LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 581, 59 STRAIPSNIŲ, II SKYRIAUS PENKTOJO SKIRSNIO PAKEITIMO, 40 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 3 PRIEDU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1185
2023-04-19 Nr. 109-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Dalia Asanavičiūtė (pavaduojanti Dainių Kreivį), Valius Ąžuolas, Antanas Čepononis, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys, Liudas Jonaitis, Simonas Gentvilas, Mindaugas Lingė, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Andrius Palionis.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: Biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Dalia Mudėnienė, Mindaugas Pečiulis, vyriausioji specialistė Audronė Čekanavičienė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
EEil. NNr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
4 |
3 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreipiame dėmesį, kad 2021 m. gruodžio 14 d. Seime yra numatytas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 27, 28, 33, 44, 46, 61, 64, 66, 72 straipsnių ir 3 priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 81 ir 291 straipsniais įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-931 (2)), kuriame taip pat yra keičiama įstatymo 27 straipsnio 2 dalis ir kurio nuostatos taip pat įsigaliotų 2023 m. sausio 1 d. Siekiant, kad teikiamu projektu siūlomi pakeitimai liktų galioti, abiejų projektų nuostatos derintinos tarpusavyje.
|
Atsižvelgti |
Atsižvelgus į LRS kanceliarijos Teisės departamento pateiktą analogišką pastabą buvo patikslintas Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 27, 28, 33, 44, 46, 61, 64, 66, 72 straipsnių ir 3 priedo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 81 ir 291 straipsniais įstatymo projekto (reg. Nr. XIVP-931 (2)) – buvo atsisakyta siūlomų įstatymo 27 straipsnio 2 dalies pakeitimų, siekiant suderinti abiejų projektų pakeitimus. Todėl šiame projekte tikslinga įtraukti anksčiau siūlytus pakeitimus, t. y. papildyti Akcizų įstatymo 27 straipsnio 2 dalį nuorodomis į šio straipsnio 1 dalies 5, 6 ir 7 punktus, nes panaikinus akcizų mokėjimo laikino atidėjimo režimą arba importuojant etilo alkoholį, skirtą šiuose punktuose nurodytų produktų (t. y. šokolado gaminių, kitų maisto produktų, kvapiųjų medžiagų ar jų mišinių) gamybai, akcizai turi būti neskaičiuojami, kadangi toks etilo alkoholis pagal šio straipsnio 1 dalį nuo akcizų atleidžiamas.
|
2. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
|
|
|
2. Projekto pavadinimas dėstytinas iš eilės šia tvarka: visi keičiami straipsniai ir (ar) kitos struktūrinės dalys, po jų straipsniai ir (ar) kitos struktūrinės dalys, kuriomis pildomas įstatymas, taip pat straipsniai ir (ar) kitos struktūrinės dalys, kurios pripažįstamos netekusiomis galios. Be to, žodis „ĮSTATYMAS“ rašytinas naujoje eilutėje. |
Pritarti |
|
3. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
7 |
|
|
3. Projekto 7 – 9 straipsniais yra keičiamas tas pats keičiamo įstatymo 37 straipsnis. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina visus to paties straipsnio pakeitimus dėstyti viename projekto straipsnyje, dėstant juos iš eilės pagal įsigaliojimo datą. |
Pritarti |
|
4. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
10 |
|
|
4. Projekto 12 straipsniu keičiamo įstatymo 40 straipsnis yra pripažįstamas netekusiu galios. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atitinkamai patikslinti šio straipsnio pavadinimą. |
Pritarti |
|
5. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
19 |
|
|
5. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 20 straipsnio 6 ir 7 dalis dėstyti projekto 16 straipsnio 1 ir 2 dalimis, atitinkamai pernumeruojant kitus projekto straipsnius ir projekto 20 straipsnio 1, 2 ir 4 dalyse atitinkamai nurodant šių dalių įsigaliojimą. |
