LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai
El. paštas [email protected]
Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybai
prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
El. paštas [email protected]
Socialinių paslaugų priežiūros departamentui
prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos
El. paštas [email protected]
Švenčionių rajono savivaldybės administracijai
El. paštas [email protected]
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA
DĖL BUDINČIŲ GLOBOTOJŲ ATRANKOS PROCESO
IR VAIKO LAIKINOSIOS GLOBOS (RŪPYBOS) TĖVŲ PRAŠYMU NUSTATYMO
2019 m. spalio 1 d. Nr. 4-01-8443
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos
įstatymo Nr. IX-904
8 straipsnio nuostatomis ir atsižvelgdami į šios srities visuomeninę reikšmę, savo iniciatyva atlikome
teisės aktų[1],
reglamentuojančių budinčių globotojų atrankos ir jų veiklos
apmokėjimo ir vaiko laikinosios globos (rūpybos) tėvų
prašymu nustatymo procesą, antikorupcinį vertinimą.
Atlikę antikorupcinį vertinimą, pažymime, kad esantis teisinis reguliavimas, nors ir nesudaro tiesioginių sąlygų korupcijai atsirasti, tačiau šiuo metu nėra pašalintos visos prielaidos neteisėtai paveikti procesą ir priimamus sprendimus dėl budinčių globotojų parinkimo, todėl siekdami aiškaus ir skaidraus budinčių globotojų atrankos proceso teisinio reguliavimo, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus, kurie gali būti aktualūs tobulinant teisės aktų nuostatas.
I. Dėl budinčių globotojų atrankos ir jų veiklos apmokėjimo
Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad dabar Lietuvoje veikia 66 globos centrai, kurie sudarę bendradarbiavimo sutartis su 158 budinčiais globotojais, galinčiais priimti 307 be tėvų globos likusius vaikus[2]. Pagal teisinį reguliavimą[3] savivaldybė, siekdama sudaryti sąlygas vaikams augti saugioje ir jų raidai palankioje šeimai artimoje aplinkoje, jei laikinai ar nuolat nėra galimybės jiems augti biologinėje šeimoje ar būti įvaikintiems, per globos centrus organizuoja vaikų priežiūrą pas budinčius globotojus, su kuriais sudaroma tarpusavio bendradarbiavimo ir paslaugų teikimo sutartis (toliau – sutartis). Sutartyje, be kitų sąlygų, aptariamas prižiūrimų vaikų skaičius, lėšų vaikui išlaikyti bei atlygio už vaikų priežiūrą dydžiai ir apmokėjimo tvarka. Be kitų išmokų[4], savivaldybė moka budintiems globotojams per globos centrą atlygį už vaikų priežiūrą sutarties galiojimo metu net ir tais atvejais, kai globos centras neperduoda vaiko (vaikų) budinčiam globotojui. Budintis globotojas vienu metu prižiūri ne daugiau kaip 3 vaikus. Savivaldybių globos centrai vykdo budinčio globotojo paiešką, jų pasirengimo prižiūrėti vaikus mokymus pagal nustatytą programą, jų tinkamumo prižiūrėti vaiką vertinimą, jų parinkimą vaikui ir jų veiklos kokybės vertinimą. Šis teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais:
1. Teisinis reguliavimas nenustato budinčių globotojų atrankos proceso, todėl nėra aišku, kokia tvarka vykdoma budinčių globotojų atranka, kai vaiko poreikius atitinkančių budinčių globotojų yra daugiau negu vienas tam tikroje savivaldybėje ir pagal maksimalų vaikų skaičių dar gali priimti prižiūrėti vaiką. Siekdami išvengti galimai ydingos situacijos ir budinčio globotojo ir atranką vykdančio globos centro darbuotojo nesąžiningų susitarimų, kai pagal sutartį budintis globotojas gauna atlygį, tačiau neprižiūri nei vieno vaiko per tam tikrą nustatytą laikotarpį, tuo tarpu kiti budintys globotojai gauna prižiūrėti vaikus tam tikroje savivaldybėje, manome, kad turėtų būti nustatyta, kokiu principu vykdoma budinčių globotojų atranka. Siekdami sąžiningo ir proporcingo budintiems globotojams darbo krūvio paskirstymo, efektyvaus savivaldybės lėšų panaudojimo, siūlome apsvarstyti galimybę detalizuoti budinčių globotojų atrankos procesą.
2. Pagal teisinį reguliavimą[5] globos centro veiklos kokybės vertinimą atlieka Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Tarnyba) kartu su Socialinių paslaugų priežiūros departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Departamentas) pagal nustatytus globos centro vertinimo rodiklius. Siekdami nefiktyvaus budinčiam globotojui skiriamų lėšų panaudojimo ir efektyvios kontrolės vykdymo, siūlome apsvarstyti galimybę vykdant globos centrų veiklos patikrinimus nustatyti budinčiųjų globotojų, kurie per nustatytą laikotarpį negavo prižiūrėti nei vieno vaiko, skaičiaus rodiklį ir tokių (jei tokių yra) budinčių globotojų neskyrimo prižiūrėti vaiką priežastis.
3. Teisinis reguliavimas nustato, kad globos centras vykdo budinčių globotojų tinkamumo prižiūrėti vaiką vertinimo, jų parinkimo vaikui ir jų veiklos kokybės vertinimo funkcijas, tačiau nėra aišku, ar minėtas funkcijas vykdo tie patys asmenys. Siekdami išvengti ydingos antikorupciniu požiūriu situacijos, kai tie patys asmenys sprendžia klausimus dėl budinčių globotojų tinkamumo prižiūrėti vaiką vertinimo ir vykdo jų veiklos patikrinimą, siūlome pagal galimybes teisės aktuose atskirti subjektus, kurie vykdo budinčių globotojų tinkamumo prižiūrėti vaiką vertinimą, nuo subjektų, kurie vykdo jų veiklos patikrinimą.
II. Dėl vaiko laikinosios globos (rūpybos) tėvų prašymu nustatymo
Vaiko laikinosios globos (rūpybos) nuostatų IV skyrius reglamentuoja vaiko laikinosios globos (rūpybos) tėvų prašymu nustatymą. Pagal nustatytą teisinį reguliavimą vaiko tėvai laikino išvykimo iš Lietuvos Respublikos laikotarpiu, palikdami savo vaiką prižiūrėti pasirinktam fiziniam asmeniui ne ilgesniam kaip aštuoniolikos mėnesių terminui nuo jų išvykimo, prieš 30 kalendorinių dienų iki išvykimo savo gyvenamosios vietos savivaldybės administracijai privalo pateikti dokumentus, kuriuos per 5 darbo dienas persiunčia savivaldybės teritorijoje veikiančiam Tarnybos teritoriniam skyriui, kad jis atliktų fizinio asmens, norinčio tapti vaiko globėju (rūpintoju) tėvų prašymu, pradinį įvertinimą. Tarnybos teritorinis skyrius, atlikęs pradinį įvertinimą ir priėmęs teigiamą sprendimą dėl siūlomo fizinio asmens tinkamumo tapti vaiko laikinuoju globėju (rūpintoju) tėvų prašymu, persiunčia savivaldybės administracijai, kuri savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu nustato vaiko laikinąją globą (rūpybą) tėvų prašymu. Šis teisinis reguliavimas svarstytinas keliais aspektais:
1. Teisinis reguliavimas nustato 30 kalendorinių dienų terminą iki išvykimo dienos dokumentams pateikti. Galimos situacijos, kai vaiko tėvai dėl objektyvių priežasčių apie savo išvykimą iš Lietuvos Respublikos sužino žymiai vėliau nei prieš teisės akte nustatytą terminą, todėl atsiranda terpė (jei apskritai tėvai išvykdami iš Lietuvos Respublikos kreipiasi su tokiu prašymu) besikreipiančių tėvų ir šią procedūrą atliekančių savivaldybės ar Tarnybos darbuotojų galimai nesąžiningiems susitarimams, siekiant šią paslaugą gauti greičiau, tai laikytina korupcijos rizikos veiksniu. Siekdami teisinio reguliavimo skaidrumo ir išvengti nepagrįstų susitarimų, siūlome apsvarstyti galimybę priimti sprendimą skubos tvarka.
Taip pat pažymime, kad Specialiųjų tyrimų tarnybos inicijuoto tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“[6] metu buvo atlikta tikslinių grupių apklausa ir paaiškėjo, kad kas trečias gyventojas pasinaudotų turimais ryšiais siekdamas, kad reikalinga paslauga būtų atlikta geriau ar greičiau. Taip pat gyventojai dažniausiai prie korupcinių situacijų priskiria tokias situacijas, kai valstybės tarnautojas paima piniginį atlygį už paslaugos atlikimą ar atlikimo pagreitinimą (88 %). Absoliuti dauguma valstybės tarnautojų prie korupcinių priskiria situacijas, kai asmuo duoda piniginį atlygį, kad paslauga būtų suteikta geriau ir greičiau – 97 %.
