AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL Lietuvos Respublikos ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 papildymo 321 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai: 

Įstatymo projekto (toliau- Projekto) rengimą paskatino COVID-19 ligos (koronaviruso infekcijos) (toliau - COVID-19) plitimas pasiekęs pandemijos lygį pasaulyje ir su tuo susietos grėsmės. Galima konstatuoti, kad sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai, Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbto karantino metu, organizuojantys ir teikiantys asmens sveikatos priežiūros paslaugas pacientams, sergantiems ar įtariamiems, kad serga COVID-19 liga (koronaviruso infekcija), neabejotinai dirba pavojingų veiksnių veikiamose darbo vietose. Pažymėtina, kad šios ligos sustabdymui yra reikalingas profesionalus, motyvuotas ir socialinėmis garantijomis apsaugotas sveikatos priežiūros įstaigų personalas. Todėl teikiamu Projektu siekiama pagerinti šių sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų socialines garantijas ir jų užtikrinimo praktiką šalyje paskelbtos ekstremalios padėties metu.

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai: 

Šį projektą inicijavo ir parengė Seimo narė Asta Kubilienė.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai: 

Lietuvos Respublikos žmogaus užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymas, numatantis ir specialias socialines garantijas, šiuo metu nereglamentuoja priedų ir jų minimalių dydžių mokamų sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams šalyje paskelbo karantino metu, nenumato šių priedų apmokėjimo iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų.

Pagal šiuo metu galiojantį Sveikatos priežiūros paslaugų dėl koronaviruso (COVID-19) organizavimo tvarkos aprašo, patvirtinto sveikatos apsaugos ministro 2020 m. kovo 4 d. įsakymu nr. V-281 „Dėl sveikatos priežiūros paslaugų dėl koronaviruso (covid-19) organizavimo tvarkos aprašo  patvirtinimo“,  20 punktą ,,Nuo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos asmens sveikatos priežiūros įstaigų išlaidos darbuotojams, organizuojantiems ir teikiantiems asmens sveikatos priežiūros paslaugas pacientams, sergantiems COVID 19 liga (koronaviruso infekcija), mokamam 15 proc. pastoviosios darbo užmokesčio dalies priedui (įskaitant ir nuo jo darbdavio mokamus mokesčius), apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis pagal išlaidų straipsnį ,,Sveikatos programoms ir kitoms sveikatos draudimo išlaidoms“, pagal pateiktą lėšų paraišką ir šias faktines išlaidas pagrindžiančius dokumentus.“ Pažymėtina, kad atsižvelgiant į COVID-19 kaip ypač pavojingos ligos pobūdį ir į dėl jos išplitimo pasaulyje paskelbtą pandemiją, būtina optimizuoti ir sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams numatytas socialines garantijas įtvirtintas įstatymuose.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Todėl šiuo Projektu siūloma papildyti Lietuvos Respublikos žmogaus užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymą 321 straipsniu ir numatyti, kad sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, nuo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos, tam laikui, kai organizuoja ir teikia sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdo epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, mokami ne mažesni nei 50 procentų jų pastoviosios darbo užmokesčio dalies dydžio priedai. Taip pat nustatoma, kad minėtiems asmenims mokami pastoviosios darbo užmokesčio dalies priedai (įskaitant ir nuo jo darbdavio mokamus mokesčius), apmokami Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Tokiu būdu siekiama optimizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų socialines garantijas susiduriant su ypatingai pavojingais išoriniais veiksniais.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai: 

Priimtas įstatymas įtakos kriminogeninei situacijai neturės.

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios: 

Priėmus Įstatymo projektą kitų įstatymų keisti nereikės.

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka: 

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus: 

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei. 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti: 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras turėtų priimti šio įstatymo įgyvendinamuosius aktus.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 Darbo užmokesčio priedams reikės Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų, tikslaus lėšų poreikio šiuo metu nustatyti neįmanoma.

13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados: 

Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimo ir išvadų neprašyta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:   

Reikšminiai įstatymo projekto žodžiai, kurių reikia šiam įstatymo projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „socialinės garantijos karantino metu“.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 Nėra. 

 

Seimo nariai                                             Parašas                              

Asta Kubilienė

Antanas Vinkus

Darius Kaminskas

Kęstutis Bartkevičius

Algimantas Kirkutis