LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 2, 6, 8, 23, 24, 25, 41, 42, 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 451 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-2340
2019 m. gegužės 8 d. Nr. 104-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Vytautas Bakas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Juknevičienė, Komiteto nariai: Virgilijus Alekna, Arvydas Anušauskas, Algirdas Butkevičius, Jonas Jarutis, Laurynas Kasčiūnas, Michal Mackevič, Audrys Šimas. Komiteto biuro vedėjas Vitalij Dmitrijev, patarėjai Mantas Lapinskas, Evaldas Sinkevičius, Agnija Tumkevič, padėjėja Vilma Lukoševičiūtė. Kviestieji asmenys: vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas ir VRM Viešojo saugumo politikos grupės vyresnysis patarėjas Darius Vasaris, krašto apsaugos viceministras Edvinas Kerza, KAM Teisės departamento Teisėkūros skyriaus vyr. specialistas Mantas Keliotis, Policijos departamento Viešosios policijos valdybos Licencijavimo skyriaus viršininkas Audrius Čiupala, Ginklų fondo l. e. direktoriaus pareigas Jonas Šalavėjus.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. 1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-06-26 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra užregistruoti Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo Nr. IX-705 pakeitimo projektai Reg. Nr. XIIIP-1385 ir XIIIP-2002, keičiantys tuos pačius kaip ir šis projektas, taip pat kitus įstatymo straipsnius. Atsižvelgiant į tai bei vadovaujantis Seimo statuto 137 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatomis, projektai Reg. Nr. XIIIP-1385, XIIIP-2002 ir XIIIP-2340 nagrinėti kartu. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-06-26 |
|
|
|
Remiantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintų Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų (Žin., 2013, Nr. 137-6952) 45 punktu, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 43 dalyje sąvoką įvardijantis terminas „Specialaus statuso subjektai“ turėtų būti paryškintas. |
Pritarti |
|
3. |
Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės asociacija 2018-12-10 |
6 |
|
|
Lietuvos gynybos ir saugumo pramonės asociacija (toliau – Asociacija), pritardama 2018 m. gruodžio 5 d. vykusio Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto (toliau – Komitetas) posėdžio sprendimams dėl Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo projektas) teikimo, prašo priimti ir apsvarstyti papildomus redakcinius pakeitimus. Asociacija siūlo Įstatymo projekto 26 straipsnio pavadinimą ir straipsnio 1 d. papildyti žodžiais „ginklų priedėlių ir šaudmenų“ ir „taisymas“ , ir jį išdėstyti taip: „26 straipsnis. Ginklų, ginklų priedėlių ir šaudmenų taisymas ir perdirbimas“ 1. Europos fizinis asmuo ar Europos juridinis asmuo, norintys taisyti visų kategorijų ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis, perdirbti ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis, privalo gauti licenciją ar rašytinį sutikimą. Šią licenciją ar rašytinį sutikimą Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda Policijos departamentas. Licencija ar rašytinis sutikimas taisyti ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis, perdirbti ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis suteikia teisę įsigyti Lietuvos Respublikoje ir importuoti, vežti iš užsienio valstybių šiai veiklai reikalingas ginklų, ginklų priedėlių ir šaudmenų dalis“. Asociacijos nuomone, šie siūlymai yra techninio pobūdžio, suderinantys Įstatymo projekto susijusių straipsnių formuluotes (3 str. „A kategorijos ginklai, ginklų priedėliai ir šaudmenys“, 7 str. „A kategorijos ginklai, ginklų priedėliai ir šaudmenys“, 22 str. „Ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių gamyba“ ir kt.) bei užtikrintys teisinio reguliavimo vienodumą ir neįtakojantys Įstatymo projekto tolesnio priėmimo proceso. Šio straipsnio pavadinimas papildytinas žodžiu „taisymas“, nes straipsnio dispozicijoje nustatoma galimybė ne tik ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis perdirbti, bet ir taisyti. Be to, Įstatymo projekto 2 str. įtvirtinamos ir „ginklų perdirbimo“ ir „ginklo taisymo“ sąvokos, kurios savo turiniu yra skirtingos. Manome, kad šie patikslinimai būtų aiškesni Europos fiziniams ir juridiniams asmenims, ketinantiems pradėti vykdyti Įstatymo projekto straipsniuose reguliuojamas ekonomines veiklas. Tikimės, kad Asociacijos siūlymai taip pat apimtų ir tas situacijas, kai perdirbto ar pataisyto ginklo, ginklo priedėlio ar šaudmenų išbandymui ir kokybės įvertinimui, reikalingas kitas A kategorijos ginklas, taip pat atvejus, kai šios kategorijos ginklui perdirbti ar pataisyti būtinos ne tik ginklo dalys, bet ir pats ginklas. Prašytume svarstyti šiuos pasiūlymus su Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės įstatymo (Nr. IX-705) pakeitimo įstatymo projektu arba su Lietuvos Respublikos ginklų fondo įstatymo panaikinimo ir su juo susijusiu Lietuvos Respublikos ginklų ir šaudmenų kontrolės ir kitais įstatymų pakeitimo projektais. |
Pritarti |
Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 1. Europos fizinis asmuo ar Europos juridinis asmuo, norintys taisyti visų kategorijų ginklus, ginklų priedėlius, perdirbti ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis, privalo gauti licenciją ar rašytinį sutikimą. Šią licenciją ar rašytinį sutikimą Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda Policijos departamentas. Licencija ar rašytinis sutikimas taisyti ginklus, ginklų priedėlius, perdirbti ginklus, ginklų priedėlius ir šaudmenis suteikia teisę įsigyti Lietuvos Respublikoje ir importuoti, vežti iš užsienio valstybių šiai veiklai reikalingas ginklų, ginklų priedėlių ir šaudmenų dalis.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1 |
A. Ažubalis, 2018-12-18 |
3 |
2-4 |
|
Argumentai: 1. Perkeliant direktyvą dėl ginklų įsigijimo ir laikymo kontrolės griežtinimo dalis šiuo metu B kategorijos ginklų priėmus naują redakciją taps A kategorijos, kuriuos tiek įsivežti, tiek kuriais prekiauti teisę turės tik Lietuvos ginklų fondas. Iki šiol tokiais ginklais, kurie numatyti įstatymo projekto 3 straipsnio 6-10 dalyse, galėjo prekiauti ar juos įsivežti ir kiti juridiniai ar fiziniai asmenys pagal aiškias ir griežtas taisykles. ES direktyvos 6 straipsnio 4 punktas teigia, kad „Valstybės narės gali leisti prekiautojams ar tarpininkams, vykdantiems savo atitinkamą profesinę veiklą, įsigyti, gaminti, deaktyvuoti, taisyti, tiekti, perduoti ir laikyti A kategorijai priskirtus šaunamuosius ginklus, jų pagrindines dalis ir šaudmenis laikantis griežtų saugumo sąlygų“. Direktyva numato galimybę A kategorijos ginklus pardavinėti ne tik „centralizuotu“ būdu, kaip dabar numatoma įstatymo projekte. Kitaip tariant, Lietuvos ginklų fondui sudaromos išskirtinės teisės įsivežti ir prekiauti A kategorijos ginklais nėra tiesioginis direktyvos reikalavimas. Dauguma Lietuvos šaulių sąjungos narių šaunamuosius ginklus šaulio tarnybai įsigyja už savo lėšas, todėl jiems turi būti sudarytos kuo palankesnės sąlygos įsigyti šaunamuosius ginklus, jų priedus ar šaudmenis. Iki šiol dažnai buvo taikoma praktika, kad dėl Lietuvos ginklų fondo sisteminių bėdų (nelankstumo derinant konkrečių ginklų ar jų priedų užsakymą iš kitų šalių, dažnai didesnė nei kitų tiekėjų kaina ir pan.) šauliai ginklus importuodavo tiesiogiai iš gamintojo kitoje ES šalyje bei gaudavo kur kas palankesnę kainą. Priėmus naująją įstatymo redakciją tokios galimybės šauliai neteks. Todėl siūlome palikti išlygą tuos A kategorijos ginklus, kurie pagal dabar galiojančią įstatymo redakciją (iki direktyvos perkėlimo) buvo priskiriami B kategorijai, leisti įsivežti ir parduoti ir kitiems nei Lietuvos ginklų fondas juridiniams bei fiziniams asmenims. Reikia pažymėti, kad tai niekaip nesukurs galimybės A kategorijos ginklams patekti į civilinę apyvartą, nes juos įsigyti galės tik dabar įstatymo projekte numatyti spec. statusą turintys subjektai.
Pasiūlymas: „2. Europos fizinis asmuo ar Europos juridinis asmuo, norintys eksportuoti, importuoti, vežti šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus, B, C, D kategorijų ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis, jų dalis (išskyrus šio įstatymo 4 straipsnio 1, 2, 3 punktuose nurodytus ginklus, jų dalis, kuriuos turi teisę eksportuoti, importuoti, vežti tik Ginklų fondas ir Krašto apsaugos ministerija ar jos įgaliota krašto apsaugos sistemos institucija), privalo turėti licenciją ar rašytinį sutikimą. Tokią licenciją ar rašytinį sutikimą Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda Policijos departamentas. Licencija ar rašytinis sutikimas eksportuoti, importuoti, vežti ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis, jų dalis licencijos ir rašytinio sutikimo turėtojui suteikia teisę: 1) juos gabenti tranzitu per Lietuvos Respubliką; 2) juos vežti į Europos Sąjungos valstybę narę ar iš jos. 3. Norintys eksportuoti, importuoti ar gabenti tranzitu per Lietuvos Respubliką šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus, B, C, D kategorijų ginklus, ginklų priedėlius, jų šaudmenis, jų dalis, eksportuotojas, importuotojas, užsienio valstybės ūkio subjektas (tik dėl gabenimo tranzitu per Lietuvos Respubliką) kiekvienai ginklų partijai turi gauti leidimą eksportuoti, importuoti ar gabenti ginklus tranzitu. Eksporto atveju eksportuotojas vietoj leidimo eksportuoti ginklus gali gauti daugkartinį leidimą, kai eksportuojamos kelios B, C, D kategorijų ginklų partijos vienam nustatytam gavėjui, arba bendrąjį leidimą, kai eksportuojamos kelios B, C, D kategorijų ginklų partijos keliems nustatytiems gavėjams. Šioje dalyje nurodytus leidimus Reglamento (ES) Nr. 258/2012 ir Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka išduoda Policijos departamentas. Leidimas eksportuoti, importuoti ar gabenti ginklus tranzitu galioja 1 metus. Be šių leidimų galima eksportuoti, importuoti, gabenti tranzitu per Lietuvos Respubliką senovinius ginklus, pneumatinių ginklų šaudmenis. Subjektams, gavusiems leidimą eksportuoti, importuoti ar gabenti ginklus tranzitu, licencijos pagal Lietuvos Respublikos strateginių prekių kontrolės įstatymą neišduodamos. 4. Šio įstatymo 3 straipsnio 6–10 punktuose nurodytus ginklus,B, C, D kategorijų ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių eksporto, importo, vežimo, gabenimo tranzitu per Lietuvos Respubliką tvarką nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija. |
Nepritarti |
Projektu siekiama atsisakyti Ginklų fondo vykdomos ūkinės komercinės veiklos ir ją perduoti privatiems asmenims, taip siekiant užtikrinti konkurencijos sąlygų laikymąsi B, C kategorijų trumpųjų šaunamųjų ginklų, šaudmenų, skirtų tik trumpiesiems šaunamiesiems ginklams, jų dalių prekybos, importo (įvežimo) ir eksporto (išvežimo) srityje, bet Ginklų fondui palikti teisę eksportuoti, importuoti, vežti A kategorijų ginklus. |
4. |
B. Ažubalis, 2018-12-18 |
4 |
1 |
|
Argumentai: tie patys, kaip ir 1-ame siūlyme (susijusi pataisa).