2. Iš teisinio reguliavimo nėra aišku, ar minėtų dokumentų pateikimas galimas elektroniniu būdu per specialiai tam sukurtą informacinę sistemą. Siekdami teisinio reguliavimo aiškumo, paslaugos prieinamumo didinimo, siūlome nustatyti galimybę, jei tokios dar nėra, pateikti dokumentus dėl vaiko laikinąją globą (rūpybą) tėvų prašymu nustatymo elektroniniu būdu, pavyzdžiui, per Socialinės paramos šeimai informacinę sistemą (SPIS).
3. Savivaldybės administracija pateiktus dokumentus per 5 darbo dienas persiunčia Tarnybos teritoriniam skyriui ir tik gavęs teigiamą atsakymą savivaldybės administracijos direktorius priima įsakymą. Manome, kad dokumentų persiuntimo terminas yra per ilgas ir šiuo atveju savivaldybės administracija atlieka tik kurjerio funkciją ir tai pailgina paslaugos suteikimo terminą. Siūlome apsvarstyti galimybę sumažinti dokumentų persiuntimo terminą arba sudaryti galimybę kreiptis tiesiogiai į Tarnybos teritorinį skyrių, kuris atlieka pagrindinį patikrinimą ir priima sprendimą dėl siūlomo fizinio asmens tinkamumo tapti vaiko laikinuoju globėju (rūpintoju) tėvų prašymu.
Dėl Socialinių paslaugų įstatymo 191 ir 26 straipsnių ir Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos pastabų ir pasiūlymų neturime.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip buvo atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvados pasiūlymus (pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvieno pasiūlymo įgyvendinimo[7]). Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir susieti ją su antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktorius Žydrūnas Bartkus
Olga Meškienė, tel. (8 706) 63 347, el. p. [email protected]
[1] 1. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 (toliau – Socialinių paslaugų įstatymas) 191 ir 26 straipsniai. 2. Vaiko globos organizavimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. kovo 27 d. nutarimu Nr. 405 (toliau – Vaiko globos organizavimo nuostatai) II ir III skyriai. 3. Vaiko laikinosios globos (rūpybos) nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2002 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 56 (toliau – Vaiko laikinosios globos (rūpybos) nuostatai). 4. Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 583, (toliau – Mokėjimo už socialines paslaugas tvarka) IV skyrius. 5. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. sausio 19 d. įsakymu Nr. A1-28 (toliau – Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo tvarka). 6. Globos centro veiklos kokybės vertinimo tvarkos aprašas, patvirtintas Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus ir Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktoriaus 2018 m. rugpjūčio 23 d. įsakymu Nr. BV-134/V1-426 (toliau – Globos centro veiklos kokybės vertinimo tvarka). 7. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros Švenčionių rajono savivaldybėje organizavimo ir kokybės priežiūros tvarkos aprašas, patvirtintas Švenčionių rajono savivaldybės tarybos 2018 m. birželio 29 d. sprendimu Nr. T-136 (toliau – Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros Švenčionių rajono savivaldybėje organizavimo tvarka).
[2] Prieiga internete: https://globoscentrai.lt/curators#start=140.
[3] 1. Socialinių paslaugų įstatymo 191 straipsnio 1 dalis, 3 dalies 1 punktas, 6 dalis. 2. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo tvarkos 4.1, 6.7, 6.17, 41, 47, 48 punktai. 3. Vaiko laikinosios globos (rūpybos) nuostatų 7 punktas. 4. Vaiko globos organizavimo nuostatų 35 punktas. 5. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros Švenčionių rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos 5.1, 5,3, 5.4, 5.10, 5.11, 6, 9, 36.1 punktai.
[4] Išmokos mokamos tuo atveju, kai budintis globotojas gauna prižiūrėti vaiką (-us).
[5] 1. Globos centro veiklos kokybės vertinimo tvarkos 2 punktas ir IV skyrius. 2. Globos centro veiklos ir vaiko budinčio globotojo vykdomos priežiūros organizavimo tvarkos 58 punktas.
[6] Daugiau informacijos apie atliktą tyrimą tinklalapyje: https://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/.
[7] Prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx.