LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO SUBJEKTŲ, PERKANČIŲ IR PARDUODANČIŲ ŽALIĄ PIENĄ, NESĄŽININGŲ VEIKSMŲ DRAUDIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-05-22 Nr. XIVP-2758

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Atsižvelgus į tai, kad žemės ūkio ministras patvirtins, o ne nustatys pieno supirkimo tvarką, projekto 2 straipsnio 4 dalies formuluotė „žemės ūkio ministro nustatyta pieno supirkimo tvarka“ tikslintina ją išdėstant taip: „žemės ūkio ministro patvirtintoje pieno supirkimo tvarkoje nustatyta tvarka“. Atitinkamai ši pastaba taikytina projekto 3 straipsnio 10 daliai ir 4 straipsnio 5 punktui.

2.         Siekiant teisinio aiškumo projekto 2 straipsnio 4 dalyje vartojama formuluotė „maisto teisės aktų nustatyta tvarka“ tikslintina, kadangi iš šios formuluotės nėra aišku, apie kokius teisės aktus vis dėlto kalbama.

3.         Atsižvelgiant į tai, kad  apibrėžiant žalio pieno sąvoką projekto 2 straipsnio 10 dalyje yra nurodoma į 2004 m. balandžio 29 d.  Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 853/2004, nustatantį konkrečius gyvūninės kilmės maisto produktų higienos reikalavimus, o pastarajame žalias pienas apibrėžiamas kai „natūralus karvių pienas <...>“, projekto 1 straipsnio 1 dalyje išbrauktinas perteklinis žodis „karvių“.

4.         Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 7 dalyje kai kurios norminio turinio nuostatos išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan. Atsižvelgus į tai, projekto 2 straipsnio 7 dalis taisytina atsisakant skliaustų.  

5.         Projekto 3 straipsnio 1 dalyje, atsižvelgiant į sutarčių teisėje paprastai vartojamą terminiją ir siekiant teisės normos aiškumo, vietoje žodžio „pasirašoma“ įrašytinas žodis „sudaroma“.

6.         Pagal projekto 2 straipsnio 1 dalį nuoskaita laikoma pinigų suma, išskaitoma iš pieno pirkimo kainos, jeigu jo kokybės rodikliai neatitinka rodiklių, nustatytų 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 853/2004, nustatančiame konkrečius gyvūninės kilmės maisto produktų higienos reikalavimus. Pagal projekto 3 straipsnio 10 dalį „<...> nuoskaitų rūšys ir jų taikymas vykdomas žemės ūkio ministro nustatyta pieno supirkimo tvarka“. Nei iš kitų projekto nuostatų, nei iš aiškinamojo rašto nėra aišku, kur vis dėlto būtų nustatytas nuoskaitų dydis ir kaip jis apskaičiuojamas. Projekto 3 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad pieno pirkėjas turi parengti ir patvirtinti priemokų ir priedų mokėjimo sąlygų tvarką, kurioje be kita ko būtų apibrėžti priemokų ir priedų dydžiai, išreikšti procentiniu dydžiu nuo pieno pirkimo kainos pagal jų rūšis. Pastebėtina, jog pagal projekto 2 straipsnio 8 dalį priemoka laikoma pinigų suma, mokama papildomai, kai pieno kokybės rodikliai yra aukštesni nei nustatyti 2004 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (EB) Nr. 853/2004, nustatančiame konkrečius gyvūninės kilmės maisto produktų higienos reikalavimus. Atsižvelgus į tai bei siekiant  teisinio aiškumo ir nuoseklumo, svarstytina, ar projekte neturėtų būti siūloma atitinkamai reglamentuoti ir nuoskaitų. Tuo atveju, jeigu nuoskaitų dydžiai ar nuoskaitų dydžių apskaičiavimo taisyklės būtų nustatytos žemės ūkio ministro patvirtintoje pieno supirkimo tvarkoje, projekto tekste tai turėtų būti aiškiai parašyta.

7.         Projekto 4 straipsnio 1 punktą, siekiant aiškumo, siūlytina papildyti žodžiais „iki sutarties pakeitimo įsigaliojimo“.

8.         Projekto 4 straipsnio 4 punkte, atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 6 dalies nuostatas, po žodžių „priedų mokėjimo“ įrašytinas žodis „sąlygų“.

9.         Projekto 10 straipsnyje, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatyme nustatytus Vyriausybės įgaliojimus ir darbo tvarką, siūlytina nustatyti, kad analizuojamame straipsnyje nurodyta informacija pateikiama Vyriausybės įgaliotai institucijai.

10.     Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 11 straipsnio 2 dalyje kai kurios norminio turinio nuostatos išdėstytos skliaustuose. Pažymėtina, kad norminio pobūdžio teisės aktų nuostatos turėtų būti dėstomos formuluojant jas kaip aiškias ir tikslias taisykles, o ne pateikiant skliaustuose pavyzdžius, paaiškinimus, sąlygas ar pan. Atsižvelgus į tai, projekto 11 straipsnio 2 dalis taisytina atsisakant skliaustų. Be to, atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsnio 1 dalyje yra įvestas trumpinys „pienas“, aptariamoje projekto nuostatoje išbrauktinas žodis „žalio“.

11.     Projekto 13 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad Vyriausybė ir žemės ūkio ministras iki 2023 m. spalio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atkreiptinas dėmesys, jog sklandžiam projekto nuostatų įgyvendinimui tiek pieno pardavėjams, tiek pieno pirkėjams būtina iš anksto pasirengti tam tikrų žemės ūkio ministro priimamų šio įstatymo įgyvendinamųjų teisės aktų taikymui, pavyzdžiui, projekto 3 straipsnio 4 dalyje minimas žemės ūkio ministro nustatomas rodiklių, kuriais sutarties šalys gali remtis sudarydamos sutartį ir apskaičiuodamos pieno pirkimo kainą, rinkinys. Atsižvelgus į tai bei siekiant sklandaus projekto nuostatų įgyvendinimo ir taikymo, svarstytina, ar projekto 13 straipsnio 2 dalyje neturėtų būti nustatytas trumpesnis terminas, iki kurio turi būti priimti įstatymo įgyvendinamieji teisės aktai.

12.     Projekto 13 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad pieno pirkimo-pardavimo sutartys, sudarytos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, per 6 mėnesius nuo įstatymo įsigaliojimo dienos turi būti peržiūrėtos ir patikslintos, atsižvelgiant į šio įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatas. Atkreiptinas dėmesys, jog iš projekto nuostatų nėra aišku, kas būtų tuo atveju, jeigu per nurodytą terminą iki įstatymo įsigaliojimo sudarytų sutarčių nuostatos, neatitinkančios naujų reikalavimų, nebūtų patikslintos.

13.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija) (toliau – Rekomendacijos) ir Nuorodų į Europos Sąjungos teisės aktus teikimo teisės aktuose reikalavimų aprašu, patvirtintu teisingumo ministro 2020 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 1R-72 (2022 m. birželio 20 d. įsakymo Nr. 1R-241 redakcija) (toliau – Aprašas).

13.1.         Pagal Aprašo 21 punkte nurodytą taisyklę teisės aktuose, kuriais ES teisės aktai neįgyvendinami, nurodomas pirminis ES teisės aktas ir, jei teisės aktas yra pakeistas, pažymima, kad ES teisės aktas nurodomas su visais pakeitimai. Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnio 2, 5, 8 ir 10 dalyse ir projekto 3 straipsnio 2 dalyje po šiose nuostatose nurodomų reglamentų pavadinimų įrašytini žodžiai „su visais pakeitimais“.

13.2.         Projekto 13 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas“.

13.3.         Projekto 13 straipsnio 4 dalyje išbrauktinas jame nurodomo Lietuvos Respublikos ūkio subjektų, perkančių-parduodančių žalią pieną ir prekiaujančių pieno gaminiais, nesąžiningų veiksmų draudimo įstatymo numeris.

  

   

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

A. Dulevičiūtė-Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

L. Schulte-Ebbert, tel. (8-5) 239 6055, el. p. [email protected]