PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TABAKO, TABAKO GAMINIŲ IR SU JAIS SUSIJUSIŲ GAMINIŲ KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1143 11 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
NR. XIVP-3847(2)
2024-10-04
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
2 |
3 |
|
Argumentai: 1. Siūlytina keičiamame įstatyme nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį pažeidimo dalykas – elektroninės cigaretės ar elektroninių cigarečių pildyklės – būtų traktuojamas kaip veiką kvalifikuojantis požymis ir, atitinkamai, užtrauktų griežtesnę atsakomybę lyginant su atvejais, kai pažeidimo dalykas yra įprasti tabako gaminiai. Tai padaryti būtina dėl šių priežasčių: a) Lietuva gerokai viršija Europos mokyklų alkoholio ir narkotikų vartojimo tyrime (angl. European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) (toliau – ESPAD) dalyvaujančių šalių vidurkį pagal įvairius rodiklius: naujųjų psichoaktyviųjų medžiagų (Lietuvos rodiklis siekia 7 proc., ESPAD šalių vidurkis – 4 proc.), rūkiusiųjų elektronines cigaretes (Lietuvos rodiklis siekia 65 proc., ESPAD šalių vidurkis – 40 proc.), mokinių, kurie būdami 13 metų ar jaunesni surūkė pirmąją cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia 33 proc., ESPAD šalių vidurkis – 18 proc.) ir pirmąją elektroninę cigaretę (Lietuvos rodiklis siekia – 19,5 proc., ESPAD šalių vidurkis – 11 proc.); b) ypač neigiamas su tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių apyvarta susijusias tendencijas rodo statistiniai duomenys apie administracinius nusižengimus padariusius asmenis. Elektroninių cigarečių apyvartos taisyklių pažeidimų, vienaip ar kitai susijusių su nepilnamečiais, skaičius išaugo kartais ar dešimtimis kartų. Apskritai, apie 90 proc. visų tabako apyvartos taisyklių pažeidimų dalykas yra elektroninės cigaretės; c) 2021–2022 m. HBSC tyrimą ( paauglių gyvensenos ir sveikatos stebėsenos tyrimas Europoje) vykdžiusiose šalyse ar jų regionuose bent kartą per paskutines 30 dienų elektronines cigaretes vartojo kas dešimtas 11–15 m. mokinys, o Lietuvoje – kas penktas mokinys (2014 m. – 12 %, 2018 m. – 18 %, 2022 m. – 21 %). Lyginant su kitomis šalimis ir regionais, pagal elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimą tarp 11 m. ir 13 m. mokinių Lietuva buvo antroje vietoje (po Bulgarijos), o tarp 15 m. mokinių – pirmoje vietoje. Lietuvoje 13 m. amžiaus mokinių grupėje elektroninių cigarečių vartojimas per paskutines 30 dienų buvo didesnis tarp merginų (20 %) nei tarp vaikinų (13 %), o kitose amžiaus grupėse reikšmingų skirtumų pagal lytį nenustatyta. Pastebima, kad Lietuvoje elektroninių cigarečių vartojimo per paskutines 30 dienų paplitimas buvo didesnis tarp merginų, kurių šeimos socialinė ekonominė padėtis buvo prastesnė; d) Prokuratūra atkreipia dėmesį į tai, kad elektroninės cigaretės tampa ne tik tabako, bet ir kitų psichoaktyvių medžiagų vartojimo įrankiu; e) naujausi PSO atlikto tyrimo rezultatai (paskelbti 2024-06-03 publikacijoje „Kas trečias penkiolikmetis Lietuvoje rūko elektronines cigaretes“) rodo, jog blogiausia padėtis augant elektroninių cigarečių vartojimui tarp paauglių yra Lietuvoje. Tyrimas atskleidė, kad šiuo metu rūkantys elektronines cigaretes 15 metų amžiaus grupėje nurodė 36 proc. mergaičių ir 34 proc. berniukų, t. y. daugiausiai iš visų 44 tyrime dalyvavusių valstybių.
2. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad Sveikatos reikalų komitetui pritarus Seimo narių Morganos Danielės, Tomo Vytauto Raskevičiaus, Kasparo Adomaičio ir Vytauto Mitalo pasiūlymams, įstatymo projekte atsirado akivaizdžios spragos, kurias būtina ištaisyti: a) įstatymo projekte išvis nebeliko jokių nuostatų, numatančių juridinių asmenų atsakomybę už elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams. Toks teisinis reguliavimas, viena vertus, iš esmės paneigia keičiamo įstatymo 14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatytą draudimą parduoti su tabako gaminiais susijusius gaminius (t. y. tiek elektronines cigaretes, tiek elektroninių cigarečių pildykles) asmenims iki 18 metų bei padaro jį beprasmiu, ir, kita vertus, yra absoliučiai nesuderinamas su keičiamo įstatymo paskirtimi – mažinti su tabako gaminiais susijusių gaminių vartojimą ir jų prieinamumą nepilnamečiams asmenims. Be viso to, atsakomybės už nurodytą veiką panaikinimas prieštarauja ir iš Konstitucijos kylančiai valstybės pareigai saugoti žmogaus ir visuomenės sveikatą, taip pat pareigai saugoti nepilnamečių asmenų interesus; b) įstatymo projekte už pakartotinį įprastų tabako gaminių pardavimą nepilnamečiams numatytas licencijos verstis prekyba su tabako gaminiais susijusiais gaminiais panaikinimas visam prekybos tinklui. Tai neatitinka nei teisinės logikos, nei teisingumo, proporcingumo ir kitų teisinių principų, nes už įprastų tabako gaminių pardavimo taisyklių pažeidimus turėtų būti atimama licencija prekiauti būtent įprastais tabako gaminiais, o ne licencija prekiauti su tabako gaminiais susijusiais gaminiais.
3. Siūlytina nuo trejų iki vienų metų sutrumpinti pakartotinumo terminą, skirtą atvejams, kuomet juridinis asmuo pakartotinai parduoda elektronines cigaretes ar elektroninių cigarečių pildykles nepilnamečiams. Šio termino sutrumpinimas yra tam tikra atsvara ženkliai griežtinamoms licencijų atėmimo taisyklėms, pagal kurias už pakartotinį elektroninių cigarečių ar elektroninių cigarečių pildyklių pardavimą nepilnamečiams grėstų licencijų verstis su tabako gaminiais susijusių gaminių mažmenine prekyba atėmimas visam prekybos tinklui, o ne konkrečiai prekybos vietai, kaip kad numatyta galiojančioje keičiamo įstatymo redakcijoje. Taip pat pažymėtina, kad siūlomas pakartotinumo termino sutrumpinimas dera ir su įprastu administraciniams nusižengimams taikomu vienų metų pakartotinumo terminu (Administracinių nusižengimų kodekso 40 straipsnis), ir su pakartotinumo terminais, kurie taikomi padarius kitus keičiamame įstatyme numatytus pažeidimus (pvz., vienų metų pakartotinumo terminai numatyti galiojančios redakcijos keičiamo įstatymo 26 straipsnio 11, 3 ir kt. dalyse).
Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 26 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Už šio Įstatymo 87 straipsnyje
ir 14 straipsnio 5 dalies 1 ar 2 punkte nustatytų reikalavimų pažeidimą
juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų
šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių
eurų bauda, už šių draudimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus
nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų
filialai baudžiami nuo aštuonių šimtų šešiasdešimt aštuonių eurų iki vieno
tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt aštuonių eurų bauda. Už šio Įstatymo
14 straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto tabako gaminių, rūkomųjų
žolinių gaminių pardavimo draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir užsienio
juridinių asmenų filialai baudžiami nuo vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt
aštuonių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų
bauda, už šio draudimo pažeidimą, padarytą toje pačioje mažmeninės prekybos
vietoje pakartotinai per trejus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai
asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo dviejų tūkstančių
aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų
devyniasdešimt dviejų eurų bauda ir panaikinamas licencijos galiojimas toje
pačioje mažmeninės prekybos vietoje, kurioje nustatytas pakartotinis
pažeidimas per trejus metus nuo baudos paskyrimo. Už šio Įstatymo 14
straipsnio 5 dalies 3 punkte nustatyto elektroninių cigarečių, elektroninių
cigarečių pildyklių pardavimo draudimo pažeidimą juridiniai asmenys ir
užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo keturių tūkstančių eurų
iki šešių tūkstančių eurų bauda. Už šio draudimo pažeidimą, padarytą
pakartotinai per
|
Teikia
Seimo narys Antanas Matulas,