LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 101, 12, 15, 17, 20, 22, 30, 32, 34, 35, 36, 37 STRAIPSNIŲ, AŠTUNTOJO IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 82, 102, 291 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-12-13 Nr. XIVP-2331

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.          Atsižvelgus į tai, kad projekte siūlomos vartoti Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse apibrėžtos sąvokos, pavyzdžiui, daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų valdytojas, siūlytina projekto 2 straipsnyje dėstomą Šilumos ūkio įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 57 dalį papildyti, įrašant joje nurodytą kodeksą.

2.         Atsižvelgus į tai, kad projektu formuluotė „mažiausios sąnaudos“ keičiama į formuluotę „pagrįstos būtinosios sąnaudos“, projektu turėtų būti keičiama ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalis.

3.          Projekto 5 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 8 straipsnio 6 dalyje vietoje formuluotės „šio įstatymo 1 ir 8 straipsniuose nurodytus“ įrašytina formuluotė „šiame ir šio įstatymo 1 straipsnyje nurodytus“.

4.         Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 82 straipsnio 1 dalies 6 punkte vartojama formuluotė „šilumos tiekimo įmonės“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamame įstatyme vartojama sąvoka „šilumos tiekėjas“, o ne „šilumos tiekimo įmonė“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir kitoms projekto nuostatoms, kur vartojama formuluotė „šilumos tiekimo įmonė“.

5.          Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 82 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti: „Šilumos ūkio plėtros investicinis planas derinamas su šilumos tiekimo įmonės valdyba, jeigu jos nėra, – su kitu įmonės valdymo organu ir su savivaldybės institucija.“ Projekto nuostata tobulintina. Pastebėtina, kad šilumos ūkio plėtros planą rengia šilumos tiekimo įmonė, o pagal galiojančius įstatymus (Civilinį kodeksą, Akcinių bendrovių įstatymą) šios įmonės valdymo organai atsako už jos, kaip juridinio asmens, veiklos organizavimą. Šilumos ūkio plėtros investicinį planą turi pasirašyti šilumos tiekimo įmonės vadovas, kaip juridinio asmens vienasmenis valdymo organas, atstovaujantis įmonei civiliniuose santykiuose su kitais asmenimis, todėl projekte siūlomas nustatyti reikalavimas šilumos tiekimo įmonės vadovui derinti šilumos ūkio plėtros planą pačiam su savimi neturi teisinės logikos, todėl išbrauktinas. Jeigu norima nustatyti, kad tais atvejais, kai šilumos tiekimo įmonėje sudarytas kolegialus valdymo organas – valdyba, šilumos ūkio plėtros planas turi būti suderintas su šilumos tiekimo įmonės valdyba, projektas atitinkamai taisytinas. Ši pastaba atitinkamai taikytina ir projekto 18 straipsnyje dėstomam keičiamo įstatymo 30 straipsnio 13 dalies 5 punktui.

6.          Projekto 11 straipsnyje dėstomoje keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalyje išbrauktini žodžiai „šilumos kainą, tai yra“, nes įstatyme turi būti tik norminio pobūdžio nuostatos.

7.          Projekto 14 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 20 straipsnio 5 dalyje vietoje formuluotės „gali būti taikomos Tarybos nustatytos sankcijos“ įrašytina formuluotė „Taryba gali taikyti sankcijas Energetikos įstatymo nustatyta tvarka.“ Atkreiptinas dėmesys, kad sankcijų dydžiai yra nustatyti Energetikos įstatyme.

8.          Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 5 dalyje vietoje formuluotės „3-5 metams“ įrašytina formuluotė „ne trumpesniam nei 3 metų ir ne ilgesniam nei 5 metų laikotarpiui“.

9.          Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 8 ir 9 dalių nuostatų santykis neaiškus. Pagal dėstomas keičiamo įstatymo 32 straipsnio 8 dalies nuostatas, savivaldybės taryba nustato kasmet koreguojamus šilumos pajamų metinius lygius, o kai šilumos tiekėjas realizuoja mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus – ir šilumos pajamų bazinį lygį. Pagal dėstomas keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalies nuostatas – šilumos pajamų bazinį lygį kasmet koreguoja šilumos teikėjas, o pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį (šilumos pajamų metinį lygį) nustato savivaldybės taryba, nepriklausomai nuo šilumos tiekėjo realizuojamo per metus šilumos kiekio. Nurodytų dalių nuostatos derintinos tarpusavyje.

10.     Neaišku, kodėl projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalyje šilumos pajamų metinis lygis rašomas skliaustuose po šilumos pajamų bazinio lygio. Pastebėtina, kad šie lygiai nėra tapatūs ir nėra vienas kitam alternatyva. Projektas tobulintinas, pašalinant šį neaiškumą.

11.      Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 10 dalyje siūloma nustatyti, jog Taryba atitinkamais atvejais peržiūri šilumos tiekėjo pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį, tačiau iš projekto nuostatų nėra aiškios tokios „peržiūros“ teisinės pasekmės. Siūlytina projektą papildyti atitinkamomis nuostatomis. Be to, siūlytina analizuojamą dalį skaidyti į dvi dalis ir nuostatas dėl šilumos bazinio lygio peržiūrėjimo ir šilumos pajamų metinio lygio patikrinimo dėstyti atskirose straipsnio dalyse.

12.      Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 11 dalies pirmasis sakinys tikslintinas, nurodant, kam teikiamas pakoreguotas šilumos pajamų bazinio lygio projektas, pavyzdžiui, „šioje dalyje nurodytoms institucijoms“. Be to, iš analizuojamos dalies nuostatų neaišku, kodėl savivaldybė nustato šilumos pajamų metinį lygį pagal šilumos tiekėjo pakoreguotą šilumos pajamų bazinio lygio projektą, o ne pagal pakoreguotą šilumos pajamų bazinį lygį, ir koks analizuojamos projekto dalies santykis su keičiamo įstatymo 32 straipsnio 9 dalies nuostatomis.

13.      Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 15 dalies pabaigoje išbrauktinas perteklinis žodis „privalomai“.

14.     Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 18 dalyje vartojama formuluotė „karštą vandenį tiekianti įmonė“. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamame įstatyme vartojama sąvoka „karšto vandens tiekėjas“, o ne „karštą vandenį tiekianti įmonė“. Atsižvelgus į tai, projektas tobulintinas.

15.      Projekto 19 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 32 straipsnio 22 dalies nuostata „Savivaldybės institucija, nustačiusi šilumos tiekimo įmonės, realizuojančios ne mažiau kaip 10 GWh šilumos per metus, neatitikimus nustatytoms šilumos ir (ar) karšto vandens kainoms <...>“ (pabraukta mūsų) stokoja logikos, todėl taisytina.

16.      Projekto 21 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 35 straipsnyje siūloma nustatyti, kad „Šilumos tiekėjų investicijos derinamos su savivaldybės institucija ir (ar) Taryba“. Pastebėtina, kad iš siūlomo reguliavimo neaišku, kokiais atvejais šilumos tiekėjai investicijas derina su savivaldybės institucija, o kada – su Taryba. Projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą.

17.     Atsižvelgus į tai, kad šilumos gamintojai, šilumos tiekėjai ir savivaldybių institucijos iki 2023 m. liepos 1 d. turės pasirengti įstatymo įgyvendinimui, svarstytina, ar projekto 25 straipsnio 2 dalyje neturėtų būti nustatyta ankstesnė įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų priėmimo data.

18.     Siekiant teisinio nuoseklumo projekto 25 straipsnio 3 dalies formuluotė „šio įstatymo 6 straipsnyje, papildančiame Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymą 82 straipsniu, nurodytas“ dėstytina taip: „šio įstatymo 6 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymo 82 straipsnyje nurodytas“.

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt