LIETUVOS RESPUBLIKOS

SAUGAUS EISMO AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043

 113 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai 

Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 113  straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – SEAKĮ projektas) parengtas siekiant:

- patikslinti už viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros (toliau – Agentūra) teikiamų administracinių paslaugų imamo atlyginimo dydžių nustatymo pagrindus ir principus;

- suderinti Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – Įstatymas) ir Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo nuostatas dėl atlyginimo už Agentūros teikiamas administracines paslaugas dydžio nustatymo (apskaičiavimo) principus.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorius –Seiko narys Kazys Starkevičius.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Įstatymo 113 straipsnyje nustatyta, kad už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamas atlyginimas. Atlyginimo dydis nustatomas (apskaičiuojamas) vadovaujantis ekonomiškai pagrįsta paslaugos savikaina. Į paslaugos savikainą negali būti įtraukiamos su konkrečios paslaugos teikimu nesusijusios sąnaudos. Paslaugos savikainos (išlaidų) dydis turi būti pagrindžiamas vadovaujantis šiais ekonominiais rodikliais: Agentūros praėjusių finansinių metų materialinių ir joms prilygintų sąnaudų (ilgalaikio materialiojo turto nusidėvėjimo ir nematerialiojo turto amortizacijos, komunalinių paslaugų, ryšio, remonto ir panašiai) ir darbo sąnaudų (darbo užmokesčio, socialinio draudimo įmokų ir darbuotojų mokymų), turėtų teikiant konkrečią paslaugą, detalizavimu ir numatomos teikti konkrečios paslaugos galimų šių sąnaudų apskaičiavimu. Atlyginimo dydžio nustatymo (apskaičiavimo) metodiką nustato Vyriausybė, o konkrečius jo dydžius, vadovaudamasis šia metodika, – susisiekimo ministras.

Agentūros teikiamos paslaugos nuolat plečiasi, dėl to dažnai prireikia peržiūrėti atlyginimo už teikiamas paslaugas dydžius.

Pažymėtina, kad Aviacijos įstatymo 8 straipsnis nustato, kad Už Agentūros teikiamas administracines paslaugas imamas atlyginimas. Atlyginimo dydis nustatomas (apskaičiuojamas) vadovaujantis ekonomiškai pagrįsta paslaugos savikaina. Į paslaugos savikainą negali būti įtraukiamos su konkrečios paslaugos teikimu nesusijusios sąnaudos. Paslaugos savikainos (išlaidų) dydis turi būti pagrindžiamas vadovaujantis šiais ekonominiais rodikliais: Agentūros strateginiame veiklos plane patvirtintais sąnaudų dydžiais ir numatomos teikti konkrečios paslaugos galimų sąnaudų apskaičiavimu. Atlyginimo dydžio nustatymo (apskaičiavimo) metodiką nustato Vyriausybė, o konkrečius jo dydžius, vadovaudamasis šia metodika, – tvirtina susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga. Susisiekimo ministras arba jo įgaliota institucija ar įstaiga, tvirtindami konkrečius atlyginimo už Agentūros teikiamas administracines paslaugas dydžius, nustato 30 procentų nuolaidas už leidimų naudotis ne tarptautinių oro uostų aerodromais, lauko aikštelėmis, orlaiviais, kurie nenaudojami komercinei veiklai, išdavimą ir lengvojo orlaivio piloto licencijos, piloto mėgėjo licencijos, sklandytuvo piloto licencijos, oro baliono piloto licencijos, orlaivių, kurių sertifikuota kilimo masė ne didesnė kaip 5 670 kg, techninės priežiūros specialisto licencijos išdavimą, jeigu pateikiama deklaracija, kuria patvirtinama, kad turint šiuos leidimus ar licencijas nebus vykdoma komercinė veikla, jeigu skirtumas tarp šių paslaugų sąnaudų ir nustatytų nuolaidų dengiamas iš Susisiekimo ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

SEAKĮ projektu siūloma pakeisti Įstatymo 113 straipsnį ir atsisakyti Agentūros teikiamų paslaugų savikainos (išlaidų) dydžio apskaičiavimo, kuris būrų grindžiamas įstaigos praėjusių finansinių metų materialinėmis ir joms prilygintomis sąnaudomis ir darbo sąnaudomis, o vietoj to numatyti, kad būtų vadovaujamasi įstaigos strateginiame veiklos plane patvirtintais sąnaudų dydžiais. Taip pat minėtą straipsnį siūloma papildyti nuostata nustatant, kad konkrečius atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžius taip pat galėtų tvirtinti susisiekimo ministro įgaliota institucija ar įstaiga.

Vadovaujantis gerąją praktika, kuri yra plačiai taikoma įvairiose veiklose, siūloma Agentūros sąnaudas skirstyti vadovaujantis veiklomis grįsto sąnaudų paskirstymo logika – Agentūros administruojamos programos bei teikiamos paslaugos sukuria veiklų poreikį, o veiklų vykdymas reikalauja išteklių (sukuria sąnaudas). Remiantis šia nuostata, sąnaudos yra sugrupuojamos pagal vykdomas veiklas ir priskiriamos paslaugoms pagal tų paslaugų individualų veiklų panaudojimą. Tai apima absoliučiai visas įstaigos veiklas ir visas sąnaudų rūšis. Toks priskyrimas užtikrintų skaidrumą, aiškumą ir galimybę prognozuoti įstaigos veiklą bei jos tęstinumą. Sąnaudų paskirstymo procesas remtųsi Agentūros strateginiame veiklos plane patvirtintais sąnaudų dydžiais ir priskirtų sąnaudas galutinėms organizacijos paslaugoms per tris etapus.

Taip pat atskyrus atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas nustatymo funkciją nuo politiką formuojančios institucijos veiklos,  ši funkcija būtų patikėta institucijai, kuri nepriima su tam tikros srities transporto politikos įgyvendinimu susijusių sprendimų.

Pritarus siūlomam teisiniam reguliavimui bus galima užtikrinti reagavimą tinkamu laiku į pasikeitusią ekonominę situaciją ir greičiau patvirtinti reikalingus konkrečių atlyginimo už Agentūros teikiamas paslaugas dydžius arba jų pakeitimus.

Analogiški atlyginimo dydžių nustatymo pagrindai ir principai už Agentūros teikiamas administracines paslaugas įtvirtinti Aviacijos įstatymo 8 straipsnyje.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu). Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus SEAKĮ projektą neigiamų pasekmių nenumatoma. SEAKĮ projekto nuostatos neturės neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai ar viešajam administravimui.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

 8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

SEAKĮ projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymą, kitų įstatymų priimti, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios nereikės.

10. Ar įstatymo projektas parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

SEAKĮ projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

SEAKĮ projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas, Europos Sąjungos teisei neprieštarauja.

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo įgyvendinamųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti

Iki įstatymo įsigaliojimo parengti įstatymo įgyvendinamųjų aktų nereikės.

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės lėšų nereikės.

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Rengiant SEAKĮ projektą, specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

„Viešoji įstaiga Transporto kompetencijų agentūra“, „administracinė paslauga“.

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.