LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL
LIETUVOS RESPUBLIKOS MĖGĖJŲ ŽVEJYBOS ĮSTATYMO NR.
IX-2389 3, 6, 10 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
nr. xivp-3108
2023-10-25
Nr. 107-P-38
Vilnius
1. 1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto
nariai: Kasparas Adomaitis, Linas Jonauskas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis,
Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto
biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Jolita Jakučionytė, biuro padėjėja
Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos ministerijos viceministras Kęstutis Šetkus,
Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, vyresnysis
patarėjas Vilmantas Graičiūnas, vyriausiasis specialistas Povilas Paukštė,
Žemės ūkio ministerijos Žuvininkystės departamento direktorė Ieva Žundienė,
Žuvininkystės politikos skyriaus vyriausioji specialistė Laima Vaitonytė, MB
ŠAMINIS - pramoginės trofėjų žūklės organizatorius Žilvinas Žitkus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo
turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2023-09-28
|
2,
4
|
|
|
1. Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros
principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
Atkreiptinas dėmesys, kad iš projekto 2 straipsniu keičiamo Mėgėjų
žvejybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 6 straipsnio 5 dalyje
įtvirtinto teisinio reguliavimo nėra aišku, ar tuo atveju, kai vandens telkinyje
jau buvo išduotas leidimas naudoti žvejybos plotą, jo galiojimo laikotarpiu
buvo atlikti žuvų tyrimai ir yra kreipiamasi dėl naujo leidimo naudoti
žvejybos plotą išdavimo, būtų taikomas reikalavimas atlikti žuvų tyrimus
ne anksčiau nei 2 metai iki sprendimo suteikti teisę naudoti žvejybos plotą
priėmimo. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos atitinkamai
tikslintinos.
Be to, šiose projekto nuostatose reikėtų nuosekliai
vartoti sąvoką „žuvininkystės vandens telkinys“, o ne „vandens telkinys“.
Pastaroji pastaba taikyta ir projekto 4 straipsniu keičiamo įstatymo 11
straipsnio 8 dalies nuostatoms.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymo 6 straipsnio 5 dalį
išdėstyti taip:
„5. Sprendimas suteikti teisę naudoti žvejybos plotą aukciono būdu didesniame kaip 100 ha valstybiniame žuvininkystės vandens
telkinyje gali būti priimamas tik jei tame žuvininkystės
vandens telkinyje Aplinkos
ministerijos aplinkos
ministro nustatyta tvarka ne anksčiau kaip
2 metai iki sprendimo priėmimo atlikti žuvų išteklių tyrimai. Vandens
telkiniuose, į kuriuos išduoti leidimai naudoti žvejybos plotą, žuvų išteklių
tyrimai atliekami ne rečiau kaip kartą per leidimo naudoti žvejybos plotą
galiojimo laikotarpį. Žuvų išteklių tyrimus atliekantys ūkio subjektai
šių tyrimų duomenis privalo teikti Aplinkos ministerijai arba jos įgaliotai
institucijai.“.
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2023-09-28
|
2,
3
|
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad ministerijos kompetencijai
priklausančiais klausimais privalomosios galios administracinius aktus priima
ministras, o ne ministerija, tikslintina projekto 2 straipsniu keičiamo
įstatymo 6 straipsnio 5 dalis bei 3 straipsniu keičiamo įstatymo 10
straipsnio 2 dalies 6 punktas, vietoje žodžių „Aplinkos ministerijos“ įrašant
„aplinkos ministro“.
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2023-09-28
|
4
|
|
|
3. Projekto 5 straipsnio 1 dalyje
numatyta, kad šis įstatymas įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Pažymėtina, kad
2024 m. sausio 1 d. įsigalios Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės
integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytas
Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymas,
kuriuo sąvoka „neįgalusis“ pakeista į sąvoką „asmuo su negalia“. Todėl
vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų 140 punktu
(teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių
turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projekto 4
straipsniu pakeisti ir keičiamo įstatymo 11 straipsnio 7 dalį, vietoje žodžio
,,neįgalieji“ įrašant žodžius ,,asmenys su negalia“.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2023-09-28
|
5
|
|
|
4. Iš projektu keičiamame įstatyme siūlomo įtvirtinti
teisinio reguliavimo nėra aišku, ar siūlomos nustatyti naujos mėgėjų žvejybos
leidimų kainos būtų taikomos asmenims, kurie žvejybos leidimus įsigijo ar
įsigis iki įstatymo įsigaliojimo, o leidimų galiojimo terminas, įsigaliojus
įstatymui, dar nebus pasibaigęs. Atkreipiame dėmesį, kad teisinio reguliavimo
srityje galioja taisyklė lex retro non agit, t. y. teisės aktas
neturi atgalinio veikimo galios. Teisės aktai paprastai netaikomi tiems
įvykusiems teisiniams faktams ir teisiniams padariniams, kurie atsirado iki
naujai priimto teisės akto įsigaliojimo. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar
projekto 5 straipsnyje nereikėtų nustatyti, kad naujos mėgėjų žvejybos
leidimų kainos taikomos tik po įstatymo įsigaliojimo įsigyjamiems mėgėjų
žvejybos leidimams.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi ir jį
išdėstyti taip:
„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir
įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio
straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos aplinkos
ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius
teisės aktus.
3. Mėgėjų
žvejybos leidimai įsigyti iki šio įstatymo įsigaliojimo galioja iki juose
nustatytos datos.“
|
5.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2023-09-28
|
|
|
|
5. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą
Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, svarstytina, ar dėl
teikiamo įstatymo projekto nereikėtų gauti Vyriausybės išvados.
|
Nepritarti
|
Projektas
parengtas kartu su Aplinkos ministerija.
|
3. Piliečių, asociacijų,
politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Žilvinas
Žitkus
2023-10-05
|
4
|
|
|
Argumentai:
Šiuo metu valstybė yra nustačiusi leidimų kainų
lubas 3€. Dėl to tokių telkinių savininkai nėra suinteresuoti vystyti mėgėjų
žūklės savo ežeruose. Tokių telkinių yra
virš 200. Savininkai įprastai vengia išduoti bet
kokios formos leidimus ir žvejams šie ežerai tampa
neprieinami.
Galimai kainų lubos buvo numatytos geram tikslui:
apsaugant meškeriotojus nuo neprotingai didelių įkainių, tačiau realybėje tos
normos pavirto į savininkų nenorą leisti žvejoti telkinio svečiams, nes
tiesiog neapsimoka.
Pasiūlymas:
Siūlau atsisakyti kainos reguliavimo praktikos,
suteikiant tokią teisę patiems telkinių savininkams. Daliai savininkų ši
nuostata būtų puikiausia motyvacija pasidomėti trofėjinės mėgėjų žūklės
vystymo galimybėmis. Nereikėtų baimintis perteklinio “lupikavimo” ir
“kosminių” leidimų kainų: šiuo metu rinkoje yra labai daug dalyvių.
Savininkams tektų konkuruoti su valstybinių telkinių nuomininkais ir
žuvininkystės tvenkiniais, daugelį metų praktikuojančiais ir
organizuojančiais pramoginę žūklę.
Tuo pačiu reiktų numatyti galimybę savininkams
patiems spręsti kokio minimalaus ar maksimalaus dydžio žuvis privalu
paleisti.
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 3 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Mėgėjų
žvejybai privačiuose žuvininkystės vandens telkiniuose Aplinkos ministerija
ar jos įgaliota institucija nustato tik šio straipsnio 5 dalies 1, 2 ir 5
punktuose nurodytas mėgėjų žvejybos reguliavimo priemones. Šio straipsnio
5 dalies 3, 4, 6, 7 ir 8 punktuose nurodytos mėgėjų žvejybos reguliavimo
priemonės nustatomos visų vandens telkinio savininkų bendru sutarimu.“
Pakeisti 11 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Už mėgėjų žvejybos
leidimą žvejoti privačiame žuvininkystės vandens telkinyje, kuriame
neorganizuota limituota žvejyba, arba valstybiniame žuvininkystės vandens
telkinyje, į kurį neišduotas leidimas naudoti žvejybos plotą ir organizuota
limituota žvejyba, išskyrus šio straipsnio 4 dalyje numatytą lašišų ir šlakių
limituotą žvejybą, mokama:
1) parai – 5 eurai;
2) savaitei – 15 eurų;
3) mėnesiui – 30 eurų.“
Pakeisti 11 straipsnio 5 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„5. Už mėgėjų žvejybos leidimą
žvejoti vieną parą privačiame žuvininkystės vandens telkinyje, kuriame
organizuota limituota žvejyba, arba valstybiniame žuvininkystės vandens
telkinyje, į kurį išduotas leidimas naudoti žvejybos plotą ir organizuota
limituota žvejyba, mokama 15 eurų.“
Pakeisti 11 straipsnio 8 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„8. Privačių žuvininkystės
vandens telkinių savininkai nustato mėgėjų žvejybos leidimų kainas jiems
nuosavybės teise priklausančiuose žuvininkystės vandens telkiniuose.
Žvejybos plotų naudotojai ir privačių žuvininkystės vandens telkinių
savininkai turi teisę sumažinti mokestį už mėgėjų žvejybos leidimą,
išduoti mėgėjų žvejybos leidimą nemokamai, suteikti teisę įsigijus vieną
mėgėjų žvejybos leidimą žvejoti daugiau nei viename vandens telkinyje ir
suteikti teisę į limituotą žvejybą ilgesniam, negu šiame įstatyme nustatyta,
laikotarpiui, neviršydami šiame straipsnyje nustatyto mokesčio už
mėgėjų žvejybos leidimą dydžio už vieną parą.“
|
4. Valstybės ir savivaldybių
institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos
iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
narys
Linas
Jonauskas
2023-10-16
|
4
N
|
|
|
Argumentai:
Vis daugiau pažangių žvejų mėgėjų renkasi kur kas
tvaresnį, žuvų išteklius saugantį žvejybos būdą „pagavai-paleisk“ arba kitaip
– žvejybą paleidžiant žuvis. Toks būdas dažnai naudojamas ir žvejų mėgėjų
varžybose. Švedijoje
žvejyba „pagavai-paleisk“
principu vadinamas
ekologine žvejyba.
Toks būdas leidžia tausoti nykstančius žuvų
išteklius, padeda lengviau jiems atsikurti.
Siekiant didinti tvaresnę, principu
„pagavai-paleisk“ vykdomą mėgėjišką žvejybą, siūloma papildyti Mėgėjų žvejybos įstatymo nr. IX-2389 3, 6,
10 ir 11 straipsnių pakeitimo projektą nr. XIVP-3108 11 straipsnio papildymu, kuriame už mėgėjų žvejybos leidimą žvejoti paleidžiant žuvis būtų
mokamas mažesnis nei įprasto leidimo mėnesio ir metų mokestis. Mokesčio
dydis, siekiantis 10 eurų už mėnesio trukmės ir 25 eurus už metų trukmės
leidimą, parinktas, norint paskatinti žvejus mėgėjus, žvejojančius principu „pagavai-paleisk“, žvejybos leidimą įsigyti ilgesniam laikotarpiui.
Pasiūlymu Mėgėjų žvejybos įstatymo nr. IX-2389 3, 6,
10 ir 11 straipsnių pakeitimo projekto nr. XIVP-3108 siekiama skatinti tvaresnę mėgėjišką žvejybą, žuvies
išteklių tausojimą.
Pasiūlymas:
11 straipsnio papildymas
Papildyti 11 straipsnį 2.1 dalimi ir ją išdėstyti:
„2.1. Už mėgėjų žvejybos leidimą žvejoti paleidžiant žuvis
valstybiniuose žuvininkystės vandens telkiniuose, į kuriuos neišduoti
leidimai naudoti žvejybos plotą ir neorganizuota limituota žvejyba, arba
viename valstybiniame žuvininkystės vandens telkinyje, į kurį išduotas
leidimas naudoti žvejybos plotą ir neorganizuota limituota žvejyba, mokama:
1) mėnesiui – 10 eurai;
2) metams – 25 eurų.“
|
Pritarti
|
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas: pritarti įstatymo projektui, komiteto išvadoms
dėl šio projekto ir teikti Lietuvos Respublikos mėgėjų žvejybos įstatymo Nr. IX-2389 3, 6, 10 ir 11
straipsnių pakeitimo įstatymo projektą
Nr. XIVP-3108(2) bei jo lyginamąjį variantą.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Lietuvos Respublikos mėgėjų žvejybos įstatymo Nr. IX-2389 3, 6, 10 ir 11
straipsnių pakeitimo projektas Nr.
XIVP-3108(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė
Gedvilienė
Biuro patarėja Jolita Jakučionytė