LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO

„DĖL SUSITARIMO, KURIUO IŠ DALIES KEIČIAMAS 2004 M. VASARIO 11 D. DANIJOS KARALYSTĖS, ESTIJOS RESPUBLIKOS, ISLANDIJOS RESPUBLIKOS, LATVIJOS RESPUBLIKOS, LIETUVOS RESPUBLIKOS, NORVEGIJOS KARALYSTĖS, SUOMIJOS RESPUBLIKOS IR ŠVEDIJOS KARALYSTĖS SUSITARIMO DĖL ŠIAURĖS INVESTICIJŲ BANKO PRIEDE ESANČIO ŠIAURĖS INVESTICIJŲ BANKO STATUTO 14 SKIRSNIS, RATIFIKAVIMO“ PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Susitarimo, kuriuo iš dalies keičiamas 2004 m. vasario 11 d. Danijos Karalystės, Estijos Respublikos, Islandijos Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Suomijos Respublikos ir Švedijos Karalystės susitarimo dėl Šiaurės investicijų banko priede esančio Šiaurės investicijų banko statuto 14 skirsnis, ratifikavimo“ projekto (toliau – Įstatymo projektas) tikslas – ratifikuoti 2020 m. vasario 28 d. Osle pasirašytą Susitarimą, kuriuo iš dalies keičiamas 2004 m. vasario 11 d. Danijos Karalystės, Estijos Respublikos, Islandijos Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Suomijos Respublikos ir Švedijos Karalystės susitarimo dėl Šiaurės investicijų banko priede esančio Šiaurės investicijų banko statuto 14 skirsnis (toliau – Susitarimas).

Vadovaujantis Danijos Karalystės, Estijos Respublikos, Islandijos Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Suomijos Respublikos ir Švedijos Karalystės susitarimo dėl Šiaurės investicijų banko 2 straipsniu, Šiaurės investicijų banko (toliau – ŠIB) statutą, išskyrus jo nuostatas dėl ŠIB valdytojų tarybos sudėties ir jos įgaliojimų (ŠIB statuto 14 skirsnis), ŠIB direktorių valdybos siūlymu ar pareiškimu gali keisti valdytojų taryba. 2019 m. gegužės 24 d. ŠIB valdytojų taryba patvirtino ŠIB statuto pakeitimus, tačiau ŠIB statuto 14 skirsnio pakeitimai turi būti ratifikuoti ŠIB valstybių narių vadovaujantis nacionalinėmis procedūromis ir reikalavimais.

Lietuvos Respublikos nepaprastasis ir įgaliotasis ambasadorius Norvegijos Karalystėje Jonas Paslauskas Lietuvos Respublikos vardu 2020 m. vasario 28 d. pasirašė Susitarimą. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos 67 straipsnio 16 punktu ir 138 straipsnio pirmosios dalies 5 punktu, siekiant, kad ši tarptautinė sutartis įsigaliotų Lietuvos Respublikoje, būtina ją ratifikuoti, todėl inicijuotas Įstatymo projekto pateikimas Lietuvos Respublikos Seimui. Siekiama, kad Susitarimas būtų ratifikuotas ir ŠIB statuto pakeitimai įsigaliotų iki 2020 m. liepos 1 d.

Priėmus įstatymą, Lietuvos Respublika, būdama ŠIB narė, tinkamai vykdys savo įsipareigojimus ir prisidės prie ŠIB statuto pakeitimų įsigaliojimo (ŠIB statuto pakeitimai įsigalioja, kai juos ratifikuoja visos valstybės narės).

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai ir rengėjai

Įstatymo projektą parengė Finansų ministerijos Europos Sąjungos ir tarptautinių reikalų departamento (direktorius Darius Trakelis, tel. 239 0188, el. p. [email protected]) Tarptautinių reikalų skyriaus (vedėja Dovilė Jasaitienė, tel. 219 4430, el. p. [email protected]) patarėjas Ignas Rakauskas (tel. 239 0226, el. p. [email protected]).

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

2004 m. rugsėjo 28 d. Lietuvos Respublikos Seimas ratifikavo Danijos Karalystės, Estijos Respublikos, Islandijos Respublikos, Latvijos Respublikos, Lietuvos Respublikos, Norvegijos Karalystės, Suomijos Respublikos ir Švedijos Karalystės susitarimą dėl Šiaurės investicijų banko. ŠIB statutas yra šio susitarimo priedas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

2019 m. gegužės 24 d. ŠIB valdytojų taryba patvirtino ŠIB statuto pakeitimus. Pagrindiniai pakeitimai – šiuo metu galiojantis kapitalo ir skolos valdymo rodiklis (angl. statutory gearing limit) keičiamas ŠIB kapitalo ir likvidumo principais. Dabar ŠIB statute nustatyta, kad ŠIB galima suteikti paskolų ir garantijų suma neturi viršyti 250 proc. ŠIB įstatinio kapitalo ir sukauptų rezervų. Tačiau į dabartinį skolos ir kapitalo rodiklį įtraukiamos ne visos operacijos ir rizikos (pavyzdžiui, neįtraukiamos iždo operacijos, taip pat neatsižvelgiama į paskolų portfelio kokybę, likvidumo riziką ir palūkanų normos svyravimus).

Pakeitus ŠIB statuto 14 skirsnį, ŠIB valdytojų tarybai bus suteikti įgaliojimai priimti sprendimus dėl kapitalo ir likvidumo valdymo principų. ŠIB kapitalo ir likvidumo principų dokumente bus apibrėžti techniniai kapitalo, likvidumo ir skolos valdymo reikalavimai įtraukiant visas operacijas ir rizikas ir tai leis užtikrinti, kad ŠIB įstatinis kapitalas būtų naudojamas efektyviau, kartu išlaikant aukščiausią ŠIB kreditingumo reitingą. Sprendimus dėl ŠIB kapitalo ir likvidumo principų priimtų aukščiausias ŠIB valdymo organas – valdytojų taryba, siekdama užtikrinti aukščiausio lygio išorės suinteresuotų šalių (investuotojų, reitingų agentūrų) pasitikėjimą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant Įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu). Galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma. Įstatymo projekto nuostatos neturės neigiamų pasekmių ekonomikai, socialinei aplinkai ar viešajam administravimui.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Ratifikavus Susitarimą ir įsigaliojus ŠIB statuto pakeitimams, ŠIB galės ženkliai padidinti skolinimo pajėgumus, o tai ypač svarbu reaguojant į krizę, kilusią dėl naujojo koronaviruso (COVID-19) (toliau – COVID-19) pandemijos. Šiaurės ir Baltijos šalių ministrai, ŠIB valdytojai, 2020 m. kovo 27 d. paragino ŠIB imtis skubių veiksmų siekiant sumažinti krizės, kilusios dėl COVID-19 pandemijos, padarinius. ŠIB valdytojai paragino ŠIB maksimaliai padidinti paskolų teikimą regiono įmonėms, kurios yra paveiktos minėtos krizės. Tai turės teigiamą įtaką krizės, kilusios dėl COVID-19 pandemijos, ekonominių padarinių sušvelninimui, nes ŠIB turės didesnes galimybes suteikti paramą tvarioms įmonėms, susidūrusioms su minėtos krizės sukeltais trumpalaikiais likvidumo sunkumais.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Ratifikavus Susitarimą, nereikės priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių teisės aktų.

 

9. Ar Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o Įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymo projekte nenumatyta terminų, kurie turėtų būti įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

10. Ar Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms, Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įstatymo įgyvendinamųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti

Naujų įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikia.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti nereikės skirti papildomų valstybės, savivaldybių ar kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų. Taip pat jokių lėšų nebus sutaupyta.

 

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Specialistų vertinimų ir išvadų dėl Įstatymo projekto nebuvo gauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam Įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

„Šiaurės investicijų bankas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Atsižvelgiant į tai, kad Susitarimo ratifikavimas turės teigiamą įtaką COVID-19 pandemijos ekonominių padarinių sušvelninimui, prašoma Įstatymo projektą svarstyti skubos tvarka.