LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 23 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3459

 

2022-12-14 Nr. 108-P-59

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas, Komiteto nariai Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Verslo aplinkos departamento Verslo politikos skyriaus vedėja Ieva Žaunierienė, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos narė Medeina Augustinavičienė, Lietuvos socialinio verslo asociacijos direktorė Viktorija Bražiūnaitė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2019-05-22

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tik atkreipiame dėmesį, kad Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su prekių ar paslaugų viešaisiais pirkimais. Projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta, ar toks vertinimas buvo atliktas.

Atsižvelgti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba
2019-06-05
Nr. g-2019-4838

 

 

 

DĖL TEISĖS AKTŲ PROJEKTŲ DERINIMO

(1) Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba gavo Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto raštą Nr. S-2019-3291 (toliau - Raštas), kuriuo Konkurencijos tarybos prašoma pagal kompetenciją pateikti nuomonę dėl Lietuvos Respublikos socialinio verslo plėtros įstatymo projekto Nr. XIIIP-3458 (toliau - Įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 1-1491 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto XIIIP-3459 (toliau - Viešųjų pirkimų įstatymo projektas), Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3460 (toliau – Turto valdymo įstatymo projektas) (toliau visi kartu - Įstatymų projektai).

(2) Įstatymo projekto tikslas - nustatyti socialinio verslo subjekto sampratą, socialinio verslo subjekto veiklos kriterijus, siekiamo socialinio poveikio sritis, statuso suteikimo ir netekimo tvarką, socialinio verslo subjektui taikomas valstybės paramos formas. Įstatymo projektais siekiama skatinti socialinio verslo, kaip galimybės versliais būdais spręsti visuomenės socialines problemas, plėtrą.

(3) Įstatymo projekte socialinis verslas apibrėžiamas kaip „ekonominė veikla, kuria siekiama visuomenei ar jo s grupei naudingų tikslų ir socialinio poveikio ir iš kurios uždirbamas pelnas ir jo dalis skiriama šiam poveikiui pasiekti“.

(4) Ūkio subjektams, atitinkantiems socialinio verslo subjekto veiklos kriterijus, gali būti teikiama Įstatymo projekto 8 straipsnyje nurodyta parama, pavyzdžiui, teisė gauti valstybės turtą panaudos pagrindu pagal Turto valdymo įstatymo projektą; rezervuota teisė dalyvauti viešuosiuose pirkimuose, kaip tai nustatyta Viešųjų pirkimų įstatymo projekte; teisė gauti viešąsias paslaugas viešojoje įstaigoje „Versli Lietuva“ (Įgaliotoji įstaiga), verslo inkubatoriuose, verslo informacijos centruose, mokslo ir technologijų parkuose ir kituose juridiniuose asmenyse, kurių steigimo dokumentuose nustatytas šių paslaugų teikimas; teisė į kitas skatinimo priemones, numatytas Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme. Taip pat Įstatymo projekto 8 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad socialinio verslo subjektui gali būti teikiamos šios savivaldybių skatinimo formos: vietinių rinkliavų lengvatos; teisė gauti savivaldybių turtą panaudos pagrindu; kitos savivaldybių institucijų nustatytos skatinimo formos.

(5) Įstatymo projekte numatyta, kad skatinimo priemonės taikomos tiek, kiek jos suderinamos su 2013 m. gruodžio 18 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1407/2013 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (OL 2013 L 352, p. 1) (toliau — Reglamentas) nuostatomis. Visgi, pažymėtina, kad į kitus Įstatymų projektus nėra perkelta nuostata, kad teikiama parama turi atitikti Reglamento nuostatas, todėl neaišku, kaip bus užtikrinta priemonės taikymo atitiktis valstybės pagalbos reikalavimams, pavyzdžiui, jeigu būtų viršyta de minimis pagalbos riba turto perdavimo atveju.

(6) Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnis, įtvirtinantis pagrindinius ūkinės veiklos ir konkurencijos laisvės apsaugos principus, numato, kad: „Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva. <...> Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei. Įstatymas <...> saugo sąžiningos konkurencijos laisvę praktikoje yra pažymėjęs, kad: „sąžiningos konkurencijos apsauga yra pagrindinis būdas užtikrinti asmens ir visuomenės interesų darną regidiuojant ūkinę veiklą, sukurti ūkio, kaip sistemos, savireguliaciją, skatinančią optimaliai paskirstyti ekonominius išteklius, veiksmingai juos panaudoti, didinti ekonominį augimą ir kelti vartotojų gerovę“(Konstitucinio Teismo 2009 m. balandžio 29 d. nutarimas Nr. 23/05-18/07).

(7) Sąžiningos konkurencijos apsaugos principas numatytas ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 4 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai. Konkurencijos taryba, vertindama viešojo administravimo subjektų priimamų teisės aktų ar kitų sprendimų atitiktį Konkurencijos įstatymo reikalavimams, vadovaujasi šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies nuostata, nurodančia, kad valstybės valdymo ir savivaldos institucijoms draudžiama priimti teisės aktus arba kitus sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus ar jų grupes ir dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams, išskyrus atvejus, kai skirtingų konkurencijos sąlygų neįmanoma išvengti vykdant Lietuvos Respublikos įstatymų reikalavimus.

(8) Atsižvelgdami į tai, atkreipiame dėmesį, kad pagal numatomą teisinį reguliavimą, remiantis Įstatymo projekto 8 straipsniu, Viešųjų pirkimų įstatymo projektu bei Turto valdymo įstatymo projektu, socialinio verslo subjektai galimai būtų privilegijuojami kitų ūkio subjektų, vykdančių tokią pačią arba panašią veiklą atžvilgiu.

(9) Įstatymo projektu bei Turto valdymo įstatymo projektu sukuriamos palankesnės sąlygos socialinio verslo subjektui neatlygintinai panaudos pagrindu gauti valstybei ar savivaldybei priklausantį turtą. Viešųjų pirkimų įstatymo projektu socialinio verslo subjektams sukuriama rezervuota teisė dalyvauti supaprastintuose pirkimuose, tokiu būdu suteikiant jiems išimtines teises bei ribojant konkuruojančių ūkio subjektų galimybes dalyvauti pirkimuose. Konkurencijos tarybos nuomone ir kitos Įstatymo 8 straipsnyje numatytos socialinio verslo skatinimo formos gali būti laikomos privilegijuojančiomis socialinio verslo subjektus.

(10) Atsižvelgdama į išdėstytą, Konkurencijos taryba abejoja dėl siekiamo įtvirtinti reguliavimo ir jo pagrindimo, todėl siūlome atsisakyti Įstatymų projektų nuostatų, kurios privilegijuoja socialines įmones. <...>.

Atsižvelgti

Komitetas siūlo Socialinio verslo plėtros įstatymo projektą (XIIIP-3458) kartu su lydimaisiais įstatymų projektais (XIIIP-3459 – XIIIP-3460) grąžinti iniciatoriams tobulinti.

2.

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
2019-06-19
Nr. g-2019-5221

 

 

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo Nr. IX-904 8 straipsnio 2 dalies nuostatomis, atlikome Lietuvos Respublikos socialinio verslo plėtros įstatymo projekto Nr. XIIIP-3458 (toliau – Projektas XIIIP-3485), Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo bei disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 14 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3459 ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491
23 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3460 antikorupcinį vertinimą.

Atlikę Projektų antikorupcinį vertinimą teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

<...>

8. Dėl kitų kartu pateiktų Projektų antikorupcinio pobūdžio pastabų ir pasiūlymų neturime.

Atsižvelgti

Komitetas siūlo Socialinio verslo plėtros įstatymo projektą (XIIIP-3458) kartu su lydimaisiais įstatymų projektais (XIIIP-3459 – XIIIP-3460) grąžinti iniciatoriams tobulinti.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Audito komitetas
2019-10-16

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad svarstomas įstatymo projektas yra Socialinio verslo plėtros įstatymo projekto Nr. XIIIP-3458, kurį Audito komitetas pasiūlė grąžinti iniciatoriams tobulinti, lydintysis įstatymo projektas, atitinkamai siūlyti grąžinti iniciatoriams tobulinti ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3459.

Pritarti

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

2020-06-17

 

 

 

 

Grąžinti įstatymo projektą Nr. XIIIP-3459 iniciatoriams tobulinti. Įstatymo projektas susijęs su pagrindiniu Socialinio verslo plėtros įstatymo projektu Nr. XIIIP-3458, kurį siūloma grąžinti iniciatoriams tobulinti.

Pritarti

 

3.

Neįgaliųjų teisių komisija

2019-12-12

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad svarstomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-3459 yra Socialinio verslo plėtros įstatymo projekto
 Nr. XIIIP-3458, kurį Neįgaliųjų teisių komisija siūlo pagrindiniam komitetui tobulinti, lydintysis įstatymo projektas, atitinkamai siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti ir Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 23 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3459.

Pritarti iš dalies

Komitetas siūlo Socialinio verslo plėtros įstatymo projektą (XIIIP-3458) kartu su lydimaisiais įstatymų projektais (XIIIP-3459 – XIIIP-3460) grąžinti iniciatoriams tobulinti.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos, taip pat kitus pasiūlymus bei pastabas, Komitetas siūlo Socialinio verslo plėtros įstatymo projektą (XIIIP-3458) kartu su lydimaisiais įstatymų projektais (XIIIP-3459 – XIIIP-3460) grąžinti iniciatoriams tobulinti.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Laima Mogenienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Kazys Starkevičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė