LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (2)
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMO NR. I-1491 2, 8, 17, 19, 22, 25, 27, 31, 46, 51, 52, 55, 57, 58, 82, 86, 91, 92, 93, 94, 95 IR 96 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 821 STRAIPSNIU
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4877(4)
2021-09-28 Nr. P-108-P-42
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas; Komiteto nariai: Andrius Bagdonas; Viktoras Fiodorovas; Andrius Kupčinskas; Deividas Labanavičius; Laima Mogenienė; Arvydas Nekrošius; Ieva Pakarklytė; Jonas Pinskus; Paulius Saudargas; Lukas Savickas; Mindaugas Skritulskas.
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė, Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo narys Vytautas Mitalas, Lietuvos Respublikos Seimo narė Guoda Burokienė, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Viešųjų pirkimų politikos skyriaus vedėja Aurelija Ylė, Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas Dalius Gedvilas.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
6 (25) |
5 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Keičiamo įstatymo 6 straipsniu keičiamo įstatymo 25 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad „Perkančiosioms organizacijoms, kurių per finansinius metus <...> sudaromų sutarčių bendra vertė neviršija 30 000 Eur <...> atliekant šiuos pirkimus, šio įstatymo reikalavimai, <...> netaikomi“. Iš šios nuostatos nėra aišku, ar išimtį sąlygoja einamaisiais metais, ar, pavyzdžiui, praėjusiais metais sudarytų sutarčių suma, taip pat nenustatytos išimties taikymo taisyklės jei einamaisiais finansiniais metais ši suma būtų viršyta. |
Pritarti iš dalies |
Tuo atveju, jei einamaisiais finansiniais metais suma, iki kurios vykdant pirkimus nereikėtų vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis, būtų viršyta perkančioji organizacija nuo tos dienos, kada ta suma viršijama, turėtų pradėti pirkimus vykdyti pagal įstatymo nuostatas. Šiuo metu tokia praktika yra susiformavusi dėl pirkimo verčių skaičiavimo ir atitinkamai nėra reglamentuota įstatyme. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad ir šiuo atveju įstatymo pildyti papildomomis nuostatomis nereikėtų.
Pasiūlymas:
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Papildyti 25 straipsnį 5 dalimi: „5. Perkančiosioms organizacijoms, kurių per einamuosius finansinius metus prekėms, paslaugoms ir darbams įsigyti sudaromų sutarčių bendra vertė neviršija 30 000 Eur (trisdešimt tūkstančių eurų) (be pridėtinės vertės mokesčio), atliekant šiuos pirkimus, šio įstatymo reikalavimai, išskyrus šio įstatymo 17 ir 96 straipsnius, netaikomi.““
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
10 (46) |
4 |
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Koncesijų įstatymo pavadinimas pirmą kartą yra nurodytas keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies 3 punkte, todėl projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 4 dalyje turėtų būti naudojamas Koncesijų įstatymo pavadinimas, atsisakant žodžių „Lietuvos Respublikos“. |
Pritarti |
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
12 (52)
19 (91) |
3 |
|
|
3. Siūlytina tikslinti projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 52 straipsnio 3 dalies nuostatas, derinant jas su projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 91 straipsnio 3 dalies nuostatomis, aiškiai nurodant, kad tiekėjo pateiktas informacijos paaiškinimas taip pat yra skelbiamas Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti 12 straipsniu keičiamo 52 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Perkančioji organizacija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose nurodytų įvykių dienos informuoja tiekėją apie tai, kad Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje bus paskelbta šio straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija. Tiekėjas turi teisę Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka pateikti šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos informacijos paaiškinimą.“
Pasiūlymas: Pakeisti 19 straipsniu keičiamo 91 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Perkančioji organizacija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šio straipsnio 1 dalies 1–4 punktuose nurodytų įvykių dienos informuoja tiekėją apie tai, kad Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje bus paskelbta šio straipsnio 1 dalyje nurodyta informacija. Tiekėjas turi teisę Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka pateikti šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytos informacijos paaiškinimą.“ |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
17 (821) |
|
|
|
4. Projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 821 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodomos „į savivaldybės veiklos sritį patenkančios perkančiosios organizacijos“, kurių pirkimus iš centrinės perkančiosios organizacijos privaloma užtikrinti. Svarstytina, ar šis terminas neturėtų būti keičiamas, pavyzdžiui, į „savivaldybės kontroliuojamos (valdomos) perkančiosios organizacijos“. Įvertinus keičiamo įstatymo 2 straipsnio 25 dalies apibrėžimą galima situacija, kad perkančioji organizacija gali būti ir su savivaldybe nesusijęs juridinis asmuo, gaunantis didesnę dalį iš valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų (pavyzdžiui, įgyvendindamas projektus), ir veikiantis savivaldybės veiklos srityje – pavyzdžiui, transporto, sveikatos apsaugos ar švietimo, o tokiu atveju galėtų kilti abejonių dėl tokiam subjektui privalomų pirkimų iš savivaldybės centrinės perkančiosios organizacijos. |
Pritarti |
Žr. argumentus ir Ekonomikos komiteto formuluotę dėl Seimo narių K. Starkevičiaus ir A. Kupčinsko pasiūlymo Nr. 3.
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
(35) |
|
|
|
5. Atkreiptinas dėmesys, kad 2021 m. balandžio 15 d. Seimas priėmė Viešųjų pirkimų įstatymo Nr. I-1491 35 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-251, kuriame nuo 2021 m. gruodžio 1 d. numatyta kitokia nei projektu siūloma keičiamo įstatymo 35 straipsnio redakcija. Atsižvelgiant į tai, atitinkamai tikslintinas projekto 9 straipsnis. |
Pritarti |
Žr. argumentus ir Ekonomikos komiteto formuluotę dėl Seimo narių K. Starkevičiaus ir A. Kupčinsko pasiūlymo Nr. 9. |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
|
|
|
|
6. Vertinamas projektas parengtas sujungus Viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo įstatymų projektus Nr. XIIIP-4877 ir Nr. XIIIP-4287, pastarojo nuostatas inkorporuojant į vertinamą projektą. Atkreipiame dėmesį, kad kartu su projektu Nr. XIIIP-4287 buvo pateiktas ir analogišką teisinį reguliavimą siūlantis Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimo projektas Nr. XIIIP-4287. Šio projekto priėmimas numatomas kartu su vertinamu projektu, tačiau sujungus Viešųjų pirkimų įstatymą keičiančių projektų nuostatas, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimo projektas atitinkamai tikslinamas nebuvo. Svarstytina, ar atsižvelgiant į įprastinės praktikos bei įvertinus įstatymus sisteminiu požiūriu, vertinamo projekto nuostatos neturėtų būti perkeltos ir į Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymą. |
Pritarti |
Siekiant abiejų įstatymų nuostatų tarpusavio suderinamumo, Pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų įstatymo pakeitimo projektas Nr. XIIIP-4288(2) buvo papildytas atitinkamais pakeitimais. Žr. Seimo narių K. Starkevičiaus ir A. Kupčinsko pasiūlymus Nr. 1–16 Projektui Nr. XIIIP-4288(2). |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
|
|
|
|
7. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ 113 punktu, projekto lyginamasis variantas dėstomas taip pat kaip ir teisės akto pakeitimo projektas. Jame nurodomi tik galiojančio įstatymo pakeitimai, t. y. ankstesnio projekto varianto pakeitimai nenurodomi. Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 5 ir 6 straipsnių lyginamasis variantas. |
Pritarti |
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
25 |
1 |
|
|
8. Projekto 25 straipsnio 1 dalyje nustatant įsigaliojimo išimtis turėtų būti nurodyta ne „išskyrus šio straipsnio 2–7 dalis“, o „išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalyje nurodytas nuostatas bei šio straipsnio 4-7 dalis“. |
Pritarti |
Žr. argumentus ir Ekonomikos komiteto formuluotę dėl Seimo narių K. Starkevičiaus ir A. Kupčinsko pasiūlymo Nr. 11.
|
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
25 |
2 |
|
|
9. Projekto 25 straipsnio 2 dalyje vietoje „Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 11 dalis“ turėtų būti nurodyta „Šio įstatymo 1 straipsnio 1 dalis“, o 3 dalyje vietoje „Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 251 dalis“ – „Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis“. |
Pritarti |
Žr. komentarą dėl Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabos Nr. 8. |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-09-28 |
25 |
3 |
|
|
10. Projekto 25 straipsnio 3 dalis tikslintina, nes Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsnio 6 dalis dėstoma ne 14 kaip nurodyta, o 21 projekto straipsnyje. |
Pritarti |
Žr. komentarą dėl Seimo kanceliarijos Teisės departamento 8 pastabos. |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo narys, Vytautas Mitalas 2021-09-28
|
13 (55) |
2 3 |
|
|
Argumentai: Svarstymo metu buvo pritarta nuostatoms, pagal kurias vertinant pasiūlymus būtų atsižvelgiama į paskutinių metų tiekėjo mokamą darbo užmokestį darbuotojams. Daugiau balų turėtų būti skiriama tam pasiūlymui, kurį pateikęs tiekėjas moka didesnį atlyginimą ir vertinimas būtų atliekamas lyginant tiekėjo mokamo 12 mėnesių darbo užmokesčio medianą su 0,8 kilmės šalyje nustatytos vidutinės mėnesinės algos dydžiu. Ši nuostata yra ydinga dėl šių priežasčių: - Neįmanoma tarpusavyje palyginti Lietuvos ir užsienio tiekėjų pasiūlymų, nes perkančioji organizacija neturės duomenų, kokia yra to sektoriaus vidutinė mėnesinė alga toje šalyje. - Netgi tuose sektoriuose, kuriuose mokami aukšti atlyginimai, visada bus įmonių su mažesniais atlyginimais negu vidurkis. Dėl to jos taps nekonkurencingos ir nedalyvaus pirkimuose. To pasėkoje dar labiau sumažės konkurencija viešuosiuose pirkimuose. - Siūlomas vertinimas nėra susijęs su pasiūlymo kokybe (pvz., sutartį vykdyti gali ne tie darbuotojai, kurių atlyginimas nulėmė laimėjimą), todėl gali atsitikti taip, kad pirkimą laimės mažiau kokybiškas ir brangesnis pasiūlymas. - Siūlomas reguliavimas prieštarauja ES direktyvų nuostatoms. Dėl to Lietuva ne tik gali gauti baudą dėl netinkamo direktyvų perkėlimo, bet ir gali būti pritaikytos finansinės korekcijos ES finansuojamuose pirkimuose.
Atsižvelgiant į tai, siūlome atsisakyti siūlomos nuostatos ir palikti galioti įstatymo 55 straipsnio 11 dalį. Pasiūlymas: 1. Išbraukti 13 straipsnio 2 dalį, paliekant galioti Viešųjų pirkimų įstatymo 55 str. 11 d.:
2. Išbraukti 13 straipsnio 3 dalį:
|
Nepritarti |
Pasiūlymui nepritarti. Pritarti Seimo posėdyje svarstymo metu pritartai nuostatai, pagal kurią vertinant pasiūlymus būtų atsižvelgiama į paskutinių metų tiekėjo mokamą darbo užmokestį darbuotojams.
Žr. Projekto Nr. XIIIP-4877(4) 13 straipsnio, kuriuo keičiama Įstatymo 55 straipsnio 12 dalis, 3 dalį. |
2. |
Seimo narys Vytautas Mitalas, 2021-09-28 |
17 (821) |
|
|
|
Argumentai: Pritariant įstatymo projekto nuostatų dėl didesnio viešųjų pirkimų centralizavimo tikslams, atkreiptinas dėmesys, kad visuotinas pirkimų nuo 10 000 Eur centralizavimas savivaldybėse gali turėti neigiamą efektą: - negalės būti priimti racionalumu pagrįsti sprendimai. Pavyzdžiui, atskira perkančioji organizacija gali turėti didesnę kompetenciją pirkimui atlikti negu naujai įsteigta centrinė perkančioji organizacija. Tokiu atveju tikslingiau būtų, jei pirkimą atliktų pati perkančioji organizacija arba jį atliktų bendradarbiaudama su kita tokį patį poreikį turinčia perkančiąja organizacija. Tokius pavyzdžius pateikia ir savivaldybės, kurios yra pradėjusios pirkimų centralizavimą; - savivaldybės per metus nespės pasiruošti centralizavimui (surinkti kompetentingus viešųjų pirkimų specialistus, sukaupti centralizuotų pirkimų vykdymo patirtį) ir todėl centralizavimas nebus sklandus, įsigijimai gali vėluoti; - iškart centralizuojant visus pirkimus neįmanoma vertinti, kokį poveikį tai turės įsigijimo sklandumui, trukmei, rezultatui, smulkaus ir vidutinio verslo dalyvavimui.
