LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO Nr. VIII-1234 5 straipsnio

pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1010

 

2021-12-01 Nr. 141-P-33

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Zigmantas Balčytis, komiteto pirmininko pavaduotoja Rasa Budbergytė, komiteto nariai: Sergejus Jovaiša, Asta Kubilienė, Jurgis Razma, Artūras Skardžius.

Komiteto biuras: vedėja Laura Pranaitytė, patarėjos: Diana Andriūnaitė, Eglė Jonevičienė, Rūta Petrukaitė, vyriausioji specialistė Aurita Buragienė, padėjėja Akvilė Raudeliūnienė.

Kviestieji asmenys: Kviestieji asmenys: Valstybės kontrolieriaus pavaduotojas Audrius Misevičius, Valstybės kontrolės Atitikties audito departamento vadovė Emilija Jasaitienė, Ministro Pirmininko patarėjas strateginio planavimo, viešojo administravimo, reformų ir pokyčių valdymo klausimais Darius Žeruolis, Vyriausybės kanceliarijos Strateginių kompetencijų grupės vadovė Daiva Žaromskytė-Rastenė, Vyriausybės kanceliarijos Strateginio planavimo ir stebėsenos grupės vyresnioji patarėja Virginija Baniūnienė, Finansų viceministras Gediminas Norkūnas, Finansų ministerijos Viešųjų finansų sistemos valdymo grupės vadovė Asta Butrimė, Finansų ministerijos Investicijų departamento Valdymo ir kontrolės sistemų priežiūros skyriaus patarėja Milda Kaminskaitė, VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros Viešosios ir privačios partnerystės skyriaus vadovė Jekaterina Šarmavičienė, VšĮ Centrinės projektų valdymo agentūros Viešosios ir privačios partnerystės skyriaus teisės ekspertė Neringa Pažūsienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-11-05

2

 

T

Atsižvelgiant į tai, kad teikiamo įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalyje iš esmės siūloma reglamentuoti įstatymo taikymą, bet ne jo įgyvendinimą, svarstytina, ar projekto 2 straipsnio pavadinime vietoj žodžio ,,įgyvendinimas“ nereikėtų įrašyti žodį ,,taikymas“.

Pritarti

Argumentai:

Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabai, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinimą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas taikymas

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 5 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1010 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą, kuriai Audito komitetas pritarė, ir Audito komiteto pateiktą pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.                    

Audito komitetas,

2021-12-01

1

(5)

 

(1)

 

Argumentai:

Pagal galiojantį reguliavimą viešojo administravimo įgaliojimai valstybės ar savivaldybių institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, Lietuvos bankui, asociacijoms, viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, valstybės ar savivaldybės įmonėms ir kitoms įstaigoms ar institucijoms suteikiami įstatymais, tiesiogiai taikomu ES teisės aktu, ratifikuota LR tarptautine sutartimi. Projekto iniciatoriai siūlo viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimus suteikti ne įstatymu, o Vyriausybės nutarimu. Pritarus šiam siūlymui būtų paveiktas egzistuojančios viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo sistemos nuoseklumas, nes būtų atsisakyta bendros ir labai svarbios taisyklės – viešojo administravimo įgaliojimus suteikti įstatymu. Be kita ko, ir Valstybės kontrolė yra konstatavusi[1], kad turimas didelis valstybės VšĮ portfelis rodo, kad išskirtinių ar prioritetinių visuomenei naudingų veiklos tikslų, kuriems įgyvendinti būtinos viešosios įstaigos, valstybė nėra nustačiusi; viešosiose įstaigose sudarant kolegialius organus gerosios valdysenos principai neįdiegti ir kt. Tačiau visgi, įvertinus poreikį greitai priimti teisės aktus, sudarančius galimybę panaudoti naujus Europos Sąjungos finansavimo šaltinius ir užtikrinant galimybę prireikus operatyviai paskirti įstaigas ir nustatyti joms konkretaus finansavimo šaltinio administravimo funkcijas, taip pat žinant, kad esant tokiam poreikiui per trumpą laiką suderinti ir priimti įstatymo projektą būtų sudėtinga, siūlytina įtvirtinti išimtį ir sudaryti sąlygas viešojo administravimo įgaliojimus suteikti Vyriausybės nutarimu tik toms viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė ir kurioms bus suteikiamos ES lėšų administravimo funkcijos. Kartu paminėtina, kad tokia išimtis buvo padaryta rengiantis administruoti 2014–2020 m. ES struktūrinės paramos lėšas ir ji buvo numatyta terminuotam laikotarpiui, ir taikoma tik toms viešosioms įstaigoms, kurios tą paramą administruoti turėjo.

Papildomai pažymėtina, kad pritarus iniciatorių pateiktam įstatymo projektui – viešojo administravimo įgaliojimai Vyriausybės nutarimu galėtų būti suteikti palyginus nedidelei viešųjų įstaigų grupei – 14 subjektų. Tačiau ateityje subjektų ratas galėtų būti plečiamas, ir viešojo administravimo įgaliojimai naujai įsteigtoms viešosios įstaigoms, kurių dalininkė ar savininkė būtų valstybė – būtų suteikiami tik Vyriausybės nutarimu, eliminuojant Seimą.

Tuo tarpu pritarus Audito komiteto pasiūlymui, bus sudarytos sąlygos greičiau priimti ir įgyvendinti sprendimus dėl viešųjų įstaigų, turinčių reikalingą kompetenciją, dalyvavimo ypač svarbiuose valstybei procesuose – ES paramos administravime, tačiau bus išlaikyta galimybė įstatymų leidėjui dalyvauti sprendimų priėmime, o ne tik atlikti Vyriausybės priimtų sprendimų parlamentinę kontrolę.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„1. Viešojo administravimo įgaliojimų suteikimo forma:

1) kolegialioms ar vienasmenėms valstybės ar savivaldybių institucijoms, biudžetinėms įstaigoms, regionų plėtros taryboms, Lietuvos bankui, Lietuvos kariuomenei viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti:

a) įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

b) įstatymų įgaliotos valstybės institucijos ar savivaldybės tarybos priimtu teisės aktu, kai tame teisės akte, vadovaujantis įstatymu, reglamentuojančiu bendrą tam tikros visuomenės gyvenimo srities viešojo administravimo subjektų sudarymo ir veiklos tvarką, nurodomas veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

2) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti Vyriausybės nutarimuįstatymais, kai jame juose nurodoma konkreti veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga (jos pavadinimas ir teisinė forma) ir šiai įstaigai nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai;

3) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra valstybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti Vyriausybės nutarimais, kurie yra priimti vadovaujantis tiesiogiai taikomais Europos Sąjungos teisės aktais, ratifikuotomis Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, nustatančiais Europos Sąjungos ar atskirų Europos Sąjungos valstybių narių finansinės paramos Lietuvai teikimo mastą, principus ar bendrąsias taisykles, kai tuose teisės aktuose nurodoma konkreti veikianti ar numatoma steigti viešoji įstaiga (jos pavadinimas, paskirtis, teisinė forma, prireikus santykiai su kitais viešojo administravimo subjektais) ir nustatomas baigtinis konkrečių šiai viešajai įstaigai suteikiamų viešojo administravimo įgaliojimų sąrašas;

34) viešosioms įstaigoms, kurių savininkė ar dalininkė yra savivaldybė, viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymais, kai juose nurodomi šioms įstaigoms nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai. Sprendimą dėl konkrečios viešosios įstaigos, kuriai suteikiami viešojo administravimo įgaliojimai, priima savivaldybės taryba;

45) įstatymų nustatytą specialų statusą turintiems fiziniams asmenims, asociacijoms, valstybės ar savivaldybės įmonėms viešojo administravimo įgaliojimai gali būti suteikti įstatymais, tiesiogiai taikomu Europos Sąjungos teisės aktu, ratifikuota Lietuvos Respublikos tarptautine sutartimi, kai tame teisės akte nurodomas konkretus veikiantis ar numatomas steigti viešojo administravimo subjektas (jo pavadinimas ir teisinė forma) ir šiam subjektui nustatomi konkretūs viešojo administravimo įgaliojimai.“

Pritarti

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Budbergytė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Zigmantas Balčytis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Komiteto biuro vyriausioji specialistė Aurita Buragienė)



[1] Valstybės kontrolės valstybinių auditų ataskaitos: 2017-04-25 Nr. VA-2017- P-10-9-11 „Viešųjų įstaigų steigimas ir valdymas“; 2021-04-06 Nr. VAE-3 „Valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių bei viešųjų įstaigų valdysena“.