{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO

NR. VIII-1881 51 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2616

 

2023-04-21  Nr. 108-P-11  

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Ieva Pakarklytė,  Paulius Saudargas, Lukas Savickas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos pirmininkas Renatas Pocius.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-17

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projektu siūloma papildyti Elektros energetikos įstatymo 51 straipsnio 3 dalį nauja nuostata: „Nepriklausomas tiekėjas turi teisę vienašališkai pakeisti sutarties sąlygas, kuriomis mažinama elektros energijos tiekimo kaina vartotojui.“ Siūloma nuostata diskutuotina. Pirma, formuluotė „pakeisti sutarties sąlygas, kuriomis mažinama elektros energijos tiekimo kaina“ gali būti suprantama dvejopai – kaip teisė vienašališkai sumažinti elektros energijos tiekimo kainą ir kaip teisė pakeisti sąlygas, kurios nustato kainos mažinimo taisykles, bet nebūtinai sumažina kainą. Antra, nėra pakankamai aiški elektros energijos tiekimo kainos vienašališko sumažinimo tvarka, įskaitant vartotojų informavimą apie kainos sumažinimą. Trečia, nėra aiškus naujos nuostatos santykis su galiojančiomis keičiamo įstatymo 51 straipsnio 3 dalies nuostatomis. Ketvirta, pagal projekto aiškinamąjį raštą, projektu siekiama suteikti teisę nepriklausomiems elektros energijos tiekėjams sumažinti elektros energijos tiekimo kainą buitiniams vartotojams, tačiau projekte tai neatsispindi. Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, koks teikiamo siūlymo santykis su kitomis sutarties nuostatomis, pavyzdžiui, jeigu sutartyje būtų specialių nuostatų dėl sutarties keitimo (nustatančių, kad keičiant elektros energijos tiekimo kainą, pratęsiamas sutarties galiojimo terminas). Atsižvelgiant į tai, projektas tobulintinas. Siūlytina nuostatą dėl vienašališko kainos sumažinimo dėstyti naujoje 51 straipsnio 31 dalyje, įtvirtinant nepriklausomo tiekėjo teisę vienašališkai sumažinti elektros energijos tiekimo kainą buitiniams vartotojams. Taip pat šioje 31 dalyje reikėtų nustatyti buitinio vartotojo informavimo apie kainos sumažinimą tvarką ir, siekiant išvengti piktnaudžiavimo, įtvirtinti taisyklę, jog šiuo atveju (31 dalyje nustatytu) 51 straipsnio 3 dalies nuostatos netaikomos, išskyrus tuos atvejus, kai kartu yra keičiamos kitos sutarties sąlygos.

Atsižvelgti

Žr. Ekonomikos komiteto patobulinto įstatymo projekto Nr. XIVP-2616(2) nuostatas

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-17

 

 

 

2. Atsižvelgus į Energetikos ministerijos ir Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos kompetenciją, nustatytą Elektros energetikos įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

 

Nepritarti

Šiuo metu dalis buitinių vartotojų aktyviai nereaguoja į nepriklausomų tiekėjų raginimus keisti elektros tiekimo planus, kurie ne tik pagerintų buitinių vartotojų padėtį, bet taip pat būtų sumažinta ir finansinė našta valstybei (sumažėtų kompensacijų dydis už elektros energiją). Atsižvelgiant į būsimą naudą buitiniams vartotojams ir siekiant užtikrinti vartotojų teisėtus interesus, siūlomi pakeitimai, kurie sudarys galimybę nepriklausomiems tiekėjams vienašališkai mažinti elektros energijos tiekimo kainą, todėl šiems skubiems ir naudingiems pakeitimams netikslinga papildomai gauti Vyriausybės išvadą. 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-19

 

3

1

 

Prezidento kanceliarija susipažino su Seimo nario Kazio Starkevičiaus parengtu Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 51 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Įstatymo projektas) ir jam pritaria.

Kartu, siekiant teisinio aiškumo, siūlome Įstatymo projektu keičiamą 51 straipsnio 3 dalį patikslinti nuostata, užtikrinančia, kad vienašališkai keičiant sutartį elektros tiekimo kainos mažinimo tikslais nebūtų vienašališkai tuo pačiu pakeičiamos ir kitos esminės sutarties sąlygos (pavyzdžiui, sutarties galiojimo laikotarpis, kt.). Siūlomas 51 straipsnio 3 dalies redakcijos papildymas:

„3. Vartotojai turi būti raštu ir (ar) elektroninių ryšių priemonėmis informuojami apie elektros energetikos įmonės ketinimą pakeisti sutarties sąlygas. Teikiant informaciją apie šį ketinimą, turi būti pranešama apie vartotojų teisę nepritarti sutarties sąlygų pakeitimui ir, vartotojui neišreiškus savo valios dėl energetikos įmonės siūlomų sutarties sąlygų pakeitimo, sutartis laikoma nepakeista. Nepriklausomas tiekėjas turi teisę vienašališkai pakeisti sutarties sąlygas, kuriomis mažinama elektros energijos tiekimo kaina vartotojui, nekeičiant kitų sutarties sąlygų.

