LIETUVOS RESPUBLIKOS

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR. I-399

1802, 1804,  1805, 1806, 1807, 1809, 18010, 18011, 18015, 18018 IR 18019  STRAIPSNIŲ PAKEITIMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Nuo 2016 m. rugsėjo 1 d. pasikeitus Europos Komisijos teikiamų pasiūlymų priimti Europos Sąjungos (toliau – ES) teisės aktus ir kitų ES dokumentų gavimo Lietuvos Respublikos Seime (toliau – Seimas) tvarkai, būtina atitinkamai patikslinti Lietuvos Respublikos Seimo statutu (toliau – Statutas) nustatytą teisinį reguliavimą.

Lietuvos Respublikos Seimo statuto Nr. I-399 1802, 1804,  1805, 1806, 1807, 1809, 18010, 18011, 18015, 18018 IR 18019  straipsnių pakeitimo projekto (toliau – Statuto projektas) tikslas - įtvirtinti esama praktika pagrįstą teisinį reguliavimą.

Statuto projekto uždaviniai:

1)        patikslinti gaunamų pasiūlymų priimti ES teisės aktus ir kitų ES dokumentų registravimo ir paskirstymo Seime tvarką;

2)        atsisakyti teisinio reguliavimo dėl Lietuvos Respublikos pozicijos registravimo ir paskirstymo;

3)        papildyti subjektų, kuriems perduodama Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto išvada dėl Seimo prioritetų pagal Europos Komisijos metinę darbo programą, sąrašą, inter alia subjektų, kuriems teikiama Seimo rezoliucija dėl pagrįstos nuomonės dėl pagal teisėkūros procedūrą priimamo akto projekto prieštaravimo subsidiarumo principui, sąrašą;

4)        patikslinti specializuoto komiteto išvados dėl pagal teisėkūros procedūrą priimamo akto projekto atitikties subsidiarumo principui pateikimo procedūros aprašymą;

5)        patikslinti Seimo nuomonės į Europos Vadovų Tarybos posėdį vykstančiam Ministrui Pirmininkui ir į ES Tarybos posėdžius vykstantiems ministrams teikimo teisinį reglamentavimą;

6)        nustatyti, kad Europos reikalų komiteto ar Užsienio reikalų komiteto komiteto nuomonė Seimo vardu gali būti pateikiama ir raštu.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Statuto projektą iniciavo Europos reikalų komiteto pirmininkas Gediminas Kirkilas, tiesioginis rengėjas – Europos reikalų komitetas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai klausimai

  Reglamentuojant pasiūlymų priimti ES teisės aktus ir kitų ES dokumentų registravimo ir paskirstymo tvarką, šiuo metu galiojančiame Statuto 1804 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad Seime gautą Europos Komisijos metinę darbo programą Seimo komitetams perduoda Seimo posėdžių sekretoriatas. Remiantis Statuto 1805 straipsnio 1 dalimi, pasiūlymai priimti ES teisės aktus ir kiti ES dokumentai, kuriuos Seimas gauna tiesiogiai iš ES institucijų, registruojami Seimo posėdžių sekretoriate ir perduodami Europos reikalų komitetui ir specializuotiems komitetams pagal kompetenciją, o šia tvarka gauti ES dokumentai, susiję su sritimis, nurodytomis Statuto 1802 straipsnio 3 dalyje, perduodami pagal kompetenciją Užsienio reikalų komitetui ir specializuotiems komitetams. Be to, Statuto 1805 straipsnio 2 dalis nustato tik pagal teisėkūros procedūrą priimamų aktų projektų perdavimą specializuotiems komitetams Europos reikalų komiteto sprendimu arba Užsienio reikalų komiteto sprendimu. Remiantis Statuto 1807 straipsnio 4 dalimi, Seime gauta Lietuvos Respublikos pozicija užregistruojama Seimo posėdžių sekretoriate ir perduodama specializuotiems komitetams, taip pat Europos reikalų komitetui, o Lietuvos Respublikos pozicija dėl klausimų, numatytų Statuto 1802 straipsnio 3 dalyje, – Užsienio reikalų komitetui, tačiau Lietuvos Respublikos pozicijos yra skelbiamos Lietuvos narystės Europos Sąjungoje informacinėje sistemoje.

Reglamentuojant Seime priimtų dokumentų perdavimą, remiantis Statuto 1804 straipsnio 3 dalimi, Europos reikalų komiteto ir Užsienio reikalų komiteto apibendrintos specializuotų komitetų išvados dėl Europos Komisijos metinėje darbo programoje pateiktų pasiūlymų aktualumo Lietuvai perduodamos tik Vyriausybei. Be kita ko, remiantis Statuto 1806 straipsnio 7 dalimi, Seimo rezoliucija dėl pagrįstos nuomonės dėl pagal teisėkūros procedūrą priimamo akto projekto prieštaravimo subsidiarumo principui perduodama tik Vyriausybei. Aprašant specializuoto komiteto išvados pateikimą, Statuto 18011 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad išvada dėl Lietuvos Respublikos pozicijos perduodama ir  už tos pozicijos rengimą atsakingos institucijos arba rengimo darbo grupės vadovui, tuo tarpu tokia išvada paskelbiama Lietuvos narystės Europos Sąjungoje informacinėje sistemoje ir atskirai atsakingai institucijai nėra perduodama.

Remiantis Statuto 1809 straipsnio 1 dalimi, Seimo nuomonė į Europos Vadovų Tarybos posėdį vykstančiam Ministrui Pirmininkui ir į ES Tarybos posėdžius vykstantiems ministrams gali būti  pateikiama tik dėl pasiūlymų priimti ES teisės aktus, tuo tarpu Seimo nuomonė teikiama ir dėl kitų ES dokumentų. Be to, remiantis Statuto 18015 straipsnio 4 dalimi, Europos reikalų komiteto ar Užsienio reikalų komiteto nuomonė Seimo vardu Ministrui Pirmininkui ir (ar) ministrui paprastai pareiškiama žodžiu ir įrašoma į komiteto posėdžio protokolą, tačiau neretai Seimo nuomonė įforminama komiteto sprendimu (raštu).

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Patikslinus pasiūlymų priimti ES teisės aktus ir kitų ES dokumentų registravimo ir paskirstymo tvarką, bus įtvirtintas teisinis faktas, kad Seime gauta Europos Komisijos metinė darbo programa įregistruojama ir perduodama Seimo komitetams, inter alia Seime gauti pasiūlymai priimti ES teisės aktus ir kiti ES dokumentai įregistruojami ir perduodami Europos reikalų komitetui, o ES dokumentai, susiję su sritimis, nurodytomis Statuto 1802 straipsnio 3 dalyje, perduodami Užsienio reikalų komitetui. Taip pat bus įtvirtinta, kad ne tik pagal teisėkūros procedūrą priimami projektai, bet ir kiti pasiūlymai priimti ES teisės aktus bei kiti ES dokumentai Europos reikalų komiteto sprendimu arba Užsienio reikalų komiteto sprendimu (susiję su sritimis, nurodytomis Statuto 1802 straipsnio 3 dalyje) perduodami specializuotiems komitetams pagal kompetenciją. Atsižvelgiant į pasikeitusią Lietuvos Respublikos pozicijų gavimo Seime tvarką, bus atsisakyta nuostatos dėl pozicijų registravimo ir perdavimo Seimo komitetams pagal kompetenciją.

Reglamentuojant Seime priimtų dokumentų perdavimą, bus aiškiai nustatyta, kad Europos reikalų komitetas ir Užsienio reikalų komitetas, bendrame posėdyje apibendrinę gautas specializuotų komitetų išvadas, savo išvadą perduoda ne tik Vyriausybei, bet ir specializuotiems komitetams, Seimo nuolatiniam atstovui ES ir ES institucijoms, remiantis Statuto 1806 straipsnio 7 dalimi priimta Seimo rezoliucija dėl pagrįstos nuomonės dėl pagal teisėkūros procedūrą priimamo akto projekto prieštaravimo subsidiarumo principui perduodama tik Vyriausybei, bet ir Seimo nuolatiniam atstovui ES.

 Aprašant specializuoto komiteto išvados pateikimą, Statuto 18011 straipsnio 2 dalyje bus atsisakyta nuostatos dėl specializuoto komiteto išvados dėl Lietuvos Respublikos pozicijos perdavimo  už tos pozicijos rengimą atsakingos institucijos arba rengimo darbo grupės vadovui.

Patikslinus Seimo nuomonės į Europos Vadovų Tarybos posėdį vykstančiam Ministrui Pirmininkui ir į ES Tarybos posėdžius vykstantiems ministrams teikimo teisinį reglamentavimą, bus nurodyta, kad Seimo nuomonė į Europos Vadovų Tarybos posėdį vykstančiam Ministrui Pirmininkui ir į ES Tarybos posėdžius vykstantiems ministrams gali būti  pateikiama ne tik dėl pasiūlymų priimti ES teisės aktus, bet ir kitų ES dokumentų. Taip pat bus nustatyta, kad Europos reikalų komiteto ar Užsienio reikalų komiteto nuomonė Seimo vardu Ministrui Pirmininkui ir (ar) ministrui gali būti pareiškiama žodžiu ar raštu.

Statuto projekto priėmimas suteiks galimybę įtvirtinti esama praktika pagrįstą teisinį reguliavimą, taip pat ES reikalų svarstymo teisinis reglamentavimas bus patikslintas teisės technikos ir turinio aspektu.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikia imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Kadangi teisinis reguliavimas nėra keičiamas iš esmės, vadovaujantis Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276 „Dėl Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos patvirtinimo“ (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. spalio 16 d. nutarimo Nr. 1276 redakcija), 4 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikis nevertintas.

Priėmus statutą neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas statutas neturės neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priimtas statutas neturės neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Statuto inkorporavimui į teisinę sistemą reikės patikslinti Europos Sąjungos reikalų svarstymo Lietuvos Respublikos Seime reglamentą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. liepos 16 d. sprendimu Nr. SV-S-712 „Dėl Europos Sąjungos reikalų svarstymo Lietuvos Respublikos Seime reglamento patvirtinimo“.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Statuto projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos ir Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Statuto projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir ES teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

Priėmus statutą, reikės parengti ES reikalų svarstymo organizavimo ir koordinavimo tvarkos aprašą.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Priėmus statutą papildomų valstybės biudžeto lėšų neprireiks.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Statuto projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc:

Parlamento statutas, parlamentas, parlamento darbo tvarka, parlamento posėdis, parlamento reglamentas.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

______________________

 

 

 

Seimo narys                                                                                                     Gediminas Kirkilas