AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 401,403, 426 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS VALSTYBINĖS KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. IX-1005 395 IR 396 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS APSAUGOS  ĮSTATYMO NR. I-2223 37 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ ĮSTATYMO NR. I-891 20 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KELIŲ TRANSPORTO KODEKSO  8, 81, 13, 14 ir 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KLAIPĖDOS VALSTYBINIO JŪRŲ UOSTO ĮSTATYMO NR. I-1340 121 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSULINIO STATUTO NR. I-886 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS PREKYBINĖS LAIVYBOS ĮSTATYMO NR. i-1513 42, 8, 361, 581 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGIOS LAIVYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1897 2,  3 IR 4 STRAIPSNIų PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2 IR 33 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVENTOSIOS VALSTYBINIO JŪRŲ UOSTO ĮSTATYMO NR. x-910 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS VANDENŲ TRANSPORTO KODEKSO 4, 41, 42, 6, 13, 16, 18, 19, 26, 27 IR 28 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽUVININKYSTĖS ĮSTATYMO NR. viii-1756 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Šiuo metu Lietuvoje veikia šios institucijos – Valstybinė kelių transporto inspekcija prie susisiekimo ministerijos (toliau – VKTI) ir Lietuvos saugios laivybos administracija (toliau – LSLA), kurių funkcijos panašios, skiriasi tik veiklos sritis. LSLA veikia vandens transporto, o VKTI – automobilių transporto (planuojama, kad nuo 2017 m. rugpjūčio 31 d. – ir geležinkelių transporto) srityse.

Kadangi šių institucijų tikslai ir priemonės tikslams pasiekti taip pat yra iš esmės vienodi, siūloma LSLA reorganizuoti jungimo būdu, prijungiant ją prie VKTI. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 402 „Dėl sutikimo reorganizuoti Lietuvos saugios laivybos administraciją“ sutiko, kad LSLA būtų reorganizuota jungimo būdu prijungiant ją prie VKTI.  Reorganizavimo tikslas – sumažinti biudžetinių įstaigų skaičių, optimizuoti biudžetinių įstaigų veiklą, racionaliau naudoti materialinius ir finansinius išteklius.  

Konsoliduota institucija centralizuotai atliktų bendrąsias funkcijas, pvz., veiklos planavimo, personalo administravimo, finansinių išteklių apskaitos ir ataskaitų rengimo, viešųjų pirkimų, materialinio aprūpinimo, informacinių ir komunikacinių sistemų valdymo, viešųjų ryšių, vidinių teisės aktų rengimo, bendros praktikos formavimo. Tokiu būdu būtų pirmiausia sumažintas darbo užmokesčio fondas.

Įvertinus tai, kad apėmus tris minėtas sritis, įstaigai reikalingas pavadinimas labiau atspindintis veiklos esmę, siūloma VKTI pervadinti į Nacionalinę saugaus transporto agentūrą.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektų iniciatorius ir rengėjas Lietuvos Respublikos Seimo narys Virginijus Sinkevičius.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Keičiamuose teisės aktuose yra įvardintos šiuo metu LSLA atliekamos funkcijos – Klaipėdos valstybinio jūrų uosto ir Šventosios valstybinio jūrų uosto kapitonų nuostatų derinimas, atestavimas asmenų, kurie pageidauja teikti ar teikia laivų agentavimo paslaugas, numatyta, kad LSLA atlieka Lietuvos Respublikos jūrų laivų registro valdytojo funkcijas ir kt.

Keičiamuose teisės aktuose taip pat apibrėžtos VKTI atliekamos funkcijos (sprendimo dėl priverstinio transporto priemonės nuvežimo ar uždraudimo toliau važiuoti priėmimas, atitinkamų licencijų ir leidimų išdavimas ir kt.), Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatyme nurodytų funkcijų vykdymas priskiriamas jau reorganizuotai ir šiuo metu neveikiančiai Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai prie Ūkio ministerijos.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Atsižvelgiant į tai, kad reorganizavimo metu numatoma LSLA prijungti prie VKTI ir po reorganizavimo liktų tik viena institucija – VKTI, siūloma patikslinti keičiamų įstatymų nuostatas, vietoj juose vartojamo pavadinimo „Lietuvos saugios laivybos administracija“ įrašyti  „susisiekimo ministro įgaliota įstaiga, atsakinga už vandens transporto saugą“, vietoj teisės aktuose vartojamo pavadinimo „Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos“ siūloma nurodyti „susisiekimo ministro įgaliota įstaiga, atsakinga už kelių transporto saugą“. Sistemiškai įvertinus Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 401,403, 426 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte siūloma aiškiai įvardinti, kad šiuo metu LSLA ir VKTI priskiriamas funkcijas atlieka Nacionalinė saugaus transporto agentūra.

Įvertinus tai, kad pagal Lietuvos Respublikos valstybės informacinių išteklių valdymo įstatymo 23 straipsnio 1 dalį valstybės registro tvarkytojas skiriamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtu teisės aktu, kuriuo tvirtinami valstybės registro nuostatai,  Lietuvos Respublikos prekybinės laivybos įstatymo Nr. I-1513 42, 8, 361, 581 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte taip pat numatoma, kad Lietuvos Respublikos jūrų laivų registro tvarkytoją skiria Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

Kadangi Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos buvo reorganizuota ir jos funkcijos perduotos Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai, Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo Nr. I-2223 37 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu siūloma numatyti, kad šiame įstatyme numatytas funkcijas vykdo ne Valstybinė ne maisto produktų inspekcija prie Ūkio ministerijos, bet Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Neigiamų pasekmių priėmus įstatymų projektus nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymų projektai neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.   

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymų projektų įgyvendinimas neatsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Pritarus įstatymų projektams priimti naujų įstatymų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios esamus nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. Lietuvos Respublikos saugios laivybos įstatymo Nr. VIII-1898 2, 3 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte ir  Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2 ir 33 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte keičiamos sąvokos bus įvertintos Lietuvos Respublikos terminų banko ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektų nuostatos neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms.

Įstatymų projektai neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Pritarus įstatymų projektams per se įgyvendinamųjų teisės aktų rengti nereikės.

Kai kurie įgyvendinamieji teisės aktai bus keičiami pagal Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 14 straipsnio 12 dalies, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 22 straipsnio 8 punkto nuostatas Lietuvos Respublikos Vyriausybei priėmus sprendimą dėl reorganizavimo ir patvirtinus reorganizavimo sąlygų aprašą.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti

Išlaidos, susijusios su reorganizavimu, pavadinimo keitimu būtų dengiamos iš LSLA ir VKTI 2017 m. numatytų asignavimų, papildomos valstybės biudžeto lėšos nebūtų reikalingos. Reorganizavus minėtas įstaigas, preliminariais duomenimis, palaipsniui mažėtų išlaidos žmogiškiesiems ištekliams – apie 150 tūkst. eurų.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Įstatymų projektų rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Lietuvos saugios laivybos administracija“, „Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos“.

 

 15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Nėra.

 

 

 

 

Seimo narys                                                                     V.Sinkevičius