LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
ŠVIETIMO IR MOKLSO KOMITETO
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 9, 59, 74, 76, 77, 82 IR 83 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-652
2021-10-27 Nr. 106-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Artūras Žukauskas, Komiteto pirmininko pavaduotoja Vilija Targamadzė, Komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė, Kristijonas Bartoševičius (pavaduojantis Arvydą Anušauską), Eugenijus Jovaiša, Ieva Kačinskaitė-Urbonienė, Silva Lengvinienė, Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė, Laima Nagienė, Beata Petkevič, Edmundas Pupinis, Edita Rudelienė, Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėja Lina Vingrytė, patarėjos Justina Paukštė, Rūta Steponėnienė, Deimantė Žegunė, padėjėja Girmantė Petrauskaitė.
Kviestieji asmenys: Švietimo, mokslo ir sporto viceministras Gintautas Jakštas, Lietuvos universitetų rektorių konferencijos prezidentas Eugenijus Valatka, Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos prezidentas Nerijus Varnas, Vilniaus universiteto Studentų atstovybės prezidentė Neda Žutautaitė, Lietuvos studentų sąjungos prezidentas Vytautas Kučinskas, Lietuvos pramonininkų konfederacijos prezidentas Ričardas Sartatavičius, Asociacijos ,,Investors‘ forum“ vadovė Rūta Skyrienė, Vilniaus universiteto studijų projektorius Valdas Jaskūnas, Vilniaus universiteto mokslo prorektorė Edita Sužiedėlienė, Žinių ir ekonomikos forumo direktorius Arminas Varanauskas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Švietimo, mokslo ir sporto ministrė J. Šiugždinienė, 2021-07-12 |
|
|
|
Įstatymo projekto tikslas – sukurti teisines prielaidas pokyčiams, kurie įgalintų mokslo ir studijų pažangą, skatintų studijų kokybę, šalintų priėmimo į aukštąsias mokyklas sąlygų disproporcijas. Vienas iš uždavinių – panaikinti diskriminacinę nuostatą, sudarančią galimybes stojantiems į valstybės nefinansuojamas studijų vietas pretenduoti lengvesnėmis sąlygomis studijuoti pagal pirmosios pakopos ir vientisųjų studijų programas, suvienodinant slenkstinius reikalavimus stojantiesiems siejant juos su Švietimo įstatyme nurodomais brandos egzaminų įvertinimų lygiais ir atsisakant mažiausio stojamojo konkursinio balo tokiu būdu mažinant perteklinius stojimo reikalavimus ir suteikiant pačioms aukštosioms mokykloms daugiau laisvės atsirinkti motyvuotus stojančiuosius. Pažymėtina, kad studijų prieinamumas yra siekis, kad visos socialinės grupės aukštajame moksle būtų vienodai atspindimos, tačiau skirtingi reikalavimai valstybės finansuojamoms ir nefinansuojamoms studijų vietoms atskirtį tik didina, nes vaikai iš aukštesnės socioekonominės padėties šeimų gali studijuoti nelaikę brandos egzaminų, o vaikai iš žemos socioekonominės padėties šeimų, neturinčių lėšų studijoms, gali studijuoti tik išsilaikę egzaminus. Dėl to prieinamumas tarp šių socioekonominių grupių skiriasi 4 kartus. |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos prezidentas N. Varnas, 2021-09-28 |
1 |
|
|
Pastebime, kad nepakankamai aišku, kokios tai bus lėšos - „Šioms sutartims įgyvendinti valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms skiriama valstybės biudžeto lėšų iš valstybės institucijoms, kurios sudaro sutartis, skirtų valstybės biudžeto asignavimų. |
Pritarti |
Žr. 1 Švietimo ir mokslo komiteto pasiūlymą. |
3. |
Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos prezidentas N. Varnas, 2021-09-28 |
2 |
|
|
