LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D O S

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TIKSLINIŲ KOMPENSACIJŲ ĮSTATYMO PROJEKTO (NR.XIIP-3266)

 

2016 m. birželio 27 d. Nr. 103-P-44

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: K. Miškinienė (Komiteto pirmininkė), R. J. Dagys, A. Dumbrava, D. Kuodytė, J. Kvetkovskij, R. Popovienė, A.Sysas, J.Varkala. Komiteto biuras: D. Aleksejūnienė (patarėja), A. Dolmantienė (patarėja), D. Jonėnienė (patarėja), I. Kuodienė (patarėja), R. Liekienė (padėjėja). Kviestieji asmenys: I. Šambaraitė (Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja), L. Ulevičė (Seimo Pirmininko pavaduotojo A.Syso patarėja), G. Klimavičius (socialinės apsaugos ir darbo viceministras), A. Aranauskienė (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir pensijų departamento direktorė), I. Buškutė (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir kaupimo pensijų skyriaus ved. pavaduotoja), A.Kanclerienė (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir kaupimo pensijų skyriaus ved. pavaduotoja), I. Barauskaitė (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Valstybinių pensijų skyriaus ved. pavaduotoja),  R. Babianskaitė (Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo ir kaupimo pensijų skyriaus vyr. patarėja), V. Latvienė (Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotoja).

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

1

3

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalyje tikslintina nuoroda, nes įstatymo projekto 14 straipsnyje nenustatytas teisės gauti tikslinį priedą išsaugojimas.

Pritarti.

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio įstatymo 14 straipsnyje nustatyta tvarka taip pat išsaugoma teisė gauti tikslinį priedą, kuris iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo nustatytas Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatyme. Pagal šį įstatymą taip pat mokamos paskirtos ir mokėtos slaugos ir priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos ir tikslinis priedas.

2.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

2

2

 

2. Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje siūloma apibrėžti stacionarios auklėjimo įstaigos sąvoką. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybinių šalpos išmokų įstatymo projekto Nr. XIIP-3265 1 straipsniu dėstomo Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymo 2 straipsnio 6 dalyje apibrėžiama švietimo įstaigoje gyvenančio asmens sąvoka. Stacionarios auklėjimo įstaigos sąvokos požymiai yra panašūs į siūlomą apibrėžti šiame įstatymo projekte, todėl svarstytina, ar šios sąvokos ir jų vartojimas neturėtų būti tarpusavyje suderinti.

Nepritarti.

Įstatymo projektu galiojančios nuostatas dėl tikslinių kompensacijų tiesiog perkeliamos į atskirą teisės aktą. Šias nuostatas LR Vyriausybė peržiūrės rengdama Tikslinių kompensacijų įstatymo pakeitimą, kuriuo siūlys pertvarkyti tikslines kompensacijas.

 

 

3.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

5

1, 2

 

3. Įstatymo projekto 5 straipsnio 1 ir 2 dalyje vietoj žodžių ,,tikslinės kompensacijos“ įrašytini žodžiai ,,tikslinė kompensacija“.

 

Pritarti.

Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Tikslinių kompensacijų dydžiai

1. Slaugos išlaidų tikslinės kompensacijos tikslinė kompensacija yra 2,5 tikslinių kompensacijų bazių dydžio.

2. Priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos tikslinė kompensacija yra šių dydžių:

1) asmenims, netekusiems 75-100 procentų darbingumo, ir vaikams, kuriems nustatytas sunkus neįgalumo lygis – 1 tikslinių kompensacijų bazės dydžio;

2) asmenims, netekusiems 60-70 procentų darbingumo, vaikams, kuriems nustatytas vidutinis neįgalumo lygis ir asmenims, sukakusiems Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo nustatytą senatvės pensijos amžių – 0,5 tikslinių kompensacijų bazės dydžio.“

4.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

7

2

 

4. Atsižvelgiant į tai, kad tikslinė kompensacija yra skiriama ir vaikams, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį ir numatyti, kad tikslinės kompensacijos skiriamos tėvų (įtėvių) prašymu.

Pritarti.

Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Tikslinės kompensacijos skiriamos asmenų, turinčių teisę gauti šias išmokas, arba jų globėjų ar rūpintojų prašymu. Tikslinės kompensacijos 18 metų nesukakusiems asmenims skiriamos jų tėvų (įtėvių), globėjų ar rūpintojų prašymu.

