LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. VIII-1234 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO NR. xIiip-1353

 

2017-12-06  Nr. 141-P-41

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Petras Gražulis, Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidentės vyriausiasis patarėjas Mindaugas Lingė, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos projektų vadovas Antanas Matusa, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarijos Teisės grupės patarėja Jurgita Žilinskienė, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Teisės departamento Teisės aktų projektų vertinimo skyriaus patarėjas Dainius Cicėnas, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Žmogiškųjų išteklių politikos departamento Politikos skyriaus vedėjas Audrius Kasinskas, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Žmogiškųjų išteklių departamento Valdymo skyriaus vedėja atliekanti departamento direktoriaus funkcijas Irina Malukienė, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos Viešojo valdymo departamento Viešojo administravimo politikos skyriaus vedėjas Virginijus Vaškelis, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Audito, apskaitos ir nemokumo valdymo departamento direktoriaus pavaduotoja Paulė Svorobovičienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-11-21

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 12 straipsnio 2 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai ir viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai“, o 3 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų atskiras vidaus administravimo funkcijas“. Šių nuostatų turinys nėra aiškus dėl kelių priežasčių.

Pirma, nėra aiškus formuluočių „vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai“ ir „viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai“ skirtumas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis projektu keičiamo įstatymo nuostatomis priėmus sprendimą dėl vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai, šis sprendimas galiotų tiek viešojo administravimo subjektui, kuris tam tikras vidaus administravimo funkcijas atlieka centralizuotai, tiek būsimiems subjektams. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

Antra, nėra aiškus keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatų tarpusavio santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis projektu teikiamomis nuostatomis, Seimo valdybai ar Respublikos Prezidentui priėmus sprendimus dėl atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai, galutinį sprendimą dėl tokių paslaugų atlikimo turėtų priimti Vyriausybė. Tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju Vyriausybė privalėtų automatiškai paskirti įstaigą, kuri centralizuotai atliktų tam tikras vidaus administravimo funkcijas, o jei ne - nuo kokių sąlygų įgyvendinimo priklausytų galutinis sprendimas.

Trečia, iš projekto nuostatų nėra aiškus atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo centralizuotai paslaugų teikimo atlygintinumo klausimas, t. y. ar paslaugos būtų teikiamos per bendrąjį vidaus administravimo paslaugas teikiančio subjekto finansavimą, o šis subjektas valstybės viešojo sektoriaus subjektams tokias paslaugas teiktų neatlygintinai, ar tokios paslaugos būtų atlygintinos ir perkamos.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Vyriausybė ir savivaldybių tarybos galėtų pasirinkti vieną įstaigą ar kelias, kurios centralizuotai atliktų atskiras vidaus administravimo funkcijas.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios teisinės formos įstaigos galėtų centralizuotai atlikti atskiras vidaus administravimo funkcijas. Jei tokias paslaugas galėtų teikti ne tik biudžetinė įstaiga, bet ir viešosios įstaigos, svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas, kuomet Vyriausybės ar savivaldybių tarybų sprendimais būtų suteikiamos išimtinės teisės teikti ūkinę komercinę veiklą viešosioms įstaigoms nepažeistų konkurencijos.

Šešta, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodoma, kad sprendimą dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai gali priimti Vyriausybė. Pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu projekto nuostatomis siekiama suteikti Vyriausybei teisę priimti sprendimus dėl Vyriausybės kanceliarijos ir ministerijų kanceliarijų buhalterinės apskaitos atlikimo centralizuotai, svarstytina, ar šio punkto formuluotė yra tinkama. Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės kancleris pavaldus ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui, o ministerijų kancleriai – tos srities ministrui, bet ne Vyriausybei. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekte vartojamą formuluotę.

Septinta, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodoma, kad sprendimus dėl viešojo administravimo subjektų, kurių vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai, gali priimti Seimo valdyba dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų; Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų. Atkreiptinas dėmesys, kad yra institucijų kartu atskaitingų ir Prezidentui, ir Seimui, pvz., Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, Valstybės saugumo departamentas. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas tokiu atveju priimtų sprendimus.

Aštunta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoj keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamų formuluočių „gali priimti“ rašyti žodį „priima“.

Devinta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina atsisakyti keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje vartojamos formuluotės „gali būti“ arba patikslinti kaip kitaip nei centralizuotai gali būti atliekamos atskiros vidaus administravimo funkcijos.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-11-21

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 12 straipsnio 4 dalyje numatoma, kad centralizuotų atskirų vidaus administravimo funkcijų atlikimo tvarką nustato Vyriausybė. Pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-11-21

 

 

 

3.    Atsižvelgiant į kartu su šiuo projektu teikiamą Buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo projektą (reg. Nr. XIIIP-1351), siūlytina papildyti projektą nuostatomis apie tai, kaip bus paskirstomos pareigos ir atsakomybė tuo atveju, jei vidaus administravimo funkcijos bus atliekamos centralizuotai.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2017-11-21

2

 

 

4.    Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto 2 straipsnio 2 dalyje po žodžio „Vyriausybė“ įrašytina „arba jos įgaliota institucija“.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1353 ir pasiūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas bei žemiau pateiktus Seimo Audito komiteto pastebėjimus:

1)    ne visi viešojo sektoriaus subjektai, taip kaip jie yra apibrėžti Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme yra laikytini viešojo administravimo subjektais, todėl siekiant užtikrinti sisteminį viso viešojo sektoriaus subjektų atskirų vidaus administravimo funkcijų centralizavimą, atitinkamai turėtų būti keičiamos ir Biudžetinių įstaigų įstatymo bei Viešųjų įstaigų įstatymo nuostatos;

2)    siekiant užtikrinti atsakomybės taikymą institucijų ar įstaigų vadovams bei centralizuotai personalo administravimą atliekantiems įstaigų vadovams už atitinkamų įstatymuose nustatytų pareigų nevykdymą arba netinkamą jų vykdymą, įstatymo projekte turi būti nustatytas aiškus funkcijų bei atsakomybių paskirstymo mechanizmas;

3)    pažymėtina, kad vadovaujantis Vyriausybės įstatymu Vyriausybė galėtų priimti sprendimus tik dėl jos valdymo srities įstaigų ir institucijų, tokių kaip Vyriausybės kanceliarija, ministerijos, Vyriausybės įstaigos, Vyriausybės atstovų tarnybų, taip pat atitinkamo ministro valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijų vidaus administravimo funkcijų centralizavimo bei biudžetinės įstaigos priskyrimo. Todėl siekiant užtikrinti konstitucinį valdžių padalijimo principą bei įstaigų ir institucijų savarankiškumą, sprendimus dėl įstaigų bei institucijų, kurios yra išvardytos įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose, atitinkamų vidaus administravimo funkcijų centralizavimo, turėtų priimti šios įstaigos ar institucijos vadovas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: I. Šimonytė.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Audito komiteto biuro patarėja Asta Rubežė