LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO ĮSTATYMO NR. I-1489 68 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NR. XIIIP-2182)

 

2018-06-06  Nr. 103-P-27

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, M. Navickienė, A. Norkienė,  J. Rimkus, A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: R. Guobaitė-Kirslienė – Respublikos prezidentės patarėja, E. Jovaiša – Seimo narys, K. Kaminskas – Seimo kanceliarijos Švietimo ir mokslo komiteto biuro vedėjas, G. Kazakevičius – švietimo ir mokslo viceministras, A. Aldakauskas – Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo kokybės ir regioninės politikos departamento direktorius, K. Merkelienė – Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo ekonomikos skyriaus vedėja, J. Šerpatauskienė – Švietimo ir mokslo ministerijos Teisės skyriaus patarėja, R. Juršaitė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus patarėja, V. Dudienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vyr. specialistė, A. Jurgelevičius – Lietuvos švietimo profesinės sąjungos pirmininkas.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2018-05-23

 

 

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Derinant projekto nuostatas su kartu teikiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. XIII-198 2, 3, 4, 7, 8, 14, 17 straipsnių ir 5 priedo pakeitimo įstatymo projekto (Reg. Nr. XIIIP-2181) nuostatomis, projektu keičiamo įstatymo 68 straipsnio 4 dalį siūlome dėstyti taip: „4. Mokytojų (išskyrus trenerių) ir pagalbos mokiniui specialistų kvalifikacinės kategorijos, atsižvelgiant į mokytojų (išskyrus trenerių) ir pagalbos mokiniui specialistų išsilavinimą ir jų turimų kompetencijų, reikalingų profesinei veiklai, visumą, nustatomos švietimo ir mokslo ministro nustatyta tvarka“.

 

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacij9ų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

 

 

 

1.

Seimo nariai

Mantas Adomėnas

Edmundas Pupinis

Gintaras Steponavičius

Arūnas Gelūnas ir kt.

2018-05-29

 

2

 

 

Argumentai:

Mokytojų etatinio apmokėjimą įtvirtinantys įstatymų pakeitimai teikiami deramai nepasiruošus jo įgyvendinimui: projektas pateiktas Seimo svarstymui mokslo metams jau faktiškai pasibaigus. Mokyklos, vadovai, mokytojai jau šiuo metu turi derinti naujų mokslo metų krūvius, tvirtinti etatus, paskirstyti finansavimą, parengti naujas darbo sutartis, tuo tarpu kiti su etatiniu apmokėjimu glaudžiai susiję  teisės aktų pakeitimai nėra svarstomi. Iki šiol nėra parengti ir paskelbti mokyklų tinklo ir mokyklų finansavimo tvarkos pakeitimų projektai. 

 

Etatinio darbo apmokėjimo modelio rengimas neįtraukė visų suinteresuotų šalių, todėl kyla daug neaiškumų ir klausimų, mokyklų vadovų, profesinių mokyklų, formalųjį švietimą papildančio ugdymo įstaigų siūlymai nėra aptarti.

 

Skubotai teikiami įstatymų projektai kelia nerimą, neapibrėžtumą ir sumaištį mokyklose, taip diskredituojama pati etatinio darbo apmokėjimo modelio idėja. Siūlomas etatinio darbo apmokėjimo modelis nėra praktikoje išbandytas, todėl skubotas jo įgyvendinimas, labai tikėtina, sukels nenumatytų pasekmių, kurios sutrikdys mokymosi procesą ir mokyklų darbą. Todėl siūlome įstatymo įsigaliojimą atidėti nuo 2019 m. rugsėjo 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 

2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 2019 m. rugsėjo 1 d.

2. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras iki 2018 2019  m. rugpjūčio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Nepritarti.

Įstatymo projektas parengtas įgyvendinant Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 128.5 papunktį, kuriame numatoma parengti ir įdiegti mokytojų etatinio apmokėjimo tvarką. Be to, Lietuvos Respublikos Vyriausybės  programos įgyvendinimo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167, etatinio mokytojų darbo apmokėjimo tvarkos parengimas ir įgyvendinimas, siekiant sukurti patrauklias jų karjeros sąlygas, numatytas 2018 metų trečiame ketvirtyje, tai yra nuo 2018 m. rugsėjo 1 d.

Etatinio apmokėjimo tvarkos įvedimo terminai taip pat aptarti ir įtvirtinti kolektyvinėje šakos sutartyje su profesinėmis sąjungomis.

Siekiant padėti sėkmingai pereiti prie mokytojų etatinio apmokėjimo sistemos, Lietuvoje yra organizuojami vieši pristatymai gyvuose renginiuose bei nuotoliniu būdu (transliacijos socialiniuose tinkluose, svarbiausia informacija pateikta internetiniame puslapyje), viešosiose konsultacijose. Viešų pristatymų iki šiol jau įvyko daugiau nei 10. Iš viso numatyta daugiau nei 25 viešųjų konsultacijų, o taip pat mokymų skirtingose apskrityse, įtraukiant visų savivaldybių mokyklų atstovus. Pradeda veikti etatinio konsultavimo “karštoji linija” – nemokamas telefono numeris, kuriuo bus galima gauti visą reikalingą informaciją apie etatinį mokytojų darbo apmokėjimą.

Papildomai, siekiant palengvinti etatinio mokytojų apmokėjimo įvedimą, jau dabar yra rengiamos rekomendacijos mokyklų vadovams, taip pat kompiuterinė skaičuoklė, kuri padės modeliuoti etatų paskirstymą kiekvienoje institucijoje.

 

2.

Seimo narys Algimantas Dumbrava

2018-05-31

2

2

 

Argumentai: Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras privalo paruošti šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus vienu mėnesiu anksčiau, kad mokyklos administracijos spėtų pasiruošti permainoms.

Pasiūlymas: pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras iki 2018 m. rugpjūčio 31 liepos 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Nepritarti.

Pagal teisėkūros taisykles įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai priimami iki įstatymo įsigaliojimo. Tačiau atsižvelgiant  į įstatymą įgyvendinamųjų teisės aktų svarbą keičiantis mokytojų darbo apmokėjimo tvarkai, Švietimo ir mokslo ministerija juos priims nedelsiant, įstatymų leidėjui priėmus įstatymo projektą.

 

 

6. Komiteto sprendimas:  iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Švietimo ir mokslo komitetui projektą tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadas.

7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 4.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Aušrinė Norkienė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

                                                                                                                                                                                               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė