LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-1370 1, 2 IR 3 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO  ĮSTATYMO

PROJEKTO

 

2018-12-14 Nr. XIIIP-2713(3)

Vilnius

 

 Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina, ar įstatymo projekto 4 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto antrajame sakinyje įtvirtinta nuostata, įgalinanti Seimo nario politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautoją eiti šias pareigas pas kelis skirtingus tai pačiai frakcijai priklausančius Seimo narius, nesudarys sąlygų tik formaliam politinio (asmeninio) valstybės tarnautojų priėmimui į pareigas, nes  dėl suminio 40 valandų  darbo laiko padalijimo tarp visų Seimo narių, kuriems dirbs, ir Seimo frakcijos, šie tarnautojai tiesiog realiai ir objektyviai negalės tinkamai atlikti jiems pavestų Seimo nario patarėjo ar padėjėjo funkcijų. Taigi, būtų įtvirtintas reguliavimas, sudarantis galimybes tokiam Seimo narių patarėjų ir padėjėjų darbui, kuris neužtikrintų tinkamos pagalbos Seimo nario kaip parlamentaro funkcijų atlikimui.

2.    Projekto 4 straipsniu keičiamo Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkte siūloma Seimo nario politinio asmeninio pasitikėjimo valstybės tarnautojui nustatyti maksimalų 40 valandų per savaitę darbo laiką. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančios Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 17 straipsnio 5 punkto nuostatos leidžia Seimo nario padėjėjui dirbti 60 valandų per savaitę. Todėl siekiant pasirengti tinkamam šiuo įstatymo projektu siūlomų nuostatų įgyvendinimui, siūlytina nustatyti vėlesnę jų įsigaliojimo datą.

3.    Projekto 9 straipsniu keičiamame Valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 9 eilutėje numatomos dvi Seimo nario politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų pareigybės – Seimo nario patarėjas bei Seimo nario padėjėjas, ir abejoms šioms pareigybėms nustatomas toks pat pareiginės algos koeficientų intervalas -5,7 -12. Vertinant šią nuostatą, pažymėtina, kad nors projekte ir neatskleisti Seimo nario patarėjo bei Seimo nario padėjėjo statuso ypatumai ar skirtumai, tačiau iš bendrų valstybės tarnybos pareigybių hierarchijos principų, turėtų būti preziumuojama, kad patarėjo pareigybė yra aukštesnė, labiau susijusi su ekspertinėmis, patariamosiomis funkcijomis Seimo nariui vykdant savo parlamentinę veiklą, tuo tarpu padėjėjo – su techninėmis, organizacinėmis, Seimo nario poreikių užtikrinimo funkcijomis. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, kodėl siūlomu įstatyminiu reguliavimu Seimo nario patarėjo ir Seimo nario padėjėjo pareigybės suniveliuojamos, kas paneigia pačią Seimo narių politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų skirstymo į dvi grupes esmę bei tokio skirstymo poreikį. Pažymėtina, kad pats dviejų pareigybių išskyrimas suponuoja tam tikrus šių pareigybių statuso skirtumus, kas, mūsų nuomone, turėtų atsispindėti ir apmokėjimo už darbą šiose pareigose taisyklėse.

4.    Projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigalioja tam tikra Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcija. Atkreiptinas dėmesys, kad nuo 2021 m. sausio 1 d. siūloma įsigaliosianti 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcija yra identiška jau nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiai Valstybės tarnybos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijai. Atsižvelgiant į tai, projekto 11 straipsnio reikėtų arba atsisakyti, arba atitinkamai suderinti abi skirtingu laiku įsigaliosiančias 19 straipsnio 1 dalies 2 punkto redakcijas.  Be to, projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje nereikia išskirti šio straipsnio 3 dalies įsigaliojimo iš bendros įstatymo įsigaliojimo 2019 m. sausio 1 d. taisyklės. Pritarus pastarajai pastabai, įstatymo projekto 11 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnis turėtų būti dėstomas ne nauja redakcija, o tik pildomas 3 dalimi.

5.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime svarstomas Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymo Nr. XIII-1370 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIIIP-2521(2), kuriuo keičiamas nauja redakcija išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 1 priedo 2 punktas, t.y. ministerijos kanclerio pareigybė priskiriama politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojo pareigybei. Šio įstatymo projekto priėmimas numatytas 2018 m. gruodžio 18 d. posėdyje. Atsižvelgiant į tai, kad abu projektai turėtų įsigalioti 2019 m. sausio 1 d., siūlomas teisinis reguliavimas turėtų būti suderintas tarpusavyje.

6.    Teikiamas įstatymo projektas bei jo lyginamasis variantas (jo pavadinimai) turi būti suderinti tarpusavyje.

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. (8 5) 239 6850, el. p. [email protected]