59 str. 1 d. Siūlome diferencijuoti valstybinių egzaminų kiekį stojantiesiems į pirmosios pakopos universitetines ir kolegines studijas. Stojantiesiems į pirmosios pakopos universitetines ir vientisąsias studijas siūlome nustatyti reikalavimą būti išlaikius tris valstybinius brandos egzaminus, o stojantiesiems į pirmosios pakopos kolegines studijas - du valstybinius brandos egzaminus. Šie siūlymai grindžiami argumentu, kad nepaisant, kad ir kolegines, ir universitetinės pirmosios pakopos studijos yra 6 - o jo Lietuvos kvalifikacijų sandaros ir Europos kvalifikacijų sąrangos lygmens ir 6 – ojo ISCED lygmens studijos, jų paskirtis nėra vienoda: pirmosios pakopos universitetinės studijos yra labiau orientuotos į teorines studijas, o kolegines studijos - į praktiką. Siūlome kaip privalomą nustatyti vieną VBE - lietuvių kalbos ir literatūros, o kiti du (stojantiesiems į pirmosios pakopos ir vientisąsias universitetines studijas), vienas (stojantiesiems į pirmosios pakopos kolegines studijas) galėtų būti pasirenkami stojančiojo pagal studijų kryptį, į kurią stojama. Dalis kolegijų pritaria 59 str. 1 d. papildymui nuostatomis dėl valstybinių brandos egzaminų aritmetinių vidurkių pasiekimų lygių įtvirtinimo. Tačiau mano, kad esmines šių lygių nuostatas tikslinga ne tik įtvirtinti, bet ir aptarti LR Švietimo įstatyme. Kai kurios kolegijos nepritaria 59 str. 1 d. papildymui dėl valstybinių brandos egzaminų aritmetinių vidurkių pasiekimų lygių įtvirtinimo, nes laikosi pozicijos, kad stojantieji turėtų konkuruoti savo balais, o nustatyti pasiekimų lygiai, apribotų prieinamumą, užkirstų kelią socialinės dimensijos idėjos įgyvendinimui. |
Nepritarti |
Argumentai: pasirengimas studijuoti 6 – ojo ISCED lygmens studijas turi būti vienodas. Nemažai baigusių kolegijas vėliau studijas tęsia universitetuose. |
4. |
Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos prezidentas N. Varnas, 2021-09-28 |
4 |
|
|
Įstatymo 76 str. 1 d. 2 p. siūloma įtvirtinti naują aukštųjų mokyklų skatinimo formą - skatinimą už studijų veiklos pasiekimus ir galimai - naują vertinimo formą - studijų veiklos pasiekimų vertinimą. Iš LR Seimo Švietimo ir mokslo komiteto aiškinamojo rašto matyti, kad numatomas naujas studijų veiklos vertinimo mechanizmas, atsietas nuo studijų krypčių vertinimo, apie kurį aukštosios mokyklos kol kas nėra informuotos, o siūlomų pakeitimų įsigaliojimas numatomas jau 2022 m. sausio 1 dieną. Mūsų nuomone, šiuo klausimu būtinos platesnės diskusijos su akademine bendruomene. LR Seimo Švietimo ir mokslo komiteto aiškinamajame rašte konstatuojama, kad „Siekiant studijų finansavimo efektyvumo, numatyta aukštųjų mokyklų studijų veiklos finansavimą susieti su absolventų kompetencijų lygiu ir įsidarbinimo rodikliais. Jei ši nuostata bus taikoma skatinti aukštąsias mokyklas už studijų veiklos pasiekimus, tai pirmiausia reikia pasiekti, kad aukštųjų mokyklų absolventų įsidarbinimo duomenys vienoje platformoje būtų generuojami iš visų nacionalinių registrų ir apimtų visus absolventų įsidarbinimo sektorius (viešąjį, privatų sektorius, individualiai dirbančius, dirbančius užsienyje ir pan.), kad duomenys būtų patikimi, ir prienami tiek aukštosioms mokykloms, tiek Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai. Nevalstybinės kolegijos pastebi, kad siūlomame Mokslo ir studijų įstatymo 76 str. 1 d. 2 p. papildyme numatoma įtvirtinti skatinimą už studijų veiklos pasiekimus, LR Seimo ŠMK Aiškinamajame rašte rašoma, kad siekiama <...> skatinti studijų kokybės augimą, numatant finansavimą už studijų veiklos pasiekimus. Nevalstybinės kolegijos išreiškia nerimą, kad remiantis 76 str. 3 d. papildymu, šie pakeitimai numatomi tik valstybinėms aukštosioms mokykloms ir tik valstybės finansuojamoms studijų vietoms ir niekaip nesusiejama su nevalstybinių aukštųjų mokyklų skatinimu už aukštą kokybę. |
Pritarti iš dalies |
Įstatymo 76 straipsnio įsigaliojimas numatomas 2024 metais. Todėl iki įsigaliojimo bus žinoma visa įgyvendinimo tvarka. |
5. |
Lietuvos kolegijų direktorių konferencijos prezidentas N. Varnas, 2021-09-28 |
6 |
|
|
Nevalstybinės kolegijos pastebi, kad siūlomas 82 str. 10 p. pakeitimas ir LR Seimo ŠMK Aiškinamajame rašte detalizuojamas 1. uždavinys sudaro prielaidas kelti klausimą, galbūt, Vyriausybė planuoja didinti studijų stipendijų skaičių? Dalis nevalstybinių kolegijų mano, kad tai būtų labai logiška, vadovaujantis šio pakeitimo nuostatomis. |
Nepritarti |
Nesusijęs su šio įstatymo projekto objektu. |
6. |
Vilniaus universiteto Studento atstovybės prezidentė, N. Žutautaitė, 2021-09-29 |
|
|
|
Palaikome įstatymų pakeitimo projektu inicijuojamus mokslo ir studijų institucijų̨ finansavimo pokyčius – tiek plėsti galimybes siekti strateginių valstybei tikslų, kryptingai tobulinti institucijos veiklą, tiek susieti studijų finansavimą su institucijos veiklos kokybės rodikliais. Kartu atkreipiame dėmesį, kad sėkmingam šios idėjos realizavimui svarbu turėti aiškius veiklos vertinimo kriterijus bei užtikrinti objektyvų vertinimą. Įgyvendinimo mechanizmas turėtų užtikrinti gautų lėšų investavimą į studijų kokybę ir paslaugų studentams gerinimą. Projektu, keičiant Mokslo ir studijų įstatymo 59 straipsnį numatomas reikalavimas išlaikyti tris valstybinius brandos egzaminus bei sulyginamos priėmimo į aukštąją mokyklą sąlygos stojantiesiems, nepriklausomai nuo valstybės finansavimo, sutelkia dėmesį į stojančiųjų pasirengimą studijuoti – vieną esminių veiksnių, lemiančių studijų kokybę. Pritariame siekiui suvienodinti stojančiųjų į valstybės finansuojamas ir nefinansuojamas studijų vietas priėmimo reikalavimus. Įvertindami situaciją, su kuria šiuo metu susiduria mažiau reprezentuojamos aukštajame moksle grupės, atsižvelgdami į skirtingo SES moksleivių1 akademinių pasiekimų atotrūkį ir kitas kliūtis, akcentuojame poreikį užtikrinti socialinės dimensijos aukštajame moksle priemonių suderinimą su šiuo įstatymo pakeitimo projektu. Taip pat atkreipiame dėmesį į projekte numatomas skirtingas sąlygas stojantiesiems į universitetines ir kolegines studijas. Kadangi studijos abiejų tipų aukštosiose mokyklose suteikia VI (šeštą) pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą Lietuvos kvalifikacijų sandaros aprašą kvalifikacijų lygį, nematome realaus pagrindo numatyti skirtingus pasirengimo lygmenis stojantiesiems. |
Pritarti iš dalies |
Socialinė demencija nesusijusi su šio įstatymo projekto objektu. |
7. |
Lietuvos Studentų sąjungos prezidentas, V. Kučinskas, 2021-09-29 |
1 |
|
|
Formuluotę „aukštojo mokslo prieinamumui didinti“ keisti į „socialinei dimensijai aukštajame moksle užtikrinti“. Siūlome įtraukti socialinės dimensijos apibrėžimą į mokslo ir studijų įstatymą. |
Nepritarti |
Argumentai: Švietimo, mokslo ir sporto ministerija rengia Mokslo ir studijų įstatymo pakeitimus susijusius su socialine dimensija, kuriame bus įvesta ir jos sąvoka. |
8. |
Lietuvos Studentų sąjungos prezidentas, V. Kučinskas, 2021-09-29 |
2 |
|
|
Vietoje konkretaus matematikos egzamino leisti stojančiajam pasirinkti norimą egzaminą iš platesnės egzaminų grupės (taip pat palikti dviejų egzaminų išlaikymo minimalius reikalavimus stojantiesiems į menų studijas) Siūlome mokslo ir studijų įstatymo lygmeniu neapibrėžti stojimo į universitetus ir kolegijas skirtumo paliekant jį reglamentuoti atskirais teisės aktais. Stojimo reikalavimų skirtumą tarp universitetų ir kolegijų vertinti ne pagal egzaminų išlaikymo lygmenis, bet pagal konkursinio balo kartelę. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Matematikos mokslas skatina abstrakčiai mąstyti atsietai nuo realaus objekto. Taip pat matematikos mokymasis skatina bendruosius moksleivių gebėjimus, kurie leidžia pasiruošti tolesnėms studijoms. |
9. |
Lietuvos Studentų sąjungos prezidentas, V. Kučinskas, 2021-09-29 |
4 |
|
|
