LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS SISTEMOS ORGANIZAVIMO IR KARO TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-723 20 straipsnio PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-09-14 Nr. XIIIP-5160

Vilnius

 

              Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu siekiama nustatyti, kad Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija, kartu su bendrojo ugdymo (antros dalies pagrindinio ir vidurinio) programas vykdančiomis mokyklomis gali vykdyti mokinių neformaliojo švietimo, papildančio formalųjį švietimą, programas, o mokinių priėmimo sąlygas mokytis pagal neformaliojo švietimo programas nustato Akademijos viršininkas, kartu su formalųjį švietimą vykdančia mokykla. Vertinant šią nuostatą, nėra aišku pats mokinių mokymosi Akademijoje turinys, jo trukmė, vienu metu priimamų mokytis mokinių amžius, o taip pat jo santykis su tolimesniu mokinių mokymusi mokykloje pagal bendrojo ugdymo programas. Galimą šio neformalaus švietimo santykio su normaliu (įprastu) mokymusi pagal bendrojo ugdymo programas problematiką iš dalies atspindi ir projekto nuostata, numatanti, kad Akademijoje besimokantiems mokiniams suteikiama gyvenamoji patalpa, kas suponuoja, kad mokinys Akademijoje gali praleisti atitinkamą paros (savaitės) dalį, kas savo ruožtu, gali apsunkinti mokymąsi pagal bendrojo ugdymo programas.

Taip pat pažymėtina, kad Lietuvos aukštosios mokyklos nevykdo bendrojo ugdymo programų, todėl projekte turėtų būti aiškiai nustatyta neformalaus mokymosi Akademijoje turinys bei bendrojo ugdymo programas vykdančios mokyklos dalyvavimo tokiame mokyme pobūdis. Pažymime, kad pagal Mokslų ir studijų įstatymą studijų programų, o taip pat ir neformalaus švietimo programų turinį nusistato pačios aukštosios mokyklos, todėl nėra aiškus priėmimo sąlygų mokytis pagal šias programas aukštojoje mokykloje derinimas su bendrojo ugdymo mokykla. Be to, svarstytina, ar neturėtų būti įtvirtinta imperatyvi nuostata, numatanti, kad mokinių neformalus mokymasis Akademijoje negali nei įtakoti bendrojo ugdymo programų turinio, nei apsunkinti jų mokymosi mokykloje pagal šias programas.

2.    Projekte siūloma nustatyti, kad bendrojo ugdymo mokykla atrenkama pagal krašto apsaugos ministro patvirtintus mokinių pasiekimo ir pažangos kriterijus. Iš šios nuostatos nėra aišku, ar būtų atrenkama tik viena mokykla, kurioje besimokantys vaikai galėtų mokytis Akademijoje pagal neformaliojo švietimo programą, ar, vis dėlto, mokyklų skaičius nebūtų ribojamas. Be to, atsižvelgiant į tai, kad neformaliajame švietime Akademijoje savanoriškumo pagrindu dalyvautų būtent mokiniai, o ne mokyklos, svarstytina, ar yra pagrįsta nustatyti, kad pagal mokinių pasiekimų ir pažangos kriterijus būtų atrenkami ne patys norintys mokytis pagal neformalaus švietimo programas mokiniai, o mokyklos.  Siūlomas reguliavimas gali lemti tokią situaciją, kad atrinktose pagal mokinių pažangumą mokyklose neatsiras nei vienas mokinys, norintis mokytis Akademijoje.

3.    Projektu pildomoje įstatymo 20 straipsnio 18 dalį reikėtų patikslinti, nurodant, su kuria formalųjį švietimą vykdančia mokykla turėtų būti derinamos priėmimo mokytis Akademijoje sąlygos. Šioje dalyje taip pat reiktų aiškiai nustatyti, ar per metus į Akademiją mokytis negali būti priimama ne daugiau nei 24 mokiniai (tai nustatyti reiktų ypač tuo atveju, jeigu neformalaus švietimo programa truktų ilgiau nei vienus mokslo metus), ar, vis dėlto, vienu metu mokytis Akademijoje pagal neformalaus švietimo programą negalėtų daugiau nei 24 mokiniai.

4.    Reikėtų tarpusavyje suderinti projekte vartojamas sąvokas „bendrojo ugdymo programas vykdančios mokyklos“ bei „formalųjį švietimą vykdanti mokykla“.

5.    Atsižvelgiant į tai, kad Vaikų maitinimo organizavimo tvarkos aprašą, kuriame nustatyti vaikų maitinimo, vykdomo ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo programas vykdančiose įstaigose, vaikų poilsio stovyklose, teikiančiose apgyvendinimo paslaugas, vaikų stacionariose socialinių paslaugų įstaigose, reikalavimai, tvirtina sveikatos apsaugos ministras, tikslintina keičiamo įstatymo 20 straipsnio 19 dalies 1 punktas.

6.    Derinant projekto nuostatas su galiojančiomis keičiamo įstatymo normomis, tikslintina keičiamo įstatymo 20 straipsnio 12 dalis, numatanti, kad į Akademiją priimami vidurinį išsilavinimą įgiję, profesinei karo tarnybai tinkantys ir krašto apsaugos ministro nustatytas priėmimo į Akademiją studijuoti pagal universitetinių studijų, karinio rengimo ir neformaliojo švietimo programas sąlygas atitinkantys asmenys.

7.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus, įstatymo projekto 1 straipsnio 1-3 dalių pakeitimų esmėje brauktinas perteklinis žodis ,,įstatymo“.

8.    Atsižvelgiant į tai, kad priėmus teikiamą įstatymo projektą, reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, svarstytina, ar, siekiant efektyvaus įstatymo nuostatų įgyvendinimo, nereikėtų projekto 2 straipsnyje pasiūlyti Vyriausybei ir jos įgaliotoms institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo datos priimti įstatymą įgyvendinančius teisės aktus.

 

Departamento direktorius                                                                                                             Andrius Kabišaitis

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356 , el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]