Taip pat pastebėtina, kad nors reikalavimas dėl pirkimų centralizavimo savivaldybėse yra labai ambicingas, nėra aiškus subjektas, kuris turi užtikrinti, kad nustatyti centralizavimo rodikliai būtų pasiekti.
Todėl siūlytina nustatyti pareigą savivaldybės administracijos direktoriui užtikrinti, kad savivaldybės kiekviena perkančioji organizacija centralizuotai ar bendrai (bendradarbiaujant kelioms tą patį poreikį turinčioms perkančiosioms organizacijoms) vykdytų ne mažiau kaip 30 procentų pirkimų (pagal skaičių).
Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projekte padidinta neskelbiamų mažos vertės pirkimų riba nuo 10 000 Eur iki 15 000 Eur tikslinga centralizavimo reikalavimą taip pat sieti su 15 000 Eur riba.
Pasiūlymas: Pakeisti 17 straipsnį ir išdėstyti jį taip:
Papildyti Įstatymą 821 straipsniu: „821 straipsnis. Centrinių perkančiųjų organizacijų steigimas ir finansavimas 1. Sprendimą dėl centrinių perkančiųjų organizacijų steigimo, jų teisinės formos ar teisės atlikti centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas perkančiajai organizacijai suteikimo pagal kompetenciją priima: 1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota (įgaliotos) institucija (institucijos) – dėl centrinės perkančiosios organizacijos, valdančios ir administruojančios centralizuotų pirkimų katalogą ir (ar) kitų centrinių perkančiųjų organizacijų; 2) savivaldybių tarybos. Kiekvienoje
savivaldybėje savivaldybės administracijos direktorius turi 3) valstybės ir savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės, kuriose valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime – dėl centrinių perkančiųjų organizacijų, teikiančių paslaugas atitinkamų įmonių ar bendrovių grupėms priklausančioms perkančiosioms organizacijoms, kurias atitinkamos įmonės ar bendrovės kontroliuoja (valdo) tiesiogiai ar per kitus juridinius asmenis. 2. Centrinę perkančiąją organizaciją įsteigęs ar teisę atlikti centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas suteikęs subjektas ne vėliau kaip per 15 dienų nuo centrinės perkančiosios organizacijos įsteigimo ar teisės atlikti centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas suteikimo įrašo centrinę perkančiąją organizaciją į Viešųjų pirkimų tarnybos administruojamą ir viešai skelbiamą centrinių perkančiųjų organizacijų sąrašą. Centrinių perkančiųjų organizacijų sąrašas sudaromas Viešųjų pirkimų tarnybos nustatyta tvarka. 3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 2 punktuose nurodytų perkančiųjų organizacijų veikla finansuojama iš įstaigoms, kurios įgyvendina centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas atliekančio juridinio asmens dalyvio ar savininko teises ir pareigas, skirtų valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“
|
Pritarti iš dalies |
1. Pritarti pasiūlymo daliai dėl centralizavimo reikalavimo savivaldybėse susiejimo su 15 000 Eur riba;
2. Nepritarti pasiūlymo daliai, kuria nustatoma pareiga savivaldybės administracijos direktoriui užtikrinti, kad savivaldybės kiekviena perkančioji organizacija centralizuotai ar bendrai (bendradarbiaujant kelioms tą patį poreikį turinčioms perkančiosioms organizacijoms) vykdytų ne mažiau kaip 30 procentų pirkimų (pagal skaičių).
