AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

Dėl lietuvos respublikos PREZIDENTO ĮSTATYMO NR. I-56 2 ir 14 STRAIPSNIų PAKEITIMO įstatymo ir Lietuvos respublikos VYRIAUSYBĖS ĮSTATYMO Nr. I-464 13 STRAIPSNIO PAKEITIMO įstatymo

 projektų

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Įstatymo projektas parengtas siekiant sureguliuoti Lietuvos Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko gyvenimo rezidencijose klausimus.

Šiuo metu galiojantis Lietuvos Respublikos Prezidento įstatymas (toliau – Prezidento įstatymas) ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymas (toliau – Vyriausybės įstatymas), nenumato Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko pareigos jų įgaliojimų laikotarpiu apsigyventi rezidencijose, todėl susiduriama su situacijomis, kai Respublikos Prezidentas ar Ministras Pirmininkas atsisako gyventi valstybės paskirtose rezidencijose. Tokia situacija demonstruoja nepagarbą šalies institucijoms į kurias aukščiausi valstybės pareigūnai buvo išrinkti ar paskirti.

Pažymėtina, jog Respublikos Prezidento ar Ministro Pirmininko apsisprendimas gyventi ne rezidencijoje, sukelia abejonių dėl aukščiausių šalies pareigūnų saugumo užtikrinimo. Rezidencijos įrengiamos užtikrinant maksimalų galimą saugumą, tuo tarpu gyvenant kitose patalpose tokio pat lygio saugumo užtikrinimas objektyviai nėra galimas, nesat tinkamos infrastruktūros.

Be kita ko, aukščiausiems pareigūnams palikta galimybė pasirinktinai nuspręsti dėl gyvenamosios vietos, reikalauja daug lėšų įrenginėjant papildomus apsaugos postus, stebėjimo kameras prie Prezidento ar Ministro pirmininko gyvenamųjų vietų, bei itin apsunkina Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų darbo sąlygas.

 

Projektu siūloma nustatyti 2024 m. Respublikos Prezidento rinkimuose naujai išrinkto Respublikos Prezidento ir po 2024 m. Seimo rinkimų naujai paskirto Ministro Pirmininko pareigą persikelti į rezidenciją per tris mėnesius nuo išrinkimo ar paskyrimo į pareigas dienos.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projektą inicijuoja Seimo narys Matas Maldeikis.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu Prezidento įstatymas ir Vyriausybės įstatymas nenumato Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko pareigos jų įgaliojimų laikotarpiu apsigyventi rezidencijose.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Projektu siūloma nustatyti Respublikos Prezidento ir Ministro Pirmininko pareigą persikelti į jiems paskirtas rezidencijas per tris mėnesius nuo išrinkimo ar paskyrimo į pareigas dienos.

 

Įtvirtinus naujas nuostatas bus sustiprinta pagarba valstybės institucijoms, sklandžiau užtikrintas aukščiausių šalies pareigūnų saugumas, sutaupytos valstybės lėšos bei užtikrintas sklandesnis Vadovybės apsaugos tarnybos darbas bei jų darbo sąlygos.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu, rengiant įstatymo projektą, toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymas nesusijęs su įtaka kriminogeninei situacijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymas nesusijęs su įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą teisės aktų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projekto nuostatos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus Įstatymo projektą, įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

Įstatymo projekto reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną „Eurovoc“: „Rezidencija“; ,,Lietuvos Respublikos Prezidentas“, ,,Ministras Pirmininkas“,

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

_______________

 

 

 

 

 

 

 

Teikia           

Seimo narys Matas Maldeikis