Pritarti |
|
6. |
LRSK Teisės departamentas, 2021-12-10 |
19 |
|
|
6. Svarstytina, ar projekto 20 straipsnio nereikėtų papildyti įgyvendinamosiomis nuostatomis dėl šio straipsnio 2 dalyje nurodyto teisės akto. |
Nepritarti |
Įgyvendinamosios nuostatos nereikalingos, nes šildymui skirtiems gazoliams ir toliau taikytini žymėjimo tvarką reglamentuojantys poįstatyminiai teisės aktai. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
EEil. NNr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija 2021-12-29 |
7 |
|
|
1. Akcizo mokesčių lygį energetiniams produktams, kurį Aplinkos ministerija ir Vyriausybė siūlo įgyvendinti 2025 metais, siūlome įvesti jau nuo 2023 metų. Viską, tame tarpe ir įvedant CO2 dedamąją. nenumatyti jokių pereinamų laikotarpių 2023 ir 2024 metais, kas yra dabar siūloma Aplinkos ministerijos ir Vyriausybės projekte. Konkrečiai: 1.1. Siūloma akcizą gazoliui (dyzelinui) 2023 metais didinti nuo 372 eurų už 1 000 litrų iki 500 eurų už 1000 litrų (Aplinkos ministerijos siūlyme yra pereinami laikotarpiai - 410 eurų už 1 000 litrų 2023 metais, 466 eurai už 1 000 litrų 2024 metais ir 500 eurų už 1 000 litrų 2025 metais). Čia atkreiptinas dėmesys į tai, kad pavyzdžiui Estijoje akcizas gazoliui nuo 2022 metų bus 493 eurai už 1000 litrų Čia atkreiptinas dėmesys į tai, kad dėl naftos kainų svyravimų dyzelinas šiuo metu yra pabrangęs ne 13 ct/ltr, kaip čia siūloma, o apie 40 ct/ltr... Atsakymas į argumentą, kad tai lems tranzitinio transporto užsipylimo praradimą - paties Aplinkos ministro žodžiais: Lietuva neturėtų planuoti savo ekonomikos augimo iš naftos degalų užpylimo pravažiuojančiam transportui verslo. Be to - akivaizdu, kad mokesčius iškastiniam kurui kels visos ES šalys, nes visos turi savo įsipareigojimus mažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus transporto sektoriuje. 1.2. Siūlome numatant akcizo mokesčio didinimą akmens angliai, koksui, lignitui ir šildymui skirtoms durpėms, neatidėti šio didinimo iki 2025 metų, kaip siūlo Aplinkos Seimo kanceliarijoje GAUTA 2021-12-30 Nr. G-2021-13029 ministerijos ir Vyriausybės projektas, bet iš karto projekte siūlomus 2025 metų akcizo lygius įvesti nuo 2023 metų 1.3. CO2 dedamąją į akcizų iškastiniam kurui dydį siūlome irgi įvesti ne nuo 2025 metų, o nuo 2023 metų. Pradinis CO2 kainos lygis, naudojamas, skaičiuojant CO2 dedamąją (10 eurų/toną) yra pernelyg mažas, kad jo taikymą reikėtų pradėti tik nuo 2025 metų. Siūloma netaikyti jokio pereinamo laikotarpio. Ypač turint mintyje, kad kuro degintojai, patenkantys į ATL prekybos sistemą jau šiuo metu už 1 išmestą toną CO2 moka 80-90 eurų.... Bendri argumentai šiems pasiūlymams: mes tiesiog neturime laiko žaliosios mokesčių reformos imitavimui ir rinkos lėtam pratinimui prie lėtai augančių aplinkosauginių mokesčių. Šiuo metu Lietuvoje aplinkosauginiai mokesčiai, tenkantys vienam gyventojui, yra mažiausi tarp visų ES šalių. Tai neskatina mažesnės taršos ir mažesnio iškastinio kuro vartojimo. Ir tai yra viena iš priežasčių, kodėl šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimai sektoriuose, nepatenkančiuose į ATL prekybos sektorių, ne mažėja, o auga. . Vyriausybės siūlomi simboliniai mokesčių padidinimai yra pernelyg maži, kad leistų pakeisti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimo tendencijas, norint Lietuvai iki 2030 metų įgyvendinti paties Seimo šiemet priimtą Nacionalinę Klimato kaitos darbotvarkę. Tuo labiau, kad siūlomi aplinkosauginiai mokesčiai 2025 metais, kuriuos mes siūlome perkelti į 2023 metus, būtų vis tiek žemesni, nei jau dabar taikomi daugelyje kitų ES šalių šiuo metu. Visi ES šalių akcizai, taikomi šiuo metu, gali būti apžvelgiami: https://ec.europa.eu/taxation_customs/system/files/2021-09/excise_dutiespart_ii_energy_products_en.pdf Dar vienas argumentas - tai tieisog nėra politiškai sąžininga įvedinėti mokesčius 2025 metams, kai ši Vyriausybė ir ši Seimo kadencija dirba iki 2024 metų, paliekant mokesčių įvedimą kitai vyriausybei ir kitam Seimui. |
