LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŽMOGAUS TEISIŲ komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325 10, 18 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
2018 m. kovo 28 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik, Komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas, Ona Valiukevičiūtė; komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, komiteto biuro patarėjos Eglė Gibavičiūtė, Rūta Ragaliauskienė; komiteto biuro padėjėja Jūratė Mikulskienė.
Kviestieji asmenys: Seimo narė Laimutė Matkevičienė, Lošimų priežiūros tarnybos direktorius Virginijus Daukšys ir Lošimų priežiūros tarnybos Teisėkūros, personalo ir bendrųjų reikalų skyriaus vedėjas Arnoldas Dilba, Finansų ministerijos skyriaus vedėja Lolita Šumskaitė ir vyriausioji specialistė Lina Kliukienė, Europos teisės departamento Europos Sąjungos teisės įgyvendinimo koordinavimo skyriaus vedėja Laima Bendoraitytė, Loterijų asociacijos prezidentas Maksimas Reznikovas, Lietuvos futbolo federacijos atstovas Gintautas Babravičius, Nacionalinės lošimų ir žaidimų verslo asociacijos prezidentas Oleg Smirnov, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos patarėjas Gediminas Rainys, lobistas Mantas Zakarka, lobistas Šarūnas Frolenko.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-11-06 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto lyginamajame variante įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ dėstytinas naujos eilutės centre. |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
2. Projekto lyginamajame variante 2 straipsnio turinys nedera su projekto 2 straipsniu. |
Pritarti |
|
2. |
Europos teisės departamentas 2017-11-14 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10, 18 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1199(2) (toliau – Įstatymo projektas) teikiame šias pastabas: 1. Pažymėtina, kad Įstatymo projekto 1 straipsnyje numatomi pakeitimai, kuriais ribojama reklama, bus taikomi ir nuotoliniams lošimams, kurie yra susiję su paslaugų taisyklėmis[1]. Atsižvelgdami į tai manome, kad Įstatymo projektas turi būti notifikuotas Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktas, nustatantis techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal Direktyvoje (ES) 2015/1535[2] įtvirtintas taisykles, o Įstatymo projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę. |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
2. Atkreipiame dėmesį į Įstatymo projekto 3 straipsnio nuostatą, kuria siūloma iš Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio išbraukti 1 dalį, iš esmės šią nuostatą perkeliant į Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1200(2) 1 straipsnį. Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo ir Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo įstatymo tikslai iš dalies yra susiję, tačiau didžiąja dalimi šių įstatymų reguliavimo tikslai skiriasi. Atkreipiame jūsų dėmesį, kad Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo įstatymo tikslas – užkirsti kelią pinigų plovimui ir teroristų finansavimui, kaip to reikalaujama vadovaujantis Direktyvos (ES) 2015/849[3] 11 ir 13 straipsniais. Todėl į kazino įeinančių klientų registravimas šiame įstatyme įtvirtintas, kaip papildoma prevencinė pinigų plovimo ir teroristų finansavimo priemonė. Vis dėlto, abejotina, ar registravimo reikalavimo išplėtimas visoms lošimų rūšims leistų geriau pasiekti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo įstatymo tikslus, nes remiantis informacija, pateikta aiškinamajame rašte, aptariamos nuostatos tikslas – griežtinti labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių apsaugą nuo galimo neigiamo lošimų poveikio ir užkirsti kelią nepilnamečių asmenų patekimui į lošimų organizavimo vietas. Todėl manytume, kad siekiant lošimų prevencijos tikslų turėtų būti keičiamos ne specialaus, pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijai skirto, įstatymo nuostatos, bet Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo, nustatančio lošimų organizavimo teisinį reguliavimą, 20 straipsnio nuostatos, kiek tai susiję su kitomis nei kazino lošimo organizavimo vietomis. Pažymėtina, kad tuo atveju, jei būtų nuspręsta tikslinti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio nuostatą, siūlytume įvertinti, ar reikalavimas registruoti kitų lošimo organizavimo vietų nei kazino klientus yra proporcingas siekiamiems tikslams. Vadovaujantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika, azartiniai lošimai yra laikomi ekonominio pobūdžio veikla ir nors nėra reguliuojami antrinės teisės aktais, bet azartinių lošimų paslaugų teikimui taikytinos Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 49 ir 56 straipsnių nuostatos.[4] Šios ekonominio pobūdžio veiklos apribojimai gali būti pateisinami bendrojo intereso pagrindais, pavyzdžiui, vartotojų apsauga nuo lošimo priklausomybės ir su lošimais susijusio nusikalstamumo bei sukčiavimo prevencija ir pan.[5] Tačiau, remiantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktika dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 49 ir 56 straipsniuose įtvirtintų laisvių ribojimo, taikomos priemonės turi būti nediskriminacinės ir proporcingos siekiamiems tikslams. Šiuo atveju vertintina, ar siekiant užkirsti kelią nepilnamečių asmenų patekimui į lošimų organizavimo vietas neužtenka numatyti mažesnę administracinę naštą sukuriančio reikalavimo, t. y. tikrinti klientų tapatybę, nei reikalavimas registruoti klientus. Pažymėtina, kad aiškinamajame rašte nurodytas teiginys, jog siūlomu reglamentavimu lošimų organizatoriams nebus sukuriama papildoma administracinė našta, nėra tikslus, nes įtvirtinus reikalavimą registruoti ne tik kazino, bet ir kitų lošimo organizavimo vietų klientus, lošimo organizatorius būtų įpareigotas ne tik sukurti tokių asmenų registravimo sistemą, bet ir užtikrinti, kad klientų asmens duomenys būtų saugomi ir tvarkomi vadovaujantis asmens duomenų apsaugą reglamentuojančiais teisės aktais. Todėl siūlytume įvertinti teikiamos nuostatos būtinumą, t. y., ar aiškinamajame rašte nurodytų tikslų nebūtų galima pasiekti mažiau ūkinę veiklą ribojančia priemone, pavyzdžiui, tikrinant į lošimo vietas ateinančių asmenų tapatybę. Tuo atveju, jei būtų nuspręsta nekeisti Įstatymo projekto 3 straipsnio ir nepapildyti jo nuostatomis, kurios šiuo metu yra siūlomos Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo įstatymo 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1200(2) 1 straipsnyje, siūlytina tikslinti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 20 straipsnio pavadinimą, nes išbraukus šio straipsnio 1 dalį, juo nebebūtų reglamentuojamas lošėjų tapatybės nustatymas. |
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: -.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2018-01-24 Nr. 72 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. lapkričio 15 d. sprendimo Nr. SV-S-471 „Dėl teisės aktų projektų išvadų“ 1.7 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10, 18 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1199(2) (toliau – Projektas) nuostatoms, kurių tikslas – užkirsti kelią nepilnamečių asmenų patekimui į lošimų organizavimo vietas – atitinka Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 51.1 papunktyje nustatytas specifines azartinių lošimų kontrolės priemones dėl buvimo lošimų organizavimo vietose ribojimų, ir teikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo: 1.1. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad kartu su Projektu teikiamame Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte numatoma prievolė visiems lošimų organizatoriams patikrinti į visas lošimų organizavimo vietas įeinančių asmenų tapatybę ir juos registruoti, argumentuojant, kad taip bus užtikrintas Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 21 dalyje nustatyto draudimo – neįleisti į lošimų organizavimo vietas asmenų, parašiusių prašymą neleisti jiems lošti – laikymasis. Atkreiptinas dėmesys, kad 2017 m. lapkričio 21 d. Seimas priėmė Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 2, 10, 15, 16, 29 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151, 161 straipsniais įstatymą (toliau – Įstatymas Nr. XIII-771), kuriame numatyta prievolė nuo 2019 m. lapkričio 1 d. visose lošimų organizavimo vietose įrengti skaitmeninio vaizdo įrašymo sistemą, nepertraukiamai filmuojančią įėjimą į lošimų organizavimo vietas ir kasą (vietą), kur įmokami (išmokami) pinigai. Nustačius šią prievolę iš esmės pasikeistų lošimų organizatorių turimos informacijos apie į lošimo organizavimo vietą įėjusius asmenis aprėptis ir sumažėtų atvejų, kai dėl įrodymų nepakankamumo tiek lošimų organizatoriai už prašymą neleisti lošti parašiusio asmens įleidimą į lošimo organizavimo vietą, tiek savo noru apriboję savo galimybę lošti lošėjai už piktnaudžiavimo atvejus nėra traukiami administracinėn atsakomybėn. Minėta priemonė padės operatyviau nagrinėti nuolat gaunamus apribojusių savo galimybę lošti asmenų skundus dėl lošimų organizatorių veiksmų ir taip užtikrinti prašymus neleisti lošti parašiusių asmenų teisių apsaugą. Taigi, siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo ir aiškumo, siūlytina: 1.1.1. atsisakyti Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo Nr. VIII-275 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1200(2), kadangi Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo tikslai kiti, negu Projekto tikslai; |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
1.1.2. draudimą įleisti į lošimų organizavimo vietas asmenis, nepateikusius asmens tapatybės patvirtinimo dokumento, analogiškai kaip ir draudimą įleisti jaunesnius kaip 18 metų asmenis į lošimo automatų ar bingo salonus, lažybų ar totalizatoriaus punktus, nustatyti Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje; |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
1.1.3. neatsisakyti Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje nustatyto draudimo lošti jaunesniems kaip 18 metų asmenims, tačiau atsisakyti kaip perteklinio draudimo „leisti jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose“; |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
1.1.4. atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo Nr. XIII-771 nuostatos dėl prievolės visose lošimų organizavimo vietose įrengti skaitmeninio vaizdo įrašymo sistemą, nepertraukiamai filmuojančią įėjimą į lošimų organizavimo vietas ir kasą (vietą), kur įmokami (išmokami) pinigai, įsigalios 2019 m. lapkričio 1 d., siekiant užtikrinti tinkamą prašymus neleisti lošti parašiusių asmenų ir jų interesų apsaugą, nustatyti ankstesnę Įstatymo Nr. XIII-771 nuostatų, susijusių su privalomu visų lošimo vietų filmavimu, įsigaliojimo datą – 2019 m. sausio 1 d. |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
1.2. Siūlytina, prieš priimant Projektą, jį notifikuoti Europos Komisijai pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka (OL2015, L 241, p. 1). |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
1.3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, siūlytina nustatyti Projekto įsigaliojimo datą – 2018 m. lapkričio 1 d. |
Pritarti |
|
|
|
|
|
|
2. Nepritarti Projekto nuostatoms dėl reklamos ribojimo priemonių (Projekto 1 straipsnio 1, 2, 3, 4 dalims), atsižvelgiant į tai, kad Projekte nenumatyti sporto ir kitose srityse veikiančių asmenų pajamų netekimo iš azartinių lošimų reklamos kompensavimo mechanizmai. |
Pritarti |
Įstatymo projekto teikėjai neatsižvelgė į tai, kad dėl reklamos ribojimo nebus paliesti giminingi segmentai (kitos lošimo rūšys, įskaitant ir loterijas). Todėl negalima išskirti vienų, sudarant jiems palankesnes sąlygas būti matomiems rinkoje. Jeigu ateityje bus nuspręsta sugrįžti prie siūlymų riboti reklamą (įskaitant ir projekto iniciatorių nepasiūlytas lošimų rūšis) derėtų nurodyti kompensavimo atvejus. |
6. Komiteto išvadų rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai.
6.1. Sprendimas (pagal Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):
- grąžinti įstatymo projektą Nr.XIIIP-1199(2) iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Seimo kanceliarijos teisės departamento, Europos teisės departamento pastabas
6.2. Pasiūlymai: pasiūlyti Švietimo ministerijai atkreipti dėmesį į moksleivių švietimą dėl azartinių lošimų grėsmių ir žalos.
7. Balsavimo rezultatai: už – bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Sergejus Jovaiša.
Komiteto pirmininkas
Valerijus Simulik