PASIŪLYMAS

Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS

ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375
1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 201, 21, 22, 25, 28, 29, 35, 37, 38, 39, 46, 48, 49, 55, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 631, 64 STRAIPSNIŲ, ĮSTATYMO PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO
111 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 202 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO NR.  XIIIP-4140(2)

 

2020-03-26

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

23

 

 

Argumentai:

2019-12-16 Seimo narė V. Vingrienė įregistravo pasiūlymą (toliau -Pasiūlymas) LR atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (toliau -AIEĮ)   pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4140 (toliau- Įstatymo projektas), kuriuo siūloma Įstatymo projekto 25 straipsnio 1 dalį išdėstyti sekančiai:

6 7. Biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš žaliavų, užaugintų žemėje, kuri 2008 m. sausio mėnesį buvo durpynas, nebent išskyrus atvejus, kai pateikiama įrodymų, kad tai žaliavai auginti ir derliui nuimti nereikia sausinti anksčiau nenusausintos dirvos. Taip pat, biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš cukrašvendrių, palmių, alvvpalmių, soių, ar kitų atogrąžų augaliniu alieių, kitų jų šalutinių produktų ar jų atlieka."

Ekonomikos komitetas, kaip papildomas komitetas, 2020-01-23 registruota išvada   nepritarė   V.   Vingrienės   Pasiūlymui.   Pagrindiniai minėto nepritarimo motyvai - siekis nedidinti degalų kainos galutiniams vartotojams ir biodegalų rinkos deficinė situacija.

2020 m. kovo 3 d. posėdyje Aplinkos komitetas pritarė V. Vingrienės Pasiūlymui ir paskelbė patikslintą įstatymo projektą Nr. XIIIP-4140(2) (toliau- Patikslintas įstatymo projektas).

Be kita ko, minėtame komiteto posėdyje Energetikos ministerija pateikė informaciją, kad Pasiūlymų priėmimas gali turėti įtakos degalų kainoms vartotojams, o biodegalų rinka šiai dienai yra itin monopolizuota – 2 didieji rinkos dalyviai užima apie 80 proc. rinkos, o trečiasis subjektas – apie 20 proc. Tuo tarpu priėmus Pasiūlymą, rinkoje beliktų tik dvi pagrindinės įmonės, kurios valdomą 80 proc. rinkos dalį padidintų iki 100 proc.

AIEĮ tiesiogiai numato biodegalų gamybos iš šalutinių produktų ar jų atliekų skatinimą. Pagal 2018 m. gruodžio 11d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvą (ES) 2018/2001 dėl skatinimo naudoti atsinaujinančiųjų išteklių energiją cukranendrių išspaudos, alyvpalmių aliejaus gamyklų nuotekos ir tuščios alyvpalmių vaisių kekės yra laikomos viena iš pažangiųjų biodegalų gamybos priemonių.

 

Pažymėtina, jog tiek nurodyta direktyva, tiek nacionalinė teisė skatina cukranendrių išspaudų bei alyvpalmių aliejaus gamybos metu susidarančių atliekų panaudojimą, kadangi minėtos atliekos susidaro maisto, kosmetikos pramonėje ir jų nepanaudojimas biodegalų srityje lemtų šių atliekų išmetimą, kai tuo tarpu jų panaudojimas lemia tinkamų biodegalų gamybą.

 

2020 m. kovo 4 d. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT), išnagrinėjęs Seimo nario Simono Gentvilo prašymą ištirti energetikos ministro, aplinkos ministro ir susisiekimo ministro 2010 m. gruodžio 22 d. įsakymu patvirtintų vartojamų naftos produktų, biodegalų ir skystojo kuro privalomųjų kokybės rodiklių atitiktį Lietuvos įstatymams, byloje Nr. eI-3-968-2020 konstatavo, kad minėto įsakymo nuostatos akivaizdžiai prieštarauja Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymui. Pagal LVAT sprendimo turinį privalės būti pakeisti poįstatyminiai teisės aktai numatant įpareigojimą visus metus degaluose naudoti biodegalus (šiuo metu nebuvo privalomas biodegalų naudojimas žiemos sezono metu).

Taigi, artimiausiu metu biodegalų poreikis rinkoje dar labiau išaugs, kas reikalauja užtikrinti biodegalų prieinamumą Lietuvos rinkai. Priėmus Patikslintą įstatymo projektą pagal Pasiūlyme išdėstytas nuostatas rinkoje likus tik du pagrindiniai biodegalų gamintojai, biodegalų gamybai naudojantys rapsus, kurie galės nulemti ir diktuoti biodegalų kainą Lietuvos rinkai. Po minėto LVAT sprendimo esant išaugusiam biodegalų poreikiui, susidariusi situacija lems neišvengiamą degalų kainos vartotojams augimą bei su tuo susijusį maisto produktų, transporto paslaugų kainų augimą.

 

Priėmus patikslintame įstatymo projekte numatytą žaliavų biodegalų gamybai draudimą, išaugęs išimtinai rapsų žaliavos naudojimas biodegalų gamybai lems neišvengiamą Lietuvos dirvožemio alinimą. Pagal mokslinius straipsnius bei viešai skelbiamą informaciją, rapsų, kaip vienintelės ir pagrindinės, kultūros auginimas ypač alina dirvožemį (žr. http://ukininkopatarejas.lt/subalansuotas-tresimas-alina-ar-gerina-dirvozemius/; https://www.15min.lt/verslas/naujiena/zemes-ukis/dirvozemio-gelbejimo-planas-mokslininku-rankose-313-1114600

https://www.delfi.lt/grynas/aplinka/mokslininkai-didziausias-dirvozemio-priesas-godumas.d?id=61316721

https://geografija.lt/2019/03/zemes-ukis-gerokai-prisidirbo-prarasta-jau-puse-visos-planetos-dirvozemio-o-tempai-tokie-kad-greitai-bus-badas-kokia-situacija-lietuvoje-ir-ka-sako-mokslininkai/

https://www.mruni.eu/upload/iblock/ee4/VPA_16(2)_07_Galnaityte.pdf)

 

Taip pat, žvejybą sektorių vienijančios įmonės taip pat yra išreiškusios susirūpinimą, kad rapsų auginime naudojamų trąšų kiekio augimas, kelia pavojų žuvininkystės sektoriui.

Nurodytos pasikeitusios aplinkybės, susijusios su priimtu 2020 m. kovo 4 d. LVAT sprendimu, bei siekis užtikrinti degalų kainų vartotojams neaugimą bei biodegalų rinkos neuždarymą, demonopolizavimą, ir Lietuvos dirvožemio ir žuvininkystės sektoriaus apsaugą, lemia šį pasiūlymą pakeisti įstatymo projekto 23 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 6 dalį numatant biodegalų, naudojamų iš atliekų, panaudojimo biodegalų gamybai siūlomo draudimo atsisakymą bei nuostatą, kad yra ribojamas palmių aliejaus bei kitų atogrąžų žaliavų naudojimas tuo atveju, jeigu jos nėra sertifikuotos.

Pažymėtina, jog egzistuojanti tarptautinė sertifikavimo sistema leidžia užtikrinti, jog biodegalų gamybai būtų naudojamos tik sertifikuotos žaliavos, kurių gamyba nepažeidžia aplinkosauginių reikalavimų. Sertifikuotų žaliavų naudojimo biodegalams leidimas bei su tuo susijęs šis pasiūlymas pilnai atitinka ir įgyvendina V.  Vingrienės Pasiūlymo tikslus.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 23 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

6. Biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš žaliavų, užaugintų žemėje, kuri 2008 m. sausio mėnesį buvo durpynas, išskyrus atvejus, kai pateikiama įrodymų, kad tai žaliavai auginti ir derliui nuimti nereikia sausinti anksčiau nenusausintos dirvos. Be to, biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš cukrašvendrių, palmių, alyvpalmių, sojų ar kitų atogrąžų augalų aliejų, kitų jų šalutinių produktų ar jų atliekų., išskyrus atvejus, jeigu naudojamos sertifikuotos žaliavos.

 

2.

24

 

 

Argumentai:

 

Argumentai išdėstyti aukščiau esančiame pasiūlyme.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 24 straipsniu keičiamo įstatymo 38 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„7. Biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš žaliavų, užaugintų žemėje, kuri 2008 m. sausio mėnesį buvo durpynas, išskyrus atvejus, kai pateikiama įrodymų, kad tai žaliavai auginti ir derliui nuimti nereikia sausinti anksčiau nenusausintos dirvos. Be to, biodegalai ir skystieji bioproduktai neturi būti pagaminti iš cukrašvendrių, palmių, alyvpalmių, sojų ar kitų atogrąžų augalų aliejų, kitų jų šalutinių produktų ar jų atliekų, išskyrus atvejus, jeigu naudojamos sertifikuotos žaliavos.

 

Teikia

 

Seimo narys                                             Dainius Kepenis