1

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 21 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2022-09-14 Nr. XIVP-1971

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1. Projekto pavadinime nurodoma, jog siūloma keisti Elektros energetikos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 21 straipsnį. Pastebėtina, jog keičiamo įstatymo 21 straipsnis yra pripažintas netekusiu galios Elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 16, 18, 20, 70 straipsnių pakeitimo ir 21 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu Nr. XII-1665, todėl negali būti keičiamas.

2. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 19 straipsnio 3 dalies 1 punktą. Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 19 straipsnis reguliuoja patikimumo stebėseną ir turi tik vieną dalį. Siūloma keisti teisės norma yra išdėstyta keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje. Projektu siūlomos keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalies nuostatos tobulintinos:

2.1. 1 punkte siūloma nustatyti, kad leidimas vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą, nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą išduodamas asmenims, kurie turi finansinį pajėgumą, leidžiantį vykdyti nepriklausomo elektros energijos teikimo veiklos sąlygas, vertinamą atsižvelgiant į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos nustatytus minimalius finansinio pajėgumo rodiklius. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 2 punkte įtvirtinta, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustato elektros energetikos įmonių technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus ir jų įvertinimo tvarką, o keičiamo įstatymo 15 straipsnio 5 dalyje yra įtvirtinti minimalūs kriterijai, į kuriuos atsižvelgdama Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustato asmenų, kuriems išduodamos licencijos, technologinius, finansinius ir vadybinius pajėgumus ir jų įvertinimo tvarką. Atsižvelgus į tai, manytina, jog projektu siūlant įgalioti Valstybinę energetikos reguliavimo tarybą nustatyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą, nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą vykdantiems asmenims finansinio pajėgumo rodiklius, įstatymu turėtų būti reglamentuoti minimalūs kriterijais, kuriais vadovaujantis Valstybinė energetikos reguliavimo taryba nustatytų rodiklius. Be to, atsižvelgus į tai, kad sistemiškai susieti yra technologiniai, finansiniai ir vadybiniai pajėgumai, svarstytina, ar pagrįstai projektu siūloma išskirti tik finansinius pajėgumus, o 2 punkte atskirai nurodyti vadybinį ir kompetencijų pajėgumą netgi nereglamentuojant, kaip tokie rodikliai nustatomi.

2.2. 2 punkte reikėtų nurodyti, kokia institucija įgaliojama nustatyti kriterijus, pagal kuriuos būtų vertinamas asmens vadybinis ir kompetencijų pajėgumas, arba šiuos kriterijus įtvirtinti įstatyme.

2.3. 3 punkte siūloma nustatyti, jog asmuo turi atitikti Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių įstatymo 38 straipsnyje nustatytus reikalavimus (TD pastaba – šis straipsnis nustato akcinės bendrovės nuosavo kapitalo reikalavimus). Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymas nenustato asmens, kuris nori verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, privalomos teisinės formos. Taigi neaišku, kokie reikalavimai turėtų būti taikomi asmeniui, kuris nori verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, jeigu jo teisinė forma kita nei akcinė bendrovė. Projektas tikslintinas, pašalinant šį neaiškumą.

2.4. 5 punkte siūloma įtvirtinti reikalavimą asmeniui, kuris kreipiasi dėl leidimo vykdyti nepriklausomo tiekėjo veiklą išdavimo, turėti sutartimis užsitikrinus 20 proc. reikiamo metinio elektros energijos kiekio tiekimo vartotojams. Pastebėtina, kad asmuo, kuris nėra pradėjęs vykdyti nepriklausomo tiekimo veiklos, negali žinoti, kiek jis turės vartotojų, todėl būtų neaišku, koks būtų „reikiamas metinis elektros energijos kiekis“, reikalingas jo vartotojams. Be to, pagal keičiamo įstatymo 41 straipsnį, tiekėjai gali prekiauti elektros energija tik biržoje, t. y. jie nėra įpareigoti prekiauti pagal dvišales sutartis su gamintojais.

2.5. manytina, kad projekto 6 punkte nustatyti reikalavimai dėl neišnykusio ar nepanaikinto teistumo turėtų būti taikomi ne tik juridinio asmens vadovui, bet ir valdymo organo nariui (nariams), ūkinės bendrijos tikrajam nariui (nariams). Be to, neaišku, kodėl šiame punkte nustatomus reikalavimus „per pastaruosius penkerius metus nebuvo priimtas ir įsiteisėjęs apkaltinamasis teismo nuosprendis už nusikalstamas veikas: dalyvavimą nusikalstamame susivienijime, nusikalstamų susivienijimų organizavimą arba vadovavimą jiems, kyšininkavimą, prekybą poveikiu, papirkimą, sukčiavimą, kreditinį sukčiavimą, nusikalstamu būdu gauto turto legalizavimą, neteisėtą vertimąsi ūkine, komercine, finansine ar profesine veikla“ siūloma taikyti tik juridiniam asmeniui, siekiančiam gauti leidimą, ar tokio juridinio asmens dalyviui – juridiniam asmeniui, turinčiam ne mažiau kaip 10 procentų akcijų, pajų, dalininkų įnašų.

3. Jeigu būtų pritarta šio projekto nuostatoms dėl reikalavimų asmenims, kurie siekia verstis nepriklausoma elektros energijos tiekimo veikla, įtvirtinimo, manytina, jog turėtų būti padaryti atitinkami pakeitimai keičiamo įstatymo 17 straipsnyje. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalį, asmenys, siekiantys įgyti leidimą vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą ar leidimą vykdyti nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą, pateikia Tarybai deklaraciją dėl jų atitikimo įstatymo 16 straipsnio 21 dalyje nustatytiems reikalavimams. Taryba privalo patikrinti deklaracijoje pateiktą informaciją ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo asmens teisės vykdyti nepriklausomo elektros tiekimo veiklą ar nuo asmens teisės vykdyti nepriklausomo paklausos telkėjo veiklą įgijimo dienos. Pagal keičiamo įstatymo 21 straipsnio 1 dalį, asmeniui, siekiančiam gauti energetikos veiklos leidimą, teisės aktų nustatyta tvarka pateikusiam deklaraciją, teisė verstis šia veikla suteikiama kitą dieną po deklaracijos pateikimo leidimus išduodančiai institucijai dienos arba nuo deklaracijoje nurodytos dienos, jeigu ši diena yra vėlesnė negu kita diena po deklaracijos pateikimo leidimus išduodančiai institucijai dienos.

4. Atsižvelgus į keičiamo įstatymo 6, 7 ir 9 straipsniuose nustatytą Lietuvos Respublikos Vyriausybės, jos įgaliotos institucijos, Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos kompetenciją, dėl projekto turėtų būti gautos Vyriausybės ir Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos išvados.

5. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

5.1. atsižvelgus į 1 ir 2 pastabas projekto pavadinime vietoj „21“ įrašytina „16“, projekto 1 straipsnio pavadinime vietoj „19“ įrašytina „16“ ir šio straipsnio pakeitimų esmė dėstytina taip: „Pakeisti 16 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:“;

5.2. keičiamo įstatymo 16 straipsnio 21 dalies 1 punkte vietoj „Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos“ įrašytina „Tarybos“, kadangi trumpinio vartojimas įvestas jau keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 3 punkte;

5.3. atsižvelgus į tai, kad projektu siūlomoms nuostatoms įgyvendinti Valstybinė energetikos reguliavimo tarnyba turės priimti įstatymo įgyvendinamąjį teisės aktą, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įgyvendinimo nustatant ankstesnę nuostatų dėl įgyvendinimo įsigaliojimo datą. Be to, atsižvelgus į projekto 2 turinį tikslintinas šio straipsnio pavadinimas išbraukiant formuluotę „ir taikymas“ ir jei nebus atsižvelgta į siūlymą papildyti dėl įstatymo įgyvendinimo – vienintelės šio straipsnio dalies nenumeruoti.

 


 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                          Dainius Zebleckis

 

 

 

A. Dulevičiūtė – Akimovienė, tel. (8 5) 239 6164, el. p. [email protected]

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. [email protected]