos, didelės finansinės naštos, žemės nuomininkai bus priversti keisti kitus savo įsipareigojimus santykiuose su kitais asmenimis ir dėl to, neigiamas pasekmes gali patirti ne tik žemės nuomininkai, bet ir kiti asmenys. Toks siūlomas reglamentavimas yra teisiškai nepagrįstas ir prieštaraujantis lygiateisiškumo, sąžiningumo, teisėtų lūkesčių ir sutarties laivės principams. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (toliau - LR CK) 6.156 straipsnyje yra nustatytas sutarties laivės principas - šalys turi teisę laisvai sudaryti sutartis ir savo nuožiūra nustatyti tarpusavio teises bei pareigas, o 6.223 straipsnio 1 dalyje nustatyta, jog  sutartis gali būti pakeista šalių susitarimu. Tačiau įstatymo projektu Valstybė pati inicijuoja šių normų ir principų nesilaikymo, nes pasinaudodama savo dominuojančia padėtimi ir piktnaudžiaudama įstatymų leidimo teise, vienašališkai keičia žemės nuomos sutarties sąlygas ir nustato nuomininkui nenaudingas, bei jo valiai prieštaraujančias sąlygas. Toks Įstatymo projektas prieštarauja LR CK 6.158 straipsnio 1 dalies nuostatai, jog kiekviena sutarties šalis turėdama sutartinių santykių, privalo elgtis sąžiningai. Atkreiptinas dėmesys, kad LR CK 6.552 straipsnyje yra nurodyta, kad valstybinės žemės, nuomojamos ne aukciono būdu, nuomos mokesčio dydis nustatomas teisės aktų nustatyta tvarka. Tačiau papildomos, vienkartinės ar kitokios formos įmokos, kaip siūloma Įstatymo projektu, nėra reglamentuotos. Taip pat, atsižvelgiant į šio pasiūlymo pirmoje dalyje išdėstytus argumentus, siūloma sudaryti galybę valstybei gauti mokestį greičiau nei per tris metus, o Asmenims sumokėjusiems šį mokestį per dviejų metų laikotarpį, atsirastu galimybė mokėti mažiau. Mažesnė mokestinė našta siūloma dėl to, kadangi ši vienkartinis mokestis yra Asmens neplanuotos, netikėtos ir neapskaičiuotos išlaidos ir tai  išbalansuoja visus planus bei įsipareigojimus, kas gali sukelti neigiamų pasekmių ne tik pačiai įmonei, bet ir valstybei, jeigu bankrutuotų įmonės, būtų atleidžiami darbuotojai ar būtų sustabdytos investicijos.

Atkreiptinas dėmesys, jog atsižvelgiant į naujus pasiūlymus šiam Įstatymo projektui, šio Įstatymo įsigaliojimo laikas numatytas 2018 m. sausio 1 d., tai yra už dviejų su puse mėnesių. Toks trumpas laiko tarpas Asmenims, kurie savo projektų vystyme nebuvo numatę ir nebuvo paskaičiavę tokių didelių papildomų išlaidų, yra akivaizdžiai per trumpas, tam kad būtų galima rasti papildomų finansinių resursų netikėtiems valstybės nustatytiems mokesčiams. Daugeliui įmonių ir taip nuolatos trūksta apyvartinių lėšų, taip pat reikalavimai nuolatos didinti atlyginimus, bei nuolatinis prekių ir paslaugų brangimas, šioms įmonėms neleis taip greitai rasti papildomų lėšų, šiuo projektu siūlomam mokesčiui susimokėti. Dėl to, įmonės bus priverstos stabdyti veiklą, mažinti atlyginimus, taupyti medžiagų ir kokybės atžvilgiu arba papildomai skolintis pinigų, kas sudarytų papildomų išlaidų palūkanoms ar delspinigiams apmokėti.

Todėl, siūloma nustatyti protingą vienerių metų laikotarpį, per kurį įmonės galėtu perskirstyti savo finansus, veiklos prioritetus, įsipareigojimus ir žmogiškuosius išteklius.          

Pasiūlymai:

 

1Pakeisti projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį,  įsigalioja 2017 2019 m.  lapkričio sausio 1 d.“

 

2Pakeisti projekto 2 straipsnį 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo esamiems statiniams ar įrenginiams eksploatuoti išnuomoto kitos pagrindinės žemės naudojimo paskirties valstybinės žemės sklypo nuomos sutartyje yra nustatyta nuomininko teisė statyti naujus ar rekonstruoti esamus statinius, nuomininkas statyti naują statinį arba rekonstruoti esamą, (išskyrus atvejus, kai statomi esamų statinių priklausiniai, inžineriniai tinklai ar susisiekimo komunikacijos arba kai, rekonstravus statinį, jo užimamas valstybinės žemės plotas padidėja ne daugiau kaip 5 procentais) gali tik sumokėjęs į valstybės biudžetą žemės nuomos mokesčio priedą, lygų 20 procentų išnuomoto žemės sklypo, kuriame numatoma statyti naują arba rekonstruoti esamą statinį, mokestinės vertės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme 20 procentų žemės nuomos mokesčio priedą, apskaičiuojamą nuo užstatytos žemės sklypo dalies, viršijančios leistiną 5 procentų užstatymą. Žemės nuomos mokesčio priedas apskaičiuojamas nuo žemės mokestinės vertinės, nustatytos Lietuvos Respublikos žemės mokesčio įstatyme. Žemės nuomos mokesčio priedas į valstybės biudžetą mokamas tik vieną kartą už žemės sklypą užstatomą žemės sklypo dalį ir turi būti sumokėtas iki statybų pradžios arba lygiomis dalimis ne vėliau kaip per 3 metus nuo statybų pradžios, pirmąją įmoką sumokant iki statybų pradžios. Žemės nuomos mokesčio priedo sumokėjimas bus laikomas tinkamai ir pilnutinai įvykdytas, jeigu nuomininkas ne vėliau kaip per 24 mėnesius nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos į valstybės biudžetą bus sumokėjęs ne mažiau kaip 70 procentų mokėtinos žemės nuomos mokesčio priedo sumos.“

 

Teikia

Seimo narys:                                                                                                                          Simonas Gentvilas