1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2020-11-19
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos
taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1.
Sistemiškai vertinant galiojančias Seimo statuto
nuostatas, konstatuotina, kad Seimo sesijos darbų programoje numatomi Seimo
sesijos darbai, t. y. tikslai ir uždaviniai, konkretūs svarstytini
projektai. Atsižvelgiant į Seimo sesijos darbų programą organizuojamas
ir Seimo komitetų darbas (Seimo komitetai dirba vadovaudamiesi Seimo sesijos
darbų programa; Komitetai, atsižvelgdami į Seimo sesijos darbų programą, gali
pasitvirtinti darbo planus; Komitetų veiklą koordinuoja Seimo Pirmininkas,
Seimo valdyba pagal Seimo sesijų darbų programas (48 straipsnio 5 ir 6
dalys), Komiteto pirmininkas atsižvelgdamas į Seimo sesijos darbų
programą <...> parengia komiteto posėdžio darbotvarkės projektą, pagal komiteto kompetencijai priklausančius į Seimo
sesijos darbų programą įtrauktus klausimus <...> duoda komiteto nariams
pavedimus, teikia jiems su komiteto veikla susijusią medžiagą ir dokumentus,
komiteto kompetencijai priklausantiems į Seimo
sesijos darbų programą įtrauktiems klausimams nagrinėti ir spręsti
organizuoja komiteto narius dirbti parengiamosiose komisijose ir darbo
grupėse (52 straipsnis), ir Seimo
darbas (Pagal patvirtintą sesijos darbų programą Seimo Pirmininkas kartu su
Seimo Pirmininko pavaduotojais sudaro detalų savaitės posėdžių darbotvarkės
projektą ir pateikia jį svarstyti Seniūnų sueigai. Pasiūlymus teikia Seimo
valdybos nariai, Seniūnų sueigos nariai, komitetai, kiti Seimo nariai ir
Vyriausybė (90 straipsnis), galiausiai po sesijos apibendrinami
sesijos rezultatai.
Todėl svarstytina, ar projektu siūlomas reguliavimas, pagal kurį „Įstatymų, kitų Seimo priimamų teisės aktų projektai, kuriuos Seimas
patvirtina dienos darbotvarkėje, neprivalo būti įrašyti Seimo sesijos darbų
programoje“ sistemiškai derėtų su kitomis Seimo statuto
nuostatomis, bei pačios Seimo sesijos darbų programos esme ir paskirtimi.
|
Atsižvelgti
|
Projektas
patobulintas iš esmės, atsisakant Seimo statuto 89 straipsnio pataisų.
Siūloma tobulinti projektą, Seimo statuto 90
str. „Savaitės posėdžių darbotvarkės parengimas“ papildant nauja 6 dalimi ir
nustatant, kad „6. Jeigu Seniūnų sueiga teikia Seimui į savaitės posėdžių darbotvarkę
įrašyti klausimą, kuris nėra įtrauktas į Seimo sesijos darbų programą, į
Seimo savaitės posėdžių darbotvarkę šis klausimas gali būti įrašytas atskiru
Seimo protokoliniu sprendimu. Tokiu atveju Seimo sesijos darbų programos
keisti nereikia.“
Taip pat Statuto 91
straipsnio 1 dalį pakeičiant ir išdėstant taip: „1. Savaitės posėdžių darbotvarkės projektas, kuriam
pritarta Seniūnų sueigoje, Seimo posėdyje nesvarstomas, iš karto balsuojama
dėl jo patvirtinimo, išskyrus šio statuto 90 straipsnio 6 dalyje nustatytą
atvejį. Šio statuto 90 straipsnio 6 dalyje nustatytu atveju pirma balsuojama
dėl klausimų, kurie neįtraukti į Seimo sesijos darbų programą, įtraukimo į
Seimo savaitės posėdžių darbotvarkę, o po to – dėl visos darbotvarkės
patvirtinimo.“
Pagal tokį reguliavimą Seime būtų vadovaujamasi
darbų programa, tačiau išimtinais atvejais Seimas Seniūnų sueigos teikimu galėtų
priimti sprendimą dėl papildomų (neįtrauktų į darbų programą) klausimų
svarstymo Seimo posėdyje.
Sistemiškai vertinant
Seimo statuto nuostatas matyti, kad komitetai dirba pagal darbų programą, o
taip pat vykdo ir darbus pagal atskirus Seimo pavedimus (pvz. 48 str. 5
d. Seimo komitetai dirba vadovaudamiesi Seimo sesijos darbų programa,
taip pat atlieka pagal atskirus Seimo pavedimus paskirtus darbus,
laikydamiesi Seimo ir (ar) atitinkamuose teisės aktuose nustatytų darbų
atlikimo terminų.). Jei Seimas pritartų klausimo (neįtraukto į
darbų programą) įtraukimui į posėdžio darbotvarkę, tada po pateikimo (kaip
įprasta) būtų paskirti komitetai, nustatyta preliminari svarstymo data, t.y.
įprasta tvarka būtų duodamas Seimo pavedimas komitetams projektą išnagrinėti.
Taip pat sistemiškai
reikėtų pildyti Seimo statuto 52 straipsnį.
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2020-11-19
|
1
|
|
|
2. Be pirmojoje
pastaboje išdėstytos sisteminio pobūdžio abejonės dėl vertinamo projekto
nuostatų, jos diskutuotinos taip pat ir dėl tiesioginio
suderinamumo su galiojančiomis Seimo statuto nuostatomis. Statute detaliai
reglamentuotas Seimo posėdžių darbotvarkių sudarymas. Savaitės posėdžių
darbotvarkė rengiama pagal patvirtintą sesijos darbų programą (90 straipsnio
1 dalis), detali kiekvienos dienos posėdžių darbotvarkė su nustatytu
kiekvienu atskiru klausimu sudaroma pagal patvirtintą savaitės posėdžių darbotvarkę
(93 straipsnio 1 dalis). Galimybė įrašyti klausimus į dienos ar savaitės
darbotvarkę nustatoma tik tokiu atveju, jei ši darbotvarkė jau yra priimta,
ir tik Seimo statuto 94 straipsnio nustatyta tvarka. Svarstytina, ar
atsisakant privalomo klausimų įrašymo į sesijos darbų programą, sistemiškai
neturėtų būti tikslinamos ir minėtos Seimo statuto nuostatos,
reglamentuojančios savaitės ir dienos darbotvarkių sudarymą bei jų santykį su
sesijos darbų programa.
|
Atsižvelgti
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas
2020-11-19
|
1
|
|
|
3. Projektu siūloma imperatyviai
nustatyti, kad „Seimo sesijos
darbų programa sesijos metu nekeičiama“. Tokia nuostata užkirstų kelią
į sesijos darbų programą sesijos metu papildomai esant poreikiui įtraukti ne
tik pavienius teisės aktų projektus bei kitus klausimus, bet ir sisteminius,
su programinėmis nuostatomis ar pasikeitusiomis aktualijomis susijusius
klausimų blokus ar grupes. Svarstytina, ar tokie ribojimai atitiktų sesijos
darbų programos paskirtį ir esmę.
|
Pritarti
|
Siūlomos
nuostatos patobulintame projekte atsisakoma.
|