LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KAIMO REIKALŲ KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166

141 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2236

 

2022-11-23 Nr. 110-P-36

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas - Viktoras Pranckietis, Komiteto pirmininko pavaduotojas - Vidmantas Kanopa, Komiteto nariai: Juozas Baublys, Jonas Gudauskas, Vigilijus Jukna;

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas

(2022-11-15)

 

 

 

1(141)

 

 

 

(3)

 

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 141 straipsnio 3 dalies siūlomos naujos nuostatos nėra aiškios šiais aspektais:

     Pirma, šiose projekto nuostatose nėra pakankamai aiškus formuluotės „Šioje dalyje nurodytais atvejais“ turinys, t. y. neaišku, kokie atvejai turimi omenyje. Taip pat šiose nuostatose nėra aiškus ir formuluotės „nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys“ turinys, nes neaišku, kokios keičiamo įstatymo nuostatos, reglamentuojančios duomenis, kuriuos reikia pateikti teritorijų įregistravimui, turimos omenyje.

     Antra, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 141 straipsnio 3 dalies trečiajame sakinyje nurodyti du alternatyvūs būdai, nustatantys šioje dalyje nurodytų teritorijų įrašymą (įregistravimą) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą. Atsižvelgiant į tai, nėra aišku, ar projektu siūlomu reguliavimu siūloma nustatyti dar vieną minėtų teritorijų įrašymo (įregistravimo) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą būdą, ar, vis dėlto, projektu tikslinamas antrasis būdas, siekiant nustatyti, kad šioje dalyje nurodytos teritorijos nustatomos pateikus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą iki 2022 m. gruodžio 31 d., o šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai gali būti pateikiami vėliau, t. y. iki 2024 m. gruodžio 31 d.

     Trečia, atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo įstatymo 143 straipsnyje išdėstyto 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „Ūkinė ir (ar) kitokia veikla, dėl kurios turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, gali būti vykdoma, jeigu šios teritorijos nustatytos ir įregistruotos Nekilnojamojo turto registre.“ Pagal keičiamo įstatymo 140 straipsnio 3 dalį šios įstatymo nuostatos įsigalioja 2025 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas reguliavimas, kai prašymus įstatyme nurodytas teritorijas įrašyti (įregistruoti) į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą galima būtų pateikti iki 2024 m. gruodžio 31 d., yra racionalus ir tikslingas, nes įstatyme nurodytų teritorijų įrašymo (įregistravimo) procedūros užtrunka tam tikrą laikotarpį ir, pateikus prašymą, pavyzdžiui, paskutinę termino galiojimo dieną, akivaizdu, kad šiame įstatyme nurodytos teritorijos nebus nustatytos ir įregistruotos Nekilnojamojo turto registre. Taigi, projekto aiškinamajame rašte nurodyti siūlomo teisinio reguliavimo tikslai „Įvertinus šiame aiškinamajame rašte išdėstytas priežastis ir tai, kad pagal SŽNSĮ 143 straipsnyje išdėstyto 10 straipsnio 2 dalį ūkinė ir (ar) kitokia veikla nenustačius ir neįregistravus Nekilnojamojo turto registre SŽNSĮ nurodytų teritorijų negalės būti vykdoma nuo 2025 m. sausio 1 d., Įstatymo projektu siūloma 141 straipsnio 3 dalį papildyti nuostata, kad šioje dalyje nustatytais atvejais prašymai įregistruoti SŽNSĮ nurodytas teritorijas (arba šioje dalyje nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys) gali būti pateikiami iki 2024 m. gruodžio 31 d.“ (pabraukta – mūsų), abejotina, ar bus pasiekti.

     Ketvirta, projektu siūlomose naujose nuostatose prieš žodį „įstatymo“ įrašytinas žodis „šio“.

 

 

 

 

Pritarti.

 

2.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas

(2022-11-15)

*

 

 

2. Atsižvelgiant į Vyriausybės ir Aplinkos ministerijos kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme, manytina, kad dėl įstatymo projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti.

Seimas įstatymo projekto pateikimo metu nusprendė jį svarstyti skubos tvarka.

3.

Seimo kanceliarijos  Teisės departamentas

(2022-11-15)

2

 

 

3. Projekto 2 straipsnio pavadinime brauktini žodžiai „ir įgyvendinimas“, nes šiame projekto straipsnyje nėra nustatomos jokios įstatymą įgyvendinančios nuostatos.

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

AB „Amber Grid“ (2022-11-18 Nr.:7-214-1683)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(140)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N

     Argumentai:

Bendrovė, susipažinusi su siūlomu Projektu, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 141 str. 3 d., prašo Projektą papildyti 140 straipsnio 2 dalies pakeitimu, kuriuo būtų numatyta, kad Įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis įsigaliotų nuo 2023 m. rugpjūčio 1 d.

     Nepratęsus Įstatymo III skyriaus septintojo skirsnio įsigaliojimo termino ir nuo 2023 m. sausio 1 d. pasikeitus Vietovės klasių teritorijų statusui (joms tapus Specialiosiomis sąlygomis), bet nespėjus jų įregistruoti, ne tik nebūtų pasiekti Įstatymo projekto tikslai ir uždaviniai (kad visos specialiosios žemės naudojimo sąlygos būtų įregistruotos toki būdu jas išviešinant), bet ir susiklostytų itin pavojinga ir netoleruotina situacija dėl galimybės pasinaudoti laikotarpiu nuo Specialiųjų sąlygų statuso įgijimo iki atitinkamos Vietovių klasių teritorijos įregistravimo nekilnojamojo turto registre.

 

     Pasiūlymas:

siūlome Įstatymo 140 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

[…] straipsnis. 140 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 140 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis ir 142 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.“.

2. Papildyti 140 straipsnį nauja 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Šio įstatymo III skyriaus septintasis skirsnis įsigalioja 2023 m. rugpjūčio 1 d.“.

140 straipsnio 3, 4 ir 5 dalis laikyti 4, 5 ir 6 dalimis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svarstyti pagrindiniam komitetui.

 

2.

AB „Energijos skirstymo operatorius“

(2022-11-21 Nr. 20221121)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1(141)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(3)

 

 

Argumentai:

Dėl 141 str. 3 d. pakeitimo patikslinimo

Pagal Įstatyme numatytą tvarką teritorija pirma turi būti nustatyta ir tik paskui informacija apie ją registruota viešame registre. 2020-01-01 Įstatymu įsigaliojęs reguliavimas nustatė 3 metų laikotarpį visiems infrastruktūros valdytojams „susitvarkyti" apsaugos zonas (kurių teritorijoje veikia draudimai ir ribojimai susiję su tinklo apsaugojimu nuo išorės veiksmų) prie jiems priklausančių tinklų ir tam suteikė laikiną palengvintą tvarką viską atlikti be žemės sklypų savininkų (kurie turės laikytis zonose nustatytų draudimų) atskiro sutikimo.

     Įstatymas numatė, kad valdytojai turi teisę/pareigą ministerijų patvirtintais planais nustatyti apsaugos zonas (1 būtinas veiksmas), o tada jas įregistruoti viešame registre (pateikti RC reikalingus dokumentus) apie nustatytas zonas (2 būtinas veiksmas) iki 2023 metų.

     Skaitant Seimo narių siūlomą 141 str. 3 d. pakeitimo tekstą darytina išvada, kad siūlomas keitimas netikslus, jis apima tik vieną proceso dalį - pratęsia terminą nustatytoms teritorijoms įregistruoti, bet nepratęsia termino joms nustatyti. O didžioji dalis valdytojų nėra dar nustatę apsaugos zonų dėl komitetui jau pristatytų priežasčių, todėl toks siūlymas nepasieks norimo tikslo pilna apimtimi.

 

Pasiūlymas:

Siūloma pakoreguoti 141 straipsnio 3 dalies pakeitimą ir jį išdėstyti taip:

„3. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos ūkinei ir (ar) kitokiai veiklai, dėl kurios turėjo būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, statybą leidžiantys dokumentai išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, suderinti ir ši veikla vykdoma, bet šiame įstatyme nurodytos teritorijos nenustatytos ir neįrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, jas nustato Vyriausybė ar Vyriausybės įgaliota institucija Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinamuose planuose, žemėlapiuose ir (ar) schemose. Šioms teritorijoms nustatyti žemės savininko, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinio sutikimas neprivalomas. Šioje dalyje nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje ir 9 straipsnio 2 dalyje nurodyti pranešimai ir prašymai pateikiami iki 2022 m. gruodžio 31 d. šio įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 6 punkte ir šio straipsnio 13 dalyje nustatyta tvarka arba, pateikus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą iki 2022 gruodžio 31 d., gali būti pateikiami šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio

1 dalyje nurodyti prašymai. Šioje dalyje nurodytos teritorijos nustatomos ir šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje ir 9 straipsnio 2 dalyje 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti pranešimai ir prašymai ar šioje dalyje nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys pateikiami iki 2022 2024 m. gruodžio 31 d. šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 4 dalies 6 punkte ir šio straipsnio 13 dalyje nustatyta tvarka arba, pateikus šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytą pranešimą iki 2022 m. gruodžio 31 d., gali būti pateikiami šio įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai. Šioje dalyje nurodytais atveja is įstatymo 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 1 dalyje nurodyti prašymai ar š ioje dalyje nurodytoms teritorijoms įregistruoti reikalingi duomenys gali būti pateikiami iki 2024 m. gruodžio 31 d. Pranešimus ir prašymus Nekilnojamojo turto kadastro ir Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui pateikia asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios turi būti nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, o kai tokio nėra, - įstatymų ar atitinkamos srities ministro (pagal jam pavestas valdymo sritis) įgaliota institucija. Žemės savininkas, valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis, taip pat fizinis ar juridinis asmuo arba kita organizacija ar jų padaliniai, naudojantys žemę pagal Nekilnojamojo turto registre įregistruotą sutartį, ir (ar) nustatytoje šiame įstatyme nurodytoje teritorijoje esančių Nekilnojamojo turto registre įregistruotų nekilnojamųjų daiktų savininkai ar patikėtiniai apie nustatytas šioje dalyje nurodytas teritorijas ir jose taikomas specialiąsias žemės naudojimo sąlygas, o asmenys, turintys teisę į kompensacijas, - apie teisę kreiptis į konkretų subjektą dėl šios kompensacijos sumokėjimo informuojami šio įstatymo 11 straipsnyje nustatyta tvarka. Šioje dalyje nurodytais atvejais žemės sklypo savininkui, valstybinės ar savivaldybės žemės sklypo patikėtiniui išmokamos kompensacijos, kurių dydis apskaičiuojamas pagal žemės sklypo vidutinę rinkos vertę, nustatytą Vyriausybės nustatyta tvarka taikant masinį turto vertinimą, išskyrus atvejus, kai šioje dalyje nurodytai

veiklai statybą leidžiantys dokumentai buvo išduoti, projektai, kuriems įstatymų nustatytais atvejais tokie dokumentai neišduodami, buvo suderinti ir (ar) ši veikla buvo pradėta vykdyti iki 1992 m. gegužės 11 d. Šios kompensacijos nemokamos, kai dėl tų pačių ar skirtingų apribojimų taikymo buvo atlyginta, jeigu teritorija (jos dalis), dėl kurios nustatymo atsiradusių apribojimų taikymo buvo atlyginta, sutampa su naujai nustatyta šiame įstatyme nurodyta teritorija (jos dalimi), kai šiame įstatyme nurodyta teritorija nustatoma tik dėl šio žemės savininko naudai vykdomos veiklos, kitais įstatymų numatytais atvejais. Šios dalies nuostatos netaikomos nustatant sanitarinės apsaugos zonas."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svarstyti pagrindiniam komitetui.

 

3.

AB „Energijos skirstymo operatorius“

(2022-11-21 Nr. 20221121)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Dėl 142 str. išdėstyto 9 str. 2 d. pakeitimo

     Atkreipiame dėmesį, kad pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą (Įstatymo 9 str. 3 d.) tais atvejais, kai formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai), šiame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, šių žemės sklypo kadastro duomenų - šiame įstatyme nurodytų teritorijų - įrašymą į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka organizuoja Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau - Nacionalinė žemės tarnyba) teritorinio padalinio vadovas.

     Pažymėtina, kad nuo 2023-01-01 įsigaliosiančioje Įstatymo 9 str. redakcijoje šios nuostatos nebelieka, kas suponuoja, kad visais atvejais pareiga įregistruoti teritorijas tenka asmeniui, suinteresuotam ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu.

     Sistemiškai vertinant siūlomą įstatymo pakeitimą, bei siekiant tinkamai įgyvendinti tiek pačiame Įstatyme numatytus tikslus, tiek pakeitimo įstatymo uždavinius, darytina išvada, kad pratęsiant teritorijų nustatymo Planais terminą tikslinga pratęsti ir Įstatyme numatytais atvejais Nacionalinės žemės tarnybos organizuojamą teritorijų įregistravimo terminą.

 

Pasiūlymas:

     Siūloma papildyti 142 straipsnyje išdėstyto 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Prašymą (išskyrus šio straipsnio 3 dalyje nurodytus atvejus) pateikia asmuo, suinteresuotas ūkinės ir (ar) kitokios veiklos, dėl kurios nustatytos šiame įstatyme nurodytos teritorijos, vykdymu, o kai tokio nėra, - teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto organizatorius (kai tokio nėra, - žemės sklypo savininkas ar valstybinės ar savivaldybės žemės patikėtinis). Jeigu formuojant žemės sklypą (teritorijose, kuriose iki teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų patvirtinimo nebuvo suformuoti žemės sklypai), šiame įstatyme nurodytos teritorijos, į kurias pateko šis žemės sklypas (jo dalis), formuojamoje nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje nebuvo nurodytos ir (ar) įrašytos į Nekilnojamojo turto kadastrą ir Nekilnojamojo turto registrą, prašymą Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui (arba įregistruoti reikalingus duomenis apie šias teritorijas automatiniu būdu elektroninėmis priemonėmis) Nekilnojamojo turto registro nuostatuose nustatyta tvarka ir sąlygomis teikia Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos (toliau - Nacionalinė žemės tarnyba) teritorinio padalinio vadovas."

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Svarstyti pagrindiniam komitetui.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo Nr. XIII-2166 141 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2236;

6.2. pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.

7. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš –  0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Baublys.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Viktoras Pranckietis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Gintarė Remeikienė