AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 13, 16 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

Teikiant pirminį įstatymo projektą jį rengti  paskatino iš kai kurių savivaldybių tarybų narių, priklausančių opozicijai, gauti nusiskundimai apie tų savivaldybių valdančiųjų priimtus reglamentų pakeitimus, varžančius opozicijos demokratinio veikimo galimybes, taip pat žinomi atvejai, kai meras teisme laikosi kitokios nuostatos, negu ta, kuri priimta savivaldybės tarybos sprendime. Šis – antrasis projekto variantas yra patikslintas pagal pirminiam projektui, kuriam Seimas nepritarė, teiktas Seimo Teisės departamento pastabas, jame papildomai siūlomi sprendimai dėl daugeliui savivaldybių aktualaus informacijos apie jų veiklą viešinimo.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Įstatymo projektą inicijavo ir parengė Seimo narys Jurgis Razma.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu daug svarbių savivaldybės tarybos veiklos nuostatų įstatyme nereglamentuota, tai paliekama nustatyti savivaldybės tarybos patvirtintame reglamente. Taip pat įstatyme nieko detaliau nepasakyta apie tai, kaip meras atstovauja savivaldybę teisme, nepakankamai reglamentuotas ir savivaldybės veiklos viešinimas, dėl to pasiekia pastabos iš kai kurių savivaldybių gyventojų, kad savivaldybės biudžeto lėšomis apmokamose publikacijose vietos žiniasklaidoje nesunkiai įžvelgiama paslėpta mero reklama, kad yra apmokama už publikacijas, kurių turinys nėra svarbus vietos gyventojams, pavyzdžiui, kokius nors nereikšmingus susitikimus, savivaldybių delegacijų išvykas į užsienį ir t.t.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Teikiamu projektu siekiama savivaldybės tarybos veikloje įtvirtinti  demokratijos principus, opozicijos veiklos garantijas, bent minimaliai įstatymo lygiu reglamentuoti savivaldybės tarybos nario teises: pasisakyti tarybos posėdyje, paklausti pranešėjo ir kt.

Taip pat projektu siūloma nustatyti, kad meras, atstovaudamas savivaldybę teisme tais klausimais, kurie priskirti savivaldybės tarybos kompetencijai, turi gauti savivaldybės tarybos įgaliojimus, jeigu mano, kad teisme reikia laikytis kitokių nuostatų negu tos, kurios yra tarybos nutarime. Pavyzdžiui, jei taryba priėmė sprendimą atleisti vicemerą, jis sprendimą apskundė teismui, ir, tarkime, meras, matydamas skundo teisinius argumentus, nemano, kad reikia ginti tarybos sprendimą, bet reikia sutikti su siūlymu sudaryti taikos sutartį – tokiu atveju jis turėtų atsiklausti tarybos. Kad tokie atvejai nėra vien teorija, rodo nesenas Šiaulių miesto savivaldybės pavyzdys.

Projektu siūloma nustatyti privalomą savivaldybės tarybos posėdžių transliavimą atsisakant išlygos „jei yra techninės galimybės“, nes neįsivaizduojama, kurioje dar savivaldybėje šiais laikais nebūtų techninių galimybių įrengti internetines videokameras, taip pat siūloma įtvirtinti prievolę saugoti tarybos posėdžių įrašus, skelbiant juos savivaldybės interneto svetainėje.

Projektu siūloma nustatyti prievolę savivaldybės tarybai patvirtinti savivaldybės veiklos viešinimo tvarką, kurioje ir būtų numatyta, kokia informacija viešinama apmokant biudžeto lėšomis, pabrėžiama, kad tokioje apmokamai viešinamoje informacijoje neturi būti politinės reklamos elementų.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

Neigiamų įstatymo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Priimtas įstatymas, įtvirtinantis platesnę demokratiją, savivaldybės tarybos veiklos skaidrumą, gali turėti teigiamos įtakos gerinant kriminogeninę situaciją ir kovojant su korupcija.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Įstatymo įgyvendinimas neturės poveikio verslui.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priėmus įstatymo projektą kitų teisės aktų keisti nereikės.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Įstatymo projekte sąvokos nekeičiamos ir naujos nesiūlomos.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Įgyvendindamos įstatymą savivaldybių tarybos turės patikslinti savo reglamentus ir patvirtinti informacijos apie savivaldybės veiklą viešinimo tvarką.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Įstatymo įgyvendinimas nesusijęs su papildomų finansinių išteklių poreikiu, o reglamentuotas apmokamas savivaldybės veiklos viešinimas turėtų leisti taupyti savivaldybės biudžeto lėšas.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

Savivaldybės taryba, savivaldybės veiklos viešinimas.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

Teikia:                                                                                   Jurgis Razma