LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA
Biudžetinė įstaiga, Gedimino pr. 30, 01104 Vilnius, mob. tel. 8 600 38 904, el. p. [email protected], https://tm.lrv.lt. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188604955
2023-04- Nr.
|
|
|
|
Adresatams pagal sąrašą
DĖL ĮSTATYMų PROJEKTų DERINIMO
Teikiame Jūsų išvadoms ir nuomonėms Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 82, 145, 590, 593, 596, 601, 602, 609, 611, 614, 6241, 626, 627, 631, 632, 636, 648, 650, 651, 654, 661, 685, 689, 706, 710, 713, 723, 727, 731, 754, 755 ir 7711 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (toliau – CPK projektas) ir Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo Nr. IX-876 2, 4, 6, 8, 10, 11, 12, 14, 20, 21, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 43, 431 46 ir 48 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 251 straipsniu įstatymo projektą (toliau – Antstolių įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai).
Įstatymų projektai parengti atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės 2020 m. gruodžio 14 d. valstybinio audito ataskaitoje Nr. VAE-14 „Ar užtikrinama, kad antstoliams ir notarams pavestos valstybės funkcijos būtų vykdomos efektyviai“ pateiktas rekomendacijas (i) priimti sprendimus dėl vykdymo išlaidų dydžių nustatymo Lietuvos Respublikos Vyriausybės lygmeniu tikslingumo, (ii) įstatymuose įtvirtinti kriterijus, kuriais vadovaujantis būtų nustatomas antstolių skaičius ir (iii) nustatyti reikalavimus elektroninėje erdvėje skelbti informaciją apie antstolių veiklą.
CPK projektu siūloma keisti vykdymo išlaidų dydžių nustatymo teisinį reguliavimą, įtvirtinant, kad šiuos įkainius nustatys Lietuvos Respublikos Vyriausybė pagal savo tvirtinamą vykdymo išlaidų dydžių nustatymo metodiką. Antstolių įstatymo projektu siūloma įtvirtinti kriterijus, pagal kuriuos būtų nustatomas antstolių skaičius, taip pat siūloma suteikti teisingumo ministrui įgaliojimus patvirtinti antstolių skaičiaus nustatymo metodiką. Kartu siūloma nustatyti įpareigojimą Teisingumo ministerijai kartą per metus vertinti poreikį keisti antstolių skaičių. Siekiant didesnio visuomenės informavimo, Antstolių įstatymo projektu siūloma nustatyti reikalavimus el. erdvėje skelbiamai informacijai apie antstolių veiklą.
Antstolių įstatymo projektu taip pat siekiama įgyvendinti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos 2023 m. vasario 12 d. antikorupcinio vertinimo išvadoje Nr. 4-01-1189 „Dėl antstolių veiklą ir jos priežiūrą reglamentuojančių teisės aktų“ pateiktus siūlymus aiškiau reglamentuoti antstolio ir antstolio padėjėjo veiklos ribojimus, įtvirtinti mažareikšmio antstolio veiklos pažeidimo sąvoką, aiškiau apibrėžti pažeidimus, kuriuos padarius gali būti sustabdomi antstolio įgaliojimai.
Be to, Antstolių įstatymo projektu taip pat siūloma:
1. Didinti teisinio išsilavinimo reikalavimus antstoliais ketinantiems tapti asmenims.
2. Antstolių viešo konkurso procesą išskirti į dvi atskiras dalis – kvalifikacinį egzaminą ir privalumų vertinimą, taip pat nustatyti, kad išlaikyto kvalifikacinio egzamino rezultatai galiotų 5 metus ir antstolių viešuose konkursuose dalyvaujantiems asmenims, išlaikiusiems egzaminą, nereikėtų jo perlaikyti.
3. Tikslinti antstolių savivaldos teisinį reguliavimą ir Lietuvos antstolių rūmams perduoti antstolių ir antstolių padėjėjų personalo administravimo funkcijas.
4. Suteikti antstoliams galimybę dalyvauti renkamų institucijų veikloje, o antstolių padėjėjams – teisę dirbti kitą darbą, kai nekyla interesų konfliktas.
5. Suteikti antstoliams teisę teikti naują paslaugą – asmens prašymu surinkti duomenis, reikalingus šio asmens mokumui įvertinti.
CPK projektu, be aukščiau paminėtų pakeitimų, taip pat siūloma optimizuoti vykdymo procesą, spręsti praktines problemas ir aiškiau detalizuoti atskirų vykdymo veiksmų atlikimo tvarką:
1. Patikslinti, kad priverstinio išieškojimo, atsižvelgiant į kitas Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso normas, nestabdo ne tik kitoje byloje teismo pritaikytos laikinosios apsaugos priemonės, bet ir taikant laikinąsias apsaugos priemones skolininko sąskaitai nustatytos laisvai disponuojamos sumos.
2. Tikslinti vykdomųjų dokumentų pateikimo vykdyti ir paskirstymo antstoliams tvarką, suteiksiančią galimybę užtikrinti, kad visas skolininko bylas vykdytų tas pats antstolis.
3. Mažinti teismų darbo krūvį ir supaprastinti skolininko ar išieškotojo pakeitimo procesą – nustatyti kad proceso šalį antstolis gali pakeisti ne tik vykdymo proceso eigoje, bet ir jo inicijavimo metu, jeigu išieškotojas turi ir pateikia vykdyti vykdomąjį dokumentą.
4. Nustatyti, kad mirus skolininkui antstolis savo reikalavimą dėl vykdymo išlaidų apmokėjimo skolininko įpėdiniui pareikštų Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse nustatyta tvarka.
5. Nustatyti, kad nuosavybės teisių apribojimas, kuriuo siekiama užtikrinti civilinį ieškinį baudžiamojoje byloje, kaip ir laikinosios apsaugos priemonės, kuriomis siekiama užtikrinti ieškinį civiliniame procese, nestabdytų pirmesnės ar tos pačios eilės išieškojimo iš to turto.
6. Nustatyti naują vykdomosios bylos sustabdymo pagrindą – kai griautiname statinyje yra tretiesiems asmenims priklausančio turto, kurio savininkas nepasiima.
7. Nustatyti, kad tais atvejais, kai vykdymo veiksmai turi būti atliekami kito antstolio veiklos teritorijoje arba antstolis nusišalina (nušalinamas), vykdomasis dokumentas bus grąžinamas išieškotojui, kuris jį galės pateikti vykdyti pakartotinai ir naują antstolį CPK nustatyta tvarka parinks Antstolių informacinė sistema.
8. Aiškiau detalizuoti vykdomųjų dokumentų turinį nustatant, kad tais atvejais, kai skolininkas ar išieškotojas turi Lietuvos Respublikos gyventojų registro įstatymo nustatyta tvarka jam suteiktą asmens kodą, jis privalo būti nurodytas vykdomajame dokumente.
9. Išplėsti atvejus, kada dokumentai skolininkui įteikiami elektroninių ryšių priemonėmis.
10. Išskirti, kad, skirtingai, nei turto konfiskavimo atveju, išieškant konfiskuotino turto vertę atitinkančią pinigų sumą skolininkui turi būti siunčiamas raginimas.
11. Nustatyti, kad tais atvejais, kai kredito, mokėjimo ir (ar ) elektroninių pinigų įstaiga nėra prisijungusi prie Piniginių lėšų apribojimų informacinės sistemos, ši įstaiga turi atlikti visus veiksmus, kuriuos nustatyta tvarka atlieka Piniginių lėšų apribojimų informacinė sistema.
12. Siekiant užtikrinti skolininko informavimą apie jo turto pardavimą iš varžytynių, pranešimą apie varžytynes siųsti registruotąja pašto siunta.
13. Aiškiau detalizuoti su varžytynių vykdymu susijusias nuostatas: nustatyti, kad sąskaita, į kurią sumokamas varžytynių dalyvio mokestis, yra laikoma depozitine sąskaitą, kurią administruoja Antstolių informacinės sistemos tvarkytojas. Taip pat siūloma patikslinti kainos didinimo varžytynėse automatiniu būdu tvarką.
14. Nustatyti, kad tais atvejais, kai skolininko turtas neparduodamas iš antrųjų varžytynių ar per prekybos įmonę, skolininko turtas būtų ne grąžinamas skolininkui, bet turto realizavimas būtų pradedamas iš naujo.
15. Tikslinti reikalavimų patenkinimo eilę nustatant, kad reikalavimai, kylantys iš regreso teisės, priskiriami trečiajai reikalavimų patenkinimo eilei.
Detalesnė informacija apie Įstatymų projektais siūlomus pakeitimus paskatinusias priežastis ir siūlomų pakeitimų motyvus bei argumentus pateikiama Įstatymų projektų aiškinamajame rašte.
Įstatymų projektais prisidedama prie Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2020 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. XIV-72, 197.5 punkte numatyto siekio, kad vykdymo išlaidų dydžių reguliavimas būtų paremtas planavimu, skaidrumu, objektyviai pagrįstomis sąnaudomis, taip pat būtų užtikrinta, kad visi įkainiai ir jų sandara būtų maksimaliai vieši ir suprantami visuomenei. Įstatymų projektais taip pat siekiama įgyvendinti Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155, 8.4.4 papunktyje numatytą veiksmą „Išanalizuoti antstolio vykdymo išlaidų dydžių ir notaro atlyginimo įkainių galimus nustatymo kriterijus ir tvarką, parengti ir priimti teisės aktus dėl jų pakeitimo“. Už šio veiksmo įgyvendinimą atsakinga Teisingumo ministerija, jo vykdymo pradžios terminas – 2021 m. I ketvirtis, o numatytas įvykdymo terminas – 2023 m. IV ketvirtis.
Vadovaujantis Numatomo teisinio reguliavimo poveikio metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276, 4 punktu, Įstatymų projektų poveikio vertinimas nėra atliekamas.
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
Įstatymų projektai skelbiami Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinės sistemos (TAIS) Projektų registravimo posistemyje.
Maloniai prašytume savo pastabas ir pasiūlymus dėl Įstatymų projektų pateikti iki 2023 m. balandžio 19 d. Pastabų ir pasiūlymų negavus per nustatytą terminą bus laikoma, kad institucija pastabų ir pasiūlymų neturi.
Įstatymų projektus parengė Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės (l. e. p. grupės vadovė Aurelija Giedraitytė, tel. 8 607 69523, el. p. [email protected]) vyresnysis patarėjas Artūras Remeikis, tel. 8 671 86357, el. p. [email protected]).
PRIDEDAMA:
1. CPK projektas ir jo lyginamasis variantas, 21 lapas.
2. Antstolių įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas, 17 lapų.
2. Įstatymų projektų aiškinamasis raštas, 19 lapų.
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas, 1 lapas.
Teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska
Artūras
Remeikis, mob. tel. 8 671 86357, el. p. [email protected]
LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS
2023 m. ____________________ raštO nR.
ADRESATŲ sąrašas
Lietuvos Respublikos finansų ministerija
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija
Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba
Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra
Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija
Lietuvos bankų asociacija
Asociacija Lietuvos kredito unijos
Nacionalinė teismų administracija
Lietuvos antstolių rūmai
VĮ „Registrų centras“