5.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

7

7

 

5. Įstatymo projekto 7 straipsnio 7 dalies nuostatos tarpusavyje derintinos su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 738 ir 739 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3242 2 straipsniu keičiamo kodekso 739 straipsnio 4 punktu.

 

Pritarti iš esmės.

Atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 739 straipsnį Įstatymo projektu kaip tik ir siūloma atsisakyti dabar galiojančių su CPK nesuderintų nuostatų, numatančių išskaitas pagal vykdomuosius raštus. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 7 dalyje nustatoma galimybė išskaičiuoti tik tai, ką asmuo gavo neteisėtai dėl jo paties kaltės. Atsisakius šios nuostatos būtų sudarytos sąlygos piktnaudžiavimui, siekiant gauti išmokas iš valstybės biudžeto neteisėtai (būtų pateikiami neteisingi duomenys, nepranešama apie aplinkybes, turinčias įtakos išmokos mokėjimui ir pan.) bei būtų labai sunku užtikrinti teisingą ir racionalų valstybės biudžeto lėšų panaudojimą.

6.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

14

2

 

6. Atsižvelgiant į kartu su šiuo įstatymo projektu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymo Nr. I-549 pakeitimo įstatymo Nr. XIIP-3239 2 straipsnio 21 dalyje apibrėžtą socialinio draudimo senatvės pensijos sąvoką, siūlytina įstatymo projekto 14 straipsnio 2 dalyje išbraukti žodį ,,valstybinės“ kaip perteklinį

Pritarti iš dalies.

Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Asmenims, kuriems paskirtų slaugos arba priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinių kompensacijų mokėjimas jiems sukakus valstybinės socialinio draudimo senatvės pensijos amžių, bet nenustačius specialiojo nuolatinės slaugos ar nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikio, buvo pratęstas iki gyvos galvos, šios išmokos mokamos iki šio įstatymo įsigaliojimo nustatyta tvarka.“

7.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2015-09-04

14

3

 

7. Atsižvelgiant į Konstitucijos 70 straipsnyje nustatytą įstatymų skelbimo ir įsigaliojimo tvarką, įstatymo projekto 14 straipsnio 3 dalyje vietoj formuluotės ,,šio įstatymo įsigaliojimo“ reikėtų įrašyti datą, ne vėlesnę kaip 2016 m. gruodžio 31 d.

Pritarti.

Pakeisti įstatymo projekto 14 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir socialinės apsaugos ir darbo ministras iki šio įstatymo įsigaliojimo ne vėliau kaip iki 2016 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Asociacijos „Lietuvos neįgaliųjų forumas“ prezidentė Dovilė Juodkaitė, 2016-01-18 Reg. Nr. 577 (2016-01-19 Nr. G-2016-503)

7

5

 

LR Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, LE Seimo Žmogaus teisių komitetui, LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetui:

Dėl LR Tikslinių kompensacijų įstatymo projekto Nr. XIIP-3266:

Lietuvoje įgyvendinant projektą „Lietuvos socialinio modelio, apimančio užimtumo didinimą, darbo santykių reglamentavimo tobulinimą ir socialinio draudimo tvarumą, sukūrimas“ yra keičiama eilė lydinčių įstatymų, kuriais įvedamos naujovės ir kompensacinių išmokų srityje. Siekiama darbo užmokesčio bazę atskirti nuo kitų išmokų bazės, siūlant LR Tikslinių kompensacijų įstatymą, kuriuo  nustatomas visų tikslinių kompensacijų finansavimo šaltinis, teisę į šias išmokas turintys asmenys, tikslinių kompensacijų dydis, tikslinių kompensacijų skyrimo ir mokėjimo sąlygos bei tvarka.

Pagal aiškinamąjį šio įstatymo projekto raištą, tikslinės kompensacijos – tai ne pensinio pobūdžio išmoka, kuri skirta neįgaliųjų specialiesiems poreikiams tenkinti ir mokama kartu su kitomis asmeniui priklausančiomis pensijomis, pašalpomis ir pan. Siūloma tikslinių kompensacijų dydį susieti su tikslinių kompensacijų baze, kurią, atsižvelgiant į valstybės biudžeto finansines galimybes, tvirtina LR Vyriausybė.

