LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183  17 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2083(3)

 

2023-03-15 Nr. 102-P-9

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Dalia Latvelienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, Komiteto biuro padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, Ministro Pirmininko patarėjas Darius Žeruolis, Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajavienė, Vidaus reikalų ministerijos atstovai: Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas Jura Ivonaitytė, Valstybės tarnybos politikos grupės vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Valstybės tarnybos politikos grupės patarėja Giedrės Sušinskaitė, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo pirmininkė Danutė Jočienė, Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus vedėja Egidija Tamošiūnienė, Nacionalinės teismų administracijos atstovai: direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Teisės ir administravimo departamento Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė, Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Gudelevičiūtė, Lietuvos Respublikos prokuratūros generalinio prokuroro pavaduotojas Saulius Verseckas, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, Darbo teisės grupės patarėja Agnė Nakčerienė, Finansų viceministras Gediminas Norkūnas, Finansų ministerijos atstovai: Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Biudžeto departamento Valstybės valdymo ir apsaugos sektoriaus skyriaus vedėjas Andrius Jautakis, Teisingumo ministerijos atstovai: kancleris Augustas Ručinskas, Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič, Valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų, darbuotojų profesinės sąjungos valdybos narė Kristina Krikštaponienė, Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė ir šios sąjungos pirmininkės pavaduotojas Vidmantas Punelis, Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas vadovas Saulius Džiautas, Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovas Ričardas Garuolis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-15

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Įstatymo projektas teikiamas kartu su Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektu, reg. Nr. XIVP-2066(3), ir vienu iš jo lydimųjų įstatymo projektų - Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo projektu, reg. Nr. XIVP-2098(3), kuriais siūloma pertvarkyti valstybės politikų, valstybės pareigūnų, teisėjų, valstybės tarnautojų ir kitų iš valstybės ar savivaldybės biudžeto ar kitų valstybės įsteigtų pinigų fondų lėšų atlyginimą gaunančių asmenų darbo apmokėjimo sistemą. Pagal Pareiginės algos (atlyginimo) bazinio dydžio įstatymo projektą, reg. Nr. XIVP-2098(3), Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų pareiginėms algoms apskaičiuoti nuo 2024 m. sausio 1 d. turėtų būti taikomas šiame projekte nurodytas pareiginės algos (atlyginimo) bazinis dydis, tačiau vertinamame projekte atitinkami pakeitimai nenumatyti, t. y. nenumatoma nuo šios datos atitinkamai sumažinti esamus pareiginius algų koeficientus, taigi būtų nustatytas neišbaigtas, nenuoseklus ir neaiškus nuo 2024 m. sausio 1 d. taikytinas darbo užmokesčio teisinis reguliavimas.

Šiame kontekste pažymėtina, kad atsižvelgiant į valstybės tarnybos sistemos vientisumą (Konstitucinio Teismo jurisprudencijoje aiškinamą kaip vieną iš valstybės tarnybos konstitucinės sampratos elementų, kartu ir reikalavimų, kurių privalu paisyti organizuojant valstybės tarnybą ir reguliuojant valstybės tarnybos santykius), valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistemos pertvarka turėtų būti atliekama sistemiškai, neišskiriant tam tikrų valstybės institucijų ar valstybės tarnautojų grupių. Taip pat paminėtina, kad, kaip yra pažymėjęs Konstitucinis Teismas, diferencijuotas valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo santykių teisinis reguliavimas iš principo nėra negalimas, tačiau būtina paisyti konstitucinių asmenų lygiateisiškumo, teisingumo, proporcingumo principų (2007 m. kovo 20 d. nutarimas).

Pritarti

Komitetas siūlo nustatyti vienodas Valstybės tarnybos įstatymo ir jo lydimųjų įstatymų įsigaliojimo datas visoms valstybės tarnybos grupėms, tame tarpe ir statutiniams pareigūnams,  t. y. nuo 2024 m. sausio 1 d.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-15

 

 

 

2. Vadovybės apsaugos įstatymo 47 straipsnio 2 dalyje, kuri įstatymo projektu nėra keičiama, yra numatyta, kad priedo už tarnybos Lietuvos valstybei metus dydis yra 1 procentas pareiginės algos už kiekvienus metus, įskaičiuojamus į pagal šio straipsnio 1 dalyje nustatytą tarnybos stažą, į jį papildomai įskaitant Valstybės tarnybos įstatyme nustatytą valstybės tarnautojo tarnybos stažą. Priedas už tarnybos Lietuvos valstybei metus negali viršyti 30 procentų pareiginės algos.

Pažymėtina, kad kartu su šiuo projektu teikiamuose Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo ir su juo susijusiuose įstatymų projektuose įtvirtinamas darbo užmokesčio viešajame sektoriuje reglamentavimas, pagal kurį mokamas priedas už tarnybos stažą laikomas pertekline, su veiklos rezultatais nesusieta darbo užmokesčio dalimi, todėl jo atsisakoma. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad keičiamo įstatymo 47 straipsnio 2 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta ir pareigūnų darbo užmokesčio teisinis reguliavimas būtų suderintas su bendra valstybės tarnautojų darbo apmokėjimo sistema.

Atsižvelgti

Komitetas pritarė Seimo narių pasiūlymui, pateiktam Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2066(3), kuriame siūloma palikti galiojančiame Valstybės tarnybos įstatyme nustatytą valstybės tarnautojo darbo užmokesčio sudedamąją dalį – priedą už tarnybos Lietuvos valstybei stažą.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymas:

6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetui įstatymo projektą Nr. XIVP-2083(3) tobulinti, atsižvelgiant į Teisės ir teisėtvarkos komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymas: nustatyti vienodas Valstybės tarnybos įstatymo ir jo lydimųjų įstatymų įsigaliojimo datas visoms valstybės tarnybos grupėms, tame tarpe ir statutiniams pareigūnams, nuo 2024 m. sausio 1 d.

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase, Julius Sabatauskas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                                    Stasys Šedbaras

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Jurgita Janušauskienė