Įvertinta |
Komitetas pritaria projekto iniciatorių pasiūlytiems akcizų gazoliams tarifams. |
2. |
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija 2021-12-29 |
|
|
|
2. Benzinui akcizo dydį siūlome didinti nuo 466 eurų už 1000 litrų iki 500 eurų už 1000 litrų 2023 metais (Aplinkos ministerijos ir Vyriausybės projekte nesiūloma iš viso didinti akcizo benzinui (išskyrus įvedamą CO2 dedamąją nuo 2025 metų). Argumentas: Benzino vartojimas neturėtų būti skatinamas, fiksuojant jam taikomą akcizo mokestį 2021 metų lygyje ateičiai. CO2 išmetimų požiūriu tai dar žalingesni degalai, nei gazolis Todėl siūloma išlyginti akcizo mokestį, skaičiuojamą vienam tūkstančiui litrų – benzinui ir gazoliui. Ir net tokiu atveju akcizo mokestis benzinui 2023 metais bus mažesnis, nei akcizo mokestis benzinui Latvijoje, kuris yra šiuo metu : 510 eurų/1000 litrų (https://taxfoundation.org/gas-taxes-in-europe/). Taip pat mažesnis, nei benzino akcizas Estijoje: 563 eurai/1000 litrų https://www.riigiteataja.ee/en/eli/512052021001/consolide § 66. |
Nepritarti |
Komitetas pritaria projekto iniciatorių pasiūlytiems akcizų tarifams. Projekto iniciatoriai šiame etape nesiūlo didinti akcizo tarifo benzinui. |
3. |
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija 2021-12-29 |
|
|
|
3. Siūloma jau nuo 2023 metų atsisakyti visų akcizo lengvatų, kurios dabar yra taikomos gazoliui, naudojamam šildymui ir gazoliui, naudojamam žemės ūkyje. Aplinkos ministerijos projekte šios lengvatos pamažinamos, bet išlaikomos iki neribotos ateities. Lengvatinis akcizo mokestis gazoliui šildymui iš viso neturi jokios prasmės, nes gazolis, naudojamas šildymui, yra ypač lengvai pakeičiamas pažangesniais ir žymiai mažiau CO2 išmetančiais šildymo būdais. o lengvatinis akcizo mokestis gazoliui, naudojamam žemės ūkyje, turėtų būti pakeičiamas kitomis žemės ūkio rėmimo formomis, neskatinančiomis gazolio vartojimo ir nesukuriančiomis pagrindo korupcijai ir piktnaudžiavimui. |
Įvertinta |
Atsižvelgiant į tai, kad Aplinkos ministerijos priemonės, kuriomis ūkiai galėtų modernizuoti grūdų džiovyklas, naudojančias ne iškastinį kurą, o mažiau taršų ir atsinaujinantį kurą pradės veikti nuo 2023 m. gegužės mėn., Komitetas siūlo nustatyti šildymui skirtiems gazoliams 60 eurų už 1000 litrų akcizo tarifą. |
4. |
Lietuvos atsinaujinančių išteklių energetikos konfederacija 2021-12-29 |
|
|
|
4. Siūlome netaikyti apsaugos nuo aplinkosauginių mokesčių vienam iš daugiausiai vartojamų ir dėl to labai didelę dalį CO2 išmetimų Lietuvoje sąlygojančioms gamtinėms dujoms, kaip siūlo Aplinkos ministerija. Siūloma iš karto padidinti akcizo mokestį gamtinėms dujoms, naudojamoms šildymui, nuo dabartinių 0,54 Eur/MWh (verslui)/1,08 Eur/MWh (ne verslui) iki 7,62 Eur/MWh 2023 metais. Tai yra - akcizo mokesčio, kuris bus taikomas Estijoje nuo 2022 metų gegužės 1 dienos, https://www.riigiteataja.ee/en/eli/512052021001/consolide . § 66. Ir netaikyti jokių išimčių buitiniams vartotojams. Be to siūloma atsisakyti Aplinkos ministerijso siūlomos išimties ir gamtinėms dujoms taikyti CO2 dedamąją, kaip ir bet kokiam kitam iškastiniam kurui. Nuo 2023 metų. Tai yra CO2 dedamąją siūlome taikyti ir gamtinėms dujoms. Gamtinių dujų apmokestinimas yra tiesiog reikalingas, jei mes norime mažinti gamtinių dujų vartojimą, keičiant jas biodujomis, biometanu, žaliuoju vandeniliu ar kitais atsinaujinančiais ištekliais.. O nemažinant dujų vartojimo, mes niekaip nepasieksim mūsų klimato kaitos mažinimo nacionalinių tikslų |
Nepritarti |
Komitetas pritaria Projekto iniciatorių pateiktiems akcizų tarifams ir CO2 dedamajai. |
5. |
Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija 2022-01-11 |
7 |
|
|
Kategoriškai nepritaria nuostatoms (Įstatymo projekto 7 straipsnio 3 d. ir 5 d.), kuriomis numatyta riboti gazolio, skirto naudoti žemės ūkio veiklos subjektams žemės ūkio produkcijos gamybai naudojamoje žemės ūkio technikoje nuo 2024 m. ne daugiau kaip 100000 litrų, o nuo 2025 m. – ne daugiau kaip 50 000 litrų vienam ūkio subjektui per vienus metus. Sunaudojamų degalų kiekį apsprendžia poreikis nudirbti vienus ar kitus darbus ir jo norma nustatoma atskirais norminiais aktais, pasitelkus mokslo rekomendacijas. Nustačius jų sunaudojimo limitą, kitą reikiamą kiekį ūkis privalės pirkti be jokios lengvatos. Taip akivaizdžiai sudaromos nevienodos konkurencinės sąlygos ūkiams, gaminantiems tą pačią žaliavą maisto pramonei ne tik Europos Sąjungos ar trečiųjų šalių atžvilgiu, bet ir tarp šalies žemdirbių. Tai ne tik kad konkurencinė ir teisinė kolizija, bet ir akivaizdus žemdirbių kiršinimas tiek tarp miesto ir kaimo, tiek tarp tame pačiame kaime dirbančių tuos pačius darbus. Toks sprendimas nukreiptas į socialiai atsakingų ūkių, mokančių mokesčius valstybei, išgyvendinusių “vokelių” praktiką naikinimą. |
Pritarti |
Komitetas siūlo palikti šiuo metu galiojančią tvarką, kad gazolių, skirtų naudoti žemės ūkio veiklos subjektams žemės ūkio produkcijos gamybai naudojamojoje žemės ūkio technikoje, kvotas nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. |
6. |
Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacija 2022-01-11 |
9 |
|
|
37 straipsnio 2 dalies pakeitimas, kuris numato, kad šildymui skirtiems gazoliams (buitiniam krosnių kurui) akcizo tarifas būtų didinamas nuo šiuo metu galiojančio 21,14 eur iki 140 eur už 1000 litrų nuo 2023 m. ir iki 372 eur nuo 2024 m. už 1000 litrų, t.y. beveik 18 kartų, yra labai drastiškas ir nelogiškas. Tai sukels didelį socialinį pasipriešinimą ir, be jokios abejonės, tik didins ir taip aukštą skurdo lygį kaimiškose vietovėse, nebus jokia paskata jame gyventi. Pakeisti šią kuro rūšį į naudojamą grūdų džiovinimui šiuo metu nėra alternatyvų. Liks tik vienintelis kelias – grūdų džiovinimas pramoniniuose elevatoriuose, kainuojantis 2-3 k. brangiau ir didinantis grūdų savikainą. Šis sprendimas turi būti peržiūrėtas ir priimtas protingumo kriterijus atitinkantis variantas. Šiuo metu prasidėjo ES tarybos Direktyvos 2003/96/EB (“Energijos mokesčių direktyvos) nuostatų peržiūra. Todėl Asociacija siūlo šiuos klausimus svarstyti tik po minėtos direktyvos pakeitimo. |
Pritarti iš dalies |
Komitetas siūlo šildymui skirtiems gazoliams nustatyti 60 eurų už 1000 litrų akcizo tarifą. |
7. |
UAB „Neste Lietuva“ 2022-01-12 |
|
|
|
Susipažinome su Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 3 priedu įstatymo projekto („Projektas“) bei tiekiame savo argumentuotą poziciją dėl šio Projekto. Pažymime, jog pritariame ir palaikome, kad Projektu yra numatoma: - nuo 2025 m. į kai kuriems energiniams produktams taikomus akcizų tarifus įtraukti CO2 dedamąją, kuri būtų proporcinga kuro rūšies CO2 išmetimui, priklausomai nuo kaloringumo. Sutinkame, kad toks sprendimas ilgainiui dalinai skatintų atsisakyti šių aplinkai žalingų kuro rūšių; - nuo 2023 m. sausio 1 d. panaikinti akcizų lengvatas, taikomas I kartos biodegalams. Atkreiptinas dėmesys, kad Projekto aiškinamajame rašte tarp Projektą paskatinusių priežasčių yra nurodoma, jog Projektu yra siekiama įgyvendinti „Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XIV490 „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“, klimato kaitos švelninimo tikslus, nustatytus energetikos, transporto, žemės ūkio, namų ūkio sektoriuose (iki 2030 m. sumažinti 30 proc. bendrą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, palyginti su 2005 m.). Taip pat įgyvendinti Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane nurodytas priemones dėl taršaus iškastinio kuro vartojimo mažinimo taikant mokestines priemones.“ Taip pat ir „tarptautiniu mastu keliamus su klimato kaita susijusius tikslus, taip prisidedant prie žaliosios ir teisingos Europos Sąjungos (toliau – ES) ekonomikos pertvarkos pagal ES žaliąjį kursą.“ Sutinkame su nurodytais Projekto tikslais. Siekiant pasiekti minėtus tikslus, taip pat ir tuos siekius, kurie yra įtvirtinti ES teisės aktuose (pvz. 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/2001 dėl skatinimo naudoti atsinaujinančiųjų̨ išteklių̨ energiją („REDII direktyva“) iškeltą tikslą, kad galutinio energijos suvartojimo transporto sektoriuje atsinaujinančiųjų̨ išteklių̨ energijos procentinė dalis sudarytų bent 14%), atitinkamai ir Atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo, Alternatyviųjų degalų įstatymo ir kituose teisės aktuose nustatytus susijusius tikslus, svarstytinos ir kitos priemonės, kurios skatintų degalų, pagamintų iš atsinaujinančių energetikos išteklių, tiekimą rinkai ir vartojimą. Pažymėtina, kad Alternatyviųjų degalų įstatyme yra numatyti tikslai ir priemonės skatinantys pažangiųjų degalų tiekimą rinkai, numatant jiems energetinės vertės daugiklius, įgyvendinant įstatyme numatytus įsipareigojimus, privalomas pateikimo rinkai apimtis ir kt. Pažangieji biodegalai šiame įstatyme yra apibrėžiami kaip iš biomasės atliekoms ir perdirbimo liekanoms priskiriamų pradinių žaliavų, numatytų Lietuvos Respublikos energetikos ministro patvirtintame žaliavų sąraše, gaminami biodegalai. Tačiau šios priemonės nors ir skatina biodegalų, pagamintų iš atliekų ir liekanų tiekimą ir naudojimą, savo ruožtu gali būti nepakankamos minėtuose teisės aktuose bei atitinkamai Projekte iškeltiems tikslams pasiekti, kadangi nėra sudaromos aiškios ir pakankamos ekonominės prielaidos tokiems degalams tiekti. Šiame kontekste taip pat atkreiptinas dėmesys, kad REDII direktyvoje, kurią įgyvendina minėtas įstatymas, pripažįstama, jog ES lygiu yra skatinama naudoti ne tik pažangiuosius biodegalus, bet ir kitus biodegalus, pagamintus iš atliekų ir liekanų („siekiant užtikrinti, kad pradinių žaliavų̨ , iš̌ kurių gaminami pažangieji biodegalai, kitų rūšių biodegalai ir biodujos, sąraše, kaip nustatyta šios direktyvos priede, būtų̨ atsižvelgiama į atliekų hierarchijos principus, nustatytus Direktyvoje 2008/98/EB, į Sąjungos tvarumo kriterijus, taip pat į poreikį užtikrinti, kad tuo priedu nebūtų sukuriamas papildomas žemės poreikis, kartu skatinant naudoti atliekas ir liekanas, Komisija, reguliariai vertindama tą priedą, turėtų apsvarstyti galimybę į jį įtraukti papildomas pradines žaliavas, kurios labai neiškreiptų (šalutinių) produktų, atliekų ar liekanų rinkų“). Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, bei atsižvelgus į Projekto tikslus, susijusius su šiltnamio efektą sukeliančių dujų (toliau – ŠESD) mažinimu transporto sektoriuje, siūlome: (i) Visiškai neatsisakyti Projekto 10 str. naikinamos lengvatos (Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 40 str.) ir nuo 2023 m. sausio 1 d. ją taikyti pažangiesiems biodegalams bei iš atliekų ir liekanų pagamintiems biodegalams. (ii) Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje galioja privalomasis biodegalų maišymas į degalus, biodegalų dalies degaluose CO2 dedamąją susieti su biodegalų žaliavų ŠESD vertėmis, t.y. diferencijuoti su biodegalais susijusias ŠESD dedamąsias priklausomai nuo pačių biodegalų žaliavų ŠESD verčių, apskaičiuotinų pagal REDII direktyvos V priedą. Tokio siūlymo įgyvendinimas leistų tikslingiau skatinti aplinkai mažiau žalingų žaliavų naudojimą, taip sumažinant ir į aplinką išskiriamą CO2 . |
Nepritarti |
Komitetas nepritaria siūlymui biodegalų dalies degaluose CO2 dedamąją susieti su biodegalų žaliavų ŠESD vertėmis dėl praktinio tokių produktų apmokestinimo ir kontrolės sudėtingumo bei papildomos administracinės naštos. |
8. |
VšĮ „Žiedinė ekonomika“ |
|
|
|
VšĮ „Žiedinė ekonomika“ išnagrinėjo derinimui pateiktą akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 3 priedu įstatymo projektą (toliau – Projektas) ir manome, kad jis nėra pakankamas siekiant įgyvendinti nacionalinę klimato kaitos valdymo darbotvarkę1 bei prisidėti prie kovos su klimato krize2 , išlaikant pasaulinį temperatūros augimą ne didesnį nei 1.5⁰C iki šimtmečio pabaigos. Remiantis EBPO rekomendacijomis3,4 , aplinkosauginiai mokesčiai turi mažiausią neigiamą poveikį ekonomikos augimui, skatina žaliąsias inovacijas bei investicijas, suteikia galimybes sumažinti kitus mokesčius ir turi atspindėti daromą neigiamą poveikį aplinkai. Atsižvelgiant į gerąją kitų šalių praktiką, siūlome Projekte: 1) atsisakyti akcizų netaikymo gamtinės dujoms kaip variklių degalams ir išdėstyti 16 straipsnį taip: „16 straipsnis. 581 straipsnio pakeitimas 1. Pripažinti netekusiu galios 581 straipsnio 1 dalies 3 ir 4 punktus.“ 2) atsisakyti išimties gamtinėms dujoms netaikyti CO2 tarifo ir išdėstyti 18 straipsnį taip:
„18 straipsnis. Įstatymo papildymas nauju 3 priedu Papildyti Įstatymą nauju 3 priedu:
Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 3 priedas
CO2 DEDAMOJI 2025–2030 METAIS
|
Įvertinta |
Komitetas pritaria projekto iniciatorių pateiktai Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo 3 priedo redakcijai. |
9. |
UAB “Neste Lietuva” 2023-04-17 |
|
|
|
Susipažinome su Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 3 priedu įstatymo projekto Nr. XIVP-1185 („Projektas“), pažymime, kad dėl Projekto savo poziciją Lietuvos Respublikos Seimo biudžeto ir finansų komitetui jau teikėme 2022 m. sausio 12 d. raštu, visgi, atsižvelgiant į tai, pasirengimas Projekto nagrinėjimui užtruko, teikiame atnaujintą savo argumentuotą poziciją dėl šio Projekto. Atkreiptinas dėmesys, kad Projekto aiškinamajame rašte tarp Projektą paskatinusių priežasčių yra nurodoma, jog Projektu yra siekiama įgyvendinti „Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2021 m. birželio 30 d. nutarimu Nr. XIV-490 „Dėl Nacionalinės klimato kaitos valdymo darbotvarkės patvirtinimo“, klimato kaitos švelninimo tikslus, nustatytus energetikos, transporto, žemės ūkio, namų ūkio sektoriuose (iki 2030 m. sumažinti 30 proc. bendrą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį, palyginti su 2005 m.). Taip pat įgyvendinti Nacionaliniame energetikos ir klimato srities veiksmų plane nurodytas priemones dėl taršaus iškastinio kuro vartojimo mažinimo taikant mokestines priemones.“ Taip pat ir „tarptautiniu mastu keliamus su klimato kaita susijusius tikslus, taip prisidedant prie žaliosios ir teisingos Europos Sąjungos (toliau – ES) ekonomikos pertvarkos pagal ES žaliąjį kursą.“ Sutinkame su šių Projekto tikslų svarba. Atitinkamai, projektu yra numatoma, kad nuo 2025 m. į kai kuriems energiniams produktams taikomus akcizų tarifus būtų įtraukta CO2 dedamoji, kuri, kaip nurodoma, būtų proporcinga kuro rūšies CO2 išmetimui, priklausomai nuo kaloringumo. Sutinkame, kad toks sprendimas transporto sektoriuje ilgainiui gali turėtų įtakos vartotojų pasirinkimui renkantis, kokiu kuru varomas transporto priemones, įsigyti ir eksploatuoti. Visgi, pažymėtume, kad nors Projekto siūlomos priemonės, kaip minėta, dalinai gali paveikti vartotojų elgesį, tačiau jis niekaip neįtakoja kuro tiekėjų bei pardavėjų skatinimo tiekti aplinkai mažiau žalingus produktus. Manytina, kad tam, jog Projektu siūlomi tikslai būtų įgyvendinti praktikoje, yra reikalingi abu šie dėmenys. Dar daugiau, atkreiptinas dėmesys, kad nors yra siūloma į kai kuriems energiniams produktams taikomus akcizų tarifus įtraukti CO2 dedamąją, deja, CO2 dedamoji nėra individualizuojama pagal tai, kokios žaliavos buvo panaudotos gaminant kuro biokomponentą. Tokia nuostata neatitinka, kad Projekto tikslų, kuriais siekiama mažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį, taip pat neatitinka ir proporcingumo principo, kadangi priėmus siūlomą reguliavimą skirtingą faktinį CO2 išmetantys degalai būtų apmokestinai vienoda CO2 dedamąja. Rinkai tiekiamas benzinas bei dyzelinas priklausomai nuo pasirinktų žaliavų dažniausiai nėra vienodi, todėl skiriasi kiekvienu atveju išskiriamas CO2 kiekis. Taip yra dėl to, kad tiek į benziną, tiek į dyzeliną privalomai yra įmaišoma biodegalų. Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 16 str. 6 d. numatyta, jog Lietuvos Respublikos teritorijoje esančiose degalinėse turi būti prekiaujama benzinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,6 procento biodegalų, ir dyzelinu, kurio kiekviename litre yra ne mažiau kaip 6,2 procento biodegalų, skaičiuojant pagal bendrą degalų ir biodegalų mišinio energinę vertę. Kaip žinia, kad gaminti biodegalus galima iš įvairių pradinių žaliavų. Nepriklausomai nuo to, kokia pradinė žaliava būtų pasirinkta, gaminant biodegalus bet kuriuo atveju yra sumažinamas į aplinką išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų („ŠESD“) kiekis, lyginant su iškastiniu kuru. 2018 m. gruodžio 11 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2018/2001 dėl skatinimo naudoti atsinaujinančiųjų išteklių energiją („Direktyva“) aiškiai nustato, kaip turi būti apskaičiuojamos iš atskirų žaliavų pagamintų biodegalų išmetamų ŠESD vertės, t.y. išmetamo ŠESD sumažinimas. Šios Direktyvos nuostatos savo ruožtu yra perkeltos į Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. sausio 3 d. įsakyma1 Nr. D1-2 „Dėl Gaminant ir naudojant biodegalus, skystuosius bioproduktus ir lyginamąjį iškastinį kurą išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų poveikio apskaičiavimo taisyklių patvirtinimo“ („Taisyklės“). Taigi, remiantis šiais teisės aktais būtų galima individualizuoti faktinę CO2 dedamąją. CO2 dedamosios individualizavimą būtų galima iliustruoti naudojantis teoriniu pavyzdžiu: - Rinkai yra pateiktas benzinas, kurį sudaro 10 procentų biodegalų bei 90 procentų benzino, pagaminto iš iškastinio kuro; - Biodegalai šiuo atveju yra etanolis iš cukrinių runkelių. Taisyklėse yra nurodyta, etanolis iš cukrinių runkelių turi tipinę sumažintą išmetamųjų ŠESD kiekio dalį – 61 procentą; - Projekte yra nurodyta, kad CO2 dedamoji benzinui 2025 m. siektų 24 EUR/1000 l, 2030 m. – 144 EUR/1000 l; - Taigi, individualizavus CO2 dedamąją šiuo konkrečiu atveju, ji 2025 m. siektų 22,53 EUR/1000 l, 2030 m. – 135,21 EUR/1000 l. Taigi, galima pagrįstai teigti, tokiu būdu CO2 dedamojoje ne tik būtų tiksliau apskaičiuojamas ŠESD pėdsakas, bet ir kuro tiekėjai būtų skatinami naudoti aplinką labiau tausojančias žaliavas biodegaluose, kurie yra privalomi maišyti rinkai tiekiamame kure, bei būtų skatinami naudoti daugiau biodegalų, nei nustatyta privalomuose įpareigojimuose. Taip pat pažymėtina, kad toks pasiūlymas praktikoje būtų įgyvendintinas ir dėl to, kad tam prielaidas sudaro jau egzistuojanti teisinė bazinė. Štai Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatymo 18 str. 4 d. 5 p. nustatyta, kad deklaruojant vidaus rinkai patiektus degalus per 30 kalendorinių dienų nuo degalų patiekimo vidaus rinkai dienos turi būti pateikiamas biodegalų siuntos tvarumo charakteristikas patvirtinančio dokumento numeris kartu su informacija apie bendrą degalų ir energijos būvio ciklo metu išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų intensyvumą, išreikštą gramais anglies dioksido ekvivalentu megadžauliui (gCO2ekv./MJ). Atitinkamai pažymėtina, kad jau pagal minėtą įstatymą veikiančioje degalų iš atsinaujinančių energijos išteklių apskaitos vienetų sistemoje („DAEI sistema“) jos dalyviaikiekvienos transakcijos (pateikimo rinkai) atveju privalo nurodyti kokie degalai buvo pateikti rinkai, biodegalų kiekis jose, iš kokių žaliavų pagaminti šie biodegalai bei šių biodegalų sumažinto ŠESD vertės. Pažymėtina, kad Projektu numatoma CO2 dedamoji įsigaliotų tik 2025 m. sausio 1 d., taigi, kitiems galimiems poįstatyminių teisės aktų pakeitimams, jei tokių reiktų, būtų 1,5 metų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, bei atsižvelgus į Projekto tikslus, susijusius su šiltnamio efektą sukeliančių dujų mažinimu transporto sektoriuje, siūlome: (i) Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje galioja privalomasis biodegalų maišymas į benziną ir dyzeliną, biodegalų dalies degaluose CO2 dedamąją susieti su biodegalų žaliavų ŠESD vertėmis, t.y. diferencijuoti su biodegalais susijusias CO2 dedamąsias priklausomai nuo pačių biodegalų žaliavų ŠESD verčių, apskaičiuotinų pagal Direktyvos V priedą, Taisykles bei DAEI sistemos komponentus. Tokio siūlymo įgyvendinimas leistų tikslingiau skatinti aplinkai mažiau žalingų žaliavų naudojimą ir šio panaudojimo plėtrą, taip sumažinant ir į aplinką išskiriamą CO2. |
Nepritarti |
Komitetas nepritaria siūlymui biodegalų dalies degaluose CO2 dedamąją susieti su biodegalų žaliavų ŠESD vertėmis dėl praktinio tokių produktų apmokestinimo ir kontrolės sudėtingumo bei papildomos administracinės naštos. |
10. |
Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ 2023-04-18 |
|
|
|
Atkreipia institucijų dėmesį, kad akcizų didinimas, ypatingai šiuo sunkiu laikotarpiu, yra nesavalaikis, todėl priimtas sprendimas sukeltų didesnes neigiamas pasekmes, nei teigiamas. „Linava“ atkreipia dėmesį, kad vežėjai susiduria su nuolatiniu vairuotojų trūkumu, pelno sumažėjimu, rinkų apribojimu, sulaikomais / grąžinamas bankų mokėjimais, „Mobilumo paketu“. Padidinus akcizą šiuo metu, neabejotina, įmonės, kurios susiduria su iššūkiais bei rizika, sieks kurą įsigyti pigiau kaimyninėse valstybėse. Esant jau ir taip įtemptai ekonomikai kyla didesnė infliacijos ir tiekimo grandinės griūties rizika. Sutrikus tiekimo grandžiai, neabejotina, jog kainos, tiek už prekes, tiek už paslaugas kils, o tai vers pirkėjus taupyti, ieškoti alternatyvų.
|
Įvertinta |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto pasiūlymai ir sprendimas:
7.1. Komiteto sprendimas: Pritarti Iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, 40 straipsnio pripažinimo netekusiu galios ir Įstatymo papildymo 3 priedu įstatymo projektui Nr. XIVP-1185, atsižvelgiant į LRS Teisės departamento pateiktas pastabas bei Komiteto pasiūlymams, kuriems Komitetas pritarė ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: už – 7; prieš – 0; susilaikė – 4.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Lingė, Vytautas Gapšys, Andrius Palionis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Akcizų įstatymo Nr. IX-569 1, 2, 3, 27, 35, 36, 37, 38, 39, 41, 43, 58(1), 59 straipsnių, II skyriaus penktojo skirsnio pakeitimo, Įstatymo papildymo 3 priedu 40 straipsnio ir pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektas Nr. XIVP-1185(2) ir jo lyginamasis variantas
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė