LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 152 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xiiip-611

 

2017-05-10  Nr. 141-P-16

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Rasa Budbergytė, Petras Gražulis, Aušrinė Norkienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: biuro vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo departamento Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėja Laima Kalinauskienė, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės turto valdymo politikos skyriaus vedėjo pavaduotoja  Rūta Muzikevičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-05-10

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

1.    Projektu siūloma nustatyti, kad sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės Vyriausybė arba savivaldybės taryba priima gavusi atitinkamo viešojo juridinio asmens išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ir ekonominės naudos, o valdžios subjektai privalo gauti Finansų ministerijos išvadą dėl partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu. Atkreipiame dėmesį, kad nors šių išvadų pateikimas pagal projektu siūlomą reguliavimą būtų privalomas, tačiau nėra nustatyta subjektų pareiga į jas atsižvelgti, sprendimų dėl partnerystės projekto priėmimas ar to projekto vykdymas nėra siejamas su išvadų turiniu, o tik su formalaus jų pateikimo faktu.

Atsižvelgti

Įstatymo projektu siūloma nustatyti prievolę subjektams prieš priimant sprendimus gauti atitinkamas CPVA ir Finansų ministerijos išvadas. Atkreiptinas dėmesys, kad Valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų bei koncesijos projektų rengimą, teikimą, vertinimą, sprendimų dėl projektų įgyvendinimo priėmimą, įgyvendinimą, partnerystės procese dalyvaujančių institucijų teises, pareigas ir atsakomybę reglamentuoja Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisyklės. Pavyzdžiui, minėtose taisyklėse įtvirtinta, kad Finansų ministerija įvertina partnerystės sutarties projekte nurodytas finansines sąlygas fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu ir teikia centrinės valdžios partnerystės projektą įgyvendinančiai institucijai savo išvadą – pritarimą ar nepritarimą finansinėms sąlygoms. Taisyklėse nustatoma, kad jeigu Finansų ministerijos išvadoje nepritariama partnerystės sutarties projekte nurodytoms finansinėms sąlygoms, centrinės valdžios partnerystės projektą įgyvendinanti institucija teikia Finansų ministerijai patikslintą partnerystės sutarties projektą pakartotinai vertinti arba nutraukia pirkimus. Jeigu partnerystės sutarties projekte nurodytos finansinės sąlygos neatitinka Vyriausybės ar Seimo sprendime dėl partnerystės projekto įgyvendinimo nustatytų sąlygų, centrinės valdžios partnerystės projektą įgyvendinanti institucija nutraukia pirkimus.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-05-10

1

 

 

2. Projekte siūloma nustatyti, kad „valdžios subjektai“ privalo gauti atitinkamą Finansų ministerijos išvadą. Jei atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą pastabą būtų nuspręsta įstatymo projektą tikslinti nustatant šios išvados gavimo teisines pasekmes, būtina atkreipti dėmesį į vieną teisinio reguliavimo aspektą. Investicijų įstatymo 2 straipsnio 17 dalyje nustatyta, kad vietos savivaldos srityje „valdžios subjektas“ yra savivaldybės vykdomoji institucija. Investicijų įstatymo 152 straipsnio 2 dalis nurodo „valdžios subjektų“ priimamus sprendimus  taikyti valdžios ir privataus subjektų partnerystę, bei šių sprendimų priėmimą sieja teisinių, ekonominių, finansinių ir kitų aspektų įvertinimu. Su „valdžios subjektų“ (vietos savivaldos srityje – savivaldybės vykdomųjų institucijų) sprendimų priėmimu, tiksliau – su keičiamo įstatymo 152 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatyta pareiga įvertinti partnerystės finansinius aspektus, turėtų būti siejamas ir Finansų ministerijos išvados gavimas. Tačiau kartu su vertinamu projektu teikiamame Vietos savivaldos įstatymo Nr. I-533 16 ir 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-610,  siūloma nustatyti, kad „sprendimų dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo“ priėmimas yra išimtinė savivaldybės tarybos kompetencija (vertinamame projekte ši funkcija priskiriama savivaldybės tarybai arba Vyriausybei). Svarstytina, kokius projekto 152 straipsnio 2 dalyje nustatytus aspektus (ar jų dalį) vertinti turėtų sprendimą dėl partnerystės taikymo priimantis „valdžios subjektas“ – (savivaldybės atveju – savivaldybės vykdomoji institucija), o kokius - sprendimą dėl partnerystės taikymo tikslingumo priimanti institucija - savivaldybės taryba ar Vyriausybė.

Pritarti iš dalies

Atkreiptinas dėmesys, kad Finansų ministerijos išvada gaunama dėl partnerystės sutarties projekte nurodytų finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu, t. y. sutarties finansinių sąlygų įtakos valstybės finansiniams rodikliams – valstybės skolai ir deficitui. Kitaip tariant, Finansų ministerija vertina po Vyriausybės arba savivaldybės tarybos sprendimų dėl partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, taip pat po viešųjų privataus subjekto atrankos procedūrų su atrinktuoju privačiu subjektu suderėtos partnerystės sutarties projektą ir jame nurodytas finansines sąlygas. Tuo tarpu Investicijų įstatymo 152 straipsnio 2 dalis nustato reikalavimus valdžios subjektui, taikytinus iki sprendimo dėl partnerystės taikymo tikslingumo. Pažymėtina, kad 152 straipsnio 2 dalies visi punktai yra sudedamosios dalys partnerystės projekto, kurį rengia valdžios subjektas, ir dėl kurio socialinės ir ekonominės naudos išvadas  pateikia CPVA. Vyriausybė ir savivaldybių tarybos priima sprendimus dėl partnerystės projekto įgyvendinimo tikslingumo turėdamos partnerystės projektą ir CPVA išvadas.

Iš to darytina išvada, kad   keičiamo įstatymo 152 straipsnio 2 dalies 2 punkte nustatyta pareiga įvertinti partnerystės finansinius aspektus, nesietina su Finansų ministerijos išvados, kuri teikiama baigiamajame viso partnerystės proceso etape, gavimu, nes Finansų ministerijos išvadoje bus pateiktos sutarties finansinių sąlygų pasekmės – turės/neturės įtakos skolai ir deficitui.

Žr. 3 Seimo Audito komiteto pasiūlymą.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-05-10

1

 

 

3. Projektu siūloma nustatyti, kad   Vyriausybė nustato Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles, taip pat nustatomas privalomas reikalavimas šių taisyklių turiniui, t.y. nurodoma, kad taisyklėse privaloma nustatyti valdžios subjektų pareigą gauti atitinkamą Finansų ministerijos išvadą. Toks siūlomas reguliavimas ydingas, nes įstatymu neturėtų būti nustatinėjamas poįstatyminio teisės akto turinys, o siekiant įtvirtinti subjekto pareigą, ji turėtų būti įtvirtinta savarankiškoje įstatymo nuostatoje. Projekto 1 straipsnyje keičiamo įstatymo 152 straipsnio 8 dalis turėtų būti dėstoma nustatant subjektų pareigas bei nurodant, kad viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektai rengiami ir įgyvendinami Vyriausybės nustatyta tvarka.

Pritarti

Žr. 1, 2, 4 Audito komiteto pasiūlymus.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 152 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui                                  Nr. XIIIP–611 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms pritarė Seimo Audito komitetas ir Seimo Audito komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Audito komiteto pasiūlymas,

2017-05-10

1

1

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, kad keičiamame įstatymo straipsnyje turėtų būti įtvirtinamos subjektų pareigos teikti išvadas, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina pakeisti keičiamo įstatymo 152 straipsnio 2 dalį, nustatant, kad valdžios subjektas, prieš priimdamas sprendimą taikyti valdžios ir privataus subjektų partnerystę be įstatyme nustatytų veiksmų privalo gauti ir CPVA išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ir ekonominės naudos.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti nauja 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„1. Pakeisti įstatymo 152 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Valdžios subjektas, prieš priimdamas sprendimą taikyti valdžios ir privataus subjektų partnerystę šiame įstatyme nustatytai veiklai vykdyti, privalo atlikti šios veiklos analizę, skaičiavimais pagrįsti šios partnerystės taikymo efektyvumą ir galimus trūkumus ir gauti šio straipsnio 12 dalyje nurodyto viešojo juridinio asmens išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos. Valdžios subjektas privalo įvertinti:“

Pritarti

 

2.

Seimo Audito komiteto pasiūlymas,

2017-05-10

1

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, kurioje nurodoma, kad siūlomas reguliavimas ydingas, nes įstatymu neturėtų būti nustatinėjamas poįstatyminio teisės akto turinys, taip pat į tai, kad siekiant teisinio aiškumo Audito komitetas siūlo subjektų pareigas išdėstyti atskiruose keičiamo įstatymo 152 straipsnio dalyse, siūlytina išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį:

Pakeisti 152 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

8. Sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, išskyrus sprendimus, nurodytus šio straipsnio 9 dalyje, priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba savivaldybės taryba, gavusios šio straipsnio 12 dalyje nurodyto viešojo juridinio asmens išvadą dėl partnerystės projekto socialinės ekonominės naudos. Lietuvos Respublikos Vyriausybė nustato Viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo taisykles, kuriose turi būti nustatyta, kad valdžios subjektai privalo gauti Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu.

Pritarti

 

3.

Seimo Audito komiteto pasiūlymas,

2017-05-10

1

2

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabą, siekiant teisinio aiškumo siūlytina patikslinti, kad sprendimus dėl partnerystės projektų tikslingumo priima savivaldybės taryba, o ne savivaldybės administracija.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti įstatymo 152 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

9. Sprendimus dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės projektų įgyvendinimo tikslingumo, priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba savivaldybės taryba, o sSprendimą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės, pagal kurią valstybė prisiima didesnius kaip 58 000 000 eurų turtinius įsipareigojimus (įskaitant galimą civilinę atsakomybę, atsirandančią pagal valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartį), priima Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlymu.“

Pritarti

 

4.

Seimo Audito komiteto pasiūlymas,

2017-05-10

1

3

 

N

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, kad keičiamame įstatymo straipsnyje turėtų būti įtvirtinamos subjektų pareigos teikti išvadas, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina pakeisti keičiamo įstatymo 152 straipsnio 10 dalį, nustatant, kad valdžios subjektas, prieš sudarydamas partnerystės sutartį privalo gauti Finansų ministerijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu.

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 1 straipsnį papildyti nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Pakeisti įstatymo 152 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

10. Prieš sudarydami valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutartis, valdžios subjektai privalo gauti Lietuvos Respublikos finansų ministerijos išvadą dėl valdžios ir privataus subjektų partnerystės sutarties projekto finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu. Lėšos, reikalingos valdžios ir privataus subjektų partnerystės investicijų projektams sutartims įgyvendinti, gavus valstybės arba savivaldybių biudžetų projektus rengiančių institucijų išvadas, planuojamos vadovaujantis valstybės ir savivaldybių biudžetų rengimą, tvirtinimą ir vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais.“

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: R. Budbergytė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                                              Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

Audito komiteto biuro patarėja Laura Pranaitytė