LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠEIMYNŲ ĮSTATYMO NR. XI-681 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTUI Nr. XIVP-1978(3)

 

2022-11-09 Nr. 103-P-45

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Algirdas Sysas, Gintarė Skaistė, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Jovita Kuzmickienė – Socialinių paslaugų grupės patarėja, Violeta Toleikienė – Socialinių paslaugų grupės vadovė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-07

10

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.                   Pagal projekto 1 straipsnyje dėstomo Šeimynų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies pirmojoje pastraipoje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą tuo atveju, jeigu šeimynoje yra daugiau nei vienas dalyvis, šeimynos dalyviai tik bendru sutarimu turi teisę priimti šios dalies 1-4 punktuose nurodytus sprendimus. Atkreipiame dėmesį, kad ši nuostata, taikant įstatymą, gali būti aiškinama taip, kad šeimynos dalyviai kitus sprendimus, neišvardintus keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1-4 punktuose, galėtų priimti ne bendru susitarimu, bet, pavyzdžiui, balsų dauguma. Pažymėtina, kad pagal projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 9 straipsnio 5 dalyje siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą šeimynos dalyviai visus sprendimus priima bendru sutarimu Šeimynų nuostatuose nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo  10 straipsnio 1 dalyje nereikėtų atsisakyti žodelio ,,tik“.

Be to, svarstytina, ar projekto 1 straipsnyje dėstomo keičiamo  10 straipsnio 1 dalies 4 punktą nereikėtų papildyti, nustatant, kad šeimynos dalyviai bendru sutarimu, o kai šeimyna turi vieną dalyvį – vienasmenišku sprendimu turi teisę priimti sprendimą dėl šeimynos reorganizavimo. Kitu atveju, liktų neaišku, kuris šeimynos organas turėtų teisę priimti sprendimą dėl šeimynos reorganizavimo, pavyzdžiui, kai savivaldybės administracija, atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 20 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas, šeimynai teiktų pasiūlymą ją reorganizuoti.

Pritarti.

Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šeimynos dalyviai tik bendru sutarimu, o kai šeimyna turi tik vieną dalyvį – vienasmenišku sprendimu turi teisę:

1) pakeisti šeimynos įstatus;

2) priimti sprendimus dėl šeimynos turto valdymo;

3) sudaryti darbo sutartis su darbuotojais;

4) priimti sprendimą reorganizuoti ar likviduoti šeimyną.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-07

16

2

1

 

2. Svarstytina, ar keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 1 punkte nereikėtų nustatyti termino, per kurį šeimyna, pasibaigus metams, savivaldybės administracijai turėtų pateikti lėšų panaudojimo ataskaitą. Be to, nėra pakankamai aišku, ar minėtą ataskaitą šeimyna turėtų teikti už kalendorinius metus, ar už atitinkamus šeimynos veiklos metus, kurie su kalendoriniais metais gali ir nesutapti. Svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, pašalinant šį neaiškumą.

 

Pritarti.

Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) kiekvienais metais savivaldybės administracijai – lėšų panaudojimo ataskaitą Šeimynų nuostatuose nustatytais terminais ir tvarka, pagal Šeimynų nuostatuose juose pateiktą Šeimynos lėšų panaudojimo ataskaitos formą;“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2022-11-07

2

4

 

P

3. Projekto 2 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad iki šio įstatymo įsigaliojimo pradėtos šeimynos steigimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Šeimynų įstatymo nuostatas. Svarstytina, ar tokia pati taisyklė neturėtų būti taikoma ir šeimynų reorganizavimo bei likvidavimo procedūroms, jeigu jos būtų pradėtos iki įstatymo įsigaliojimo, bet, įstatymui įsigaliojus, dar nebūtų užbaigtos. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, projekto 2 straipsnio 4 dalį reikėtų atitinkamai papildyti.

 

Pritarti.

Pasiūlymas: Pakeisti Projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pradėtos šeimynos steigimo, reorganizavimo ar likvidavimo procedūros baigiamos pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos galiojusias Šeimynų įstatymo nuostatas.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Patarėja Asta Kazlauskienė