3. Žr. Ekonomikos komiteto formuluotę dėl Seimo narių K. Starkevičiaus ir A. Kupčinsko pasiūlymo Nr. 3 (dėl Įstatymo 821 straipsnio keitimo).
|
3. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
17 (821) |
|
|
|
Argumentai: 1. Perkančioji organizacija prekes, paslaugas ar darbus galės įsigyti ne tik naudodamasi centralizuotų pirkimų katalogu, bet ir pasinaudodama centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis, kuomet pirkimo procedūras už perkančiąją organizaciją jos vardu atliks centrinė perkančioji organizacija. Įvertinus siūlomas 82 straipsnio 2 dalies nuostatas yra neaišku, koks sprendimas minimas 2 punkte, nes 821 straipsnio 1 dalyje nustatyti sprendimai neapima sprendimų dėl konkrečių pirkimų atlikimo kitų perkančiųjų organizacijų vardu. Atsižvelgiant į tai, siūloma atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 17 straipsnį ir tokį sprendimą numatyti. 2. Pastebėtina, kad buvo pritarta ribos, iki kada galima vykdyti neskelbiamą mažos vertės pirkimą, didinimui iki 15 000 Eur, tačiau projekte liko nuostata dėl pareigos savivaldybėms centralizuoti pirkimus nuo 10 000 Eur. Susidaro neaiški situacija, kuomet perkančioji organizacija gali vykdyti neskelbiamą pirkimą (sudaryti sutartį be procedūrų), tačiau kartu privalo vadovautis ir centralizavimo nuostatomis. Siekiant išvengti dviprasmybių, siūloma nustatyti, kad privaloma centralizuoti pirkimus nuo 15 000 Eur.
Pasiūlymas: Pakeisti 17 straipsniu keičiamo 821 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Sprendimą dėl centrinių perkančiųjų organizacijų steigimo, jų teisinės formos ar teisės atlikti centrinės perkančiosios organizacijos funkcijas perkančiajai organizacijai suteikimo, taip pat dėl konkrečių pirkimų atlikimo kitų perkančiųjų organizacijų vardu pagal kompetenciją priima: 1) Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota (įgaliotos) institucija (institucijos) – dėl centrinės perkančiosios organizacijos, valdančios ir administruojančios centralizuotų pirkimų katalogą ir (ar) kitų centrinių perkančiųjų organizacijų; 2) savivaldybių tarybos.
Kiekvienoje savivaldybėje turi būti užtikrinta, kad į savivaldybių veiklos
sritį patenkančių perkančiųjų organizacijų pirkimai, kurių sutarties vertė
viršija 3) valstybės ir savivaldybės įmonės, akcinės bendrovės ir uždarosios akcinės bendrovės, kuriose valstybei ar savivaldybei (savivaldybėms) nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime – dėl centrinių perkančiųjų organizacijų, teikiančių paslaugas atitinkamų įmonių ar bendrovių grupėms priklausančioms perkančiosioms organizacijoms, kurias atitinkamos įmonės ar bendrovės kontroliuoja (valdo) tiesiogiai ar per kitus juridinius asmenis.“ |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: pritarti pasiūlymui, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 4 pastabą, ir patikslinti įstatymo projekto 17 straipsnyje keičiamo 821 straipsnio 1 dalies 2 punktą, išbraukiant žodžių junginį „į savivaldybių veiklos sritį patenkančių perkančiųjų organizacijų“ ir įrašant „savivaldybės kontroliuojamos (valdomos) perkančiosios organizacijos“. Pasiūlymas: Pakeisti 17 straipsnyje keičiamo 821 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) savivaldybių tarybos. Kiekvienoje savivaldybėje turi
būti užtikrinta, kad |
4. |
Seimo narės: Guoda Burokienė ir Aušrinė Norkienė, 2021-09-28 |
4 (19) |
2 (3) |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad viešojo pirkimo komisijoje turėtų būti bent vienas asmuo, turintis pirkimų specialisto pažymėjimą, išduotą Viešųjų pirkimų tarnybos. Įtvirtinus tokį reikalavimą pirmiausia bus neproporcingai padidinta administracinė našta Viešųjų pirkimų tarnybai, kuri turės organizuoti mokymus viešųjų pirkimų specialistams, kad pastarieji gautų pažymėjimus, išdavinėti pažymėjimus, organizuoti egzaminus ir pan. Antra, ženkliai padidės ir taip jau labai jaučiamas viešųjų pirkimų specialistų trūkumas. Trečia, už valstybei pavaldžios įstaigos organizuojamus žinių patikrinimus kitos valstybės ir savivaldybių įstaigos arba patys darbuotojai turės mokėti. Tokia sistema ne tik, kad neskatina lėšų taupymo, tačiau netgi atvirkščiai, sudaro realias sąlygas neefektyviam viešųjų finansų naudojimui. Be to, šis reikalavimas būtų taikomas ir nevyriausybinėms organizacijoms, kurios jį įgyvendinti turi ribotus finansinius ir žmogiškuosius išteklius. Todėl siūlome atsisakyti įstatymo projekto nuostatų, susijusių su viešųjų pirkimų specialistų atestavimu.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Skiriant Komisijos narius, turi būti
atsižvelgiama į jų ekonomines, technines, teisines žinias ir šio įstatymo bei
kitų pirkimus reglamentuojančių teisės aktų išmanymą.
|
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad Seimas įstatymo projekto Nr. XIIIP-4877(3) svarstymo metu pritarė siūlymui dėl nuostatų, susijusių su viešųjų pirkimų specialistų atestavimu, įtvirtinimo, bei į tai, kad specialistų atestavimu siekiama išugdyti aukštos kompetencijos viešųjų pirkimų specialistus, šiam pasiūlymui ir su juo susijusiems Seimo narių G. Burokienės ir A. Norkienės pasiūlymams nepritarti.
|
5. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
4 (19) |
1 (2) |
|
|
Argumentai: Pagal įstatymo projekto nuostatas perkančioji organizacija gali siūlyti centrinei perkančiajai organizacijai į Viešųjų pirkimų komisijos sudėtį įtraukti jos siūlomus ekspertus. Tačiau ši galimybė nustatyta tik tiems atvejams, kai perkančioji organizacija yra sudariusi centralizuotų pirkimų veiklos paslaugų pirkimo sutartį su centrine perkančiąja organizacija. Jeigu centralizuoti pirkimai bus atliekami administraciniu teisės aktu, o ne sutartimi, perkančioji organizacija negalės siūlyti ekspertų į pirkimo komisiją. Atsižvelgiant į tai bei siekiant sudaryti galimybes visais atvejais perkančiajai organizacijai siūlyti ekspertus, siūloma tikslinti įstatymo projekto nuostatas.
Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Pakeisti 19 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Komisija sudaroma ją sudarančios
perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu (potvarkiu) iš ne mažiau kaip 3
fizinių asmenų – Komisijos pirmininko ir bent 2 Komisijos narių (toliau kartu
– Komisijos narys, Komisijos nariai). Komisijos pirmininku skiriamas
perkančiosios organizacijos ar bendru pavaldumu susijusios kitos
perkančiosios organizacijos darbuotojas. Kiti Komisijos nariai
gali būti ir ne Komisiją sudarančios perkančiosios organizacijos darbuotojai.
Komisiją sudaranti perkančioji organizacija turi teisę pasikviesti ekspertų –
dalyko žinovų konsultuoti klausimu, kuriam reikia specialių žinių ar
vertinimo. Perkančioji organizacija turi teisę pasiūlyti centrinei
perkančiajai organizacijai |
Pritarti |
|
6. |
Seimo narės: Guoda Burokienė ir Aušrinė Norkienė, 2021-09-28 |
21 (93) |
(6) |
|
|
Argumentai: Kadangi įstatymo projekto 4, 21 ir 23 straipsnis dėl reikalavimo, kad viešojo pirkimo komisijoje turėtų būti bent vienas asmuo, turintis pirkimų specialisto pažymėjimą, išduotą Viešųjų pirkimų tarnybos, sistemiškai tarpusavyje susiję, todėl vadovaujantis tais pačiais argumentais, kurie išdėstyti prie pasiūlymo Nr. 1, atitinkamai siūloma koreguoti ir įstatymo projekto 21 straipsnį.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 21 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „93 straipsnis. Viešųjų pirkimų tarnyba 1. Viešųjų pirkimų tarnyba – valstybės biudžetinė įstaiga, veikianti pagal šį ir kitus Lietuvos Respublikos įstatymus, tarptautinius įsipareigojimus, savo nuostatus ir finansuojama iš valstybės biudžeto. 2. Viešųjų pirkimų tarnyba yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Viešųjų pirkimų tarnybos administracijos struktūrą tvirtina Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius. Viešųjų pirkimų tarnybos nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. 3. Viešųjų pirkimų tarnybos darbo tvarka nustatyta Viešųjų pirkimų tarnybos darbo reglamente. Šį reglamentą tvirtina Viešųjų pirkimų tarnybos direktorius. 4. Pasibaigus kalendoriniams metams, Viešųjų pirkimų tarnyba skelbia Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka parengtą savo metinių ataskaitų rinkinį ir jį pateikia Lietuvos Respublikos Seimui ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei. 5. Viešųjų pirkimų tarnyba priima sprendimus savarankiškai ir nešališkai.
|
Nepritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto argumentus dėl Seimo narių pasiūlymo Nr. 4 (dėl Projekto 4 straipsnio 2 dalies pakeitimo). |
7. |
Seimo narės: Guoda Burokienė ir Aušrinė Norkienė, 2021-09-28 |
23 (95) |
|
|
|
Argumentai: Kadangi įstatymo projekto 4, 21 ir 23 straipsnis dėl reikalavimo, kad viešojo pirkimo komisijoje turėtų būti bent vienas asmuo, turintis pirkimų specialisto pažymėjimą, išduotą Viešųjų pirkimų tarnybos, sistemiškai tarpusavyje susiję, todėl vadovaujantis tais pačiais argumentais, kurie išdėstyti prie pasiūlymo Nr. 1, atitinkamai siūloma koreguoti ir įstatymo projekto 23 straipsnį.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 23 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „23 straipsnis. 95 straipsnio pakeitimas
„
„
„11) administruoja perkančiųjų organizacijų pagal šio įstatymo 91 straipsnio 1 dalį paskelbtą informaciją apie pirkimo sutarties neįvykdžiusius ar netinkamai ją įvykdžiusius tiekėjus ir pagal šio įstatymo 52 straipsnio 1 dalį paskelbtą informaciją apie tiekėjus, kurie pirkimo procedūrų metu nuslėpė informaciją ar pateikė melagingą informaciją apie atitiktį šio įstatymo 46 ir 47 straipsniuose nustatytiems reikalavimams, arba apie tiekėjus, kurie dėl pateiktos melagingos informacijos nepateikė patvirtinančių dokumentų, reikalaujamų pagal šio įstatymo 50 straipsnį;“.
„
|
Nepritarti |
Žr. Ekonomikos komiteto argumentus dėl Seimo narių pasiūlymo Nr. 4 (dėl Projekto 4 straipsnio 2 dalies pakeitimo). |
8. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
5 (22) |
2 |
|
|
Argumentai: Įstatymo projekte siūloma įtvirtinti pareigą perkančiosioms organizacijoms prekes, paslaugas ar darbus įsigyti naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos administruojamu centralizuojamu pirkimų katalogu, jeigu jame yra perkančiosios organizacijos poreikius atitinkantis asortimentas. Tokia pareiga įtvirtinama įstatymo 82 straipsnio 2 dalies 1 punkte. Tuo tarpu minėtos dalies 2 punkte nekalbama apie pirkimų atlikimą naudojantis centralizuotų pirkimų katalogu. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisės akto aiškumo visoms perkančiosioms organizacijoms, siūloma atitinkamai tikslinti Įstatymo projekto 5 ir 9 straipsniais atliekamus Viešųjų pirkimų įstatymo 22 straipsnio ir 35 straipsnio pakeitimus.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „Pakeisti 22 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Atliekant pirkimo procedūras
vadovaujantis šio įstatymo 82 straipsnio 2 |
Pritarti |
|
9. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
9 (35) |
2 |
33 |
|
Argumentai: žr. argumentus dėl 8 pasiūlymo. Pasiūlymas: Pakeisti 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 1. Papildyti 35 straipsnio 2 dalį nauju 33 punktu: „33) perkančiosios organizacijos sprendimo neatlikti pirkimo naudojantis centrinės perkančiosios organizacijos paslaugomis argumentai, kaip numatyta šio įstatymo 82 straipsnio 2 dalyje dalies 1 punkte;“.
|
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabą Nr. 5, kad 2021-12-01 įsigalios nauja 35 str. redakcija, patikslinti naujo punkto numeraciją, suteikiant jam ne 33, tačiau 34 numerį. Pasiūlymas: Pakeisti 9 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: 1. Papildyti 35 straipsnio 2 dalį nauju 34 punktu: „ |
10. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
24 (96) |
3 |
|
|
Argumentai: Centrinės perkančiosios organizacijos pirkimo procedūrų ataskaitas, kai sutartys sudaromos preliminariųjų sutarčių ar dinaminių pirkimų sistemų pagrindu Viešųjų pirkimų tarnybai teikia kas ketvirtį. Kadangi Vyriausybės sprendimu Viešųjų pirkimų tarnyba ataskaitas apie žaliuosius pirkimus turės teikti kas mėnesį, reikia nustatyti, kad ir duomenis Viešųjų pirkimų tarnybai būtų teikiami kas mėnesį.
Pasiūlymas: Pakeisti 24 straipsniu keičiamo 96 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Tuo atveju, kai
pirkimai atliekami pagal šio įstatymo 82 straipsnio 1 dalį, šio straipsnio 2 dalyje
nurodytas ataskaitas teikia centrinė perkančioji organizacija. Pirkimų
procedūrų, kurių metu pirkimo sutartys sudaromos preliminariųjų sutarčių ar
dinaminių pirkimų sistemų pagrindu, atveju, ataskaitos gali būti teikiamos
kas |
Pritarti |
|
11. |
Seimo nariai: Kazys Starkevičius ir Andrius Kupčinskas, 2021-09-28 |
25 |
|
|
|
Argumentai: Dėl pakeitimų, kuriems buvo pritarta Seimo posėdyje svarstymo metu, pakitus įstatymo struktūrai ir straipsnių numeracijai, reikalinga patikslinti įstatymo 25 straipsniu dėstomas įsigaliojimo nuostatas. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2–7 dalis, įsigalioja 2022 m. sausio 1 d. 2. Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 11 dalis, 3 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 5 punktas, 4, 5, 8, 9, 15, 16, 17 straipsniai įsigalioja 2023 m. sausio 1 d. 3. Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 251 dalis, 21 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsnio 6 dalis, 23 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 1 dalies 42 punktas ir 6 dalis įsigalioja 2022 m. liepos 1 d. 4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2021 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 3, 4 punktuose nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Viešųjų pirkimų tarnyba iki 2022 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo 21 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsnio 6 dalyje ir 23 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 6 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 5 punkte ir 16 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 82 straipsnio 6 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 7. Iki šio įstatymo nuostatų įsigaliojimo pradėtos pirkimų procedūros tęsiamos, sudarytų preliminariųjų sutarčių pagrindu atnaujintas tiekėjų varžymasis atliekamas, pagal sukurtą dinaminę pirkimo sistemą pirkimai atliekami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas.“ |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas Nr. 8–10 (dėl Įstatymo įsigaliojimo nuostatų patikslinimo), kurioms Ekonomikos komitetas pritarė, patikslinti Įstatymo 25 str.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 25 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „25 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2. Šio įstatymo 1 3. Šio įstatymo 1 4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2021 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 3, 4 punktuose nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 5. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Viešųjų pirkimų tarnyba iki 2022 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo 21 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 93 straipsnio 6 dalyje ir 23 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 95 straipsnio 6 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 6. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliotos institucijos iki 2022 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 17 straipsnio 2 dalies 5 punkte ir 16 straipsniu keičiamo Viešųjų pirkimų įstatymo 82 straipsnio 6 dalyje nurodytus įgyvendinamuosius teisės aktus. 7. Iki šio įstatymo nuostatų įsigaliojimo pradėtos pirkimų procedūros tęsiamos, sudarytų preliminariųjų sutarčių pagrindu atnaujintas tiekėjų varžymasis atliekamas, pagal sukurtą dinaminę pirkimo sistemą pirkimai atliekami pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas.“ |
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius
Ekonomikos komiteto biuro patarėja Raimonda Danė