LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽELDYNŲ ĮSTATYMO NR. X-1241 2, 3, 10, 12, 13, 16, 20, 22 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3555

 

 

2019-10-09  Nr. 110-P-24

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Andriejus Stančikas, pirmininko pavaduotojas Kazys Starkevičius, komiteto nariai: Juozas Baublys, Petras Čimbaras, Aurimas Gaidžiūnas, Alfredas Stasys Nausėda, Rasa Petrauskienė. Komiteto biuro vedėjas Romaldas Abugelis, Komiteto biuro patarėjai Simantė Kairienė, Rolandas Juknevičius.

Kviestieji asmenys: Petras Narkevičius - Žemės ūkio ministerijos viceministras, Algirdas Klimavičius - Aplinkos ministerijos Gamtos apsaugos ir miškų politikos grupės vyr. patarėjas, Neringa Pėtnyčytė - Žemės ūkio ministerijos Žemės tvarkymo ir melioracijos skyriaus vyriausioji specialistė, Gerda Gintautė Lietuvos Respublikos Prezidento Aplinkos ir infrastruktūros grupės konsultantė, Sigitas Dimaitis – Žemės ūkio rūmų direktorius, Jonas Sviderskis – Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos generalinis direktorius, Jonas Talmantas – Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

1(2)

1(3)

N

1.                            Projekto  1 straipsnio 1 dalimi Želdynų įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 2 straipsnį siūloma papildyti nauja 3 dalimi, apibrėžiant sąvokos ,,brandus medis“ turinį. Atkreiptinas dėmesys, kad minėtos sąvokos apibrėžime vartojama kita keičiamame įstatyme neapibrėžta sąvoka ,,kiekinė branda“.  Taip pat nėra pakankamai aiškus ir kitų brandų medį apibūdinančių kriterijų – brandos stadijų (rekreacinės, sanitarinės – higieninės, vandens apsaugos, techninės ir gamtinės) reikšmė. Be to, projekto 7 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, nustatant, kad ,,brandžių medžių“ kriterijus nustato ir pagal juos medžius saugotiniems priskiria Vyriausybė Aplinkos ministerijos teikimu. Taigi pagal projekto 1 straipsnio 1 dalimi ir 7 straipsnio 1 dalimi atitinkamai keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje ir 20 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą ,,brandaus medžio“ kriterijai būtų nustatyti tiek įstatyme, tiek juos galėtų nustatyti ir Vyriausybė. Svarstytina, ar, siekiant aiškumo, ,,brandaus miško“ kriterijai neturėtų būti nustatyti keičiamame įstatyme, o Vyriausybė poįstatyminiame teisės akte juos detalizuotų ir atitinkamai medžius priskirtų brandaus miško kategorijai.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

2(3)

1(3)

(1)

2.                     Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūlomus keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkto pakeitimus, atsižvelgus į keičiamos nuostatos turinį, siūlytina dėstyti atskiru punktu. Be to, atkreiptinas dėmesys, kad nėra aiškus žodžių junginio „brandžių medžių gyvybingumas“ turinys. Siūlytina nuostatą tikslinti arba projekte atskleisti jos turinį.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

3,6

2

 

3.                       Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 3 straipsnio 2 dalyje sąvoka „iš anksto“ yra paaiškinama – ne vėliau kaip per vieną mėnesį, tuo tarpu projekto 6 straipsnyje sąvokos „iš anksto“ turinys nėra atskleidžiamas. Siūlytina vienodinti teikiamo projekto nuostatas.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

4

(12)

 

(1)

 

4.                       Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje yra naudojamas šiuo metu nebeegzistuojančios įstaigos pavadinimas. Atsižvelgiant į tai, kad minėta įstaiga tvirtina neformaliojo ir formaliojo mokymo programas, kurių baigimas/išklausymas suteikia teisę užsiimti keičiamo įstatymo 12 straipsnyje nurodytomis veiklomis, turėtų būti nuosekliai peržiūrimas visas keičiamo įstatymo 12 straipsnis ir naudojama aktuali terminija. Pastebėtina ir tai, kad turėtų būti tikslinama ir „mokslo ir mokymo įstaigų“ sąvoka derinant ją su Švietimo bei Mokslo ir studijų įstatymais. Be to, projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad želdinių apsaugos, tvarkymo, atkūrimo ir naujų želdinių veisimo darbus suteikiama teisė atlikti ,,tik tinkamą kvalifikaciją turintiems darbų vadovams ir darbininkams“. Pažymėtina, kad nuostata ,,tinkama kvalifikacija“ taikant įstatymą gali būti nevienodai aiškinama. Manytina, kad siekiant aiškumo, projekte reikėtų nustatyti, kokie konkrečiai reikalavimai darbų vadovams ir darbininkams yra keliami (tam tikrų formalaus ar neformalaus ugdymo programų baigimas, kvalifikacijos suteikimas ir ją suteikiantys subjektai ir pan.), kad jie galėtų atlikti keičiamo įstatymo 12 straipsnyje nurodytus darbus.

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

3

(10)

1

(1)

 

(3)

5.                     Projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte, projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalimis keičiamo įstatymo 20 straipsnio 3 dalyje siūloma saugotinus medžius ir brandžius medžius išskirti į atskiras kategorijas. Atkreiptinas dėmesys, kad brandūs medžiai pagal projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą gali būti priskirti prie saugotinų medžių. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar siūlomas išskyrimas yra pagrįstas.

Pritarti

 

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

7

 

 

6.                       Atkreiptinas dėmesys, kad nėra aiškus projekto 7 straipsnyje naudojamos sąvokos „intensyvus genėjimas“ turinys. Pastebėtina, kad projekto 8 straipsnyje „intensyvus genėjimas“ įvardijamas kaip genėjimas daugiau nei 30 procentų lajos, todėl svarstytina, ar sąvokos neturėtų būti vienodinamos visame teikiamame projekte.

Pritarti

 

7.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

8

 

 

7.                       Projekto 8 straipsnio vienintelės struktūrinės dalies žymėti numeriu nereikia.

Pritarti

 

8.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

8

(22)

 

(2)

 

8.                       Pastebėtina, kad brandūs medžiai gali kelti pavojų ne tik gyventojams, bet ir kitiems asmenims (įskaitant juridinius) bei jų turtui, siūlytina keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalyje žodį „gyventojams“ keisti žodžiu „asmenims“.

Pritarti

 

9.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

9

2

 

9.                        Atsižvelgiant į tai, kad atitinkamos ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais privalomos galios administracinius aktus (įsakymus) tvirtina ministras, o ne ministerija, atitinkamai tikslintina projekto 9 straipsnio 2 dalis.

Pritarti

 

10.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

 

 

 

10.                   Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad želdynų ir želdinių apsaugos, tvarkymo ir kūrimo valstybinį valdymą pagal kompetenciją vykdo ir politiką kartu su savivaldybėmis įgyvendina Aplinkos ministerija, Kultūros ministerija, Susisiekimo ministerija ir Švietimo ir mokslo ministerija. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar dėl teikiamo įstatymo projekto neturėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Pritarti

LRV išvada gauta (žr. šios išvados 5 lentelę)

11.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-06-10 Nr. XIIIP-3555

5

(13)

 

(4)

 

N

11.              Atkreipiame dėmesį, kad Seimas 2019 m. birželio 6 d. priėmė Želdynų įstatymo Nr. X-1241 8, 9 ir 13 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą reg. Nr. XIIIP-2841(2), kurio 3 straipsniu buvo pakeistas keičiamo įstatymo 13 straipsnis. Atsižvelgus į tai, kad teikiamo įstatymo projekto 5 straipsniu taip pat siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 13 straipsnį, jį papildant 4 dalimi, minėtas pakeitimas derintinas su Seimo jau priimto įstatymo nuostatomis.

Pritarti

 

12.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2019-06-28 Nr. XIIIP-3555

4

(12)

 

(1)