Įvertinti tai, kad tokia papildomo finansavimo sistema sudarys didesnę prieigą prie numatytų lėšų aukštosioms mokykloms, turinčioms santykinai daugiau valstybės finansuojamų vietų. Užtikrinti tai, kad taikant tokią metodiką bei atsižvelgiant į valstybės biudžeto galimybes, lėšos nebus išdalinamos tik daugiausiai valstybės finansuojamų vietų turinčioms aukštosioms mokykloms bei bus skatinamos visos aukštojo mokslo institucijos, nepriklausomai nuo jų dydžio. Numatyti finansavimo metodiką, kad lėšos už studijų veiklos pasiekimus galėtų būti skiriamos ir nevalstybinėms aukštojo mokslo institucijoms. Užtikrinti tai, kad visi numatomi studijų veiklos vertinimo kriterijai būtų matuojami nešališkai nacionaliniu lygmeniu, bei numatyti, kokia institucija turėtų atlikti tokio lygio vertinimą. Numatyti galimą rodiklių koeficientų pasiskirstymą, kuris užtikrintų visoms aukštosioms mokykloms lygiateisę galimybę pretenduoti į skiriamas lėšas. Įtraukti studentų teikiamą nuomonę apie studijų kokybę į studijų veiklos vertinimo rodiklių sąrašą. |
Pritarti |
|
10. |
Lietuvos matematikų draugijos prezidentas A. Štikonas, 2021-09-29 |
|
|
|
Matematika. mokoma kaip mąstymo būdas, ugdo dar tris svarbius gebėjimus. Pirma, matematika ugdo gebėjimą atskirti teisingus teiginius nuo klaidingų teiginių. Tai yra būtina sąlyga siekiant pagrįsti matematinių objektų savybes. Matematinio įrodymo tikslas yra teiginio teisingumo pagrindimas. Antra, matematika ugdo gebėjimą atskirti tai, kas yra prasminga nuo beprasmybės. Teiginių prasmingumas matematikai būtinas atskleidžiant matematinio objekto savybės vietą hierarchinėje sąvokų struktūroje. Trečia, matematika ugdo gebėjimą atskirti suprantamą nuo nesuprantamo. Šie matematinio mąstymo bruožai pagrindžia gilios pažinties su matematika poreikį kitose su mąstymu susijusiose disciplinose. Nuo antikos laikų matematika kaip mąstymo būdas buvo prieinama tik visuomenės elitui. Maždaug nuo 19 amžiaus, plėtojantis demokratinėms santvarkoms, matematika tapo mokykliniu dalyku, kurį gali mokytis visi visuomenės nariai, ne tik jos elitas. Tai paaiškinama tuo, kad tik išsilavinusi visuomenė gali kvalifikuotai rinkti savo valdžią. Svarbu pabrėžti ir matematikos kaip kalbos funkciją. Natūralios kalbos (pavyzdžiui, lietuvių) negali aprėpti mąstymo ir komunikacijos priemonių, kurias gali matematikos kalba, papildanti natūralias kalbas savo gebėjimu komunikuoti abstrakčiai, logiškai tiksliai ir vienareikšmiškai. Todėl daugumoje šalių gimtosios kalbos ir matematikos yra mokomasi visą mokyklinio ugdymo laikotarpį. Dar daugiau – tęsiant mokymąsi aukštojoje mokykloje, matematikos kursas yra privalomas beveik visoms disciplinoms. Dėl visų šių priežasčių būtų keista atsisakyti matematikos brandos egzamino rezultatų reikalavimo. |
Pritarti |
|
11. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencijos prezidentas E. Valatka, 2021-09-28 |
1 |
|
|
1 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimui pritariame iš dalies. Siūlome papildyti projektą aiškesniais principais ir prioritetais vykdomajai valdžiai rengiant poįstatyminių teisės aktų projektus, kad numatytų sutarčių pasirašymas ir lėšų skyrimas būtų skaidrus ir nepažeistų ar neribotų mokslo ir studijų institucijų akademinės savivaldos teisės. Taip pat prašome numatyti, kad lėšos šiai programai įgyvendinti būtų skirtos iš papildomų valstybės biudžeto asignavimų numatytų aukštajam mokslui finansuoti, o ne formuojamos iš tų pačių sistemai numatytų lėšų finansuoti. |
Pritarti iš dalies |
|
12. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencijos prezidentas E. Valatka, 2021-09-28 |
2 |
|
|
2 straipsnis. 59 straipsnio 1 dalies pakeitimui pritariame iš dalies. Prašome įstatyme palikti nuostatą, kad į aukštosios mokyklos pirmosios pakopos ir vientisąsias studijas konkurso būdu būtų priimami asmenys, atitinkantys ir kitus aukštosios mokyklos nustatytus kriterijus. Šios sąlygos numatymas ypač svarbus stojantiesiems į menų studijas. |
Pritarti |
Projekto 59 straipsnio 4 dalyje yra nustatyta, kad ,,konkursinio balo sudarymo principus ir kitus kriterijus aukštosios mokyklos skelbia <...>“ |
13. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencijos prezidentas E. Valatka, 2021-09-28 |
4 |
|
|
4 straipsnis. 76 straipsnio pakeitimui pritariame iš dalies ir prašome įstatyme numatyti papildomų lėšų skyrimą šiai programai įgyvendinti iš papildomų valstybės biudžeto asignavimų numatytų aukštajam mokslui finansuoti, o ne formuojamos iš tų pačių sistemai numatytų lėšų finansuoti. |
Pritarti iš dalies |
|
14. |
Lietuvos universitetų rektorių konferencijos prezidentas E. Valatka, 2021-09-28 |
5 |
|
|
5 straipsnis. 77 straipsnio pakeitimui pritariame iš dalies, siūlydami papildyti 77 str. 6 dalį tam tikra nubyrėjimo tolerancija, kuri formuojama pro f. A. Žukausko projekte. |
Pritarti |
Numatyta rengti kitą įstatymo projektą. |
15. |
Lietuvos švietimo tarybos pirmininkė S. Mačiukaitė-Žvinienė, 2021-10 |
|
|
|
Taryba, teikdama sprendimą dėl minimalių reikalavimų stojant į aukštąją mokyklą, nedetalizuoja, kokie tai egzaminai turėtų būti, tačiau, įvertinusi kitų šalių praktiką, atkreipia dėmesį į valstybinės lietuvių kalbos egzamino svarbą. Lietuvių kalbos brandos egzaminas mūsų valstybėje, kaip vienas iš minimalių reikalavimų stojant į aukštąją mokyklą, galėtų likti ir ateityje, tačiau Taryba nuomonės dėl egzaminų parinkimo minimaliems reikalavimams, stojant į aukštąją mokyklą, nėra svarsčiusi. Atkreiptinas dėmesys, kad toliau tęsiant diskusiją dėl matematikos brandos egzamino svarbos, įvertinant moksliniais tyrimais grįstą informaciją bei technologinius pokyčius, diskusijoje taip pat galėtų būti keliamas klausimas dėl matematikos brandos egzamino visuotinumo, t. y. neišskiriant tik stojančiųjų į aukštąsias mokyklas. Taryba 2021 m. balandžio 1 d. raštu Nr. S-2021-1635 pateikė siūlymus Vyriausybei dėl studijų finansavimo tobulinimo. Dalis siūlytų principų iš dalies atsispindi teikiamuose įstatymo pakeitimuose. Taryba rašte Nr. S-2021-1635 siūlė numatyti, kad dalis studijų finansavimo gali būti skirstoma: 1) pagal visuotinai sutartus kriterijus už rezultatus studijų srityje (angl. performance based funding), kurie taip pat sudarytų galimybę išgryninti binarinės sistemos plėtros principus. Finansavimą šiuo būdu siūloma skirti atsižvelgiant į pasiektus rezultatus pagal atitinkamame teisės akte įtvirtintą skaičiavimo formulę, numatant skirtingus svorio koeficientų kriterijus universitetų ir kolegijų sektoriuje. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad skiriant finansavimą už rezultatus turi būti iš anksto sutarti ir patvirtinti ne tik kriterijai, bet ir jų vertinimo tvarka, ypač tai svarbu apibrėžiant poveikį regionams, bendradarbiavimą su socialiniais partneriais. Taryba siūlo, kad keičiamose įstatymo nuostatuose būtų įtvirtintos teisinės galimybės šiems veiksmams užtikrinti; 2) pagal sutartinius santykius, kai papildomos lėšos skiriamos strateginei plėtrai pagal sutartį su kiekviena aukštąja mokykla ar aukštųjų mokyklų konsorciumu. Papildomų lėšų dalis ir strateginės plėtros tikslai būtų skelbiami viešai ir sutariami atskirai su kiekviena aukštąja mokykla arba aukštųjų mokyklų konsorciumu. Taryba siūlo, kad keičiamose įstatymo nuostatuose būtų įtvirtintos teisinės galimybės šiems veiksmams užtikrinti; Įvertinus, kad šiuo metu nustatytas teisinis reguliavimas tik iš dalies išsprendžia studijų kokybės ir finansavimo tarpusavio papildomumą, Taryba siūlo papildyti įstatymo projektą Mokslo ir studijų įstatyme apibrėžiant studentų „nubyrėjimo“ procentą (2021 m. balandžio 1d. Lietuvos švietimo tarybos raštas Nr. S-2021-1635). Taryba taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad atsakingos institucijos, tobulindamos studijų finansavimo procesus, turi sudaryti prielaidas, kad lėšos, skiriamos vienam studentui, nuosekliai didėtų. Ši nuostata yra įtvirtinta ir Susitarime dėl Lietuvos švietimo politikos (2021-2030). Taryba atkreipia dėmesį ir į tai, kad šiuo metu teisinis reguliavimas nesprendžia studijų finansavimo bazinio poreikio kompleksiškumo, todėl svarbu, kad svarstomo įstatymo nuostatų įgyvendinimui būtų numatomas papildomas finansavimas. |
Pritarti iš dalies |
Žr. Švietimo ir mokslo komiteto pasiūlymus. |
16. |
Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacijos prezidentė G. Skučaitė, 2021-10-18 |
1 |
|
|
Tikslai, kurie numatyti pateikiamoje straipsnio formuluotėje, tikrai labai svarbūs, leidžiantys užtikrinti aukštojo mokslo sistemos plėtrą Lietuvoje. Norėtume aiškiai pastebėti, jog Lietuvos aukštojo mokslo sistemą sudaro tiek valstybinės, tiek nevalstybinės aukštosios mokyklos, todėl siekiant, kad aukštojo mokslo sektoriaus plėtotė būtų pilnavertė, būtina užtikrinti vienodas veiklos sąlygas šioms skirtingų tipų institucijoms. Pastebėtina, jog nevalstybinio sektoriaus aukštosios mokyklos lygiomis teisėmis dalyvauja toje pačioje švietimo sistemoje kaip ir valstybinės aukštosios mokyklos ir joms yra keliami analogiški kokybės reikalavimai. Be to, tiek valstybinis, tiek nevalstybinis sektorius yra kontroliuojamas to paties subjekto. Remiantis šiais argumentais, būtų svarbu, jog galimybę sudaryti sutartis nurodomiems tikslams pasiekti turėtų ir nevalstybinės aukštosios mokyklos, ypač, kai iš siūlomos normos konstrukcijos matoma, kad tai dispozityvi norma ir finansuojantis subjektas turi diskreciją sudaryti sutartis.
Siūlytina tokia 9 str. formuluotė: „Su valstybinėmis ir nevalstybinėmis mokslo ir studijų institucijomis gali būti sudaromos sutartys šių institucijų tinklui optimizuoti, infrastruktūrai tobulinti, mokslo (meno) ir studijų veiklai plėtoti, jos kokybei gerinti, aukštojo mokslo prieinamumui didinti, nacionaliniams ir tarptautiniams įsipareigojimams vykdyti, taip pat priemonėms, įgyvendinančioms Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamame. Nacionaliniame pažangos plane nustatytus strateginius tikslus ir pažangos uždavinius, jei šių priemonių įgyvendinimo tvarką reglamentuojantys teisės aktai nenustato kitaip. Šioms sutartims įgyvendinti valstybinėms ir nevalstybinėms mokslo ir studijų institucijoms skiriama valstybės biudžeto lėšų iš valstybės institucijoms, kurios sudaro sutartis, skirtų valstybės biudžeto asignavimų. Valstybės biudžeto lėšos valstybinėms ir nevalstybinėms mokslo ir studijų institucijoms skiriamos, laikantis teisės aktų, nustatančių valstybės biudžeto lėšų naudojimo principus ir tvarką. Su valstybinėmis ir nevalstybinėmis mokslo ir studijų institucijomis teisės aktų, reglamentuojančių sutarčių sudarymą, nustatyta tvarka gali būti sudaromos ir kitokios sutartys.“ Atkreiptinas dėmesys, jog siūloma įstatymo formuluotė iš esmės mažina aukštojo mokslo prieinamumą. |
Pritarti iš dalies |
Žr. 9 Švietimo ir mokslo komiteto pasiūlymą. |
17. |
Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacijos prezidentė G. Skučaitė, 2021-10-18 |
|
|
|
Taip pat kyla pagrįstos abejonės dėl konstitucinių vertybių įgyvendinimo, nes būtų ribojama aukštųjų mokyklų autonomijos teisė, nustatant priėmimo reikalavimus, jei įstatymuose taip detaliai ir skrupulingai bus reglamentuoti priėmimo reikalavimai. Pažymėtina, jog, remiantis Konstitucinio Teismo išaiškinimu1, aukštosios mokyklos turi teisę savarankiškai nustatyti priėmimo reikalavimus stojantiesiems. Konstitucinis Teismas pažymi, jog „<...> konstitucinė aukštųjų mokyklų autonomijos garantija suponuoja tai, kad įstatymų leidėjas turi numatyti specialų teisinį reguliavimą, o juo remiantis didžiąją šių santykių teisinio reguliavimo dalį turi sudaryti lokalus – pačių aukštųjų mokyklų nustatytas – teisinis reguliavimas. Todėl bendras įstatymų nustatytas visų aukštųjų mokyklų teisinis reguliavimas neturėtų būti pernelyg detalus ir neturėtų riboti iš aukštųjų mokyklų autonomijos kylančios jų teisės lokaliais teisės aktais reglamentuoti savo veiklą.“ 3. Priėmimo į aukštąsias mokyklas kriterijai turi demonstruoti pagarbą kiekvieno asmens teisei į mokslą ir tobulėjimą, skatinti aukštojo mokslo prieinamumą ir atvirumą. Todėl koncentracija į konkrečius ir labai formalius kriterijus pamina pagrindinių kompetencijų, kurių reikės ateities visuomenei, t.y. kūrybiškumo, verslumo ir kt., ugdymo svarbą. Tokiu būdu būsimam specialistui užkertamas kelias į tolesnį tobulėjimą, sumenkėja jo motyvacija. Mažinant aukštojo mokslo prieinamumą, sudaromos aiškios prielaidos vis didesnei jaunų žmonių emigracijai. 4. Pažymėtina, jog svarbiausiu prioritetu, siekiant užtikrinti aukštojo mokslo sistemos plėtotę ir kokybę, turėtų tapti ne stojančiųjų į aukštąją mokyklą balai, o aukštosios mokyklos absolventų gebėjimai, pasiekti studijų rezultatai ir kompetencijos integruotis kintančioje verslo aplinkoje. 1. Taip pat, siekiant skatinti aukštojo mokslo prieinamumą, šalia imperatyvių reikalavimų, keliamų einamaisiais mokslo metais brandos atestatus įgijusiems asmenims, yra tikslinga įtvirtinti alternatyvius patekimo į aukštojo mokslo sistemą kelius, kartu įgalinus asmenis rinktis aukštąjį mokslą ne tik iš karto po brandos atestato gavimo, bet ir vėlesniuose gyvenimo etapuose, įgavus įgūdžių ir žinių neformaliu būdu. Tokiu būdu būtų skatinamas įgūdžių formavimas ir mokymasis visą gyvenimą, pastarasis Lietuvos rodiklis yra žemesnis už ES vidurkį3. 2. Planuojamas reikalavimų griežtinimas, nenumatant alternatyvių patekimo į aukštąjį mokslą kelių, stigmatizuoja socialinės dimensijos užtikrinimą ir nedera su Bolonijos procesu, o būtent jo siūlomu mažiausiai trijų kelių modeliu4. 3. Apibendrinant siūloma imperatyviai nedetalizuoti įstatymu patekimo į aukštąją mokyklą reikalavimų, paliekant autonominę aukštųjų mokyklų teisę į jų nustatymą. |
Nepritarti |
|
18. |
Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacijos prezidentė G. Skučaitė, 2021-10-18 |
4 |
|
|
Siekiant lygiaverčiai dalyvauti švietime su valstybinėmis aukštosiomis mokyklomis, manytina, jog yra svarbu numatyti galimybę ir nevalstybinėms mokykloms būti skatinamoms už studijų pasiekimus. Pažymėtina, kad nevalstybinio švietimo įstaigos dalyvauja vienoje švietimo sistemoje su valstybinėmis, nevalstybiniam švietimui keliami analogiški kokybės reikalavimai ir jis yra kontroliuojamas to paties subjekto. Akivaizdu, kad nėra pagrindo tokio pobūdžio finansavimo diferencijavimui, nes, jei nevalstybinės aukštosios mokyklos veikla neatitiktų numatytų kriterijų, finansavimas nebūtų skirtas. Tokiu atveju įstatymų leidėjas įgyvendintų esminį tikslą - visos šalyje veikiančios aukštosios mokyklos siektų aiškių nustatytų kokybės kriterijų ir taip integraliai būtų užtikrinama viso aukštojo mokslo sistemos kokybė Lietuvoje. Tuo remdamiesi, pateikiame tokią MSĮ siūlomų pakeitimų 76 str. 3 d. formuluotę: „Valstybės biudžeto lėšos skatinti už studijų veiklos pasiekimus skiriamos valstybinėms ir nevalstybinėms aukštosioms mokykloms, atsižvelgiant į valstybės finansines galimybes, ir šios lėšos sudaro ne daugiau kaip 20 procentų apskaičiuotų nuo praėjusių metų valstybės biudžete patvirtintų asignavimų studijų kainai valstybės finansuojamose studijų vietose apmokėti sumos. Jos paskirstomos valstybinėms mokslo ir studijų institucijoms kitiems metams po studijų veiklos rezultatų įvertinimo, formuojant atitinkamų metų valstybės biudžetą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka, atsižvelgiant į valstybinių mokslo ir studijų institucijų studijų veiklos rezultatus, įvertintus pagal švietimo, mokslo ir sporto ministro patvirtintus studijų veiklos vertinimo rodiklius. Studijų veiklos vertinimo rodikliai nustatomi, atsižvelgiant į studijų veiklos vertinimo kriterijus. Studijų veiklos vertinimas apima vieną arba kelis iš šių studijų veiklos vertinimo kriterijų: studijų rezultatyvumą, studijų tarptautiškumą, studentų įtraukimą į mokslo, meno ir studijų veiklas, absolventų karjerą, studijų įtrauktį ir paramos studijų veiklai pritraukimą. Mokslo ir studijų institucijos šias lėšas naudoja savo nustatytoms reikmėms.“ |
Pritarti |
Žr. 7 Švietimo ir mokslo komiteto pasiūlymą. |
19. |
Lietuvos nevalstybinio švietimo konfederacijos prezidentė G. Skučaitė, 2021-10-18 |
|
|
|
Pozicijos apibendrinimas 2.1. Apibendrindami lentelėje pateiktus pasiūlymus, norėtume pažymėti, kad pagal analizuojamame MSĮ pakeitimų projekte siūlomus 59 str. reikalavimus tik sėkmingas trijų imperatyviai nurodytų valstybinių brandos egzaminų išlaikymas lems įstojimą į aukštąją mokyklą. Manome, kad tokiu būdu pernelyg apribojamas aukštojo mokslo prieinamumas. Šiame kontekste reikėtų atkreipti dėmesį, kad aukštojo mokslo prieinamumas suprantamas, kaip skirtingų socialinio statuso, lyties, tautybės ir/ar kitų pažeidžiamų grupių proporcingas atstovavimas aukštajame moksle. Kaip minėta lentelėje, planuojamas reikalavimų griežtinimas, nenumatant alternatyvių aukštojo mokslo užtikrinimo būdų, užkerta kelius plačiajai visuomenei, o ypač skirtingoms pažeidžiamoms socialinėms grupėms siekti aukštojo mokslo ir nedera su Bolonijos proceso siūlomu trijų kelių modeliu. 2.2. Kokybės kriterijų nustatymo kontekste sveikintina iniciatyva skatinti aukštąsias mokyklas už numatytų kokybinių rezultatų pasiekimą. Tačiau manome, kad valstybės ketinimai gerinti švietimo kokybę ir prieinamumą turi apimti tiek valstybinį, tiek nevalstybinį aukštąjį mokslą, kadangi jie sudaro vieną švietimo sistemą ir kartu ugdo tą pačią visuomenę, yra akredituojami to paties subjekto, jiems keliami tapatūs reikalavimai. 2.3. Atsižvelgdami į nurodytus argumentus, siūlome grąžinti teisės akto projektą tobulinimui, būtent - suderinimui su Bolonijos proceso reikalavimais, numatant mažiausiai trijų patekimo į aukštąjį mokslą kelių sistemą bei nustatyti studijų kokybę skatinančių įgyvendinančių priemonių taikymo mechanizmus, kurie būtų taikomi visai aukštojo mokslo švietimo sistemai, įskaitant nevalstybines aukštąsias mokyklas. |
Pritarti iš dalies |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-10-13 |
|
|
|
|
Pasiūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritaria. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: .
7.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių teiktam ir komiteto patobulintam Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 9, 59, 74, 76, 77, 82 ir 83 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-652 ir komiteto išvadai.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš – 0, susilaikė – 2.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Artūras Žukauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Mokslo ir studijų įstatymo Nr. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83, 84 straipsnių pakeitimo, 9 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir įstatymo papildymo 761, 762, 831 straipsniais įstatymo projektas Nr. XIVP-652(2) projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Artūras Žukauskas
Biuro patarėja Rūta Steponėnienė