PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ DARBO APMOKĖJIMO IR KOMISIJŲ NARIŲ ATLYGIO UŽ DARBĄ ĮSTATYMO NR. XIII-198 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3187

 

2023-11-07

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

6

4

 

Argumentai:

 

Aktualios redakcijos Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 7 straipsnio 6 dalis nustato, kad visų be išimčių A1 lygio pareigybių pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai didinami 20 procentų.

Pateikto įstatymo pakeitimo įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalimi siūloma įtvirtinti diskriminacinę išimtį ir iš bendros taisyklės, kuria A1 lygio pareigybių pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai didinami 20 procentų, išskirti biudžetinių įstaigų vadovus. Deja, bet tokių savo veiksmų įstatymo projekto iniciatorius nepaaiškina.

Vadovaujantis siūlomais pakeitimais susiklostytų situacija, kad diskriminacine prasme būtų išskiriamos skirtingos A1 lygio pareigybės, t. y. kol visiems A1 lygio pareigybės darbuotojams jų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai kaip ir iki šiol taip ir toliau būtų didinami 20 procentų, A1 lygio pareigybės biudžetinių įstaigų vadovams ši nuostata nebebūtų taikoma, kas reikštų, kad šiuo metu jų gaunama pareiginė alga sumažėtų iki 20 proc.

Būtina pažymėti, kad toks diskriminacinis reglamentavimas sumažintų biudžetinių įstaigų vadovų pareigybės patrauklumą, kadangi smarkiai sumenktų šių pareigybių pareiginė alga. Kitaip tariant kitos A1 lygio pareigybės taptų žymiai paklausesnės, kadangi darbuotojai, einantys šias pareigybes, neštų daug mažiau atsakomybės nei vadovai, o jų gaunamas darbo užmokestis dažnu atveju netgi taptų didesnis nei biudžetinės įstaigos vadovo. Šiame kontekste pažymėtina, kad Lietuvos regionai susidurtų ir su darbo jėgos iššūkiais, kadangi net ir šiuo metu esama situacijos, kuomet regionams sunku pritraukti perspektyvių ir jaunų kandidatų įstaigų vadovų pareigoms užimti, o 20 procentų sumenkęs šios pareigybės atlyginimas sąlygotų dar didesnes problemas talentų paieškoje.

Maža to, Lietuvos Respublikos Konstitucijos 48 straipsnio 1 dalis nustato, kad kiekvienas žmogus turi teisę gauti teisingą apmokėjimą už darbą. Remiantis Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) praktika, darbo užmokesčiu yra laikoma visa materiali nauda, kurią darbuotojas gauna atlikdamas savo darbo funkcijas. Dėl šios priežasties už tokį patį darbą darbuotojams turi būti mokamas ne tik vienodas pagrindinis ir papildomas darbo užmokestis, bet ir suteikiami vienodi kiti priedai, lengvatos, priemokos, premijos, trečiųjų asmenų suteikiamos paslaugos, nuolaidos, išmokos ir pan., jei yra išpildomos jų gavimo sąlygos. Atsižvelgiant į tai, pateikto įstatymo projekto siūlymas diferencijuoti tos pačios A1 lygio pareigybės darbuotojus ir vienų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientą didinti 20 proc., o kitų (biudžetinių įstaigų vadovų) – ne, prieštarauja ne tik Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostatoms, bet ir ESTT praktikos reikalavimui nediskriminuoti darbuotojus dėl tokio paties darbo.

 

Pasiūlymas:

1.      Pakeisti įstatymo projekto 6 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4. A1 lygio pareigybių pareiginės algos koeficientai didinami 20 procentų (išskyrus biudžetinių įstaigų vadovus).“

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                           

                       

Robertas Šarknickas