Įstatymo projekte nurodoma, kad tikslinių kompensacijų bazės dydis negali būti mažesnis nei 108 eurai. O tikslinių kompensacijų bazę tvirtina LR Vyriausybė socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu. Paminėtina, kad dar neįsigaliojus įstatymui valstybinė socialinio draudimo bazinė pensija, kuri iki šiol buvo kaip bazinis dydis skaičiuojant neįgaliųjų gaunamas specialiąsias slaugos ir priežiūros išmokas, jau pakilo iki 112 eurų (nuo 2016 01 01). Ši socialinio draudimo bazė ir toliau bus perskaičiuojama ir indeksuojama atsižvelgiant į ekonominius valstybės rodiklius.

Tuo tarpu Tikslinių kompensacijų įstatymo projektas nenumato įpareigojimo periodiškai peržiūrėti tikslinės kompensacijos bazės dydį kaip pagrindą tikslinėms kompensacijoms mokėti. Tai gali lemti, kad ilgą laiką nekintantis tikslinių kompensacijų bazės dydis neužtikrins tikslinės kompensacijos tikslo kompensuoti ir patenkinti neįgaliųjų specialiuosius poreikius.

Siūlome papildyti Tikslinių kompensacijų įstatymo projekto 7 straipsnio (Tikslinių kompensacijų skyrimas ir mokėjimas) 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

„5. Tikslinės kompensacijos didinamos kiekvieną kartą patvirtinus naują tikslinių kompensacijų bazės dydį. LR Vyriausybė periodiškai kasmet peržiūri šią bazę, kuri perskaičiuojama ir indeksuojama atsižvelgiant į ekonominius valstybės rodiklius.

Nepritarti.

Toks išskirtinis tikslinių kompensacijų bazės   indeksavimas būtų ydingas. Įstatyme užtektų įtvirtinti nuostatą, kad tikslinių kompensacijų bazės dydį, kaip ir bazinės socialinės išmokos dydį, šalpos pensijų bazės dydį, valstybės remiamų pajamų dydį ir valstybinių pensijų bazės dydį, tvirtina  Vyriausybė, kaip ir siūloma viename iš socialinio modelio paketo projektų  -  Socialinės apsaugos išmokų ir atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo Nr. X-1710 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projekte Nr. XIIP-3263.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

                   5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

LR Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2015-11-03

 

 

 

Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti pagrindiniam Socialinių reikalų ir darbo komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas.

Pritarti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

1

4

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnio 4 dalimi yra įgyvendinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/54/ES, kurios nuostatos turi būti taikomos ne tik Europos Sąjungos valstybių narių, bet ir Europos ekonominės erdvės susitarimą sudariusių valstybių narių piliečiams bei jų šeimų nariams, siūlome pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Šis įstatymas taikomas Europos Sąjungos valstybių narių ar Europos ekonominės erdvės susitarimą sudariusių valstybių piliečiams ir jų šeimų nariams, nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantiems užsieniečiams, Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka deklaravusiems gyvenamąją vietą Lietuvos Respublikoje (neturintiems gyvenamosios vietos – įtrauktiems į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą pagal savivaldybę, kurios teritorijoje gyvena), asmenims, kuriems, vadovaujantis Europos Sąjungos socialinės apsaugos sistemų koordinavimo reglamentais, turi būti taikomas šis įstatymas, ir nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantiems užsienio valstybių, išskyrus Europos Sąjungos valstybes, piliečiams bei asmenims be pilietybės.“

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

2

1

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad nuo 2005 m. liepos 1 d. įsigaliojus naujai Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo redakcijai termino „invalidai
“ buvo atsisakyta, siūlome išbraukti įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalį:

1. Invalidai – asmenys, kurie iki 2005 m. liepos 1 d. buvo pripažinti vaikais invalidais, I, II ar III grupės invalidais.“

Buvusias 2 straipsnio 2, 3 ir 4 dalies laikyti atitinkamai 1, 2 ir 3 dalimis.

Pritarti.

 

3.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

3

1

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu tikslinių kompensacijų dydžio matas yra valstybinė socialinio draudimo bazinė pensija, kurios dydis yra 112 eurų, siūlome pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Tikslinių kompensacijų dydžio matas yra tikslinių kompensacijų bazė. Jos dydis negali būti mažesnis nei 108 eurai 112 eurų. Tikslinių kompensacijų bazę tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė socialinės apsaugos ir darbo ministro teikimu.“

Pritarti.

 

4.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

10

1

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad pagal siūlomą teisinį reguliavimą gali susidaryti tokia situacija, kai vieno mėnesio bėgyje skirtingais laikotarpiais stacionarioje įstaigoje paslaugas gavusiems asmenims būtų taikoma skirtinga tikslinių kompensacijų mokėjimo tvarka, siūlome palikti šiuo metu galiojančią tvarką, pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Tikslinės kompensacijos asmenims, gyvenantiems ar slaugomiems (prižiūrimiems) stacionariose globos, auklėjimo ar slaugos įstaigose, neskiriamos ir nemokamos. Kai šie asmenys laikinai ar visam laikui išvyksta iš šių įstaigų, tikslinės kompensacijos neįgalaus asmens arba vieno iš jo tėvų (įtėvių), globėjo ar rūpintojo prašymu skiriamos, o paskirtos pradedamos mokėti nuo kitos dienos, kai jie išvyko iš šių įstaigų. Jeigu šie asmenys vėl grįžta į nurodytas įstaigas, tikslinės kompensacijos nemokamos nuo kito mėnesio pirmos kitos dienos po to, kai jie vėl apgyvendinti ar pradėti slaugyti šiose įstaigose.“

Pritarti.

 

5.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

10

3

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad tikslinių kompensacijų dydžio matas yra tikslinių kompensacijų bazė, siūlome pakeisti įstatymo projekto 10 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Asmenims, kurie iki senatvės pensijos amžiaus sukakties dienos gavo 1 šalpos pensijų tikslinių kompensacijų bazės dydžio priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją, sukakus senatvės pensijos amžių mokama tokio pat dydžio tikslinė kompensacija, jeigu jiems nustatomas specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis.“

Pritarti.

 

6.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

12

3

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad tikslinių kompensacijų dydžio matas yra tikslinių kompensacijų bazė, siūlome pakeisti įstatymo projekto 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose nurodytiems asmenims, pripažintiems I ar II grupės invalidais skiriamos ir mokamos atitinkamai 1 šalpos pensijų tikslinių kompensacijų bazės arba 0,5 šalpos pensijų tikslinių kompensacijų bazės dydžio priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos, netaikant reikalavimo nustatyti specialųjį nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikį, jeigu iki 2005 m. liepos 1 d. galiojusia tvarka pagal invalidumą nustatančių įstaigų išvadas jiems buvo nustatytas nuolatinės slaugos, nuolatinės priežiūros ar nuolatinės pagalbos būtinumas.“

Pritarti.

 

7.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

12

4

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad Įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad tikslinių kompensacijų dydžio matas yra tikslinių kompensacijų bazė, siūlome pakeisti įstatymo projekto 12 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Asmenims, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos poreikis (iki 2005 m. liepos 1 d. – visiška negalia), vietoj 0,5 valstybinės socialinio draudimo bazinės pensijos dydžio priedo, skirto specialiajam nuolatinės slaugos ar nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikiui tenkinti, kurį iki 2008 m. sausio 1 d. mokėjo Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos teritoriniai skyriai, nuo jo mokėjimo nutraukimo dienos savivaldybių administracijose skiriamas ir mokamas 0,5 bazinės pensijos tikslinių kompensacijų bazės dydžio tikslinis priedas.“

Pritarti.

 

8.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2016-06-27

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 1 straipsnio d dalimi yra įgyvendinama Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/54/ES, siūlome papildyti keičiamą įstatymą priedu:

 

 „Lietuvos Respublikos tikslinių kompensacijų įstatymo priedas

 

ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI

 

1. 2014 m. balandžio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2014/54/ES dėl priemonių, kad darbuotojai galėtų lengviau naudotis laisvo darbuotojų judėjimo teisėmis (OL 2014 L 128, p. 8).“

Pritarti.

 

 

8. Balsavimo rezultatai: Pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kristina Miškinienė.

PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas.                                                                          

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Kristina Miškinienė