LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Pagrindinė Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 13 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Projektas) rengimą paskatinusi priežastis – siekis gerinti mokesčių administravimą ir mažinti šešėlinės ekonomikos mastus Lietuvoje.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“ patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo planas, kurio 4.3.1 darbo „4.3.1. Darbas. Savanoriško mokesčių mokėjimo skatinimas ir mokesčių surinkimo gerinimas“ 7 punkto redakcija yra tokia: „7. Proporcingų sankcijų už mokesčių įstatymų pažeidimus nustatymas“. Įgyvendindama šią Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano priemonę, Lietuvos Respublikos Vyriausybė parengė ir kartu su Projektu teikia Lietuvos Respublikos Seimui Lietuvos Respublikos įstatymų pakeitimo projektus: pagrindinį – Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau – MAĮ) ir lydimuosius projektus: Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo, kuriuose įvairiais aspektais reglamentuojami asmenų teisinės atsakomybės už mokesčių įstatymų pažeidimus klausimai.

 

Projekto tikslas – siekis sumažinti šešėlinės ekonomikos mastus Lietuvoje, gerinti mokesčių administravimą, taip pat nustatyti proporcingas sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus.

 

 Projekto uždavinys – sudaryti teisines prielaidas tam, kad asmenys, neatitinkantys minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, negalėtų įgyti ir išlaikyti paramos gavėjo statuso.

 

2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Projektą parengė Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (direktorė Jūratė Laurikėnaitė) Mokesčių ir muitų administravimo skyriaus (vedėjas Paulius Majauskas) vyriausiasis specialistas Egidijus Vizgirda (tel. 239 0228).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Sankcijos (baudos) už mokesčių teisės pažeidimus nustatytos (reglamentuojamos) šiose nacionalinės teisės šakose: baudžiamojoje teisėje, administracinėje teisėje, mokesčių teisėje. Šioje dalyje aptariamos Labdaros ir paramos įstatymo pataisų nuostatos, kiek jos yra susijusios su mokesčių teisės klausimais (tobulintinomis MAĮ nuostatomis).

Labdaros ir paramos įstatyme nėra numatyta, kad asmenys, praeityje netinkamai vykdę Lietuvos Respublikos įstatymų reikalavimus ir dėl to nubausti, kai sankcijos yra įsigaliojusios ir tebegalioja, negalėtų įgyti ir išlaikyti paramos gavėjo statuso. Atsižvelgiant į tai, kad, siekiant tobulinti mokesčių administravimą ir mažinti šešėlinės ekonomikos mastus Lietuvoje, tikslinga priimti atitinkamas Lietuvos Respublikos įstatymų pataisas, įskaitant ir MAĮ pataisas, kuriomis siūloma įteisinti asmens, neatitinkančio minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, sąvoką, siejant šią sąvoką su Lietuvos Respublikos įstatymų reikalavimų netinkamu vykdymu, tikslinga priimti Labdaros ir paramos įstatymo pataisas, kuriomis būtų sudarytos teisinės prielaidos neleisti asmenims, kurie neatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų, įgyti paramos gavėjo statuso, o tais atvejais, kai asmuo paramos gavėjo statusą jau turi, atimti iš jo paramos gavėjo statusą, konstatavus, kad paramos gavėjo statuso turėjimo metu šis asmuo padarė Lietuvos Respublikos įstatymų pažeidimus, buvo nubaustas ir sankcijos įsigaliojo, todėl nebeatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų.

Dar viena aktuali problema, kiek tai susiję su Labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio nuostatomis, yra ta, kad dabartinėje šio įstatymo 13 straipsnio redakcijoje nustatyti atvejai, kai paramos gavėjo statusą turintis asmuo netenka šio statuso, tačiau įstatyme nėra numatyta, kad, esant tiems patiems teisiniams pagrindams, asmuo net negalėtų įgyti paramos gavėjo statuso. Dėl šios priežasties tikslinga atitinkamai papildyti Labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio nuostatas.

 

4. Įstatymo projekte siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

4.1. Atsižvelgiant į šio aiškinamojo rašto 3 punkte pateiktus argumentus, Labdaros ir paramos įstatymą tikslinga papildyti nuostatomis, kuriomis būtų sudarytos teisinės prielaidos iš asmens atimti paramos gavėjo statusą arba jo net nesuteikti, jeigu asmuo neatitinka minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų.

4.2. Priėmus Projektą, iš paramos gavėjų sąrašų bus eliminuoti nesąžiningi asmenys (asmenys, neatitinkantys minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų), o sąžiningi paramos gavėjai ir toliau galės vykdyti savo veiklą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir priemonės, kurių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Numatomi Projekto priėmimo teigiami rezultatai aprašyti aiškinamojo rašto 4.2 papunktyje. Neigiamų Projekto priėmimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai

Tiesioginis poveikis kriminogeninei situacijai ar korupcijos mastui nenumatomas, nes Projekte nėra koreguojami baudžiamosios teisės (baudžiamosios atsakomybės) klausimai.

 

7. Įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Projekto priėmimas turės tiesioginę įtaką sąžiningų paramos gavėjų veiklos sąlygoms ir jo plėtrai, nes sudarys teisines prielaidas eliminuoti iš paramos gavėjų sąrašų tuos asmenis, kurie netinkamai vykdo (vykdė) Lietuvos Respublikos įstatymų reikalavimus ir todėl yra praeityje bausti, o sankcijos yra įsigaliojusios ir tebegalioja.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Projektą, taip pat reikės keisti ir kai kuriuos kitus Lietuvos Respublikos įstatymus (kaip pagrindinį – MAĮ, kitus įstatymus – Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksą, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą, Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą), kuriuose įvairiais aspektais reglamentuojami asmenų teisinės atsakomybės už mokesčių įstatymų pažeidimus klausimai.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų. Projektu neapibrėžiama sąvokų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Projekto nuostatos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės aktus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Projektui įgyvendinti reikės keisti Labdaros ir paramos įstatymo 13 straipsnio 2 ir 3 dalių įgyvendinamąjį teisės aktą – Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1407 patvirtintus Juridinių asmenų registro nuostatus – ir Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos administruojamą Meno kūrėjo ir meno kūrėjų organizacijų informacinę sistemą.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Tiesioginis Projekto nuostatų įgyvendinimo poveikis valstybės biudžeto lėšoms nenumatomas, nes Projekte yra tik sudaromos teisinės prielaidos šalinti iš paramos gavėjų sąrašų asmenis, kurie neatitinka MAĮ nustatytų minimalių patikimo mokesčių mokėtojo kriterijų.

Apibendrinant bendrąjį teikiamo Projekto ir kartu teikiamų kitų įstatymų pakeitimo projektų poveikį, 2019 metais planuojamas bendras teigiamas 200 milijonų eurų poveikis valstybės pajamoms, 2020 ir 2021 metais – po 160 milijonų eurų.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Projektas derintas su Aplinkos ministerija, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Teisingumo ministerija, Ūkio ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Lietuvos banku, Lietuvos Respublikos generaline prokuratūra, Valstybine lietuvių kalbos komisija, Europos teisės departamentu prie Teisingumo ministerijos, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentu.

Projektas taip pat derintas su šiomis suinteresuotomis institucijomis: Investuotojų forumu („Investors‘ Forum“), Lietuvos darbdavių konfederacija, Lietuvos verslo darbdavių konfederacija, Lietuvos pramonininkų konfederacija, Lietuvos verslo konfederacija, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacija, Lietuvos prekybos įmonių asociacija, Lietuvos smulkiųjų verslininkų ir prekybininkų asociacija, Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba, Lietuvos savivaldybių asociacija, Lietuvos bankų asociacija, Lietuvos statybininkų asociacija, Lietuvos autoverslininkų asociacija, Lietuvos gyvybės draudimo įmonių asociacija, Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacija, Lietuvos investicinių ir pensijų fondų asociacija, Legalaus verslo aljansu, Lietuvos buhalterių ir auditorių asociacija, Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija, Lietuvos profesine sąjunga „Solidarumas“, Lietuvos mokesčių konsultantų asociacija, Lietuvos mokesčių mokėtojų asociacija, Nevyriausybinių organizacijų informacijos ir paramos centru.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno ,,Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Paramos gavėjas“, „minimalūs patikimo mokesčių mokėtojo kriterijai“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

____________________