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 2, 3, 10, 12, 13, 16, 20, 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą XIIIP-3555 (toliau – Projektas) norėtume atkreipti dėmesį į Projekto 4 straipsnį, kurio keičiamos Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 12 straipsnio 1 dalies nuostatos numatant, kad tik tinkamą kvalifikaciją turintiems darbų vadovams ir darbininkams suteikiama teisė atlikti želdinių apsaugos, tvarkymo, atkūrimo ir naujų želdinių veisimo darbus. Pažymėtina, kad kvalifikacija yra įgyjama pagal nacionalines taisykles, tačiau šios taisyklės turi atitikti taip pat Europos Sąjungos teisės keliamus reikalavimus. Pavyzdžiui, Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) 49 straipsnyje nustatyta, kad „vienos valstybės narės nacionalinių subjektų įsisteigimo laisvės kitos valstybės narės teritorijoje apribojimai draudžiami“ (įsisteigimo teisė), SESV 56 straipsnyje nustatyta, kad „<...> Sąjungoje uždraudžiami laisvės teikti paslaugas apribojimai, taikomi valstybių narių nacionaliniams subjektams, kurie yra įsisteigę kitoje valstybėje narėje negu valstybė, kurios subjektu yra asmuo, kuriam tos paslaugos teikiamos“ (laisvė teikti paslaugas). Pagal nurodytus straipsnius ir su šiais straipsniais susijusią Europos Sąjungos Teisingumo Teismo praktiką yra reikalaujama, jog vienos valstybės narės institucijos prieš priimdamos sprendimą dėl asmens teisės užsiimti tam tikra veikla jos teritorijoje, privalo atsižvelgti į šio asmens įgytas žinias ir kvalifikaciją kitoje valstybėje narėje[1]. Pripažįstama, kad įsisteigimo teisės ir laisvės teikti paslaugas įgyvendinimas būtų kliudomas, jeigu pagal nacionalines taisykles nebūtų galima atsižvelgti į asmens žinias, įgūdžius ir kvalifikacijas įgytas kitoje valstybėje narėje. Taigi atsakingos institucijos turi pareigą įvertinti, ar, ir kokia apimtimi, asmens įgytos žinios, patvirtintos kitos valstybės narės išduotu diplomu, taip pat įgyta kvalifikacija ar profesinė patirtis (tiek kitoje valstybėje narėje, tiek valstybėje narėje, kurioje siekiama įgyti teisę vykdyti tam tikrą veiklą) atitinka keliamus reikalavimus tam tikrai veiklai[2]. Atsižvelgdami į tai kas išdėstyta, manytume, kad turėtų būti tikslinamas visas Projekto 12 straipsnio 1 dalies punktas (ne tik antrasis sakinys) numatant galimybę užsiimti atitinkama veikla asmenims (įskaitant Europos Sąjungos valstybių narių ir Europos ekonominės erdvės valstybių piliečius), turintiems atitinkamą kvalifikaciją nepriklausomai nuo jos įgijimo vietos (įstaigos).

Pritarti

 

13.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos

2019-06-28 Nr. XIIIP-3555

8

(22)

 

(2)

 

Taip pat atkreipiame dėmesį į Projekto 8 straipsnio nuostatas, kurio papildoma Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo 22 straipsnio 2 dalis. Tikėtina, kad pavojus gali kilti ne tik gyventojo statusą turintiems asmenims, ar jų turtui, bet ir kitiems asmenims (pavyzdžiui, fiziniams asmenims, juridinams asmenims, ūkio subjektams, kurie neturi juridinio asmens statuso). Be to, Lietuvos Respublikos želdynų įstatyme reglamentuojamos nuostatos susiję ne tik su atomobilių keliais, bet ir geležinkelio keliais. Atsižvelgdami į tai, siūlytume tikslinti Projekto 8 straipsnio nuostatų formuluotę.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

2.

Žemės ūkio rūmai

2019-09-23 Nr. 1.02-0701

(g-2019-7620)

1(2)

(3)

N

Žemės ūkio rūmai (toliau – Rūmai) išnagrinėjo Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 2,3,10,12,13,16,20,22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3555 (toliau – Projektas) ir teikia šias pastabas bei pasiūlymus:

1) Projekto 1 straipsnyje apibrėžiama, kad „brandus medis – kiekinę brandą (vertinant tūrio prieaugį) pasiekęs ir (ar) kitas brandos stadijas (rekreacinę, sanitarinę- higieninę, vandens apsaugos, techninę, gamtinę) atitinkantis medis“, tačiau nėra nustatyti kiekinės brandos nustatymo kriterijai. Pažymime, kad 2010 m. sausio 27 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymo „Dėl miško kirtimo taisyklių patvirtinimo“ Nr. D1-79 patvirtintų miško kirtimų taisyklių 4.3. papunktyje nurodyta, kad „brandus medynas – medynas, kurio vyraujanti medžių rūšis pasiekusi minimalų pagrindinio miško kirtimo amžių“, todėl tikslinga analogišką kriterijų dėl minimalaus želdinių kirtimo amžiaus nustatyti ir brandžiam medžiui.

Pritarti

 

3.

Žemės ūkio rūmai

2019-09-23 Nr. 1.02-0701

(g-2019-7620)

7(20)

(1,3)

 

2) Siūlome panaikinti Projekto 7 straipsnį, kadangi siūlymas aplinkos ministerijai pavesti nustatyti saugotinų ir brandžių medžių ir krūmų, augančių ne miškų ūkio paskirties žemėje kriterijus yra perteklinis, nes brandūs medžiai ir krūmai turintys vertę gali būti (ir yra) priskiriami saugotiniems. Taip pat netikslinga kurti naujos brandžių medžių kirtimo, persodinimo ar kitokio pašalinimo, intensyvaus genėjimo leidimų išdavimo tvarkos.

Pritarti

 

4.

Žemės ūkio rūmai

2019-09-23 Nr. 1.02-0701

(g-2019-7620)

 

 

 

3) Projekto lydimoje medžiagoje (aiškinamajame rašte) nurodyta, kad Projektui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės, tačiau Projekto 6 straipsnyje apibrėžiamos aplinkos ministerijai numatytos naujos funkcijos, susijusios su papildomu visuomenės informavimu, konsultavimu, todėl nėra aišku kokiomis lėšomis remiantis šios funkcijos bus įgyvendinamos. Taip pat nėra įvertinta kokią administracinę naštą sukurs šios naujos aplinkos ministerijai priskirtos funkcijos.

Pritarti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

1(2)

1

 

esmės pritarti Lietuvos Respublikos želdynų įstatymo Nr. X-1241 2, 3, 10, 12, 13, 16, 20, 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-3555 (toliau projektas), tačiau siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi Želdynų įstatymo (toliau – keičiamo įstatymo) 2 straipsnį siūloma papildyti sąvoka „brandus medis“, kurioje  jis  apibrėžimas  kaip  „kiekinę  brandą  (vertinant  tūrio  prieaugį) pasiekęs ir (ar) kitas brandos stadijas (rekreacinę, sanitarinę-higieninę,  vandens apsaugos, techninę, gamtinę) atitinkantis medis“. Siūlytina pakeisti sąvokos „brandus medis“ apibrėžtį dėl šių priežasčių:

1.1.  ne  miškų  ūkio  paskirties  žemėje  augančių  medžių  priskyrimas  sąvokos  apibrėžtyje nurodytoms brandos grupėms (kiekinei, rekreacinei, sanitarinei-higieninei, vandens apsaugos, techninei, gamtinei) yra teisiškai nereglamentuotas;

1.2. pagrindinis medžio brandumą nusakantis kriterijus yra jo amžius (metai). Medžio brandos laikotarpiai priklauso nuo medžio rūšies, jo augimo vietos ir sąlygų, todėl net tos pačios rūšies medžiai vieną ar kitą brandos stadiją gali pasiekti skirtingu metu. Kitos sąvokos apibrėžtyje nurodytos medžio brandos  (rekreacinė,  sanitarinė-higieninė,  vandens  apsaugos,  techninė,  gamtinė)  eina  po  kiekinės medžio brandos, todėl reikštų, kad brandžiu medžiu reikėtų laikyti kiekinę brandą, kuriai apibūdinti projekte nėra nustatytų aiškių kriterijų, pasiekusį medį.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas  priežastis, siekiant teisinio reguliavimo aiškumo siūlytina sąvoką formuluoti taip: „Brandus medis – gamtinę brandą pasiekęs medis“.

Tokia sąvokos „brandus medis“ apibrėžtis grindžiama teisės aktuose miško medynams nustatytomis brandumo grupėmis. Miškotvarkos darbų vykdymo instrukcijos, patvirtintos Valstybinės miškų tarnybos direktoriaus 2010 m. sausio 14 d. įsakymu Nr. 11-10-V „Dėl Miškotvarkos darbų vykdymo instrukcijos patvirtinimo“, 1 priede išskirtos  šios miško medynų  brandumo  grupės:  jaunuolynai,  pusamžiai,  bręstantys, brandūs  ir  perbrendę  medynai.  Pažymėtina,  kad  skirtingų  medžių  rūšių  branda  yra  skirtinga  pagal miškų grupes. Želdinių apsaugos ir naudojimo teisinio reguliavimo požiūriu artimiausia ne miškų ūkio paskirties žemėje esantiems želdynams ir želdiniams laikytina miško žemėje II miškų grupei priskirta  rekreacinių  miškų,  kuriems  priklauso  miško  parkai,  miestų  miškai,  valstybinių  parkų rekreacinių zonų miškai, rekreaciniai miško sklypai ir kiti poilsiui skirti miškai, grupė. Šioje miškų grupėje  augantys  medynai  (medžiai)  laikomi  brandžiais,  kai  jie  pasiekia  gamtinę  brandą  (pušis, maumedis,  uosis,  klevas,  bukas,  guoba  nuo  171  metų;  eglė  nuo  121  metų;  ąžuolas  nuo  201  metų; beržas,  juodalksnis, liepa nuo 91 metų;  drebulė  nuo  81;  baltalksnis,  gluosnis,  blindė  nuo  51  metų amžiaus).

Atsižvelgiant į tai, siekiant teisės normų suderinamumo, ne miškų ūkio paskirties žemėje augančius medžius brandžiais siūloma laikyti tokio paties amžiaus medžius, kaip ir  miško žemėje II miškų grupės rekreaciniuose miškuose augančius medžius.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

2(3)

1(3)

(1)

2. Projekto 2 straipsnio 1 dalyje siūloma papildyti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir želdynų ir želdinių apsaugą ir tvarkymą organizuoti pagal vieną iš principų: „želdynuose ir želdiniuose saugoma biologinė įvairovė, nepažeistų, nepavojingų brandžių medžių gyvybingumas“.

Atkreipiame  dėmesį,  kad  miestuose,  miesteliuose,  kitose  urbanizuotose  teritorijose  yra nemažai  pažeistų  medžių,  kurių  stiebas  yra  su  nedideliais  mechaniniais  pažeidimais,  nedidelėmis drevėmis,  drevėse  matomu  medienos  suminkštėjimu,  džiūstančiomis  šakomis  ar  viršūne,  tačiau  šie želdiniai, tinkamai juos tvarkant ir prižiūrint, vis dar yra perspektyvūs. Siūlymas saugoti „nepažeistų“ medžių gyvybingumą užkirstų kelią saugoti ir tvarkyti pažeistus, tačiau pavojaus asmenims, turtui ar eismui nekeliančius medžius.

Atsižvelgiant į tai, siūlytina keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 1 punkte vietoj formuluotės „nepažeistų, nepavojingų brandžių medžių gyvybingumas“ įrašyti formuluotę  „saugomi perspektyvūs želdiniai   dar  nepasiekę  gamtinės  brandos  ar   pasiekę,  tačiau  esantys  geros  būklės,  nekeliantys fizinio, ligų ar kenkėjų židinių susidarymo pavojaus aplinkai; kuo ilgiau palaikomas brandžių medžių gyvybingumas“.

Pritarti

 

3.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

2(3)

2(3)

(7)

3.  Projekto  2  straipsnio  2  dalimi  keičiamo  įstatymo  3  straipsnio  3  dalies  7  punkte  įrašytą formuluotę „želdynų ir želdinių pertvarkymo ir naujų kūrimo“ siūlytina suderinti su keičiamo įstatymo 2  straipsnyje  apibrėžtomis  sąvokomis  „želdyno  kūrimas“  ir  „želdyno  pertvarkymas“  ir  iš  dėstomo keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 7 punkto išbraukti žodžius „ir želdinių“.

Atkreipiame dėmesį, kad keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 7 punktas nustato, kad „įvertinama suinteresuotos visuomenės motyvuota nuomonė“, o projekte siūloma nustatyti, kad į visuomenės nuomonę būtų atsižvelgiama. Žinant tai, kad visuomenės nuomonių gali būti įvairių – viena kitai prieštaraujančių, neproporcingų ir pan., siūlytina tikslinti keičiamo įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 7 punkto formuluotę, taip pat ir atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 17 dalyje apibrėžtą „suinteresuotos visuomenės“ sąvoką.

Pritarti

 

4.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

3

(10)

1

(1)

 

(13)

4. Projekto 3 straipsnio 1 dalimi siūloma keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 13 punkte numatyti, kad savivaldybės išduoda leidimus ne tik saugotinų medžių ir krūmų, bet ir brandžių medžių ir  krūmų  kirtimui  ar  kitokiam  pašalinimui,  genėjimui,  persodinimui  ar  kitiems  želdynų  ir  želdinių tvarkymo  darbams  (toliau   leidimas tvarkymo  darbams).  Šios nuostatos teisinio reguliavimo proporcingumą siūlytina įvertinti tokiais aspektais:

4.1. vadovaujantis Kriterijais, pagal kuriuos medžiai ir krūmai, augantys ne miškų ūkio paskirties žemėje, priskiriami saugotiniems, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 206 „Dėl Kriterijų, pagal kuriuos medžiai ir krūmai, augantys ne miškų ūkio paskirties    žemėje,    priskiriami    saugotiniems,    patvirtinimo ir    medžių  ir  krūmų    priskyrimo saugotiniems“,  dauguma  rūšių  medžių,  atsižvelgiant  į  jų  stiebų  augimo  tempą,  dar  gerokai  iki  jų brandos jau yra priskiriami saugotiniems želdiniams, todėl leidimas daugumos rūšių brandžių medžių tvarkymo darbams yra faktiškai privalomas vadovaujantis galiojančiu teisiniu reguliavimu. Projektu siūlomas pakeitimas dėl leidimo brandžių medžių tvarkymo darbams išdavimo faktiškai sukurtų naują reguliavimą tik dėl tokių medžių rūšių, kurių medžiai šiuo metu viso nepriskiriami saugotiniems, pavyzdžiui,  tuopos,  drebulės  arba  baltalksniai,  t. y.  tokių  medžių,  kurie  yra  trumpaamžiai,  greito augimo,  palyginti  trapios medienos ir  kitais požiūriais laikytini  menkaverčiais,  todėl  nesaugotinais;

4.2. medžio ar krūmo brandos kriterijus yra amžius, t. y.  metai.  Tiksliai  nustatyti  medžio  ar  krūmo  metus jį apžiūrint neįmanoma. Medžio ar krūmo amžiaus nustatymas – sudėtingas veiksmas, reikalaujantis specifinių  žinių,  specialaus  prietaiso,  fizinės  jėgos,  palyginti  didelių  laiko  sąnaudų,  o  amžiaus nustatymo paklaida gali būti reikšminga sprendžiant leidimo tvarkymo darbams išdavimo ir šio proceso kontrolės  klausimus,  be  to,  tvarkymo  darbais  suinteresuotas  asmuo  pats  negalėtų  nustatyti,  ar  yra pareiga gauti leidimą tvarkymo darbams;

4.3. leidimo tvarkymo darbams išdavimas būtų privalomas net ir tais atvejais, kai atliekamas nereikšmingas nurodytų medžių ir krūmų genėjimas, pavyzdžiui, smulkių šakų, trukdančių praeiti žmonėms ar pravažiuoti transporto priemonėms, pašalinimas. Kadangi toks genėjimas nesukelia grėsmės saugotinų medžių ir krūmų būklei, siūlytina šios nuostatos netaikyti tiems genėjimo atvejams, kai genimos iki 5 cm skersmens (pjūvio vietoje) šakos, jei jos nėra medžio lajos skeletą formuojančios šakos – iš stiebo (pirmos eilės ašis) išaugusios pagrindinės (antros eilės ašis) šakos ir iš pagrindinių šakų išaugusios pirmos eilės šalutinės (trečios eilės ašis) šakos;“;

4.4. leidimo  tvarkymo  darbams  išdavimas  būtų  privalomas,  kai  atliekami  kiti  želdynų  ir želdinių tvarkymo darbai. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 29 dalyje pateiktą sąvokos „želdyno  tvarkymas“  apibrėžimą,  kiti  tvarkymo  darbai apimtų   esmės visus,  net elementariausius želdyno augalijos reikiamos būklės palaikymo veiksmus, pavyzdžiui, nukritusių lapų surinkimą, sausų šakų  nugenėjimą,  augalų  tręšimą,  laistymą.  Tokia  plati  apibrėžtis  leistų  interpretuoti,  kad  tokiems elementariems darbams taip pat būtų taikoma pareiga gauti leidimą tvarkymo darbams.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina projekto 3 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 13 punktą išdėstyti taip:

„13) išduoda leidimus saugotinų medžių ir krūmų kirtimui ar kitokiam pašalinimui, persodinimui, genėjimui, išskyrus atvejus, kai genimos iki 5 cm skersmens (pjūvio vietoje) šakos, jei jos nėra medžio lajos skeletą formuojančios šakos – iš stiebo (pirmos eilės ašis) išaugusios pagrindinės (antros eilės ašis) šakos ir iš pagrindinių šakų išaugusios pirmos eilės šalutinės (trečios eilės ašis) šakos;“.