Pasiūlymas: „1. Lietuvos Respublikoje šio įstatymo 4 straipsnio 1, 2, 3 punktuose nurodytais ginklais, jų dalimis, A kategorijos ginklais, ginklų priedėliais, šaudmenimis, jų dalimis, išskyrus šio įstatymo 3 straipsnio 6-10 punktuose nurodytais ginklais, taip pat šio įstatymo 3 straipsnio 7 punkte nurodytų ginklų dėtuvėmis, į kurias telpa daugiau kaip 20 šovinių, ir šio įstatymo 3 straipsnio 8 punkte nurodytų ginklų dėtuvėmis, į kurias telpa daugiau kaip 10 šovinių, turi teisę prekiauti tik Ginklų fondas. Šio įstatymo 3 straipsnio 6-10 punktuose nurodytais ginklais, B, C, D kategorijų ginklais, išskyrus D kategorijos šaltuosius ginklus, ginklų priedėliais, šaudmenimis, jų dalimis turi teisę prekiauti Ginklų fondas, Europos fiziniai asmenys ir Europos juridiniai asmenys, turintys licenciją ar rašytinį sutikimą prekiauti civilinėje apyvartoje ginklais, ginklų priedėliais, šaudmenimis, jų dalimis. Tokią licenciją ar rašytinį sutikimą Vyriausybės nustatyta tvarka išduoda Policijos departamentas. Asmenys, turintys licenciją ar rašytinį sutikimą prekiauti civilinėje apyvartoje ginklais, ginklų priedėliais, šaudmenimis, jų dalimis, taip pat turi teisę vykdyti šioje licencijoje ar rašytiniame sutikime nurodytų ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių mainus. Ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų, jų dalių mainams taikomi šio straipsnio 2, 3 ir 4 dalių reikalavimai.“ |
Nepritarti |
Projektu siekiama atsisakyti Ginklų fondo vykdomos ūkinės komercinės veiklos ir ją perduoti privatiems asmenims, taip siekiant užtikrinti konkurencijos sąlygų laikymąsi B, C kategorijų trumpųjų šaunamųjų ginklų, šaudmenų, skirtų tik trumpiesiems šaunamiesiems ginklams, jų dalių prekybos, importo (įvežimo) ir eksporto (išvežimo) srityje, bet Ginklų fondui palikti teisę eksportuoti, importuoti, vežti A kategorijų ginklus. |
6. Papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui.
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019-05-08 |
11 |
|
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte numatytas įsigaliojimo terminas yra pasibaigęs ir jo įgyvendinimui reikia priimti įgyvendinamuosius teisės aktus, siūloma pakeisti įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo terminus.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 11 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 3 ir 4 dalį, įsigalioja 2020 m. sausio 1 d. 2. Lietuvos Respublikos ginklų fondo prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtas ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų ir jų dalių pirkimo, sunaikinimo, importo (įvežimo), eksporto (išvežimo) procedūras baigia Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. 3. Lietuvos Respublikos ginklų fondas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos iki 2019 m. gruodžio 31 d. perduoda Vyriausybės įgaliotai institucijai turimus ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis ir jų dalis, taip pat dokumentus, susijusius su ginklų, ginklų priedėlių, šaudmenų ir jų dalių apyvarta. Šiuos ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis ir jų dalis realizuoja viešuosius pirkimus reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka Vyriausybės įgaliotos institucijos atrinktas subjektas, turintis teisę prekiauti ginklais, ginklų priedėliais, šaudmenimis ir jų dalimis, o komiso sutarčių pagrindais gautus ginklus, ginklų priedėlius, šaudmenis ir jų dalis Vyriausybės įgaliota institucija grąžina jų savininkams. 4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministras iki 2019 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Pritarti |
|
2. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019-05-08 |
|
|
|
|
Argumentai: Papildyti įstatymo projekto pavadinimą skaičiumi „6“.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip: DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GINKLŲ IR ŠAUDMENŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-705 2, 6, 8, 23, 24, 25, 41, 42, 43 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 451 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-2340 |
Pritarti |
|
3. |
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, 2019-05-08 |
|
|
|
|
Argumentai: Kadangi projektas papildytas 6 straipsniu (26 straipsnio pakeitimas) tad būtina pakeisti straipsnių numeraciją. Pasiūlymas: 6-10 straipsnius atitinkamai laikyti 7-11 straipsniais. |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: V. Bakas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-2340(2).
Komiteto pirmininkas Vytautas Bakas
Patarėjas Mantas Lapinskas