1.
|
1252
|
1
|
|
Argumentai:
Lietuvos
Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 papildymo 1252 straipsniu ir 1252 straipsnio pripažinimo netekusiu
galios įstatymo projektas (toliau – Projektas) numato papildomą kompensacinį
mechanizmą tiems buitiniams vartotojams, kurie savo gyvenamąsias patalpas
šildo centralizuotai tiekiama šiluma.
Atkreiptinas
dėmesys, kad asmenims, turintiems nuosavybės teise butą, esantį daugiabutyje
name, šiuo metu ir taip taikomas lengvatinis PVM mokesčio tarifas apšildymui,
o individualių namų savininkams bei daugiabučių namų gyventojams,
naudojantiems apšildymui elektros energiją ar gamtines dujas, vis dar taikomas
standartinis 21 proc. PVM tarifas. Priėmus Projektą, būtų sukelta situacija,
kai šie subjektai atsidurtų dar didesnėje diskriminacinėje padėtyje. Siekiant
užtikrinti asmenų lygiateisiškumo principą, kyla būtinybė pakeisti ir papildyti
Vyriausybės teikiamą Projektą.
Šis pasiūlymas ne
tik mažiau diferencijuotų energijos vartotojų grupes, bet ir iš dalies
spręstų visų energijos kainų mažėjimą.
Taip pat svarbu
pabrėžti, kad rekordinės energijos žaliavų kainos daro didžiausią įtaką tiek
mėnesinei, tiek metinei infliacijai, kuri šiuo metu siekia 12,2 proc. ir yra
aukščiausia nuo 2008 m. rugpjūčio mėn., todėl būtina imtis papildomų
priemonių, kurios leistų ne tik amortizuoti šilumos, elektros ir dujų kainas,
bet ir padėtų valdyti infliaciją.
Pateikiami
oficialūs statistiniai duomenys rodo, kai kainos kilo daugiau nei planavo
energetikos ekspertai ir ekonomistai. Neeilinė energijos krizė išprovokavo
rekordines sąskaitas vartotojams ne tik už centralizuotą šildymą, bet ir už
tiekiamas dujas ir elektros energiją. Gyventojams, kurie dujas naudoja maisto
gaminimui (I grupė), kainos augo 70,21 proc. O labiausiai energetikos kainų
šuolį pajus gyventojai, kurie dujomis šildo namus (II grupė) – jiems per
metus dujų kaina pakilo 96,43 proc. Valstybinė energetikos reguliavimo taryba
(VERT) teikiami skaičiai kol kas rodo, kad 2022 m. pirmąjį pusmetį palyginus
su 2021 m. tuo pačiu laikotarpiu, elektros „Standartinis“ planas pabrango
beveik 20 proc. tačiau iš tikrųjų elektros tiekimo kaina daugeliui gyventojų
yra daug didesnė, ir taip yra dėl dar kitų priežasčių – jei pasirenkamas
kitas mokėjimo planas, nefiksuojamas elektros tarifas, o kur dar staiga
prasidėjęs neapgalvotas elektros rinkos liberalizavimas. Nerimą kelia ir faktas,
kad elektros energijos kainos Baltijos šalyse toliau kyla ir pasiekė
aukščiausią ribą nuo šalių prisijungimo prie „Nord Pool“ biržos. Didžiausia
kaina fiksuota Lietuvoje – 212,22 Eur/MWh. Palyginus su šių metų pradžioje
biržoje buvusia kaina – ji išaugo beveik 4 kartus ir pasiekė aukščiausią
kainą istorijoje nuo Šiaurės šalių elektros rinkos atsiradimo 1996 m.
Prognozuojama,
kad artimiausiais mėnesiais tiek elektros energijos, tiek dujų kainos turėtų
dar didėti.
Taip pat būtina
pabrėžti, kad šį šildymo sezoną išaugusias žaliavų kainas jaučia ne tik tie
asmenys, kurie gyvenamąją patalpą šildosi dujomis ar naudoja centralizuotą
šilumą, tačiau ir ta vartotojų grupė, kuri šildymui naudoja malkinę medieną.
Statistika rodo, jog jos kaina išaugo iki 35 procentų. Skaičiuojama, kad vidutiniškai
vienam šeimos ūkiui šildymas malkomis yra brangesnis apie 150 eurų, todėl
šiuo pasiūlymu siekiama papildyti kompensacinį mechanizmą ir numatyti, kad iš
valstybės biudžeto būtų dengiama PVM dalis, kurią sumoka vartotojai,
įsigydami malkas ir medienos produktus, skirtus kūrenimui.
Dėl augančių
elektros, dujų ir malkinės medienos kainų būtina patikslinti Vyriausybės
teikiamą Projektą, kad finansinė parama per mokestinės naštos mažinimą pasiektų
kuo didesnį vartotojų skaičių, juolab Pasiūlymo nuostatos bus taikomos
laikinai t.y. iki tos datos, kuri numatyta Projekto 3 straipsnyje.
Pasiūlymas:
Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
1 straipsnis. Įstatymo papildymas
1252 straipsniu
Papildyti Įstatymą
1252 straipsniu:
„1252 straipsnis. PVM
dengimas iš biudžeto
1. Iš
valstybės biudžeto dengiamas PVM, apskaičiuotas:
1) už šio Įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punkte ir 5
punktuose nurodytas prekes, 9 procentinių punktų PVM tarifo dydžiu
(nuo 9 iki 0 procentų skirtumas).;
2) už šio
Įstatymo 19 straipsnio 1 dalimi taikomai elektros energijai ir gamtinėms
dujoms, tiekiamoms buitiniams energijos vartotojams taip, kaip jie apibrėžti Lietuvos
Respublikos energetikos įstatyme, 21 procentinio punkto PVM tarifo dydžiu (nuo
21 iki 0 procentų skirtumas).“
|