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

3

(10)

2

(1)

 

(14)

5. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 14 punkto formuluotę  „želdynų  ir  želdinių  tvarkymo  ar  naujų  želdynų  kūrimo  projektus“  siūlytina suderinti su keičiamo įstatymo 2 straipsnyje apibrėžta sąvoka „želdyno kūrimo ir (arba) tvarkymo projektas“.

Atkreipiame dėmesį, kad panaši nuostata, kurią nauju punktu siūloma papildyti ir išdėstyti projekto 3 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 14 punkte, yra jau įtvirtinta keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punkte. Siūlytina koreguoti minėtą galiojančią keičiamo įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatą, o ne pildyti keičiamą įstatymą nauju, iš esmės dubliuojančiu galiojantį teisinį reguliavimą, punktu.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

4

(12)

 

(1)

 

6. Projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje vartojamą sąvoką „darbininkai“  siūlytina suderinti su Lietuvos Respublikos darbo kodekso 21 straipsnyje vartojama – sąvoka „darbuotojai“ (minėta sąvoka turėtų būti tikslinama ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 4 punkte).

Pritarti

 

7.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

7

(20)

 

(7)

 

N

7. Siūlytina atsisakyti projekto 7 straipsnio 1 ir 2 dalyse keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalių  pakeitimų,  kuriuose  numatoma  nustatyti  ne  tik  saugotinų,  bet  ir  brandžių  medžių  ir  krūmų, augančių ne miškų ūkio paskirties žemėje, kriterijus, pagal kuriuos medžiai ir krūmai būtų priskirti saugotiniems dėl šio nutarimo 4 punkte nurodytų priežasčių.

Vietoje projekto 7 straipsnyje siūlomų keisti keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 ir 2 dalių, siūlome projekto 7 straipsniu keičiamo įstatymo 20 straipsnį papildyti 7 dalimi ir ją išdėstyti taip:

7. Istoriniai želdynai, registruoti Kultūros vertybių registre kaip pavieniai ar į kompleksus įeinantys kultūros paveldo objektai, saugomi ir tvarkomi taip, kad būtų išsaugotos jų vertingosios savybės.“

Pritarti

 

8.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

5

(13)

 

(4)

 

N

8.  Projekto  5  straipsniu  keičiamo  įstatymo  13  straipsnį  siūloma  papildyti  4  dalimi,  kurioje formuluojama  pareiga  valstybės  institucijoms  ir  savivaldybėms  užtikrinti,  kad  viešųjų  želdynų  ir želdinių tvarkymo, pertvarkymo ir priežiūros  darbus atliktų ir jiems vadovautų tik keičiamo įstatymo 12  ir  13  straipsnio  reikalavimus  atitinkantys  juridiniai  ir  fiziniai  asmenys. Šios  nuostatos  teisinio reguliavimo  proporcingumą siūlytina įvertinti tuo  požiūriu,  kad  keičiamo  įstatymo  12  ir  13  straipsniai iškelia  reikalavimą  juridiniams  ir  fiziniams  asmenims  įgyti  ir  įrodyti  turint  tinkamą  kvalifikaciją minėtiems darbams atlikti, kurie be kita ko apima ir priežiūros darbus, kurie neapibrėžti keičiamame įstatyme, todėl gali būti skirtingai interpretuojama, kad specialios kvalifikacijos turi būti reikalaujama ir   elementarią  einamąją  priežiūrą,  pavyzdžiui,  vejų  šienavimą  ar  lapų  surinkimą  atliekančių darbuotojų. Siūlytina apibrėžti želdynų ir želdinių priežiūros darbus taip, kad jie apimtų tik reikšmingą įtaką želdynų ir želdinių būklei turinčius darbus, t. y. želdinių veisimą, medžių ir krūmų kirtimą, genėjimą, vejų ir gėlynų įrengimą, želdinių apsaugą nuo ligų ir kenkėjų. Siūlytina projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

4. Valstybės institucijos ir savivaldybės privalo užtikrinti, kad viešųjų želdynų kūrimo ir pertvarkymo, želdinių veisimo, medžių ir krūmų kirtimo, genėjimo, vejų ir gėlynų įrengimo, želdinių apsaugos nuo ligų ir kenkėjų darbus atliktų ir jiems vadovautų tik šio įstatymo 12 ir 13 straipsnio reikalavimus atitinkantys juridiniai ir fiziniai asmenys.“ 

Pritarti

 

9.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

6

(16)

 

(1)

 

(2)

9. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 6 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 punkto formuluotė, kurioje numatoma, kad valstybės ir savivaldybės institucijos „iš anksto informuoja visuomenę ir organizuoja viešas konsultacijas su bendruomenėmis ir su visuomenės atstovais, kai numatomi vykdyti želdynų tvarkymo, pertvarkymo <...> darbai“, prieštarauja keičiamo įstatymo 15 straipsnio 2 daliai, kurioje teigiama, kad „želdynų ir želdinių savininkai ir valdytojai turi teisę privačioje žemės valdoje esančius želdynus ir želdinius, kurie teisės aktais nėra priskirti saugotiniems, tvarkyti savo nuožiūra“. Taip pat siūlytina įvertinti, ar nurodant, kad viešos konsultacijos vyks „su bendruomenėmis ir su visuomenės atstovais“ nesusiaurinamas subjektų ratas – ar pagal tokią formuluotę pavienis asmuo bus laikomas subjektu, su kuriuo taip pat reikės vykdyti viešas konsultacijas (ar jis jose galės dalyvauti). Atsižvelgiant į šiame punkte išdėstytus pasiūlymus ir į tai, kad keičiamo įstatymo 2 straipsnio 17 dalyje apibrėžta sąvoka „suinteresuota visuomenė“, siūlytina patikslinti projekto 6 straipsniu keičiamą įstatymo 16 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

2) aplinkos ministro nustatyta tvarka, iš anksto informuoja visuomenę ir organizuoja viešas konsultacijas su suinteresuota visuomene, kai numatomi vykdyti želdynų tvarkymo, pertvarkymo, kūrimo, medžių ir krūmų kirtimo, persodinimo, kitokio naikinimo darbai, išskyrus 15 straipsnio 2 dalies 1 punkte numatytą atvejį, ar keičiama žemės sklypo, kuriame auga želdiniai, pagrindinė žemės naudojimo paskirtis ar žemės sklypo naudojimo būdas;“.

Pritarti

 

10.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2019-08-28 Nr. 893

8

(22)

 

(2)

1

10. Atsižvelgiant į tai, kad projekte reglamentuojamos nuostatos susijusios ne tik su automobilių, bet ir geležinkelio keliais ir orlaivių skrydžiais, siūlytina tikslinti projekto 8 straipsnio 1 punktu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies nuostatų formuluotę ir ją išdėstyti taip:

2. Želdynų ir želdinių tvarkymo metu turi būti išsaugoti esami gyvybingi perspektyvūs želdiniai. Draudžiama kirsti ar kitaip iš augimo vietos pašalinti ir intensyviai genėti (daugiau nei 30 proc. lajos) brandžius medžius jų vegetacijos laikotarpiu, išskyrus tuos atvejus, kai jie kelia pavojų gyventojams, jų turtui ir (ar) automobilių, geležinkelio kelių eismo ir skrydžių saugumui.“

Pritarti

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Želdynų įstatymo Nr. X-1241 2, 3, 10, 12, 13, 16, 20, 22 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (Nr. XIIIP-3555) grąžinti iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė bei  tai, kad šiuo metu Vyriausybėje derinamas Aplinkos ministerijos parengtas naujos redakcijos Želdynų įstatymo Nr. X-1241 pakeitimo įstatymo projektas.

7. Balsavimo rezultatai: už –7, prieš –   , susilaikė –   .

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Petras Čimbaras.

 

 

 

Komiteto  pirmininkas                                                                                                                                                                                   Andriejus Stančikas                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė)



[1] Sprendimas Vlassopoulou, C-340/89, EU:C:1991:193; 16 punktas, Sprendimas Morgenbesser, C-313/01, EU:C:2003:612, 61 ir 62 punktai.

[2] Sprendimas Morgenbesser, 67 punktas.