Atsižvelgti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymą Nr. 3

2.

Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija,

2023-04-19

 

1

 

 

Taip pat, siekiant padidinti nepriklausomų elektros tiekėjų konkurenciją ir palengvinti pasirinkimą buitiniams vartotojams palyginant tarpusavyje keletą to paties laikotarpio fiksuotų kainų planų, siūlome Įstatymo projektą papildyti pareiga nepriklausomiems elektros tiekėjams, teikiantiems buitiniams vartotojams fiksuotos kainos planus, juos teikti standartiniams populiariausiems 12 mėn., 24 mėn. ir 36 mėn. sutarties galiojimo laikotarpiams.

Pažymėtina, kad šiuo metu skirtingų nepriklausomų elektros tiekėjų siūlomų fiksuotų planų sutarčių galiojimo laikotarpiai yra skirtingi ir šiuo aspektu tarpusavyje nekonkuruojantys. Todėl vartotojas, norintis pasirinkti tam tikro konkretaus laikotarpio fiksuotos kainos sutartį, neturi pasirinkimo, nes dažnu atveju gali rinktis tik iš vieno tiekėjo. Pavyzdžiui, remiantis paskutinio meto duomenimis, 6 mėn. ir 12 mėn. kainos fiksavimo planus siūlo tik 1 tiekėjas, o 24 mėn., 36 mėn. kainos fiksavimo laikotarpio planus – tik 2 tiekėjai.

Atsižvelgiant į tai, siūlome papildyti Įstatymo projekto 46 straipsnio 6 dalį 8 punktu: 

8) buitiniams vartotojams siūlydamas elektros energijos tiekimo fiksuotos kainos sutartį, teikti fiksuotos kainos pasiūlymus 12, 24 ir 36 mėnesių galiojimo laikotarpiams. Nepriklausomas tiekėjas papildomai gali siūlyti ir kitokio galiojimo laikotarpio fiksuotos kainos sutartis.

Manome, kad tokia nuostata galėtų įsigalioti nuo š. m. birželio 1 dienos.

Atsižvelgti

Žr. Ekonomikos komiteto pasiūlymus Nr. 1 ir Nr. 2

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr.XIVP-2616(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Ekonomikos komitetas,

2023-04-21

1

 

 

Pasiūlymai:

1.Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 46 straipsnio pakeitimas

Papildyti 46 straipsnio 6 dalį 8 punktu: 

8) siūlyti buitiniams vartotojams 12 ir 24 mėnesių elektros energijos tiekimo fiksuotos kainos sutartis. Nepriklausomas tiekėjas taip pat gali siūlyti ir kitokios trukmės elektros energijos tiekimo fiksuotos kainos sutartis.“

2. Pakeisti įstatymo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

„LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 46, 47 IR 51 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMAS“

3. Atitinkamai patikslinti įstatymo projekto straipsnių numeraciją.

Pritarti

 

2.

Ekonomikos komitetas,

2023-04-21

2

 

 

Argumentai:

Vartojimo sutarties instituto specifika pasireiškia ir sutarčių pabaigos (sutarties nutraukimo ar atsisakymo) teisiniame reguliavime, kuris daugeliu atveju suteikia vartotojui teisę atsisakyti vartojimo sutarties ar nutraukti sutartį palankesne tvarka negu kitų sutarčių atveju. Kaip antai, CK 6.390 str. 1 d. nustatyta, kad abonentas, kai pagal energijos pirkimo-pardavimo sutartį jis yra fizinis asmuo – vartotojas, naudojantis energiją buitinėms reikmėms, turi teisę nutraukti sutartį vienašališkai apie tai pranešdamas energijos tiekimo įmonei, jeigu yra visiškai sumokėjęs už sunaudotą energiją. Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 47 str. 2 d. taip pat nurodyta, kad vartotojas turi teisę vienašališkai nutraukti sutartį su nepriklausomu tiekėju sutartyje nustatyta tvarka ir sąlygomis, išskyrus šio straipsnio 3 dalyje numatytus atvejus. To paties Įstatymo straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad buitiniai vartotojai, labai mažos įmonės ir mažos įmonės, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, turi teisę vienašališkai neatlygintinai nutraukti elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su nepriklausomu tiekėju ir turi teisę neatlygintinai pakeisti nepriklausomą tiekėją. Kaip matyti, minėtuose teisės aktuose numatyta buitinio energijos vartotojo teisė palankesnėmis sąlygomis vienašališkai nutraukti sutartį. Išlyga, draudžianti buitiniam vartotojui anksčiau laiko nutraukti terminuotą sutartį, šiuo metu elektros energetikos veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose nenumatyta.

Pažymėtina, kad teismų praktikoje konstatuota, kad vien ta aplinkybė, kad klientas vienašališkai nutraukė sutartį, negali būti traktuojama kaip kliento piktnaudžiavimas ar Sutarties šalių interesų pusiausvyros pažeidimas, kadangi klientas įgyvendino savo įstatyme įtvirtintą ir ginamą teisę (Kauno apylinkės teismo sprendimas byloje Nr. 2-12822-587/2014). Kitaip tariant minėtame sprendime Teismas konstatavo, kad vartotojui negali būti taikoma civilinė atsakomybė (netesybos) už pasinaudojimą įstatyme įtvirtinta teise nutraukti sutartį.

Apibendrinant pateiktą teisinį reglamentavimą bei teismų praktiką, darytina išvada, kad civilinė atsakomybė buitinio vartotojo atžvilgiu už elektros energijos pirkimo–pardavimo sutarties nutraukimą neturėtų būti taikoma.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 47 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 47 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Buitiniai vartotojai, labai mažos įmonės ir mažos įmonės, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme, turi teisę vienašališkai neatlygintinai nutraukti elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartį su nepriklausomu tiekėju ir turi teisę neatlygintinai pakeisti nepriklausomą tiekėją apie tai elektros energijos pirkimo–pardavimo sutarties arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties nutraukimą raštu įspėti įspėdami nepriklausomą tiekėją ne vėliau kaip prieš 2 savaites ir ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo šio įstatymo 51 straipsnio 7 dalyje nurodytos galutinės (uždarymo) sąskaitos gavimo dienos visiškai atsiskaityti atsiskaitydami su nepriklausomu tiekėju už suvartotą elektros energiją ir (ar) suteiktas paslaugas. Elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartyse arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutartyse, sudarytose su buitiniais vartotojais, labai mažomis įmonėmis ir mažomis įmonėmis, kaip jos apibrėžtos Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatyme draudžiama numatyti sutarties nutraukimo, tiekėjo keitimo mokesčius ir (ar) netesybas, kurie būtų taikomi šioje dalyje nurodytiems vartotojams už vienašališką energijos pirkimo–pardavimo sutarties arba elektros energijos pirkimo–pardavimo ir persiuntimo paslaugos teikimo sutarties nutraukimą.

Pritarti

 

3.

Ekonomikos komitetas,

2023-04-21

3

1

 

Argumentai:

Siekiant apsaugoti buitinių vartotojų teises ir teisėtus interesus siūlomu teisiniu reglamentavimu būtina papildomai numatyti įpareigojimą nepriklausomam tiekėjui mažinant elektros energijos kainas nediskriminuoti vartotojų. Neįtvirtinus šio įpareigojimo nepriklausomi tekėjai turės galimybę buitiniams vartotojams siūlyti rinkos sąlygų neatitinkančius sutarties sąlygų pakeitimus bei tokiais savo veiksmais diskriminuoti atskiras buitinių vartotojų grupes.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 3 straipsnį 1 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„1. Papildyti 51 straipsnį 31 dalimi:

         31. Nepriklausomas tiekėjas turi teisę vienašališkai mažinti elektros energijos tiekimo kainą buitiniams vartotojams. Apie šį ketinimą buitiniai vartotojai turi būti informuojami raštu ir (ar) elektroninių ryšių priemonėmis. Šiuo atveju šio straipsnio 3 dalies nuostatos netaikomos, išskyrus atvejus, kai kartu yra keičiamos kitos sutarties sąlygos.

Pritarti

 

4.

Ekonomikos komitetas,

2023-04-21

3

2

 

Argumentai:

Tinkamo vartotojų informavimo apie elektros energijos kainų pokyčius įgyvendinimas tiesiogiai įtakoja vartotojo elgseną, skatina jį operatyviai priimti jam finansiškai palankius sprendimus. Buitinis vartotojas kiekvieną mėnesį prieš apmokėdamas sąskaitą susipažįsta su sąskaitos turiniu, todėl informacijos apie kainų pokyčius pateikimas kartu su sąskaita užtikrins, kad minėta informacija pasieks buitinį vartotoją.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 3 straipsnį 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Papildyti 51 straipsnį 71 dalimi:

          71. Nepriklausomas tiekėjas buitiniam vartotojui kartu su sąskaita privalo pateikti informaciją apie sąskaitos išrašymo dieną šio įstatymo 521 straipsnyje nurodytoje nepriklausomų tiekėjų pasiūlymų palyginimo priemonėje šio nepriklausomo tiekėjo siūlomą mažiausią elektros energijos tiekimo kainą, taikomą buitinio vartotojo sutartyje pasirinktam elektros energijos tiekimo planui.

Pritarti

 

5.

Ekonomikos komitetas,

2023-04-21

4

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad nepriklausomiems tiekėjams siekiant tinkamai įgyvendinti Elektros energetikos įstatymo pakeitimo projektu siūlomus pakeitimus yra reikalinga pasiruošti (pritaikyti informacines sistemas ir kitus techninius sprendimus), tikslinga įstatymo projektą papildyti straipsniu dėl įstatymo įsigaliojimo ir taikymo.

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą 4 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir taikymas

          1. Šio įstatymo 1 straipsnis  ir 3 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2023 m. birželio 1 d.

          2. Energetikos ministras iki 2023 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Kazys Starkevičius, Gintautas Paluckas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:  .

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė

Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka