LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KAIMO REIKALŲ KOMITETO
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MEDŽIOKLĖS ĮSTATYMO NR. IX-966 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO
IR PAPILDYMO 51 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIIIP-4823
2021-06-16 Nr. 110-P-24
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis, komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Gintautas Kindurys, Kęstutis Mažeika.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
|
|
I |
1. Įstatymo pavadinime prieš žodį „papildymo“ įrašytinas žodis „įstatymo“.
|
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
1(5) |
(2) |
(1) |
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo Medžioklės įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 5 straipsnio 2 dalies 1 punkte siūloma panaikinti nuostatą, kad aplinkos ministras tvirtina Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisykles, kuriose nustato draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnyje siūloma nustatyti tik medžiojant leidžiamus naudoti įrankius. Taigi, siūlomu teisiniu reguliavimu nei įstatyme, nei Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklėse nebūtų nustatyti įrankiai, kuriuos būtų draudžiama naudoti medžioklėje. Pažymėtina, kad Administracinių nusižengimų kodekso 290 straipsnio 5 dalis numato administracinę atsakomybę už medžiojimą draudžiamais įrankiais, priemonėmis, draudžiamais medžioklės būdais, nustatytais Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisyklėse. Tokiu atveju, pagal siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą nebūtų pakankamai aiškus šio administracinio nusižengimo sudėties objektas. Kartu atkreiptinas dėmesys, kad Europos laukinės gamtos ir gamtinės aplinkos apsaugos konvencijos (Berno konvencija) IV priedėlyje ir 1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyvos 92/43/EEB dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos VI priede yra nustatyti draudžiami faunos žudymo (medžioklės) būdai ir priemonės. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar siūlomu teisiniu reguliavimu, kai nacionalinėje teisėje nebūtų nustatyti medžiojant draudžiami naudoti įrankiai, būtų tinkamai perkeltos Berno konvencijos ir minėtos ES direktyvos nuostatos į nacionalinę teisę ir jos įgyvendinamos. Pažymėtina, kad pagal Vyriausybės įstatymo 51 straipsnį Vyriausybė pagal savo kompetenciją yra atsakinga už Europos Sąjungos teisės perkėlimą į nacionalinę teisę ir jos įgyvendinimą, todėl svarstytina, ar dėl siūlomo teisinio reguliavimo nereikėtų prašyti Vyriausybės išvados. |
Pritarti |
LRV išvada gauta (2020-11-25 Nutarimas Nr. 1317) |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
2 |
|
T |
3. Projekto 2 straipsnio pavadinime prieš žodį „papildymas“ įrašytinas žodis „įstatymo“, o šio straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme brauktina formuluotė „ir jį išdėstyti taip”. |
Pritarti |
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
|
|
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad projekto aiškinamojo rašto 11 punkte nurodyta, jog įstatymo įgyvendinimui reikės pakeisti aplinkos ministro tvirtinamas Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisykles, siūlytina projektą papildyti nauju straipsniu, kuriame būtų nustatoma vėlesnė įstatymo įsigaliojimo data bei pareiga aplinkos ministrui iki įstatymo įsigaliojimo dienos patvirtinti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus. |
Pritarti |
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
|
|
|
5. Siekiant įstatymų nuostatų tarpusavio suderinamumo ir atsižvelgiant į Seimo statuto 135 straipsnio 5 dalį, kartu su teikiamu projektu turėtų būti teikiamas ir Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, nes šio įstatymo 3 straipsnio 3 dalies 3 punkte nustatyta, kad Aplinkos ministerija ar jos įgaliotos institucijos tvirtina Medžioklės Lietuvos Respublikos teritorijoje taisykles, kuriose be kita ko nustato „draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius”. |
Pritarti |
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2020-05-13 Nr. XIIIP-4823 |
|
|
|
6. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra registruoti kiek kitaip tą pačią problemą sprendžiantys, tą patį straipsnį keičiantys ar tuo pačiu straipsniu pildantys kaip ir teikiamas įstatymo projektas Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-4819) bei Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 papildymo 51 straipsniu įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-4825). Atsižvelgus į tai, atkreipiame dėmesį į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas. |
Pritarti |
|
7. |
Teisingumo ministerijos ES teisės grupė 2020-06-03 Nr. XIIIP-4823 |
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo 51 straipsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4823 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų neturime. Laikantis Lietuvės Respublikos medžioklės įstatymo 5 straipsnio 2 dalies nuostatų 2000 m. birželio 27 d. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu Nr. 258 buvo patvirtintos Medžioklės Lietuvos Respublikoje taisyklės. Šios taisyklės ir atitinkami vėlesni pakeitimai yra susiję su šių Europos Sąjungos teisės aktų įgyvendinimu: 1992 m. gegužės 21 d. Tarybos direktyva 92/43/EEB dėl natūralių buveinių ir laukinės faunos bei floros apsaugos ir 2009 m. lapkričio 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/147/EB dėl laukinių paukščių apsaugos. Medžioklės Lietuvos Respublikoje taisyklės ir susiję vėlesni jų pakeitimai yra notifikuoti Europos Komisijai per Nacionalinių įgyvendinimo priemonių elektroninio notifikavimo informacinę sistemą (MNE). Todėl atkreipiame dėmesį, kad, priėmus Įstatymo projektą ir panaikinus aplinkos ministro teisę tvirtinti leidžiamus ir draudžiamus medžioklei naudoti įrankius, minėtas įsakymas turėtų būti keičiamas susiaurinant jo taikymo apimtį. Atsižvelgiant į tai, kad tik įstatyme būtų nustatyti leidžiami medžioklės įrankiai, jis turės būti notifikuotas Europos Komisijai dėl Direktyvos 92/43/EEB ir Direktyvos 2009/147/EB perkėlimo. Be to, laikantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 135 straipsnio nuostatų kartu su teikiamu registruoti projektu turi būti teikiama ir atitikties lentelė, kurioje pateikiamas įgyvendinamų Europos Sąjungos teisės aktų ir įstatymo projekto atitikimas pagal straipsnius, kai įstatymo projektu įgyvendinamos Europos Sąjungos teisės normos. Atsižvelgdami į tai, kad Įstatymo projektu reglamentuojama sritis susijusi su Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos kompetencijomis, siūlytume Įstatymo projektui, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi, gauti Vyriausybės išvadą. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys Edmundas Pupinis 2021-05-15 |
2 |
|
|
Argumentai: Pasiūlymas teikiamas siekiant iš medžioklėje leistinų naudoti įrankių sąrašo išbraukti spąstus. Nors dabar galiojančiose taisyklėse ir įstatymo projekte numatyti tam tikri saugikliai – spąstai privalo būti selektyvūs ir užtikrinantys staigią pagauto gyvūno žūtį, tačiau praktikoje pasitaiko atvejų, kai į spąstus, priešingai nei planuota, patenka kitos rūšies ar dydžio gyvūnai, kurie būna rimtai sužalojami ir kankinami. Spąstai niekada negali būti visiškai selektyvūs ir iki galo užtikrinantys staigią ir neskausmingą gyvūno žūtį. Be to, spąstai yra dažnai brakonierių naudojamas įrankis. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 51 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „51 straipsnis. Medžiojant leidžiami naudoti įrankiai Medžiojant leidžiama naudoti šiuos įrankius: 1) ilguosius graižtvinius ir lygiavamzdžius ginklus su optiniais taikikliais ar be jų; B ir C kategorijų trumpuosius šaunamuosius ginklus (tik tuo atveju, kai, siekiant nutraukti kančias, pribaigiamas sužeistas medžiojamasis gyvūnas); 2) tinklus, graibštus, gaudykles, užtikrinančias gyvo ir nesužeisto gyvūno pagavimą;
|
Nesvarstyta |
Siūloma atmesti įstatymo projektą. |
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020-11-25 Nr. 1317
|
|
|
|
2. Nepritarti Lietuvos Respublikos medžioklės įstatymo Nr. IX-966 5 straipsnio pakeitimo ir papildymo 51 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-4823 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP-4823) ir jį lydinčiam Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4845 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIIP -4845) dėl šių priežasčių: 2.1. Medžioklėje draudžiamų ir leidžiamų naudoti įrankių nustatymas nelaikytinas medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimu ar draudimu, kuriuo daromas esminis poveikis medžioklei, kaip ūkinei veiklai, ir kurį būtina įtvirtinti Medžioklės įstatyme. Svarbiausi medžioklės, kaip ūkinės veiklos, ribojimai ir draudimai jau yra nustatyti Medžioklės įstatyme, t. y. nustatyti reikalavimai asmenims, kuriems gali būti suteikiama teisė medžioti ir išduodamas medžiotojo bilietas (14 straipsnio 1 ir 2 dalis), taip pat reglamentuota leidimo naudoti medžiojamųjų gyvūnų išteklius tam tikrame medžioklės plotų vienete (toliau – leidimas) išdavimo tvarka, inter alia reikalavimai asmeniui, kuriam gali būti išduodamas leidimas (10 straipsnio 1 dalis), bei nustatytos teritorijos, kuriose medžioti draudžiama (7 straipsnio 2 ir 4 dalys). Nustatant medžioklėje draudžiamus ir leidžiamus naudoti įrankius ar kitus reikalavimus medžioklei, pavyzdžiui medžioklės būdus ar terminus, asmeniui suteikta teisė vykdyti ūkinę veiklą – medžioti – nėra uždraudžiama ar apribojama (teisė medžioti išlieka, medžiotojo bilieto ar leidimo galiojimas nesustabdomas) – tiesiog asmuo, vykdydamas veiklą, privalo laikytis nustatytos tvarkos, kuri skirta užtikrinti jo paties saugumą, laukinės gyvūnijos apsaugą nuo neracionalaus ar neetiško naudojimo. |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2020-11-25 Nr. 1317
|
|
|
|
2.2. Pritarus Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4823 ir jį lydinčiam Įstatymo projektui Nr. XIIIP-4845, nacionalinis teisinis reguliavimas nebeužtikrintų 1.3 papunktyje minėtuose tarptautiniuose ir Europos Sąjungos teisės aktuose įtvirtintų tikslų ir principų, t. y. uždrausti tokius medžioklės būdus ir priemones, kurios gali sukelti stiprų rūšių populiacijos trikdymą ar net rūšies išnykimą vietiniu mastu, įgyvendinimo nacionaliniu mastu, kadangi medžioklėje draudžiamų naudoti įrankių nebebūtų galima reglamentuoti Medžioklės taisyklėse, tačiau ir Medžioklės įstatyme jie liktų nereglamentuoti – Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4823 2 straipsniu keičiamo įstatymo 51 straipsnyje siūloma nustatyti tik medžiojant leidžiamus naudoti įrankius. |
Pritarti |
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: Įstatymo projektą Nr. XIIIP-4823 atmesti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Teisingumo ministerijos ES teisės grupės pastabas ir į Lietuvos Respublikos Vyriausybės Nutarimą (2020-11-25 Nr. 1317), kuriuo nepritariama šiam įstatymo projektui.
7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Pranckietis.
Komiteto pirmininkas Viktoras Pranckietis
(Komiteto biuro patarėja, Simantė Kairienė)