AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VISUOMENĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTATYMO NR. IX-886 43 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

1.        Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2011–2014 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. sausio 17 d. nutarimu Nr. IX-711,    III prioritetinės srities „Ūkio subjektų veiklos priežiūra“ 2 uždavinio „Mažinti nelegalių mokėjimų paskatas siaurinant verslo reglamentavimo apimtį“ 3.3 priemonę, Šešioliktosios Vyriausybės 2012– 2016 metų programos, kuriai pritarta Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51, 98 punktą, taip pat atsižvelgdama į Viešojo valdymo tobulinimo komisijos rekomendacijas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutarė pritarti Lietuvos Respublikos ūkio ministerijos pateiktoms išvadoms ir pasiūlymams dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos kompetencijai priklausančių licencijų (tarp jų ir visuomenės sveikatos priežiūros licencijų) išdavimo tvarkos ir siūlomo taikyti licencijų išdavimo modelio.

Atsižvelgiant į tai parengtas Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatymo Nr. IX-886 43 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – projektas), kurio tikslas – supaprastinti visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijų išdavimo tvarką (licencijas išduoti pagal licencijų išdavimo modelį „D“), įstatymo lygiu nustatyti reikalavimus licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantiems verstis fiziniams asmenims.

             Projekto uždaviniai:

1) Lietuvos Respublikos visuomenės sveikatos priežiūros įstatyme (toliau – įstatymas) įtvirtinti nuostatą, jog yra laikoma, kad licencija yra išduota kitą dieną nuo deklaracijos ir reikiamų dokumentų apie ketinimą verstis atitinkamos rūšies visuomenės sveikatos priežiūros veikla pateikimo Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai dienos arba nuo deklaracijoje apie ketinimą vykdyti veiklą nurodytos dienos, jeigu ši diena yra vėlesnė nei deklaracijos apie ketinimą vykdyti veiklą pateikimo diena.

          2) įstatymo lygiu nustatyti reikalavimus licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantiems verstis fiziniams asmenims.

2.        Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

          Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos Sveikatos stiprinimo valdybos (direktorius – Audrius Ščeponavičius, tel. 8 5 266 1466,                                   el. p. [email protected]) patarėjas Martynas Pukas, tel. 8 5 266 1410,                               el. p. [email protected], Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Teisės ir bendrųjų reikalų skyriaus vyriausioji specialistė Agnė Kaminskienė, tel. 8 5 261 5177, el. p. [email protected].

3.    Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

Pagal šiuo metu galiojantį Įstatymą licencija išduodama per Visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijavimo nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 1 d. įsakymu Nr. V-868, nustatytą terminą, t. y. per 30 dienų nuo visų dokumentų pateikimo licencijavimo institucijai dienos. Detalūs reikalavimai licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantiems verstis fiziniams asmenims, juridiniams asmenims ar filialams nustatyti sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 1 d. įsakymu Nr. V-868 ,,Dėl visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijavimo nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai).

4.        Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

             Projektu siūloma įstatymu nustatyti reikalavimus atitinkama licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantiems verstis fiziniams asmenims: nustatyti reikalavimą turėti aukštąjį ar jam prilygintą universitetinį/neuniversitetinį biomedicinos mokslų studijų srities medicinos, visuomenės sveikatos, slaugos arba biologijos studijų krypties išsilavinimą priklausomai nuo veiklos rūšies ir būti baigusiam Nuostatose nurodytus kvalifikacijos tobulinimo kursus arba turėti Nuostatuose nurodytos patirties.

          Atsižvelgiant į Medicinos praktikos ir Slaugos praktikos įstatymų nuostatas, kad atitinkamai gydytojas ir slaugytojas turi tobulinti kvalifikaciją ir kas 5 metus apie tai pranešti licenciją išdavusiai institucijai, galiojančiuose Nuostatuose nustatytas reikalavimas asmeniui, siekiančiam gauti licenciją verstis privalomuoju pirmosios pagalbos mokymu, per paskutinius penkerius metus būti baigusiam 36 val. arba 72 val.  pirmosios pagalbos teikimo kvalifikacijos tobulinimo kursus arba turėti ne trumpesnę kaip 2 metų per paskutinius 5 metus pirmosios pagalbos teikimo mokymo patirties. Panašūs kvalifikacijos tobulinimo ir patirties reikalavimai Nuostatuose numatyti ir kita licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantiems vertis asmenims. Šie reikalavimai turėtų išlikti ir toliau, kadangi biomedicinos srities mokslai yra sparčiai besivystanti sritis ir atitinkama licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla siekiantys verstis asmenys turėtų turėti ir perteikti (mokymo atveju) arba taikyti (atliekant visuomenės sveikatos saugos ekspertizę, poveikio visuomenės sveikatai vertinimą, kenkėjų kontrolę) naujausias žinias, kurias gali įgyti kvalifikacijos tobulinimo kursų metu arba nuolat užsiimdami ta veikla (mokydami arba dirbdami), t.y. turėdami patirties.

          Projektu siūloma pakeisti Įstatymo 43 straipsnio  4 dalį ir nustatyti, kad visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencija fiziniams, juridiniams asmenims ar filialams, pateikusiems deklaraciją, laikoma išduota kitą dieną nuo deklaracijos ir reikiamų dokumentų apie ketinimą verstis atitinkamos rūšies visuomenės sveikatos priežiūros veikla pateikimo Valstybinei akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybai dienos arba nuo deklaracijoje apie ketinimą vykdyti veiklą nurodytos dienos, jeigu ši diena yra vėlesnė nei deklaracijos apie ketinimą vykdyti veiklą pateikimo diena. Jeigu fizinio, juridinio asmens ar filialo pateiktoje deklaracijoje apie ketinimą vykdyti veiklą pateikta netiksli, neišsami  (ne visa) informacija, klaidingi duomenys, bet neatitikimai yra mažareikšmiai, Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba nustato ne trumpesnį, kaip 30 dienų terminą nustatytiems trūkumams pašalinti. Mažareikšmių neatitikimų šalinimo metu licencijos galiojimas nestabdomas ir nenaikinamas. Analogišką nuostatą siūloma įtvirtinti ir keičiamoje 43 straipsnio 5 dalyje bei naujoje 51 dalyje, kuriose numatoma galimybė fiziniam, juridiniam asmeniui ar filialui pateikti deklaraciją, kurioje būtų deklaruojama, kad atitinkamus reikalavimus jis yra įvykdęs kitoje Europos Sąjungos valstybėje narėje, arba deklaraciją, kad kitoje valstybėje narėje išduotos licencijos ar kito dokumento, suteikiančio teisę verstis atitinkamos rūšies visuomenės sveikatos priežiūros veikla, išdavimo sąlygos ir reikalavimai yra tokie patys ar iš esmės panašūs į Įstatymo 43 straipsnyje nustatytus Visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijos išdavimo reikalavimus.

Priėmus projektą, bus palengvintos sąlygos fiziniams ir juridiniams asmenims pradėti teikti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, ko pasėkoje pagerės teikiamų paslaugų prieinamumas visuomenei.

5.        Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

6.      Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7.      Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Priėmus projektą, bus palengvintos sąlygos fiziniams ir juridiniams asmenims pradėti teikti visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, ko pasėkoje pagerės teikiamų paslaugų prieinamumas visuomenei.

8.        Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymą reikės pakeisti Visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijavimo nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2010 m. spalio 1 d. įsakymu Nr. V-868 „Dėl Visuomenės sveikatos priežiūros veiklos licencijavimo nuostatų pavirtinimo“.

9.        Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

10.    Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.

11.    Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Įstatymui įgyvendinti lydimųjų aktų nereikės.

12.         Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymo įgyvendinimas biudžetui poveikio neturės.

13.  Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Rengiant įstatymo projektą specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

14.         Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

,,licencijuojama visuomenės sveikatos priežiūros veikla“, „deklaracija“.

15.  Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.