LIETUVOS RESPUBLIKOS
EKONOMIKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS ĮSTATYMO NR. XI-1307 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-3746
2024-06-05 Nr. 108-P-35
Vilnius
1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K. Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A. Bagdonas, V. Fiodorovas, A. Kupčinskas, D. Labanavičius, L. Mogenienė, I. Pakarklytė, P. Saudargas, M. Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: susisiekimo viceministras M. Tarnauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
1 |
2 |
|
1. Pagal projekto 1 straipsnio 2 dalimi pildomo Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 4 straipsnio 21 dalį „Po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) turi teisę perleisti daiktines teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis, projektą įgyvendinančiai institucijai ar jos įgaliotam projektą įgyvendinančiam asmeniui, ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, Vyriausybės nustatyta tvarka. Nekilnojamojo turto registre įregistravus valstybės nuosavybę į žemės sklypą (sklypus), statinius, įrenginius ar jo (jų) dalis, išregistruojamas juridinis faktas, nurodytas šio įstatymo 4 straipsnio 5 dalyje“ . Vertinamoji projekto nuostata svarstytina šiais aspektais. Pirma, projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad vienas iš įstatymų projektų tikslų –numatyti „galimybę už ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą atsakingai valstybės institucijai arba jos įgaliotam projektą įgyvendinančiam asmeniui įsigyti specialiajame plane suplanuotus (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis, ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo momento, nelaukiant žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo ir procedūrų pabaigos, siekiant savalaikio ir kuo efektyvesnio projekto įgyvendinimo ir paramos fondų lėšų įsisavinimo“. Pažymėtina, kad iš projekto nuostatos, nustatančios, kad žemės sklypai ar jų dalys registruojami valstybės vardu, darytina išvada, jog žemės sklypus įsigytų ne už ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimą atsakinga valstybės institucijai arba jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo, bet valstybė, o ją, manytina, atstovautų ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija arba jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo. Atsižvelgiant į tai, projekte reikėtų patikslinti subjektus, kuriems žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) turi teisę perleisti daiktines teises į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis. Antra, iš projekto nuostatų nėra aišku, iš kuriai valstybės institucijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų iš privačių asmenų būtų perkami atitinkami žemės sklypai ar jų dalys, kokia tvarka būtų nustatoma perkamų žemės sklypų ar jų dalių kaina, kurie subjektai valstybės vardu būtų įgalioti sudaryti žemės sklypų ar jų dalių pirkimo - pardavimo sutartis ir panašiai. Atsižvelgiant į tai, projektą reikėtų papildyti atitinkamomis nuostatomis, pašalinančiomis aukščiau nurodytus neaiškumus. Trečia, projekto 1 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 21 dalies pirmojo ir antrojo sakinių nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje, nes pirmajame sakinyje nurodoma, kad iš privačių asmenų gali būti įsigyjami atitinkami žemės sklypai ar jų dalys, o antrojo sakinio nuostatas galima suprasti taip, kad valstybės nuosavybe gali būti registruojami ne tik žemės sklypai ar jų dalys, bet ir statiniai, įrenginiai ir jų dalys. |
Pritarti iš dalies. |
Perkamų žemės sklypų ar jų dalių, ant jų esančių statinių ir (ar) įrenginių kaina būtų nustatoma Vyriausybės nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto 4 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip: „21. |
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
1 |
3 |
|
2. Projekto 1 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 4 straipsnio 22 dalyje siūloma nustatyti, kad „po Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo, Žemės įstatymo nustatyta tvarka, turi teisę specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus) ar jo (jų) dalis pertvarkyti (atidalyti, padalyti, perdalyti, sujungti) ypatingos valstybinės svarbos projekto tikslams įgyvendinti, nelaukiant žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekto patvirtinimo”. Taigi projekte siūloma nustatyti atvejį, kai projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę atitinkamus žemės sklypus pertvarkyti. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal kartu su teikiamu įstatymo projektu susijusio Žemės įstatymo Nr. XI-446 40 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto reg. Nr. XIVP-3747 (toliau – projektas reg. Nr. XIVP- 3747) 1 straipsnyje dėstomo Žemės įstatymo 40 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą projektą įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas projektą įgyvendinantis asmuo turėtų teisę ne pertvarkyti, bet inicijuoti tokių žemės sklypų pertvarkymą (t. y. inicijuoti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektų rengimą). Atsižvelgiant į tai, abiejų projektų nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje. Be to, pagal projekto reg. Nr. XIVP-3747 1 straipsnyje dėstomo Žemės įstatymo 40 straipsnio 3 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą aukščiau minėti subjektai turėtų teisę inicijuoti žemės sklypų formavimo projektų rengimą Žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatyme nustatytais atvejais. Atkreiptinas dėmesys, kad teikiamu įstatymo projektu tokių atvejų nėra siūloma nustatyti. Manytina, kad tokie atvejai teikiamame projekte turėtų būti nustatyti. |
Pritarti. |
Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto 4 straipsnį 22 dalį ir ją išdėstyti taip: „22.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
2 |
|
|
3. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 2 straipsnį nereikėtų papildyti nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą, iš kurių būtų aišku, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas būtų taikomas iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūroms. |
Pritarti |
Atsižvelgiant į šią pastabą, patikslinti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. liepos 1 d. 2. Vyriausybė iki 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. 3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos ir nebaigtos žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros gali būti baigiamos pagal šio įstatymo reikalavimus.“ |
|
4 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į keičiamame įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, taip pat į tai, kad projekte minimų žemės sklypų ar jų dalių įsigijimas būtų finansuojamas valstybės biudžeto lėšomis, o Vyriausybė yra atsakinga už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo reikėtų gauti Vyriausybės išvadą. |
Nepritarti. |
Šiuo įstatymo projektu ir įstatymo projektu Nr. XIVP-3747 siekiama paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimą, užtikrinti atitinkamo laikotarpio paramos fondų lėšų projekto finansavimui įsisavinimą ir pašalinti nesklandumus, kylančius valstybei svarbių projektų įgyvendinimo procese, dėl šios priežasties siūloma šių įstatymų projektų įsigaliojimo data – 2024 m. liepos 1 d. Priėmus Įstatymų projektus bus sudarytos sąlygos užtikrinti, kad valstybei svarbūs projektai būtų įgyvendinami nustatytais terminais, tokiu būdu efektyviai išpildant valstybės ir visuomenės lūkesčius dėl ypač svarbios infrastruktūros pastatymo ir eksploatavimo pradžios. Manytina, kad siekiant paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimo terminus, svarbus kiek įmanoma operatyvesnis šio įstatymo priėmimas ir Seimo kreipimasis į Vyriausybę išvados būtų perteklinis. Pažymėtina, kad šiuo įstatymo projektu numatomas žemės ir (ar) statinių ir (ar) įrenginių išpirkimas būtų vykdomas iš jau patvirtintų valstybės biudžeto asignavimų ir poreikio skirti papildomų biudžeto lėšų nebus. |
5 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-05-13 |
|
|
|
5. Projektu siūloma pakeisti žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo teisinį reglamentavimą. Atsižvelgiant į tai bei vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi bei Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 12 punktu (jeigu teisės aktu numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su žemėtvarka, teritorijų planavimu) turėtų būti atliktas projekto antikorupcinis vertinimas. |
Nepritarti. |
Manytina, kad siekiant paspartinti ypatingos valstybinės svarbos projektų įgyvendinimo terminus, svarbus kiek įmanoma operatyvesnis šio įstatymo priėmimas ir projekto antikorupcinio vertinimo atlikimas būtų perteklinis. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
1 |
Teisingumo ministerija, 2024-05-21 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo Nr. XI-1307 4 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3746 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, jog pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Susipažinta. |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirti.
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Ekonomikos komitetas, 2024-06-05 |
2N |
|
|
|
Argumentai: Siekiant suderinti įstatymo projekto Nr. XIVP-3746 nuostatas su Lietuvos Respublikos žemės paėmimo visuomenės poreikiams įgyvendinant ypatingos valstybinės svarbos projektus įstatymo 7 straipsnio nuostatomis, siūloma: Pasiūlymas: 1. Pakeisti 7 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Nekilnojamojo turto registre įregistravus 2. Pakeisti 7 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančių ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytų statinių ir (ar) įrenginių patikėtinis gali būti keičiamas projektą įgyvendinančios institucijos vadovo sprendimu perduodant visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius statinius ir (ar) įrenginius valdyti, naudoti ir jais disponuoti patikėjimo teise kitiems šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nurodytiems subjektams. Projektą įgyvendinanti institucija ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo perduoti visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius valdyti, naudoti ir jais disponuoti patikėjimo teise priėmimo dienos kreipiasi į Nekilnojamojo turto registro tvarkytoją dėl subjekto patikėjimo teisės į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius statinius ir (ar) įrenginius įregistravimo ir šio straipsnio 6 dalyje nustatyta tvarka praneša subjektui, kad įregistruota jo patikėjimo teisė.“ 3. Pakeisti 7 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Subjekto patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius atsiranda nuo patikėjimo teisės įregistravimo Nekilnojamojo turto registre dienos.“ 4. Pakeisti 7 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Subjektai, kurių patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius įregistruota Nekilnojamojo turto registre, šiuos statinius ir (ar) įrenginius valdo, naudoja ir jais disponuoja patikėjimo teise įstatymų, kuriuose reguliuojami valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo teisiniai santykiai, nustatyta tvarka, išskyrus šiame įstatyme nustatytas išimtis. Kai Nekilnojamojo turto registre įregistruojama šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 2 punkte nurodyto subjekto patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius ir (ar) įrenginius, turto patikėjimo sutartis su šiuo subjektu nesudaroma. Sprendimus dėl visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytame žemės sklype esančių statinių ir (ar) įrenginių pripažinimo nereikalingais arba netinkamais (negalimais) naudoti ir jų nurašymo, neatsižvelgiant į turto vieneto likutinę vertę, priima šių statinių ir (ar) įrenginių patikėtinis, gavęs projektą įgyvendinančios institucijos rašytinį sutikimą.“ 5. Pakeisti 7 straipsnio 11 dalį ir ją išdėstyti taip: „11. Subjektų, kurių patikėjimo teisė į visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype esančius ar šio įstatymo 4 straipsnio 21 dalyje nustatytu atveju valstybės nuosavybėn įgytus statinius (ir) ar įrenginius įregistruota Nekilnojamojo turto registre, patiriamos šių statinių (ir) ar įrenginių administravimo ir (ar) priežiūros, išlaikymo, taip pat griovimo išlaidos padengiamos iš atitinkamam ypatingos valstybinės svarbos projektui finansuoti skirtų lėšų.“ |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Gintautas Paluckas, Andrius Kupčinskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris