Argumentai:
39,5% pensininkų gyvena
žemiau skurdo rizikos. Visuotinai sutarta, kad tai dėl mažų pensijų ir
spartesnis pensijų didinimas yra būtinas. Turint mažai resursų, visi
sprendimai turi būti itin taiklūs ir skurdą mažinantys.
Įstatymo projektu
siūloma iš metinių Sodros pajamų perviršio sparčiau didinti individualią pensijos
dalį. Tai reiškia, kad pensijos tiek pinigine, tiek procentine reikšme sparčiausiai
augtų tiems, kurie turi sukaupę daugiausia taškų, o jie nėra žemiau skurdo rizikos.
Šis principas, kurį norima įteisinti, kaip ilgalaikį, pensijas tik stipriau diferencijuoja,
o ne nukreipia ribotus taikliai į skurdo mažinimą. Turint galvoje mūsų
pensijų struktūrą, kurioje net didžiausius darbo stažus (42 metai ir daugiau)
turinčių vidutines pajamas uždirbusių žmonių pensijos yra mažesnės negu
skurdo rizikos riba, toks sprendimas būtų nesavalaikis ir socialiai neteisingas.
Todėl šiuo siūlome
taikyti iki šiol egzistavusį pensijų indeksavimo principą – visiems pensijas
didinti vienodu tempu, tokiu pačiu kaip ir individualios dalies koeficientu
iš valstybės biudžeto indeksuojant ir bendrąją pensijos dalį – taip išvengiant
nelygybės tarp pensininkų didinimo ir kur kas sparčiau sprendžiant pensininkų
skurdo problemą.
Pasiūlymas: pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
2
straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
1.
Pakeisti 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Jei Lietuvos statistikos departamento vėliausiai
paskelbtas 65 metus sukakusių ir vyresnių asmenų skurdo rizikos lygis yra
didesnis negu 25 procentai ir (arba) indeksavimo metais prognozuojamos
vidutinės senatvės pensijos santykis su tais metais prognozuojamu vidutiniu neto
darbo užmokesčiu yra mažesnis kaip 50 procentų, individualioji dalis
indeksuojama papildomai, prie šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta tvarka
apskaičiuoto IK pridedant papildomą indeksą, apskaičiuotą taip, kad indeksavimo metais panaudotinos papildomos lėšos
individualiajai daliai indeksuoti neviršytų 75 procentų planuojamo
valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto teigiamo pinigų srautų
rezultato, apskaičiuoto taikant šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta
tvarka apskaičiuotą IK ir atėmus Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio
draudimo fondo biudžeto sandaros įstatyme nustatytą būtinų kasos apyvartos
lėšų sumą. Konkreti papildomų lėšų suma, skiriama individualiajai
daliai indeksuoti, nustatoma indeksavimo metais galiojančiame Lietuvos
Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių
patvirtinimo įstatyme. Tokiu pačiu koeficientu indeksuojama bendroji
pensijos dalis. Konkreti papildomų lėšų
suma, skiriama bendrai pensijos daliai indeksuoti, nustatoma Lietuvos
Respublikos valstybės biudžete“.
2. Papildyti 8 straipsnį 8
dalimi:
„8. Šio straipsnio 7 dalyje nurodytas papildomas
individualiosios ir bendrosios dalies indeksavimas netaikomas, jei indeksavimo
metais prognozuojamas neigiamas
Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto pinigų srautų rezultatas arba
jei pagal šio straipsnio 7 dalies nuostatas apskaičiuotas papildomas indeksas
yra mažesnis negu 1,01.“
3. Papildyti 8 straipsnį 9
dalimi:
„9. Šio straipsnio 7 dalyje nurodytas papildomas individualiosios
dalies indeksavimas taikomas toms socialinio draudimo pensijoms, kurias
sudaro bendroji ir individualioji dalys. Pensijos, nurodytos šio įstatymo 58
straipsnio 1 dalyje ir 60 straipsnyje (išskyrus priedą už stažo metus), ir
socialinio draudimo pensijos, kurių nesudaro bendroji ir individualioji
dalys, indeksuojamos dauginant asmeniui paskirtos ir mokamos pensijos dydį
(pensijos dalį) tik iš šio straipsnio 1 ir 2 dalyse nustatyta tvarka
apskaičiuoto IK.“
|